برنی سندرز توانست در ایالت وایومینگ، هیلاری کلینتون را شکست دهد. هر چند که این ایالت 14 نماینده ایالتی بیشتر ندارد اما از آن جهت برای سندرز و طرفدارانش حائز اهمیت است که بارقه امید را برای جدال بزرگ در نیویورک در دلشان ایجاد کرد.

گروه بین‌الملل مشرق - برنی سندرز، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توانست در روز شنبه هیلاری کلینتون رقیب پیشتاز خود را در انتخابات وایومینگ شکست دهد و هشتمین پیروزی در 9 رقابت اخیر را بدست آورد. سندرز، موفق به کسب کمتر از 56 درصد آراء شد و کلینتون هم به بیش از 44 درصد آراء دست یافت. بدین‌ ترتیب، هر کدام از نامزدها، 7 نماینده را به خود جذب کرد و تغییری در جدول نهایی نتایج ایجاد نشد. اما مزیتی که برای سندرز داشت این بود که در آستانه برگزاری انتخابات بزرگ و سرنوشت‌ساز نیویورک در 19 آوریل، سناتور میانه‌رو روحیه‌ای مضاعف برای ادامه مبارزه با رقیب سرسخت خود بدست آورد.

سندرز در وایومینگ هم کلینتون را شکست داد


ایالت وایومینگ فقط 14 نماینده ایالتی (Delegate) دارد اما از آنجایی که حفظ روحیه در جبهه طرفداران و در ستاد سندرز از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا پیروزی در این ایالت اهمیت داشت. تا بدین لحظه، کلینتون با مجموعا 1756 رای (1287 رای از نمایندگان ایالتی + 469 رای از ابرنمایندگان) و سندرز با مجموعا 1068 رای (1037 رای از نمایندگان ایالتی + 31 رای از ابرنمایندگان)  در مقابل هم قرار گرفته‌اند. اما کلینتون به لطف رأی مقامات حزب که همان ابرنمایندگان هستند و نیازی به پایبندی نسبت به رای عمومی ندارند، جمعا نزدیک به 700 امتیاز از سندرز جلوتر است. سندرز خواسته است که در صورتی که او در آرای عمومی بر کلینتون برتری یابد، ابرنمایندگان آرای خود را به نفع او تغییر دهند. نکته قابل توجه در مورد ایالت نیویورک اینست که 247 نماینده ایالتی دارد. اگرچه سندرز پیوسته در نظرسنجی‌های این ایالت از کلینتون عقب بوده، اما اخیرا در نظرسنجی‌ها فاصله خود با کلینتون را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.


سندرز در وایومینگ هم کلینتون را شکست داد


اگر سندرز بتواند در ایالت بزرگ نیویورک که مجموعا 291 نماینده ایالتی (247 نماینده ایالتی + 44 ابرنماینده) دارد و قویا سرنوشت ساز است به پیروزی برسد، ورق کاملا برگشته و سرنوشت رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها عوض می‌شود. نیویورک، گلوگاه سرنوشت برای سندرز است. سندرز، در روز یکشنبه با حضور در بین نیویورکی‌ها تداوم پیروزی‌های خود را به طرفداران نیویورکی‌اش تبریک گفت و تاکید بر تقویت روزافزون ستاد خود ورزید. وی، با شعار «قطعا می‌توانیم» خبر از امید زیاد برای شکست رقیب سرسختش داد. او، ساعاتی پس از نظرسنجی فاکس نیوز که درصد موفقیت او در نیویورک را 37 به 53 پیش‌بینی کرده بود، در سخنرانی نیویورک خود گفت: «هر چه که دارم در توان می‌گذارم».


{$sepehr_media_1466041_400_300}


سندرز که در میان قشر متوسط نیویورک سخنرانی می‌کرد، به کارشکنی‌های کلینتون در وال استریت اشاره کرد و گفت: «تغییر از بالا به پایین نیست. همیشه، تغییر از پایین شروع می‌شود». به نظر می‌رسد که حملات سندرز و کلینتون علیه یکدیگر -که متن همه آنها به عدم شایستگی هر کدام نسبت به تصدی ریاست جمهوری برمی‌گردد- طی روزهای آتی شدت بگیرد.

{$sepehr_media_1466090_400_300}


سندرز در گفتگوی پس از پیروزی با «جِیک تَپر» مجری CNN حمله رژیم صهیونیستی به غزه  در سال 2014 را به شدت محکوم کرد: «اگر از من بپرسید آیا عکس‌العمل اسراییل به اعتراض مردم غزه صحیح بود، می‌گویم اصلا. نمی‌دانم که اسراییل چه مشکلی دارد. دیگر، 100 درصد مالکیت مطلوب خود را به دست آورده و واقعا نمی‌دانم که به دنبال چیست. اگر ما به خواسته‌های فلسطینیان احترام بگذاریم و در فضای درک متقابل با آنها جلو برویم، مشکلات منطقه حل می‌شود». سندرز در ماه گذشته در گفتگو با نیویورک دیلی گفته بود: «در حدود 10 هزار انسان بی‌گناه در جنگ غزه کشته شدند».

سندرز در وایومینگ هم کلینتون را شکست داد

این گفته‌های وی موجب حمله «جاناتان گرینبلت» مدیر عامل نجمن ضد افترا و «مایکل اورن» سفیر سابق اسراییل در آمریکا به وی شد. وقتی تپر به موضوع یهودی بودن وی و فرض حمایت اسراییل از او در پشت پرده اشاره کرد، سندرز پاسخ داد: «در آمریکا، همه نامزدهای انتخاباتی باید چراغ سبزی به اسراییل بدهند و در جهت منافع آن سخن بگویند. اما با این عمل، موقعیت برای آنها بحرانی‌تر می‌شود و من به دنبال موقعیت‌های معقول و ثبات‌مند هستم. حرف من این است که در این کشور فارغ از یهودی یا غیریهودی بودن، مردم آمریکا از مشکلات اقتصادی و جنگ بی‌پایانی که سیاستمداران کشور من در خاورمیانه ایجاد کرده‌اند، نجات یابند. در رابطه با نحوه برخورد آمریکا با اسراییل و فلسطین هم  سیاست آمریکا باید این باشد که ضمن حمایت از اسراییل، به خواسته و اعتراض فلسطینیان هم احترام بگذارد. البته که از اسراییل حمایت خواهیم کرد اما باید به مشکلاتی که در میان مردم فلسطین هست توجه کرد. هم‌اکنون در غزه شاهد فقر، بیکاری، و اسیب‌های جدی در جامعه فرهنگی هستیم. فقط نیاز اسراییلی‌ها نیاز نیست، بلکه باید به نیاز همه مردم منطقه احترام گذاشت».



منابع:


http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-36005198

http://persian.euronews.com/2016/04/10/us-bernie-sanders-wins-wyoming-as-winning-streakh

http://edition.cnn.com/2016/04/10/politics/bernie-sanders-israel-gaza/index.html

http://www.foxnews.com/politics/2016/04/10/sanders-tempers-ny-as-must-win-clinton-trump-teams-still-confident-about-winning-nomination.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مسعود ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    عجب!
  • حسین ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    اگر واقعا نیتش خیر هست ان شا الله پیروز بشه و نشان اینکه صداقت داره و واقعا سر سازگاری با صهیونیستها نداره این خواهد بود که صهیونیستها هجمه بسیار وسیعی علیه اون صورت خواهند داد و پولهای کثیف خودشون را علیه ایشان به جریان خواهند انداخت. با تمام نفرتی که از سیاستهای شیطانی آمریکا دارم از یه چیزشون خوشم میاد اون هم احترام به قانون‌شون هست ، حتو اگر کاندیدایی تصور میکنه که رای اون بالاتر بوده و به انتخاب نشدنش معترض هست باز به قانون کشورش احترام می‌گذاره و آشوب به پا نمیکنه چون به قول خودشون پاتریوت و وطن پارست هست. ولی‌ بعضی‌ آقایان در سال ۸۸ دقیقا خلاف این عمل کردند و باید بلایی‌ شبیه ‌قوم عاد و ثمود سرشون میومد ولی‌ در حد یونس تنبیه شدند و باز هم معترضند به این...
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    دوست عزیز گول این کفتارها رو نخور. مگه اوباما قبل از رای آوردنش این حرفا رو نمی زد؟ در طول تاریخ هر وقت که آمریکا نیاز به توسعه ی استعمارش داشته ، جمهوری خواهان سر کار اومدن هر جا هم که نیاز به تثبیت استعمارش داشته ، دموکرات ها اومدن سرکار. تعامل ما با جمهوری خواهان خیلی راحت تره تا با دموکرات ها. دموکرات ها با پنبه سر می برن ، در صحبت نرم هستند اما پشت پرده دودمان ما رو به باد میدن. اما جمهوری خواهان تکلیفشون مشخصه آدم میدونه باید مقابلشون چطور رفتار کنه
  • محسن ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    دوستان این نکته ای که در سندرز هست و هیچ رسانه ای روی ان کار نکرده اینه سندرز یک یهودی هست بعد اغتشاشات وال استریت نفرت از سرمایه داران به ویژه یهودیان در امریکا زیاد شد اما این یهود با تجربه 3000 هزار ساله خودش همیشه خودش رو تو قدرت نگه میداره این اقا مدتی در اسرائیل زندگی میکرده مزرعه داشته کار میکرده حالا اومده داره حرف دل همون جوونای وال استریت رو میزنه و بیش ترین طرفدارانش الان جوونا و مخالفای فاصله طبقاطی هست تنها کسی هست که توی اجلاس ایپک نرفته اما رسا نه های صهیونیزم مخالفش نیستن و دشمنی نمی کنند خطرناک ترین کاندیدا این ادم مرموز هست ...
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    کلینتون خیلی وحشیه یه سگ هاره
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    یانکی = خوناشام
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    یانکی = خوناشام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس