کد خبر 553464
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

به گفته يك منبع آگاه، صداوسيما در حال مذاكره با يك نهاد انقلابي برای تأمين بودجه سريال فاخر موسي (ع) است.

به گزارش مشرق، در آستانه چهلمين روز درگذشت هنرمند متعهد و انقلابي مرحوم فرج الله سلحشور، سرنوشت پروژه‌اي كه سال‌هاي آخر عمر سلحشور به تكميل آن اختصاص داشت در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. «جوان» جهت پيگيري وضعيت ساخت سريال موسي(ع) سراغ يكي از هنرمنداني رفته كه اطلاعات موثقي در اين‌باره دارد.
  
بازپخش آخرين ساخته سلحشور
در اين هفته پخش سريال «يوسف پيامبر» ساخته مرحوم سلحشور از تلويزيون آغاز شد. شبكه «آي فيلم» كه سابقه خوبي در پخش سريال‌هاي خاطره‌انگيز دارد، پخش آخرين ساخته سلحشور را با كيفيت HD شروع كرده است. «يوسف پيامبر(ع)» به زندگي حضرت يعقوب(ع) و حضرت يوسف(ع) پيامبران بزرگ قوم بني اسرائيل اشاره داشت.

اين سريال بزرگ پيش از اين در دهه 80 از شبكه اول سيما پخش شده و جزو پر مخاطب‌ترين مجموعه‌هاي تلويزيوني بعد از انقلاب به شمار مي‌رود. اين سريال در قالب همكاري‌هاي مشترك ميان كشورمان و شبكه‌هاي تلويزيوني ساير نقاط جهان نيز پخش شد تا كم‌كم به عنوان يك پديده جاي خود را در كارنامه فرهنگي جمهوري اسلامي باز كند. در طول حيات سلحشور هيچ وقت ميان طيف شبه‌روشنفكر سينماي ايران و وي رابطه دوستانه‌اي برقرار نشد.

تقريباً موفقيت‌هاي سلحشور در بايكوت خبري قرار مي‌گرفت و در مقابل نيز اين نويسنده و كارگردان نيز جشنواره‌هاي فيلم غربي را بي ارزش مي‌دانست. زماني از سلحشور پرسيده بودند اگر كن يا اسكار از شما دعوت كنند، قبول مي‌كنيد؟ وي پاسخ داده بود: «خير، نمي‌پذيرم. چون هيچ ارزشي براي كن و اسكار قائل نيستم. اين جشنواره‌ها صهيونيستي و در جهت اهداف امريكا هستند و حتي اگر به من جايزه هم بخواهند بدهند، نمي‌گيرم.» 

ناسازگاري وي و جريان غالب در سينما باعث مي‌شد تا بسياري از رسانه‌هاي وابسته به جريان شبه روشنفكري حاضر نباشند اخبار مربوط به پخش سريال‌هاي ساخته شده توسط سلحشور را بازتاب چنداني بدهند. در صورتي كه هر گاه يكي از سريال‌هاي اين كارگردان از شبكه‌هاي تلويزيوني خارجي پخش مي‌شد به نحوي مهر تأييدي بر سلامت فعاليت‌هاي فرهنگي جمهوري اسلامي و كيفيت محصولات فرهنگي هنري كشورمان به شمار مي‌رفت. «يوسف پيامبر(ع)» از آسيا گرفته تا آفريقا، اروپا و امريكا در چندين كشور جهان پخش شده است.

سلحشور درباره نظر برخي از چهره‌هاي مشهور سياسي بين‌المللي درباره «يوسف(ع)» گفته بود: «در لبنان و در جلسه‌اي با سيدحسن نصرالله (دبير كل جنبش مقاومت اسلامي لبنان) و در عراق با مقامات آن كشور صحبت كردم كه اين سريال را بسيار دوست داشتند و آن را تأييد مي‌كردند.

به طوري كه سيدحسن نصرالله، تأثيرپذيري از اين سريال را با تأثيرپذيري از سال‌ها بهره‌گيري از محضر عرفا مقايسه مي‌كرد. در عراق هم دكتر ابراهيم جعفري (نخست وزير سابق عراق كه آشنايي فراواني با قرآن دارد) از يوسف پيامبر به عنوان الگويي براي ساير كارهاي تلويزيوني و سينمايي جهان اسلام ياد مي‌كرد.»  بعد از فوت سلحشور در اواخر سال گذشته نيز قرار شد يكي از پر بيننده‌ترين شبكه‌هاي كشور ونزوئلا پخش سريال «يوسف(ع)» را آغاز كند.

با وجود اينكه مردم اقصي نقاط جهان با اين سريال ايراني ارتباط خوبي برقرار كرده‌اند، اما هميشه يك حسرت بر دل سلحشور باقي ماند و آن ساخت ادامه اين سريال بود كه آغاز آن با وفات حضرت يوسف (ع) شروع شده و سپس به زندگي حضرت «موسي(ع)» مي‌پرداخت.
  
چه بر سر سريال موسي (ع) مي‌آيد؟!
سلحشور براي ساخت سريال حضرت موسي (ع) از هيچ تلاشي فروگذار نكرد و حتي زماني كه از تأمين بودجه اين سريال توسط تلويزيون نااميد شد، شماره حسابي را براي دريافت كمك‌هاي مردمي اعلام كرد تا شايد از آن طريق بودجه ساخت سريال «موسي(ع)» تأمين شود.
مرحوم فرج‌الله سلحشور پيش از آنكه به دليل شدت يافتن بيماري‌اش نتواند كار توليد سريال موسي (ع) را پيش ببرد، بار‌ها در مصاحبه‌هايش بر مشكل بزرگ پيش روي ساخت اين مجموعه تلويزيوني فاخر تأكيد كرده بود.

سلحشور پيش‌بيني كرده بود كه اين سريال در 80 قسمت توليد شود كه با توجه به داستان شگفت‌انگيز زندگي حضرت موسي (ع) و نياز به جلوه‌هاي ويژه ميداني و بصري فراوان شايد اين مجموعه در صورت ساخت به عنوان بزرگ‌ترين مجموعه تلويزيوني جمهوري اسلامي شناخته مي‌شد.

فرج‌الله سلحشور در يكي از آخرين مصاحبه‌هاي تلويزيوني كه در آن نشانه‌هاي عود بيماري‌اش نيز به چشم مي‌خورد، از اينكه ديگر نمي‌تواند سريال موسي(ع) را بسازد، ابراز تأسف كرد و صراحتاً گفت كه توليد اين سريال به عمر وي قد نمي‌دهد. چند روز بعد از پخش اين مصاحبه بود كه سلحشور روز هشتم اسفند ماه سال 94 دارفاني را وداع گفت.
 
كارگردان موسي(ع) كيست؟
درگذشت سلحشور بار ديگر توجه‌ها را به سمت سرنوشت سريال موسي(ع) معطوف كرد. به خصوص آنكه سلحشور با وجود بيماري، فيلمنامه اين سريال را تكميل كرده بود. حال در كنار سؤال قديمي كه بودجه ساخت اين سريال چطور تأمين خواهد شد، سؤال ديگري نيز مطرح شد كه چه كسي در اين پروژه تلويزيوني جايگزين مرحوم سلحشور خواهد شد و آخرين كار اين هنرمند متعهد را تكميل خواهد كرد؟ فرزند مرحوم سلحشور در مراسم خاكسپاري پدرش اين احتمال را مطرح كرد كه جمال شورجه دوست صميمي سلحشور و البته تهيه‌كننده سريال «يوسف پيامبر(ع)» كارگرداني مجموعه موسي (ع) را بر عهده خواهد گرفت.

یک منبع آگاه با اشاره به اينكه مذاكراتي ميان صداوسيما و يك نهاد انقلابي براي تأمين بودجه سريال موسي (ع) در جريان است، گفت: به دليل شرايط بد مالي صداوسيما قادر به تأمين بودجه نبوده و اكنون مذاكرات با نهاد انقلابي به نتايج خوبي رسيده و تفاهم‌هايي نيز به دست آمده است، اما بحث‌هايي درباره اينكه در قبال تأمين بودجه ساخت سريال، صداوسيما چه امتيازهايي را در نظر خواهد گرفت، ادامه دارد.

وي درباره اينكه چه كسي كارگرداني را برعهده خواهد گرفت نيز گفت: تا زماني كه عقد قرار داد صورت نگرفته نمي‌توان نامي را عنوان كرد، اما به صورت شفاهي توافق براي انتخاب كارگردان صورت گرفته است. اين منبع ابراز اميدواري كرد با تأمين هرچه سريع‌تر بخشي از بودجه، روند ساخت سريال موسي(ع) آغاز و باقي بودجه نيز در طول ساخت به پروژه تزريق شود.

جمعه آينده مراسم يادبود چهلمين روز درگذشت مرحوم فرج الله سلحشور هنرمند انقلابي و متعهد سينما و تلويزيون برگزار مي‌شود، به نظر مي‌رسد به نتيجه رسيدن سرنوشت سريال موسي(ع)، بهترين هديه‌ براي دوستداران هنر انقلاب باشد كه در سوگ سلحشور نشسته‌اند.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    ای کاش در زمان حیات سلحشور این سریال به اتمام می رسید. هیچ کس سلحشور نمی شود
  • دخترک غازچرون ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    یعنی بعضی از نفوذیهای و شیفتگان غربی میذارند این سریال ضد صهیونیستی ساخته بشه ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس