محمد حمزه‌زاده، قائم مقام حوزه هنری گفت: مهمترین وجه افکار، تولیدات و آثار شهید آوینی توجه به موضوع شهید، شهادت و مرگ در راه خدا است. گودرزی دیباج نیز در این مراسم بیان کرد که بدون جانبداری خاصی در کتاب «هنر انقلاب» تاریخ تحولات را بررسی کرده است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی شامگاه شنبه 21 فروردین‌ماه با افتتاح دو نمایشگاه عکس در خانه عکاسان حوزه هنری (گشایش نمایشگاهی از کاریکاتورهای مسعود شجاعی‌طباطبایی در سالن ابوالفضل عالی و رونمایی از گنجینه هنرهای تجسمی حوزه هنری) آغاز به کار کرد. در این مراسم آیین رونمایی از ماکت کتاب «هنر انقلاب» نوشته مرتضی گودرزی دیباج نیز برگزار شد.

محمد حمزه‌زاده، قائم مقام حوزه هنری در بخشی از این مراسم با اشاره به تجلیل از صد هنرمند انقلابی حوزه هنری در سال گذشته گفت: در سال 94 بیش از صد نفر از هنرمندان و همکاران حوزه هنری در جشنواره‌های معتبر کشور حائز رتبه‌های برتر شدند که از میان آنها 11 نفر برگزیده امشب تجلیل می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هفته هنر انقلاب از سالروز شهادت مرتضی آوینی بیستم فروردین ماه آغاز می‌شود، افزود: آوینی از پیشگامان هنر انقلاب است و مفتخریم حوزه هنری محل فعالیت، تولید و نشر آثار شهید آوینی بوده و کماکان این راه را ادامه می‌دهد.

حمزه‌زاده یادآور شد: هنر انقلاب با توجه به شأن نامگذاری آن همزمان با روز تشییع پیکر شهید آوینی 23 سال پیش صورت گرفت و مقام معظم رهبری برای مراسم تشییع پیکر این هنرمند به حوزه هنری آمدند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین وجه افکار، تولیدات و آثار شهید آوینی توجه به موضوع شهید، شهادت و مرگ در راه خدا است عنوان کرد: اگر مهمترین عنصر هنر انقلاب را شهادت بدانیم معنی‌اش این است که در زنجیره زندگانی که از ارزش‌ها شروع می‌شود و بعد به هویت، سبک زندگی و آرمان‌ها می‌رسد، شهادت را در بالاترین مرتبه قرار داده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول، اکنون بیشترین محدوده فعالیت هنر معطوف به سبک زندگی شده است. پدیده‌هایی که با زندگی بشر سر و کار دارد او را به سوی زوال یا سعادت می‌برد به طور مثال اعتیاد بشر را به سوی زوال و هنر بشر را به کمال می‌رسد.

حمزه‌زاده گفت: امروز متاسفانه مسیر طی شده از ارزش‌ها به سوی آرمان‌ها منحرف شده و باید کاری کنیم که به مسیر درست خود بازگردد. نباید با کوتاه قد کردن آرمان‌ها و ارزش‌ها روی سبک زندگی مردم تاثیر بگذاریم.

وی در بخش پایانی سخنانش ترویج آرمان‌ شهادت و هنر انقلابی مروج افکار حضرت امام  (ره) را رسالت حوزه هنری دانست.

بررسی تحولات تاریخی هنر انقلاب بدون جانبداری
در ادامه این مراسم از ماکت کتاب «هنر انقلاب» تألیف مرتضی گودرزی دیباج رونمایی شد. گودرزی دیباج با بیان اینکه این کتاب در 610 صفحه گردآوری شده و مروری بر تاریخ هنر انقلاب دارد، گفت: این کتاب به صورت ویژه به تاریخ هنر انقلاب در حوزه هنرهای تجسمی می‌پردازد و نتیجه کار مطالعاتی 15 ساله به صورت میدانی است.

وی با تاکید بر اینکه سعی کرده بدون جانبداری خاصی تحولات تاریخی هنر انقلاب را رصد کند، افزود: تاریخ هنر انقلاب در این کتاب از ابتدای نهضت حضرت امام (ره) در سال 42 آغاز می‌شود و تا سال 90 ادامه می‌یابد. البته در این میان گریزی هم به نهضت مشروطه داشته‌ایم.

گودرزی دیباج افزود: در این کتاب هنر انقلاب به لحاظ تاریخی، نشانه‌شناسی، تحلیل محتوا، ساختارشناسی، تحولات تاریخی و نیاز مخاطب بررسی شده که مقدم بر همه آنها بررسی زیرساخت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هنر انقلاب است. البته برای بررسی چگونگی ظهور هنر انقلاب در زمینه هنرهای تجسمی به ادبیات، سینما و موسیقی هم چنگی زده‌ایم.

به گفته وی، در بخش هنر انقلاب بیشتر به نقاشی و گرافیک که بیشترین آثار را داشته پرداخته شده و بعد به حوزه بینامتنی هنر مانند طراحی تمبر، اسکناس، طراحی جلد کتاب، مجلات و ... نیز پرداخته شده است.

58 هزار اثر هنر انقلابی برای تالیف کتاب

گودرزی دیباج با اشاره به اینکه بیش از 58 هزار اثر هنر انقلابی برای تالیف این کتاب بررسی شده است، یادآور شد: از میان این آثار، حدود هزار اثر که آرت محسوب می‌شود انتخاب شد چرا که در حوزه هنر انقلاب آثار ذوقی زیادی داریم اما آنچه که به عنوان هنر انقلابی مطرح است شاخصه‌هایی دارد. البته کارهایی که به صورت ذوقی در این حوزه انجام شده در بانک اطلاعاتی ما موجود است و می‌توانیم آن را به کتابخانه ملی ایران اهدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این کتاب به پیشواز هنر انقلاب دفاع مقدس می‌رود، گفت: تالیف این کتاب‌ها در قالب هشت جلد در دستور کار است و حدود بیست درصد کار آن انجام شده است.

رییس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: کتاب «هنر انقلاب» که به زودی منتشر می‌شود برای همه هنرمندان انقلاب جذاب است چراکه بسیاری از افراد در بی‌خبری از یکدیگر کار کرده‌اند و با مطالعه این کتاب می‌توانند از کارهای یکدیگر باخبر شوند.

گودرزی دیباج در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هیچ رویکرد هنری مثل هنر انقلاب نیست که بتواند بن بست‌های ما را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در هر دوره‌ای پاسخ دهد، اظهار کرد: برای نخستین بار هنر به عنوان یک هنر اجتماعی به میان مردم می‌آید و به صورت خودجوش حرکت می‌کند و این افتخاری برای مردم و هنرمندان ماست که باید قدر این هنر را بدانند چون هنرمند را شجاع می‌کند.

وی تاکید کرد: جای تاسف است که این رویکرد به مراکز آموزشی ما نرفته است و امیدواریم بعد از 37 سال این موضوع در قالب کتاب‌های آموزشی خود را نشان دهد.

قدردانی از نویسنده کتاب «خنده زار»

بخش دیگری از این مراسم به تجلیل از 11 نفر از برگزیدگان جشنواره‌های مختلف حوزه هنری اختصاص داشت که به هر یک از این هنرمندان تندیس هنر انقلاب، لوح تقدیر و یک سکه بهار آزادی اهدا شد. در میان برگزیدگان از محمد محمودی نورآبادی برای دریافت جایزه اول در جشنواره کتاب سال شهید غنی‌پور به دلیل کتاب «خنده زار» قدردانی شد.

خالق «دختر شینا» نامزد چهره سال هنر انقلاب
همچنین در بخش‌های دیگری از این مراسم 6 نامزد چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند که در میان آنها نام بهناز ضرابی‌زاده خالق کتاب «دختر شینا» نیز دیده می‌شد. قرار است تا در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی چهره سال هنر انقلاب معرفی شود.

بازدید محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده، قائم مقام حوزه هنری، فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری، مجید مصلحی، مدیركل امور استان‌های حوزه هنری و جمع دیگری از مدیران و فعالان حوزه هنری از دو نمایشگاه عکس هنر انقلاب و نمایشگاه کاریکاتورهای مسعود شجاعی‌طباطبایی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در نخستین روز هفته هنر انقلاب اسلامی بود.

رونمایی از سردیس قیصر امین‌پور و طاهره صفار زاده
همچنین در بازدید از نمایشگاه کاریکاتورهای مسعود شجاعی‌طباطبایی از سردیس قیصر امین‌پور و طاهره صفار زاده ساخته علی‌اصغر یوزباشی و ملک دادیار گروسیان رونمایی شد.
*ایبنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس