خانم «آنگلا کوریاس» سفر به ایران را ماجراجویی بزرگ می‌داند؛ او از سنت‌های جالب ایرانی مانند "تعارف" می‌گوید یا از خواستگاری از وی توسط مادر یک دانشجو در اتوبوس در سفر به یزد که برایش شگفت‌انگیز بود.

گروه جنگ نرم مشرق- صنعت توریسم در ایران با وجود مشکلات متعددی مانند تبلیغات منفی درباره جمهوری اسلامی و همچنین "ایران‌هراسی" توسط رسانه‌های غربی، اما هیچ‌گاه به‌طور کامل مورد بی‌توجهی گردش‌گران کشورهای غربی و شرقی قرار نگرفت و انتشار سفرنامه‌ها و خاطرات آنان از ایران در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی نشان‌دهنده فعال بودن صنعت گردش‌گری (هرچند ضعیف) در ایران است.

مطالعه این سفرنامه‌ها و خاطرات موجب می‌شود که از تصویر ایران در آینه نگاه میهمانان غربی و شرقی مطلع شویم؛ به‌ویژه این‌که گردش‌گران در زمان حضور در ایران با چالش‌هایی مانند عدم مصرف مشروبات الکلی و همچنین داشتن "حجاب" روبرو می‌شوند که برای بعضی‌ از آنها تعجب‌آور و برای بعضی دیگر تجربه دلنشین محسوب می‌شود. رصد محتوای منتشرشده در فضای وب درباره زندگی در ایران، کمک خواهد کرد تا ما نیز برآورد مناسب‌تری از نوع نگاه گردش‌گران خارجی که به ایران می‌آیند، به دست آوریم و میزان دوستی و دشمنی آنان با خود را با سند و مدرک محاسبه کنیم.

یکی از جدیدترین این خاطرات مربوط می‌شود به خانم «آنگلا کوریاس» عکاس، روزنامه‌نگار، و سفرنامه‌نویس ایتالیایی که در گفتگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک، از تجربیات سفر خود به ایران گفته است. به ادعای او حتی عادی‌ترین سفر به این کشور باستانی می‌تواند یک ماجراجویی بزرگ باشد؛ به‌ویژه این‌که در کنار دیدنی‌های شگرف، ایران مردم بی‌نظیری هم دارد.

سفر عادی به ایران، یک ماجرای بزرگ و شیرین است
خانم «آنگلا کوریاس» عکاس، روزنامه‌نگار، و سفرنامه‌نویس ایتالیایی در گفتگو با سایت روسی اسپوتنیک، از تجربیات سفر خود به ایران گفته است

آنگلا کوریاس یک سفرنامه‌نویس خبره ایتالیایی است که شرح سفرهای خود را می‌نویسد و چندین بار به ایران سفر کرده است. وی در سفرنامه‌های خود از تصاویر، مستندات، و تاریخچه‌های مستدل استفاده می‌کند. او در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفته که اگر بارها به ایران سفر کند، باز هم برایش تازگی خواهد داشت.

کوریاس اظهار داشت: «در روزهای اول سفرم به ایران، به گردش در تمامی نقاط تهران گذراندم. یکی از باشکوه‌ترین و تجملاتی‌ترین نقاط شهر، نیاوران بود. وقتی از بلوار عریضی که به کاخ "سعد‌آباد" ختم می‌شد، پایین می‌آمدم، یک نقاش را دیدم که آثارش را می‌فروخت. کارهایش زیبا بود؛ خواستم یکی از آنها را بخرم که ناگهان یک مرد آمد و سریع همان کار را خرید. نقاش به من گفت که ناراحت نباشید، تا شما بروی و آثار تاریخی منطقه را ببینی، من یک کار برای شما آماده می‌کنم که ظرف مدت یک روز هم خشک می‌شود».

او ادامه داد: «طی ده روز پس از آن، به سه شهر دیگر سفر کردم و جالب این‌که هنوز آن نقاشی به طور کامل خشک نشده بود. این یکی از شگفتی‌های کشور بی‌نظیری‌ست که به آن سفر کردم. می‌خواهم از تجربه گردشم در ایران به شما بگویم تا متوجه شوید که چرا دوست دارم چندین بار دیگر به این کشور سفر کنم. سفر، همیشه نوید وقوع شرایط غیرمعمول را به شما می‌دهد و سفر من به ایران، برایم چنین بود. بعضی مفاهیم در ایران خیلی جالب است. یکی از این مفاهیم چیزی به نام «تعارف» است که تلفظ زیبایی هم دارد. ایرانی‌ها این مفهوم را در فرهنگ خود دارند. خب، برای من آشنایی با قوانین فرهنگ فارسی آنقدر نامانوس بود که در نظر خانم‌های ایرانی، خود نیز نامانوس می‌نمودم. اما به‌ تدریج خود را با همان وضعیت‌هایی که گفتم، تطبیق دادم. به‌طور نمونه، وقتی سوار تاکسی می‌شوی، زمان حساب کردن کرایه، راننده به مسافر می‌گوید: «قابلی ندارد، مهمان باش». مسافر هم با همان «تعارف» که برای شما گفتم، در آخر کرایه را می‌دهد؛ اما ایرانی‌ها در مورد توریست‌ها این‌گونه نیستند. چون می‌دانند که توریست تعارف را جدی می‌گیرد و اگر برود دیگر رفته است. اولین باری که با تعارف آشنا شدم، در لاهیجان شهری واقع در شمال غربی تهران بود. یک چادر سنتی ایرانی خریدم و مغازه‌دار به من گفت: «دستتان درد نکند». این جمله معروف ایرانی‌ها به نشانه تشکر است. راستش در آن لحظه معنی‌اش را نفهمیدم و بعدها دانستم که منظورش چیست».

سفر عادی به ایران، یک ماجرای بزرگ و شیرین است
خانم «آنگلا کوریاس» در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفته که اگر بارها به ایران سفر کند، باز هم برایش تازگی خواهد داشت

او در ادامه ابراز داشت: «یک دفعه هم برای خرید شلوار به مرکز شهر تهران رفتم. اما می‌خواستم شلوارم را کمی کوتاه کنم. نکته جالب اینکه در همان فروشگاه، خیاط هم بود و در کمتر از 10 دقیقه این کار را برای من انجام داد. و در اینجا بود که من یکی از موقعیت‌های زندگی‌ام را تجربه کردم که در آن به شدت خجالت کشیدم. نگاهی به خیاط انداختم و او هم نگاهی به من انداخت. به او پول اجرت کارش را دادم. البته نمی‌دانست که من خارجی هستم اما طبق معمول تعارف، از من پول نگرفت. من هم خواستم که شلوارم را بردارم که اجازه نداد. منتظر گفتن کلامی از سوی من بود. چون با حرکتش قابل ندارد را گفته بود و توقع داشت که حالا پس از آن جمله تعارفی، بار دیگر به او پول را بدهم. من هم مانند خُل‌ها به او زل زده بودم. در یک لحظه، دوست ایرانی من که در حال نظاره صحنه بود از خنده روده‌بر شد. به هر حال، من اتفاقات زیادی از این قبیل در ایران دیدم اما اینها تنها اتفاقاتی نبود که سفرم را شگفت‌انگیز کرد».

سفر عادی به ایران، یک ماجرای بزرگ و شیرین است
کوریاس سفر به ایران را ماجرا می‌داند، چرا که معتقد است علاوه بر دیدنی‌های این کشور، آنقدر مردمی جالب و دیدنی را می‌توان دید که خاطره آن سفر را باورنکردنی می‌کند

کوریاس افزود: «در یکی از سفرهایی که از اصفهان به یزد با اتوبوس داشتیم، دو صندلی پشت سر راننده خالی بود و بنابراین ما اجازه یافتیم که بر آنها بنشینیم. یک خانم پرمحبت اما پرصحبت پشت سر ما نشسته بود که از وقتی فهمید من خارجی هستم، محبتش را به من ابراز کرد و ازدواج با پسرش را به من پیشنهاد داد. به این نکته توجه نمی‌کرد که پسرش دانشجوست و من 10 سال از او بزرگترم. در سرتاسر راه از پسرش گفت و از من خواست که اگر موافقم با پسرش تماس بگیرد تا او در یزد به ترمینال بیاید و ما همدیگر را ببینیم. خوشبختانه، آن بانوی گرامی را متقاعد کردم که پسر جوان و بزرگوارش خیلی جوان است و بهتر است که زندگی دانشجویی خود لذت ببرد».

کوریاس سفر به ایران را ماجرا می‌داند، چرا که معتقد است علاوه بر دیدنی‌های این کشور، آنقدر مردمی جالب و دیدنی را می‌توان دید که خاطره آن سفر را باورنکردنی می‌کند. ذهن او مملو از اتفاقات شیرین جالب است: «از اتفاقات سفر در هواپیما تا رفت و آمد با تاکسی و اینکه مودبانه به توریست می‌گویند که حجابش را رعایت کند». وی در پایان می‌گوید: «اگر بخواهم تعبیری از جامعه ایران ارائه دهم، باید بگویم "رنگارنگ". آنقدر از سفر به ایران خوشنودم که موضوع کتاب بعدی من خواهد بود».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    6 2
    همینقدر که به خاطر رفنار زشت آن خانم ایرانی - با هخخواستگکاری در اتوبوس - به ایرانیها فحش نداده خوب است. بک مشت هوطن ندید بدید تا خارجی و اروپایی می بینند برایش غش می کتند.
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    0 2
    اين بابا ظاهرا با اين حرفها قصد ريشخند به فرهنگ ايراني را داشته
  • پری مجرد 37ساله ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 0
    ای خدا یک همسرمتفکر و نظریه پرداز و خوش تیپ و زیبا و خوش اخلاق و فیلسوف و نویسنده و مومن و باتقوا و روشنفکر و اقتصاددان و رعنا و خوش قد و قامت و پولدار به من بده
  • سامان از لاهیجان ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 0
    لاهیجان شهری درشمال غربی تهران؟؟؟؟!!!! لطفا اصلاح بفرمائید
  • ناشناس ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 0
    مشرق جان وقتى مينى بوس حامل جهانگردان رابه رگبارميبندندديگرتوجيهات ايران هراسى وتبليغات منفى توجيه است ثانياًهمين چندسطربالارابخوانى متوجه ميشوى كه لفظ ماجراجويى يعنى چه ؟بعد هم دربرخوردباايرانى دروغ وخالى بندى وبى فكرى فهميده ميشود
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 1
    قیافه رو توروخدا نگاه پیرزن جوزده ازش خواستگاری کرده اونوقت دخترای ترگل ورگلمون موندن
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 0
    این که این مادر ایرانی، از این بانوی خوشگل! خوشش اومده باشه و واسه پسرش خواستگاری کرده باشه، خیلی جای تعجب داره!
  • yas ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    فرهنگو میبینی؛گفت:بهتر است از زندگی دانشجویی خود لذت ببرد!!!؛ببین ما از چی لذت میبریم ,اونا از چی!!!اونوقت وقتی میاد ایران,هنگ میکنه!؛خب این فرهنگو خودت میداشتی؛سطح سبک زندگی و فرهنگ جامعه وقتی به وضوح روشن میشه که بالاترشو میبینی و روحت لذت میبره؛پس فرهنگ باعث این تمدن شده,که داریم با الگو قراردادن غرب ازدستش میدیم,نمونش....
  • محمد معینی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 1
    امیدوارم این گردشگرها ار عوامل جاسوسان انگلیس وغرب نباشند بیشتر مواظب نفوذ فرهنگی باشید نمونه های اینها در کشورهای خاورمیانه زیاد بوده اند وهمین ها نقشه های تقسیم کشورها وخاورمیانه جدید را داده اند کسی نپرسید آقای جک استروا بایک گروه کامل دوماه در ایران چه غلطی می کند عقل خوبه والله
  • امیدوار به آینده ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 0
    کاش یک کم مثل بقیه کشور ها صنعت توریسم مون رو تقویت می کردیم متاسفانه مردم ما بیشترشون انگلیسی نمی تونن صحبت کنن، متاسفانه اصلا زیرساخت های امنیتی مناسب برای توریسم نداریم(مثل پلیس توریسم ترکیه که همه شون انگلیسی مسلط هستند و یا امارات) متاسفانه نتونستیم تصویر شدیدا منفی که از ایران وجود داره رو اصلاح کنیم، یک بار با یک دوست مسلمان آمریکایی چت می کردم، بهش گفتم باید برم سوار هواپیما بشم، بهم گفت مگه شما تو ایران فرودگاه دارید ؟ یا اکثرا فکر می کنند ایران خیلی نا امنه هتل ها مون و دست اندرکاران گردشگری مون (به خصوص توی مشهد) با توریست صادقانه بر خورد می کنند. اون برادر و خواهر شیعه مون که از بحرین و کویت به سختی(بعد از برگشت از ایران معمولا اذیت شون می کنند) و با امید میاد مشهد برای زیارت، تاکسی ها مدام سرشون کلاه می ذارند، توی مشهد تاکسی های اطراف حرم مطهر روی تاکسی مترهاشون رو پوشندن، برای یک مسیر کوتاه تا 20 برابر نرخ قانونی پول می گیرند، معمولا تاکسیرانی هم به شکایت ها رسیدگی نمی کنه. اعتقاد دارم خیلی می تونیم روی توریسم اسلامی کار کنیم، مسلمون ها عاشق ایرانند فقط می ترسند به دلیل تبلیغات منفی. اما یک سایت اطلاع رسانی و سفر نامه عربی، انگلیسی و فرانسه قوی نداریم. یکی از مشکلات فعلی فرهنگی ایران از نظر من بیگانگی با سایر فرهنگ های اسلامیه، به لطف موسساتی مثل جامعه المصطفی العالمیه، نخبگان خوبی به ایران اومدن اما جامعه ایرانی با امت اسلام رابطه نداره، به دلیل سیاست های سعودی ها و غیره... باید نژاد پرستی و ضد عرب بودن رو کنار بذاریم، شیعیان بحرین، کویت، امارات و عربستان سعودی، شیعیان شبه قاره ... و حتی اهل تسنن ظرفیت گردشگری زیارتی و فرهنگی بسیار عالی هستند .
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 0
    یکی دوتا معیارش رو فاکتور بگیر تا قبل 40 سالگی :)
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    0 1
    از این رفتار خود گزی و غریب پرستی بدم می آید
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 2
    صنعت توریسم به درد ما نمی خورد چرا که شرط موفقیت آن داشتن فحشا و قمار است. ثانیا اگر می خواهید چهره ایران در خارج درست شوید بروید یقه این فیلمسازان ایرانی را بگیرید که با فیلمهایی که از بدبختی و فلاکت در ایران می سازند جایزه فسیوالهای مختلف را دریافت می کنند!
  • محمد ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    2 0
    چه زشتی داره؟ تعداد زیادی از پیوند های ازدواج در ایران با همین مقدمه ها به وجود می آید.... امان از دست فرهنگ غلط خودزنی بعضی از نا ایرانی نما ها!!
  • محمد ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    1 0
    اون دخترای ترگل ورگل توقعات و انتظاراتشون در حد شاهزاده انگلستانه!!!
  • شایان ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 1
    خجالت بکش بی ادب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس