کد خبر 553347
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷

رئیس سازمان سینمایی: مهم‌ترین اتفاق سینمایی پارسال شتاب گرفتن ایده های نو و امید بخش جوانان بود. اولویت ما در پروژه «سینما سلام» استان‌های محروم و کمتر برخوردار است.

به گزارش مشرق، حجت الله ایوبی گفت: مهم ترین اتفاق سینمایی سال 94 شتاب گرفتن ایده های نو و امید بخش جوانان بود، بهترین فیلم ها برای جوانانی بود که تازه وارد عرصه سینما شدند و با خودشان شور و نشاط و اندیشه های نو وارد سینما کردند.

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  افزود: عملکرد سازمان سینمایی در سال گذشته را باید با میزان استقبال مردم سنجید؛ اتفاقی که نوروز امسال در استقبال از اکران های سینما افتاد بالاتر از استقبال، یعنی هجوم مردم به سینماهای کشور و چندین برابر شدن فروش در گیشه ها بود.

وی گفت: این استقبال نشان دهنده آشتی مردم با سینما و متقابلا آشتی سینماگران با مردم بود به این معنا که سینماگران سعی می کنند برای مردم فیلم بسازند.

ایوبی ادامه داد: فکر می کنم بهترین داوران خود مردم باشند و داوری خیلی خوبی کردند چرا که آمار فروش سال 94 را که حدود 3 میلیارد و 200 میلیون تومان بود در نوروز امسال به 16 میلیارد تومان رساندند به نحوی که خیلی از سینماها تا صبح پیوسته در حال نمایش فیلم های سینمایی بودند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه‌ یکی از وظایف دولت تقویت زیرساخت هاست گفت: هر چه در زیرساخت ها سرمایه گذاری کنیم به عدالت نزدیک تر است؛ تلاش مان این است که سینمای ایران روی پای خودش بایستد و اقتصاد سینما راه بیافتد.

ایوبی با اشاره به اینکه تعداد سینماهای کشور با ظرفیت تولید فیلم هماهنگی ندارد افزود: همه می دانند که تعداد سالن های سینما با شور و شوق و مطالبه مردم اصلا هماهنگ نیست و ما با امکانات کمی که در اختیار داریم توانستیم در دو سال گذشته بیش از 100 پرده به پرده های بسیار کم سینمای ایران اضافه کنیم و جمعا حدود 400 سالن سینما داریم در صورتی که باید حداقل 3 هزار سالن سینما داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود 100 سالن سینما توسط بخش خصوصی در حال ساخت است ادامه داد: تقریبا بیشتر سالن های سینما بهسازی شده اند و این بهسازی در شهرها و شهرستان های مختلف همچنان ادامه دارد چون مردم نشان دادند به سینماهای قدیمی با صندلی های فرسوده نمی روند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: اگر رقم فروش در سال های گذشته را مشاهده کنیم می بینیم که 90 تا 95 درصد فروش ما در 10 سالن سینما اتفاق می افتد که بیشترشان مربوط به تهران و یکی دو مجتمع در مشهد و شهرهای دیگر بود، اما

وی دلیل نزدیک شدن آمار فروش گیشه ها به هم را گذر از نگاتیو عنوان کرد و افزود: با دیجیتال شدن کل سالن های سینمای کشور این امکان را برای همه مردم ایران فراهم کردیم که باهم فیلم ها را تماشا کنند و دیگر شهرستان ها لازم نیست مدت زیادی صبر کنند.

ایوبی گفت: اتفاق مهم دیگر در تولید افتاد و ما سعی کردیم چتر حمایت‌مان را بر سر کل سینمای ایران بگسترانیم تا همه کسانی که صاحبان ایده های خوب هستند از حمایت های اندک و حداقلی ما بهره مند شوند؛ سال گذشته از حدود 40 تا 45 فیلم حمایت کردیم و بیشتر فیلم های درخشانی که می بینید از فیلم‌هایی هستند که ما در بنیاد فارابی اندکی از آن‌ها حمایت کردیم.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد:‌ اتفاق مهم تر جریانی بود که در سینما آغاز شد و شتاب گرفت و آن ورود و هجوم ایده های نو و امید بخش جوانان به سینما بود و این ها نشان می دهد سینمای ایران ادامه دارد و سینمای ایران تمام نشده است.

ایوبی افزود:‌ هنر و تجربه به عنوان یک نهال نو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رس در دولت تدبیر و امید، تجربه بسیار خوب و موفقی بود که در حال تبدیل شدن به درختی ثمرده است؛ در این بخش فیلم هایی که دارای اندیشه هستند و در عین حال می توانند به گیشه لطمه بزنند، در فضای درست و احترام آمیز اکران می شوند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: می توانیم تقریبا سالانه حدود 90 تا 95 فیلم اکران کنیم در صورتی که در سال های گذشته امکان اکران 50 فیلم را هم نداشتیم؛ ظرفیت اکران ما به برکت هنر و تجربه و سالن های جدید و مجتمع های جدید دو برابر شده است و وقتی ظرفیت اکران ما به حدود 100 فیلم می رسد یعنی امکان کارآفرینی ایجاد شده و بیکاران سینما کمتر می شود.

وی تصریح کرد: طبق آخرین آمار سهم گیشه های سینما در سال 94 به 70 میلیارد رسید در حالی که سال های قبل تر از دولت تدبیر و امید فروش گیشه ها بین 20 الی 30 میلیارد تومان بود در نتیجه می توان گفت مخاطبان سینما بیش از دو برابر شده است.

رئیس سازمان سینمایی درباره نامگذاری امسال به اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل گفت:‌ نماد اقتصاد مقاومتی را در سینما می بینیم به این دلیل که جزء صحنه های نادری است که ما فقط تولیدات داخلی را استفاده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما تنها کشوری هستیم که فقط فیلم های خودمان را مصرف می کنیم ادامه داد: وقتی در همین ایام نوروز شاهد صف های طولانی مردمی هستیم که آمده اند که فیلم های مجوز دار وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران را تماشا کنند، این نماد اقتصاد مقاومتی است که یکی از بندهای مهم اش این است که ما کالای ملی و ساخت داخل را استفاده کنیم.

ایوبی افزود: یکی از وظایفی که وزارت فرهنگ و اسلامی دارد ترویج سبک زندگی و ترویج اقتصاد مقاومتی است که سینما در این عرصه می تواند نقش مهمی را در فیلم های کوتاه، فیلم های مستند و همچنین روی پرده سینما ایفا کند.

رئیس سازمان سینمایی درباره برنامه های سال 95 گفت: با توجه به فیلم های خوبی که ساخته شد و جشنواره خیلی خوبی که برگزار کردیم امیداوریم‌ با برنامه هایی که برای تولید داریم سال 95 نیز سال پر فروشی باشد و این شیب افزایش مخاطب را همچنان شاهد باشیم.

ایوبی با اشاره به اینکه اولویت اول سازمان سینمایی جشنواره جهانی فجر است که ابتدای اردیبهشت آغاز می شود ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که با این جشنواره بتوانیم نشان دهیم که سینمای ایران به پختگی رسیده است.

رئیس سازمان سینمایی با ابراز امیدواری از نهادینه شدن مدرسه ملی طی سال جاری گفت: به دانشگاه ها اعلام کردیم مدرسه ملی امسال عملا راه اندازی شد و کارش را آغاز می کند؛ همچنین در حال تقویت هنر و تجربه هستیم و یکی دیگر از پروژه های سال 95 پروژه VOD است که اوخر سال گذشته با حضور شرکت های بزرگ کارش را آغاز کرده است.

وی افزود: فکر می کنم VOD در اقتصاد سینمای ایران انقلابی باشد تا ما سینما را از تولید از طریق آن به همه خانه‌ها ببریم،ضمن اینکه در شبکه نمایش خانگی هم با توجه به این پروژه اتفاق بزرگی رخ دهد.

رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد گفت: پارسال با تجهیز مجتمع های فرهنگی حدود 60 شهرستانی که سینما نداشتند، سالن سینما ایجاد کردیم که البته این اقدامات، حرکت بسیار کوچکی است و امیدواریم با رونق اقتصاد سینما و شتاب گرفتن حرکت بخش خصوصی، سینما نجات پیدا کند.

ایوبی با بیان اینکه در توان سازمان سینمایی نیست که بتواند سالن های سینمایی را در کل کشور بسازد افزود: هزار شهر بی سینما که هر سالن چند میلیارد هزینه دارد مانده است، اما بدنبال یک راه میانه هستیم به همین خاطر پروژه ای به نام سینما سلام را در دستور کار داریم که سینماهایی سیار با سیستم دیجیتال است و قابلیت نصب فوری در هر سالنی را داراست و می تواند به مکان‌های دیگر انتقال یابد.

وی گفت: اولویت ما در پروژه سینما سلام، استان های محروم و کمتر برخوردار است، به همین خاطر یک بسته سینمایی ارزانتر را طراحی کردیم که در داخل کشور در حال ساخت است و می خواهیم از استان های مرزی شروع کنیم و امیدواریم یک تحول بزرگی در عرصه سینمایی ایران باشد.

ایوبی درباره انتقادات به نظم جشنواره فیلم فجر امسال افزود: به طور طبیعی هر ساله باید از تجربیات سال های قبل استفاده بهتری کنیم، سال گذشته از نظر همه ناظران سینما جزء سال های درخشان و سال ایده های نو بود، بخشی از مشکلات جشنواره مربوط به نظم آن بود و به این خاطر که کاملاً سر وقت برگزار می‌شد عده ای می‌آمدند و سر وقت به فیلم ها نمی رسیدند چرا که ما به بی نظمی عادت داریم و در این جشنواره نظم را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: برخی از نگرانی های ایجاد شده این بود که در جشنواره 34 واقعا سعی کردیم به همه حرف هایی که می زنیم پای بند باشیم و در یک مورد هم عقب نشینی نکردیم و طبق آیین نامه به ضوابطی اعلام شده عیناً عمل کردیم. 

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه استقبال سال گذشته از جشنواره فیلم فجر بی نظیر بود گفت: آنقدر استقبال زیاد است که خود ما نیز انتظار نداشتیم و غافلگیر شدیم، اما از امسال که انتظار همین استقبال را داریم سعی می کنیم بی نظمی بوجود نیاید.

ایوبی در بخش دیگری از مصاحبه درباره احتمال حذف فیلم ها از اکران های عمومی نیز تاکید کرد: با نگاه کلی به مجموع فیلم ها بعید می دانم که فیلمی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده باشد و به اکران عمومی نرسد.

وی ادامه داد: ممیزی بهر حال هست و دوستان ما در معاونت نظارت، فیلم ها را برای اکران عمومی با دقت نگاه می کنند و در تفاهم با صاحبان فیلم ها گاهی آن ها را اصلاح می کنند.

رئیس سازمان سینمایی گفت: امسال خود فیلمسازان به خوبی رعایت کردند و شورای پروانه ساخت و شورای صنفی ما دوران بسیار خوب و موفقی را پشت سر گذاشت و سعی کرد با فیلمسازها بعنوان یک کارگاه و مشاور به گونه ای عمل کنند تا فیلم هایی ساخته شود که در نهایت دچار مشکل نشود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس