کد خبر 555945
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۵

مذاکرات 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا با حسن روحانی رییس جمهوری و دیگر مقام های بلندپایه ایران با دستور کار گسترش و ارتقای روابط دوجانبه در دوران پسا تحریم همراه یک هیات 250 نفری سیاسی و اقتصادی سه شنبه (فردا) در تهران آغاز می‌شود.

به گزارش مشرق، مذاکرات تهران سه ماه پس از سفر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به رم انجام می شود و هیات 250 نفری متشکل از وزیر آموزش و پرورش و دانشگاه ها، برخی معاونین وزارت خانه ها، روسای موسسه بیمه ضمانت صادرات 'ساچه'، شرکت نفت 'انی' و اتحادیه صنایع 'کنفیندوستریا'، موسسه تجارت خارجی 'ایچه' ، نمایندگان شرکت های کوچک و متوسط، صاحبان صنایع و مدیران ارشد بانک های بزرگ ایتالیا نخست وزیر این کشور را همراهی می کنند.

هدف از سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران، توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور در دوران پسا تحریم و حضور فعال شرکت ها و سرمایه گذاران ایتالیایی در ایران است.

نخست وزیر ایتالیا که همواره بر اراده رم برای توسعه روابط با ایران در تمامی زمینه ها و جبران سهم از دست رفته این کشور در دوران تحریم های غربی تاکید می کند، در جریان سفر روحانی در ماه ژانویه گذشته اظهار کرد: ایتالیا قصد دارد گام های جدید و بلندی در تحکیم روابط دوستانه با ایران بردارد و در این راستا احیای جاده ابریشم می تواند سرآغازی در روابط جدید دو کشور باشد.

ایتالیا در پی توافق هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در تکاپو برای تبدیل شدن به نخستین شریک تجاری ایران در اروپا است و سفر وزرای خارجه، امور زیربنایی، توسعه اقتصادی و کشاورزی به ایران حاکی از تلاش رم برای بازسازی روابط با تهران است.

تبادل هیات های دولتی و تجاری میان دو کشور نیز در سال 1394 افزایش چشمگیری داشت . آغاز فرآیند برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در نتیجه مذاکرات هسته ای و توافق نهایی،صاحبان صنایع در ایتالیا را امیدوار کرده است تا به جایگاه پیشین خود به عنوان نخستین شریک تجاری ایران در اروپا بازگشته و آلمان را پشت سر بگذارند.

ایتالیا درصدد است به حجم مبادلات تجاری با ایران در سال 2010 میلادی یعنی هفت میلیارد یورو بازگردد و خسارات و ضررهای سال های اخیر ناشی از تحریم ها را به سرعت جبران کند.

نخست وزیر ایتالیا در پی توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 در جولای 2015 در وین، ضمن ابراز خرسندی اظهار داشت: برجام ثابت کرد که حل بحران ها با ابزار صلح آمیز و از طریق گفت و گو امکان پذیر است. توافق هسته ای با پشتکار و توانایی مذاکره کنندگان صورت گرفت و من به آنها تبریک می گویم. برجام امید جدیدی را برای روند صلح منطقه ایجاد کرد. ایتالیا نیز متعهد می شود فعالانه از این روند حمایت و تلاش کند تا همه در منطقه بتوانند از آن بهره ببرند تا اینکه خاورمیانه به ثبات شده جایی که همه ملت ها بتواند در صلح و ثبات زندگی کنند.

در پی امضای برجام در وین ایتالیا بلافاصله گام های لازم جهت توسعه روابط دوجانبه را برداشته و 'پائولو جنتیلونی' وزیر امور خارجه و 'فدریکا گوئیدی' وزیر سابق توسعه اقتصادی این کشور در راس هیاتی متشکل از گروه های مهم ایتالیایی از جمله شرکت نفت 'انی'، انجمن بانکی 'ABI'، موسسه بیمه اعتباری 'ساچه'، صنایع دفاعی 'فین مکانیکا' ، صندوق سپرده و اعتبارات به تهران سفر کردند.

همچنین در دوران پسا تحریم نیز 'کارلو کالندا' معاون سابق وزیر توسعه اقتصادی در راس هیاتی اقتصادی متشکل از 370 نماینده گروه های بزرگ صنعتی و بانکی، شرکت های کوچک و متوسط، انجمن های کارآفرینان عازم تهران شد.

در پی سفر روحانی به رم توافق های متعددی به ارزش 17 میلیارد یورو به امضا رسید و نخست وزیر ایتالیا هم در جریان این دیدار با تاکید بر اینکه در ایران فرصت های زیادی برای شرکت های کوچک و متوسط ایتالیایی وجود دارد اظهار کرد: این تنها آغاز راه است و بخش های زیادی از انرژی تا بهداشت وجود دارد که دو کشور می توانند در آن فعالیت بیشتر انجام بدهند.

در چارچوب برنامه های توسعه روابط دو کشور، 'گراتزیانو دل ریو' وزیر امور زیربنایی و حمل و نقل و 'مائوریتزیو مارتینا' وزیر سیاست های کشاورزی ایتالیا در راس یک هیات بزرگ اقتصادی با تمرکز بر امور زیربنایی و کشاورزی به نمایندگی از 310 شرکت ایتالیایی و اجرایی کردن توافقات مذکور عازم تهران شدند.

نخست وزیر ایتالیا در کنفرانس مطبوعاتی با روحانی در رم نیز با تاکید بر نقش و جایگاه برجسته ایران در معادلات منطقه ای تاکید کرد که 'تهران می تواند در دستیابی به صلح و دموکراسی در منطقه نقش مهم و قابل توجهی داشته باشد. ضمن اینکه مبارزه با تروریسم به عنوان یک خطر فراگیر نیازمند اتحاد و هماهنگی همگانی است و ایران نقش فعال و موثری در این زمینه دارد'.

ایتالیا نخستین کشور اروپایی بود که از اهمیت انتخاب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد و 'لاپو پیسلتی' معاون وزیر خارجه وقت را به عنوان نماینده خود به تهران فرستاد.
'اما بونینو' وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا گفته بود : خوب می دانیم که در صورت کاهش تحریم ها، یک مسابقه برای ایجاد روابط با ایران میان کشورهای غربی به وجود خواهد آمد.

ایتالیا بیش از سایر کشورها به بررسی چگونگی از سرگیری فعالیت ها و همکاری ها با ایران در دوره بعد از تحریم ها مشغول است تا شاید آن بخش از سهم خود در بازار جمهوری اسلامی را که توسط چین و هند اشغال شده، بازپس بگیرد.

صنایع بزرگ ایتالیایی و شرکت هایی که در زمینه تاسیسات و امور زیربنایی فعالیت می کنند در تهران به گفت وگو با طرف های ایرانی مشغول هستند تا بتوانند به رغم مشکلات بانکی ، راهی برای حمایت از جایگاه خود در بازار این کشور پیدا کنند.

بر اساس گزارش موسسه آماری 'یوروستات' مبادلات تجاری ایتالیا با جمهوری اسلامی در سال 2014 میلادی از مرز یک میلیارد یورو گذشته است و این کشور پس از آلمان دومین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بشمار می رود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس