کد خبر 553375
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

غرب و ترکیه و نیز عرب های خلیج فارس در طول پنج سال از بحران طاقت فرسای سوریه بزرگترین عملیات آواره کردن ملت سوریه را به اجرا آوردند تا با توسل به آن بتوانند اهدافی را که از نظر نظامی از تحقق آن ناتوان ماندند، محقق سازند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری العهد، پنج سال از بحران سخت و طاقت فرسای سوریه می گذرد و  در جریان آن غرب و ترکیه و نیز عرب های خلیج فارس بزرگترین عملیات آواره کردن ملت سوریه را به اجرا آوردند تا بتوانند با برگه آوارگان سوری بازی کرده و اهدافی را که از نظر نظامی از تحقق آن ناتوان ماندند، محقق سازند.

برپایی چادرهای سفید در خط مرزی ترکیه با سوریه

در ماه مارس 2011 و به عبارت بهتر در نخستین ماه شعله ور شدن آتش بحران در سوریه ساکنان مناطق  شمال سوریه در مرز با ترکیه از برپایی هزاران چادر سفید‌رنگ در داخل خاک ترکیه و در نقطه مرزی  غافلگیر شدند زیرا  دلیل این اقدام را نمی دانستند.

دخالت عربستان در آواره کردن سوری ها

در این میان یکی از شخصیت های نظامی بلندپایه سعودی که مدیر یک مرکز مطالعاتی در عربستان است به ابهام این موضوع پاسخ داد.

وی از شخصیت های نزدیک به مراجع تصمیم گیر سعودی و مامور ارتباط با شخصیت های اسرائیلی است و با عنوان « رواج ابتکار عمل عربی حاصل از نشست سران عرب در بیروت در سال 2002» با آنان در ارتباط است.

پاسخ این شخصیت سعودی روشن بود: آنچه در مناطق مرزی ترکیه با شمال سوریه ملاحظه می کنیم استقبال از مهاجران سوری است.

فقط تعداد اندکی هستند که معمای اجرای عملیات از هم پاشیدگی جامعه سوریه و آوارگی مردم آن را درک می کنند.

فشار بر اردن برای پذیرش آوارگان جنوب سوریه

در این میان بسیاری از کشورهای عرب خلیج فارس مسئولان اردنی را برای گشودن مرزهای خود به روی آوارگان سوری تحت فشار قرار دادند و به این ترتیب در مجبور کردن اردن به  پذیرفتن بسیاری از آوارگان به ویژه اهالی جنوب سوریه موفق شدند.

تبانی برخی سیاستمداران لبنانی با غرب علیه ملت سوریه

اما آمریکا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا با مشارکت تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و با هماهنگی برخی سیاستمداران لبنانی به توطئه چینی علیه ملت سوریه اقدام کردند، به این ترتیب که با تحت عنوان کمک به پناه دادن ملت فراری سوریه از نظام حاکم و در راستای به اصطلاح خدمات بشردوستانه عملیات مهاجر پذیری سوری ها را تسهیل کرده و آنان را بر اساس دسته بندی  جغرافیایی و طایفه ای و مذهبی در مناطق لبنانی حامی بحران در سوریه توزیع کردند.

تجارت انسان به اسم خدمات بشردوستانه

این ارزیابی در حالی عنوان می شود که پنج سال از بحران سوریه گذشته است؛ بحرانی که در جریان آن بزرگترین عملیات آواره کردن ملت سوریه به اجرا در آمد و سپس از موضوع آوارگان سوری به عنوان اهرم فشار و باجگیری در خدمت منافع کشورهای عربی خلیج فارس و غرب و نیز ترکیه بهره برداری شد و به عبارت بهتر بازار تجارت انسان داغ شد.

سرخوردگی اردوغان در احیای امپراتوری عثمانی

جالب اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  پس از اینکه در نقشه احیای امپراتوری عثمانی ناکام مانده و خود را دست خالی دید، به استفاده از موضوع آوارگان سوری متوسل شد و گذرگاههای آبی دریای اژه را به روی آنان گشود تا راهی اروپا شوند.

بازگرداندن آوارگان سوریه به ترکیه

همین اقدام موجب شد دریا هزاران نفر از سوری ها را به کام خود فرو برده و اجساد کودکان سوری نیز به سواحل ترکیه و یا یونان برسد.

در آن زمان اروپا اعلام آماده باش عمومی کرد نه کمک به پناهندگان به این معنی که در صدد بازگرداندن آنان به نقطه حرکت یا همان ترکیه برآمد.

سرمایه گذاری بر روی موضوع آوارگان سوری

به طور خلاصه می توان گفت  بهره برداری از موضوع پناهندگان سوری با دو هدف اصلی همراه است، اول باز نگاه داشتن زخم سوری ها برای باجگیری و اعمال فشار سیاسی و دوم مانع تراشی در برابر برگزاری هرگونه انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در سوریه تا از این طریق اهدافی که از نظر نظامی محقق نشده است، تحقق پیدا کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس