کد خبر 553293
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

قره‌باغ نام منطقه‌ای کوهستانی در نزدیکی ناحیه شمال‌غرب ایران است، که مسئله حاکمیت آن از دیرباز تاکنون باعث چالش‌های بسیاری شده است.

به گزارش مشرق، در حدود 70 سال حکومت اتحاد شوروی، نزاع ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ از حد اعتراضات گاه و بیگاه طرفین فراتر نرفت و این به خاطر اقتدار آهنین مسکو در دوران اتحاد شوروی بود.

درگیری میان آذربایجان و نیروهای ارمنی مورد حمایت ارمنستان بر سر منطقه خودمختار ناقورنو-قره باغ، چند روزی است که ادامه دارد، گرچه دیروز باکو به طور یکجانبه اعلام آتش بس کرده است. پس از درگیری های خونبار سال های آغازین دهه 1990، این خشن ترین دور درگیری ها در حدودا 2 دهه اخیر است.

قره باغ کجاست؟ +عکس 


تاریخچه

در دوره صفویه قره‌باغ به مرکزیت گنجه یکی از بیگلربیگی‌های ایران بود. مقام بیگلربیگی که در قرن دهم به طور موروثی به سران ایلات چادرنشین قزلباش می‌رسید، در قره‌باغ در اختیار یکی از شاخه‌های ایل قاجار بود. در این دوره محال خمسه ارامنه شامل دیزاق، ورنده، خاچین، چله‌برد و طالش و همچنین برکشاط و خان‌های ایل جوانشیر و اتوزیکی تابع این بیگلربیگی بودند.

در ۱۱۵۶ هجری قمری، ملک یکن ضابط محال خمسه ارامنه از بیگلربیگی‌های گنجه و تفلیس، به خاطر گرفتن چریک از ارامنه به نادرشاه افشار شکایت کرد، نادر نیز طی فرمانی مطالبه چریک از محال خمسه ارامنه را منع کرد بعدتر نیز به گفته عباس‌قلی‌آقا باکیاخانوف «حکام گنجه و قراباغ نیز به لقب زیاد اوغلی قاجار از پل خدا آفرین تا قریه شولاور گرجستان بالاتر از پل سنق حکمرانی می‌نموده‌اند. چون در شورای کبرای مغان به سلطنت نادر شاه رضا نداده و در طلب استقرار دولت صفویه بودند، نادرشاه نیز بعد از تمکن بر سریر سلطنت ایران به مقام کسر حشمت و اقتدار ایشان برآمده بسیاری از اهالی قراباغ را به خراسان کوچانده ملکان برگشاط و خمسه را از تحت اختیار ایشان به در کرده و به سردار آذربایجان سپرد» در ۱۱۶۱ هجری شمسی، پناه‌خان جوانشیر مشهور به پناه علی‌بیگ ساروجلوی جوانشیر از عادل‌شاه افشار لقب خانی گرفت و به حکومت قره‌باغ منصوب شد. وی در زمان شاه‌عباس دوم از ترکستان به قره‌باغ آمده‌بود و در زمان نادرشاه جارچی‌باشی بود اما بعدتر مورد خشم نادر قرار گرفته بود و از ترس وی به کوهستان‌های قره‌باغ گریخته‌بود. رسیدن به این مقام بدون همکاری ارامنه ممکن نمی‌شد، پناه‌خان در این راه با ملک شاه نظربیگ حاکم ورنده متحد شد و وی را به حکومت خاچین گمارد و به همراه وی حکام دنزاق، چله‌برد و طالش را کنار زد. همچنین پناه‌خان به درخواست ملک‌شاه نظربیگ قلعه پناه‌آباد را ساخت که بعدها به شوشی شهرت یافت.


قره باغ کجاست؟ +تصاویر

صومعه دادیوانک که مقبره خاندان ملیک‌های خاچین در آن واقع است.


پس از بی‌نتجیه‌ماندن درگیری پناه‌خان با فتحعلی‌خان افشار، فتحعلی‌خان که پیشنهاد صلح داده‌بود با نیرنگ ابراهیم‌خلیل‌خان فرزند پناه‌خان را به اسارت به ارومیه برد. پناه‌خان نیز برای نجات پسرش با لشکر کریم‌خان زند که برای سرکوب فتحعلی‌خان آمده‌بود همراه شد. پس از آن کریم‌خان پناه‌خان را با خود به شیراز برد و ابراهیم‌خلیل‌خان را به حکومت قره‌باغ منصوب کرد. تا پیش از برآمدن آقامحمدخان، ابراهیم‌خلیل‌خان نه تنها بر قره‌باغ که بر ایروان، نخجوان و گنجه نیز حکم راند.

قره باغ کجاست؟ +عکس
 ویرانه‌های مسجد جامع گوهریه در شوشی ساخته گوهرآغا دختر ابراهیم‌خلیل‌خان، دو کتیبه فارسی در این مسجد موجود است که در آن موقوفه‌های این مسجد و چگونگی استفاده از آنها بیان شده‌است.



آقامحمدخان قاجار پس از نشستن بر تخت، از ابراهیم‌خلیل‌خان خواست تا از دولت مرکزی اطاعت کند، وی نیز در ۱۲۰۷ پسرعمویش عبدالصمدبیگ را به رسم گروگان به تهران فرستاد و ابراز اطاعت کرد. اما در جریان یکی از درگیری‌های آقامحمدخان و زندیان عبدالصمدبیگ فراری ناموفق انجام داد و به همین دلیل نیز به دست شاه قاجار کشته‌شد. این مسئله و اینکه ابراهیم‌خلیل‌خان آقامحمدخان را همانند بسیاری از دیگر رقبایش می‌دید به تیرگی روابط این دو انجامید. در ۱۲۰۹ آقامحمدخان به قصد تسخیر قره‌باغ از ارس گذشت، در محاصره قلعه شوشی جوادخان قاجار و ملیک مجنون چله‌بردی و نیروهای ارمنی وی را همراهی می‌کردند. به علت نداشتن توپ‌های قلعه‌کوب، خان قاجار نتوانست قلعه را فتح کند و به پیشنهاد ملیک مجنون به تفلیس لشکرکشی کرد. با فتح تفلیس و متواری شدن اراکلی‌خان، دیگر خان‌های قفقاز اظهار اطاعت کردند، آقامحمدخان که در پی تسلیم ابراهیم خلیل‌خان بود در نهم ذیحجه ۱۲۱۱ عازم شوشی شد، ابراهیم خلیل‌خان نیز از ترس به داغستان گریخت، در همان زمان آقامحمدخان در کنار قلعه شوشی به قتل رسید. با شنیدن این خبر ابراهیم‌خلیل‌خان به شوشی بازگشت و قدرتی بیش از پیش یافت.

ابراهیم‌خلیل‌خان جنازه آقامحمدخان را با احترام در شوشی دفن کرد و منتظر دستور از تهران ماند. با برتخت نشستن فتحعلی‌شاه خان سیاستی دوگانه را در پیش گرفت. از سویی اطاعت خود از دربار تهران را نشان می‌داد به گونه‌ای که پسرش ابولفتح‌خان را به نزد شاه ایران فرستاد و دخترش آغابگم معروف به آغاباجی را نیز به عقد او در آورد دوباره به خانی قراباغ رسید، از سوی دیگر استقلال خویش و توفق بر قدرت‌های همجوار را با رابطه حسنه با روسیه حفظ می‌کرد. با ورود ژنرال پاول سیسیانوف به قفقاز، ابراهیم‌خلیل‌خان رسماً به اطاعت روس‌ها درآمد و قره‌باغ را به روس‌ها واگذار کرد. در ۱۲۱۸ سیسیانوف پس از سه روز محاصره گنجه را گشود، در این درگیری جوادخان زیاد اوغلی قاجار، آخرین خان گنجه و ملیک مجنون چله‌بردی کشته‌شدند. ملیک مجنون پیشتر بر اثر فشارهای ابراهیم‌خلیل‌خان، به همراه هزار خانواده ارمنی به گنجه پناه برده‌بود و جوادخان ایشان را در محله شامشاری اسکان داده‌بود و ملیک را مسئول ارامنه کرده‌بود. عباس میرزا ولیعهد ایران پس از آگاهی از پیمان روس‌ها و ابراهیم‌خلیل‌خان برای سرکوب وی از آذربایجان به قره‌باغ لشکر کشید و توانست در دو نبرد نیروهای خان را که روس‌ها نیز همراهی‌اش می‌کردند شکست دهد. در ۱۲۲۰ خان سیسیانوف را به قلعه شوشی راه‌داد و فرمانده روس اختیار قلعه را به دست گرفت. خان که از این شرایط ناراضی بود به عباس‌میرزا نامه نوشت و شفاعت خود را نزد شاه خواستار شد. اما در ۱۲۲۲ روس‌ها که توسط نوه خان، جعفرقلی‌خان از ارتباط وی با ایران آگاه شده‌بودند شبانه او و ۳۱ تن از بستگان‌اش از جمله دختر و همسرش را به قتل رساندند.



نامه فتحعلی‌شاه قاجار به مهدیقلی خان جوانشیر، در این نامه شاه ایران خان را به مقام بیگلربیگی منصوب کرده و از او خواسته که قره‌باغ را از وجود روس‌ها پاک کند.

پس از قتل ابراهیم‌خلیل‌خان، روس‌ها نه تنها قره‌باغ را به جعفرقلی‌خان نسپردند بلکه قصد تبعید وی به سیبری را داشتند، خان نیز که از دست روس‌ها گریخته بود به همراه ایل جبرائیل‌لو به ایران آمد و عباس‌میرزا وی را حاکم قراجه‌داغ کرد. پس از دوره دوم جنگ‌های ایران و روسیه در ربیع‌الاول ۱۲۴۲ مهدی‌قلی‌خان یکی از فرزندان ابراهیم‌خلیل‌خان به دستور حکومت ایران، ایلات قره‌باغ را به سوی قراجه‌داغ کوچ داد.[۲۶]

ایالت قره‌باغ

قره باغ کجاست؟ +عکس
 کلیسای جامع شوشی ساخته شده به سال ۱۸۸۷

پس از انعقاد قرارداد گلستان و ترکمانچای روسها اقدام به کوچاندن ارامنه ایران به منطقه تحت تسلط خود شدند و ایالات مسلمان نشین ایروان و قره باغ را برای اسکان ارامنه تازه‌وارد درنظر گرفتند. پس از جنگهای عثمانی و روسیه ارامنه مناطق شرقی امپراطوری عثمانی که همراه روسها علیه عثمانیها وارد جنگ شده و پیروزیهایی بدست آورده بودند پس از عقب‌نشینی روسها مجبور مهاجرت به داخل مرزهای روسیه شده و ترکیب جمعیتی خان نشین ایروان و قره باغ را به نفع ارامنه تغییر دادند.


تغییرات جمعیتی

توام با دشمنی شکل گرفته بین روس ها و قاجاریان، سیاست های دولت تزاری روسیه در راستای حمایت از جمعیت مسیحیان خارج از قلمرو روسیه قرار گرفته بود که موجب جلب توجه هرچه بیشتر ارامنه به سوی روسیه شد. حتی قبل از جنگ های ایران و روس در سال ۱۷۹۳ ارامنه با ارسال نامه و گسیل هیئت از روسیه تقاضای کمک کردند و در زمان کاترین کبیر فرمانی باری اعطای تسهیلات برای مهاجرت ارامنه به قفقاز صادر شد. در عوض محبت روس ها نسبت به ارامنه سراسقف ارمنی ار. گیوتینسکی در ۲۲ می ۱۷۹۶ از ارامنۀ دربند خواست که دلاوری خود را نزد روس ها اثبات و خود را از تسلط مسلمانان آزاد سازند. ریمسکی کویساکوف، ژنرال ارتش روسیه ضمن تقدیر از تلاش های سر اسقف اظهار امیدواری می کند که ارامنه تدارکات ارتش روسیه را به رود کر بیاورند. نقشی که ارامنه در پیشروی روس ها به گنجه داشتند نیز بسیار مهم بوده است.

قره باغ کجاست؟ +عکس


در این زمینه سویتوخوفسکی به نامه ای اشاره می کند که در آن ورتسف-داشکف به نیکلای دوم امپراطور روسیه در مورد خدمات ارامنه می نویسد:

خط مشی روسیه از زمان پطر کبیر مبتنی بر حسن نیت با ارامنه بوده است که ایشان نیز با کمک های همه جانبه خود در طول جنگ ها آن را جبران کرده اند.

ارامنه بعد از افتادن قفقاز به دست روسیه به ایفای نقش خود ادامه داده و در راستای سیاست های روسیه تزاری در دوره های مختلف در مناطق مسلمان نشین سکنی یافتند. در بیانیه ای که لازاروف در حین جنگ های ۱۸۲۸-۱۸۲۹ روس و عثمانی خطاب به ارامنه ایران و عثمانی صادر کرده است آنها را به زندگی توام با امنیت و سعادت در محال های ایروان، نخجوان و قره باغ و در اختیار داشتن مزارع حاصلخیز و معافیت از مالیات ها وعده می دهد.

در عهده نامه هایی مانند گلستان و ترکمانچای نیز در جهت تسهیل مهاجرت ارامنه به قفقاز موادی گنجانده شده بود که در عهد نامه ادرنه در سال ۱۸۲۹ که یکسال بعد از ترکمانچای و بین روسیه و عثمانی منقعد شد، نیز چنین مواردی تکرار شد.  در این زمان تنها مشکل پذیرش مهاجرین از طرف ساکنین بود که در برخی اسناد وجود نگرانی در بین روس ها را تایید می کند. در قسمتی از نامه گریبادوف به پاسکویچ فرماندار قفقاز در طی همین جنگ نوشته است که:

ماباید مسلمانان را قانع سازیم که این وضع موقتی است و باید ترس آنها را از اینکه ارامنه ممکن است زمین هایی را که در آن اسکان داده شده اند برای همیشه تصاحب کنند،از بین ببریم.

همراه با تضعیف نفوذ قاجار در قفقاز مهاجرت مسلمانان به سمت قسمت های خارج از قلمرویی که تحت نفوذ تزارها قرار گرفته بود، شروع شده بود که یکی از این بخش ها قره باغ بود. در زمان جنگ های دوم ایران و روس عباس میرزا ایلاتی را از قره باغ به داخل ایران کوچانید. باکیخانوف در این زمینه می نویسد:

نایب السلطنه عزیمت قراباغ کرده جمعی را به سرکردگی امیرخان قاجار و به اتفاق جعفر قلی آقا به کوچانیدن جبرئیللو و سایر ایلات قراباغ مامور.

همچنین در سال ۱۸۱۶ میلادی و در میانه جنگ ایران روس ۴ هزار خانوار مسلمان به همراه ابوالفتح آقا، پسر ابراهیم خلیل خان، قره باغ را ترک کردند اولین منبع رسمی درباره جمعیت قره باغ مربوط به سرشماری ۱۸۰۵ است جمعیت آن ده هزار خانوار نفر ذکر شده است. در سال ۱۸۰۸ در نتیجه جنگ ایران و روس جمعیت قره باغ به ۷ هزار و ۷۴۷ خانوار کاهش می یابد و درست بعد ار معاهده گلستان ۳۹۰ خانوار ارمنی در شوشا اسکان داده شدند. در سال ۱۸۲۳ از ۶۲۵ روستای قره باغ ۴۷۸ روستا مسلمان نشین گزارش شده است. بنا به گفته رضوانی نیز حدود ۳۵ تا ۴۵ هزار ارمنی از ایران به جنوب قفقاز مهاجرت کردند.

یک هیئت انگلیسی که بعد از جنگ های ایران و روس از شوشی دیدار کرده است، گزارش می دهد که عمده ساکنان شهر مسلمان و عموما شیعه هستند. بنا به نوشته توماس داول ۹۰ درصد جمعیت شوشا تا همین اواخر و قبل از شروع جنگ قره باغ نیز مسلمان بوده است.

بر اساس آماری که موگیلوسکی و ژنرال ارملوف در سال ۱۸۲۳ ارائه داده اند در ایالت قره باغ ۹۰ هزار نفر در ۶۰۰ روستا زندگی می کردند که ۱۵۰ تا از آنها ارمنی نشین بوده اند. همچنین در شهر شوشی هزار و ۴۸ خانوار مسلمان و ۴۷۹ خانوار ارمنی زندگی می کرده اند.

بنابه گفته امیر احمدی بر اساس سرشماری نفوس سال ۱۸۹۸ در قره باغ ۵۴ هزار و ۸۷۱ خانوار وجود داشت است که ۲۹ هزار و ۳۵۰ خانوار آذربایجانی بوده اند  به این ترتیب جمعیت ارامنۀ قره باغ از ۹ درصد در سال ۱۸۲۳، به ۳۵ درصد در میانه قرن نوزدهم، ۴۰ درصد در اواخر قرن نوزدهم رسیده که در پایان جنگ جهانی اول به ۷۰ درصد جمعیت قره باغ افزایش پیدا کرده است.

بعد از آن نیز سیاست مهاجرت ارامنه منجر به این شد که نهایتاً در سال ۱۹۷۹ حدود ۷۶ درصد از جمعیت قره باغ را ارامنه تشکیل می دادند این رقم در سال 1994 بعد از اخراج کامل آذربایجانی ها از قره باغ به ۱۰۰ رسیده است. همچنین با وجود اینکه جمعیت خود ارمنستان در طی سال های جنگ و بعد از آن دائماً رو به کاهش بوده است، جمعیت قره باغ همواره افزایش داشته است.

وضعیت فعلی

در تقسیمات اداری شوروی بخشی از جمهوری آذربایجان بود. در سال ۱۹۸۸ نیروهای ارمنی جنگ خود را برای تصرف این زمین‌ها آغاز کردند. مدتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جنگ تشدید شد، و در سال ۱۹۹۴ پس از اینکه ارتش ارمنستان این بخش‌ها را به تصرف خود در آورد، جنگ با آتش‌بس تمام شد.

مقامات این ناحیه خود را یک کشور مستقل می‌دانند، ولی تا امروز هیچ کشوری این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نشناخته‌است. سازمان ملل نیز هنوز این ناحیه را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند و در مکالمات رسمی و غیر رسمی در جهان (از جمله ایران) در هنگام نام بردن از این ناحیه یا رهبران آن، با لفظ «خودمختار» بیان می‌شود.

از زمان اشغال قره باغ تاکنون، شورای امنیت سازمان ملل چهار قطعنامه صادر کرده است. قطعنامه ۸۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ ۳۰ آوریل ۱۹۹۳ طی نشست ۳۲ام با ۱۵ رای موافق، ۰ مخالف و ۰ رای ممتنع تصویب شد. در این قطعنامه بر غیر قابل قبول بودن تغییر مرزهای بین المللی و ممنوعیت توسل به زور در تصرف سرزمین های دیگر کشورها تاکیده شده و در بند یک آن خواستار توقف هرچه فوری همه مخاصمات و فعالیت های خصمانه و بر قراری آتش بس دائم و همچنین خروج فوری نیروهای اشغالگر از کلبجر و سایر نقاط اشغالی جمهوری آذربایجان شده است

در قطعنامه ۸۵۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ ۲۹ ژوئیه ۱۹۹۳ طی نشست ۵۹ام با ۱۵ رای موافق، ۰ مخالف و ۰ ممتنع تصویب شد، بر حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه تاکید شده است. در بند یک این قطعنامه، تصرف منطقه آقدام و سایر مناطقی که در آن زمان از قلمرو جمهوری آذربایجان به اشغال در آمده است، محکوم شده است. در بند ۳ همین قطعنامه نیز توقف فوری همه مخاصمات و عقب نشینی بی قید و شرط نیروهای اشغالگر از منطقه آغدام و دیگر مناطق اشغالی آذربایجان آمده است. در بند نهم نیز از دولت ارمنستان خواسته شده است که با اعمال نفوذ موثر بر قره باغ جهت رسیدن به توافق در اجرای قطعنامه ۸۲۲ و ۸۳۵ و پذیرش طرح پیشنهادی گروه مینسک توسط طرف ارمنی اقدام کند.

قطعنامه ۸۷۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۹۳ طی نشست ۹۲ام با ۱۵ رای موافق، ۰ مخالف و ۰ ممتنع تصویب شد، دوباره بر قطعنامه های ۸۲۲ و ۸۵۳ تاکید شده است. در بند اول از طرفین خواسته شده است با گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا برای برقراری آتش بس دائم و موثر با همکاری و مساعدت فدراسیون روسیه همکاری کنند. در بند ۱۲ آمده است که موضوع اشغال اراضی جمهوری آذربایجان به صورت فعال در شورای امنیت مورد بررسی قرار گیرد.

قطعنامه ۸۸۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۹۳ طی نشست ۳۳۱۳ام با ۱۵ رای موافق، ۰ مخالف و ۰ ممتنع تصویب شد. در این قطعنامه از تشدید مخاصمات مسلحانه به عنوان نقض آتش بس و کاربرد نیروی نظامی در پاسخ به این نقض، به ویژه منطقه زنگیلان و هورادیز جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی شده و بر حاکمیت و تمامیت ارضی تاکید و بر غیر قابل تغییر بودن مرزهای بین المللی و ممنوعیت توسل به زور جهت تصرف سرزمین دیگران تاکید شده است. در بند دوم از دولت ارمنستان می خواهد از نفوذ خود بر ارامنه قره باغ برای به دست آوردن رضایت آنان استفاده نموده و با اتکا به قطعنامه های ۸۲۲، ۸۵۳ و ۸۷۴ تضمین نماید که عوامل درگیر در مناقشه از عملیات استفاده ننمایند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ویکی‌پدیا در پایان این مدخل خود نوشته است: در یکی از آخرین اقدامات بین المللی در خصو مناقشه قره باغ، پارلمان اروپا در نشست ۲۳ اکتبر خود در استراسبورگ به اصلاحیه قطعنامه ای در خصوص تقویت روابط با کشورهای عضو برنامه همسایگی شرقی و همچنین موفقیت ها و ناکامی های موجود رای مثبت داد. در بند ۱۶ این قطعنامه همچنین به مناقشات موجود در مناطق عضو برنامه همسایگی شرقی اشاره شده است و بر مشارکت فعال اتحادیه اروپا در حل مسالمت آمیز این مناقشات تاکید کرده و موضع خود را در قبال اشغال خاک یک کشور از سوی کشوری دیگر یادآور شده است. در متن این قطعنامه به ویژه تاکید شده، که حل مناقشه قره باغ باید بر اساس چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در سال ۱۹۹۳ و بر اساس اصول گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و اصول مندرج در بیانیه مشترک ۱۰ ژوئیه ۲۰۰۹ در لاکویلا صورت پذیرد.


*محتوای این گزارش برگرفته از پایگاه ویکی‌پدیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 131
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 66
  • خشایار ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    10 20
    جمهوری اسراییلی آذربایجان ، باید به این منطقه خودمختاری کامل بدهد و حقوق شهروندان آنرا محترم شمارد ..... هر چند که از حکومت آذربایجان اینکار بعیده ، زیرا که این حکومت، حقوق شیعیان نارداران را اخیراً پایمال کرد چه برسه به قره باغ.....
    • آراز IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
      0 0
      پس ایرانم همین کارو باید بکنه
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    10 12
    خیلی قشنگه... بهتره برای پایان این مناقشه ایران دو استان جدا شده اش رو پس بگیره: ارمنستان و آذربایجان :)
  • ayatآذربایجان ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    12 3
    قره باغ واس ماس
  • آذربایجان ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    20 4
    قره باغ جزیی از خاک آذربایجان است که اشغال شده
  • اورمولو ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    10 2
    مشرق از شما به خاطر گفتن واقعيتهاي ملموس قره باغ تشكر ميكنم و از هموطنان عزيزم ميخواهم با در نظر گرفتن امت واحده اسلامي رسول الله نظر بدهند و به خاطر اينكه مثلا از رئيس جمهور فلان كشور خوشمان نمي آيد شعار ندهند امروز غيرت ديني ما ايجاب ميكند كه به جهاد در راه خدا و سرزمين اسلام قدم برداريم و ما مردمان تورك آذربايجان ايران اسلامي از حضرات عظام و مراجع مسلمين مي خواهيم در پيشگاه خداوند و بدون سياسي بازي به وظيفه شرعي خود عمل نموده واعلام جهاد عمومي نمايند تا شر و فتنه برخي داشناك هاي ارمني از سر بلاد مسلمين كنده شود و اقتدار ايران اسلامي و عزيزمان را هم به دنيا نشان بدهيم . مطمعن باشيد با سكوت در مورد قره باغ در روز قيامت ودر محضر رسول الله روسياه وشرمنده خواهيد شد . نحن سابقون نحن غالبون
    • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      1 0
      افرين بر نظرات شما
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    7 5
    کلش واس ماس !!! بریم همشا پس بگیریم بحرین را هم پس بگیریم !!!
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    7 0
    این سایت یک سایت اسرائیلی است که در آن مساجد شیعیان در مقابل کلیساهای مسیحی رنگ باخته؟ نمی دانم، ارامنه تمامی مساجد قره باغ را با خاک یکسان کردند، شاید تقصیر شما هم نباشد، شاید
  • مسعود ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    9 7
    با سلام و عرض ادب طبق قرداد تركمن چاي و گلستان بيشتر خاك اذربايجان و ارمنستان جز خاك ايران ميباشد كه بايد به خاك ايران برگردد
  • کوروش ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    11 1
    با این اوصاف هر قومی که منطقه ای رو اشغال کرد و اونجا رو پاکسازی قومی کرد باید به رسمیت شناخت . ارامنه 150 سال بیشتر نیست که در قره باغ و ایروان ساکن شدند . با این استدلال جضرتعالی که احتمال قوی ارمنی هستی باید اسراییل رو هم به رسمیت شناخت نه؟ جناب خشایارکیسیان
  • ایرانی ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 9
    اینهمه عثمانی. ها وپانترکیسم تاریخ وبزرگان ما را مصادره کردند ..بجایش بما چه دادند...نماد بوزگوردی گری وگرگ زادگی ووحشیگری
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 5
    خود آذر بایجان هم واس ما است!
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 8
    استان (اران)که اسم خودشود آذر بایجان گذاشته به اضافه قره باغ و استان ارمنستان باید به ایران برگردند
  • مهدی ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    6 3
    ما طرفدار شیعیان مظلوم قره باغیم وجلوی نسل کشی ارتش صلیبی را خواهیم گرفت
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    7 1
    افرین بر نویسنده این مقاله که به زیبایی حق مطلب را ادا کرده و به دور از غرض ورزی و با بیان سلیس و روان واقعیت های تاریخی را عنوان نموده و با رعایت پیوستگی مطالب، به تشریح مناقشه قره باغ پرداخته است. خیلی خوب بود مشرق جان!
  • مسعود ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    3 4
    طبق قرارداد ترکمانچای این مناطق(ارمنستان و آذربایجان) به مدت 100 سال به روسها واگذار شد که این مدت در سال 1385 پایان یافت
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    5 0
    سلام مشرق جان به تحلیلهای قبلیتو نگاه میکردم حرص می خوردم که چرا اینقدر بی انصافانه تحلیل میکنی ولی این تحلیل شما که به خدا قسم که عین حقیقت بود از بس اینکه حقیقت را گفتید از چشمام اشک سرازیر شد به همین خاطر از شما متشکرم در اخر به خدمت دوستان افراطی (ارمنی پرست)باید عرض کنم بخدا گیریم اذربایجان که هرچه قدر بد باشند برای ایران بهتراز ارمنستان است اخه مسلمانند بخصوص تماما شیعه هستند تاریخ را ورق بزنید ببینید ایران از طرف کشورهای مسلمان اشغال شده یا مسیحیها؟ حتی جنگ صلیبی را مطالعه کنید خیلی چیزها را متوجه می شویدمن اصلا قصد برتری یا نزادپرستی را ندارم در اخر یاداوری کنم تنها کشوری تماما شیعه است اذربایجان است
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    حیف که کینه چشماتو کور کرده
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 6
    جمع نبند و از طرف خودت صحبت کن اتفاقا برعکس نظرت ایران تمایلش به ارمنستان بیشتره تا رژیم صهیونیستی دوم منطقه
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مشرق جان چرا پیامهای منو منتشر نمیکنید من که تمام جوانب را رعایت کردم
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    5 3
    به عنوان یک آذربایجانی تشکر میکنم از مشرق که حق رو گفتند که ارامنه کوچانده شدند به قفقاز و قره باغ،مثل یهودیان مهاجر،در ضمن در جواب کسانی که از تاریخ جعلی ارمنستان استفاده میکنند و حامیه این کشور هستند بدان که مردم آذربایجان همیشه به یاد خواهند داش طرف چه کسی هستند
  • مهدی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    قرارداد ترکمنچای در سال 1207 شمسی منعقد شده. صد سال بعد از آن تاریخ میشه، 1307 یعنی زمان رضاشاه. اگر تا پنجم ابتدائی سواد داشتی، با دقت بیشتری می نوشتی. علاوه بر آن، در کدام بند عهدنامه های گلستان و ترکمنچای قید شده که مدت آنها صدساله است؟
  • ضد کوروش ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    2 3
    نه عزیز؛ خود آذربایجان هم جزئی از ایران بوده اگه اینجوری که شما میگی و باید به قبل از 150 سال پیش برگشت پس آذربایجان باید به ایران ملحق بشه چه برسه بر سر حاکمیت منطقه ای دیگر شاخ و شونه بکشه
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    3 0
    قره باغ و اذربایجان و ارمنستان و بحرین بیشتر خاورمیانه و افغانستان و نصف دنیا هم جزئی از ایران بوده به نظرت حالا باید دودستی پس بدن!
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    چطوری؟
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    2 7
    ترس آذربایجان از الحاق دوباره به ایران، حربه ای برای اسرائیل شده تا بتواند به راحتی فرمان این کشور را در دست بگیرد. و متاسفانه ما هم ناآگاهانه به این امر دامن می زنیم!
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 2
    عکس اولی که گذاشتید،به نظر سبلان میاد که از اونور مرز هم دیده میشه. متاسفم که اظهارات عده ای نژتدپرست پان ترک را منتشر می کنید.اسم خودتان را هم گذاشته ای:ارزشی
  • مجتبی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 2
    سر منطقه ای که برای ایران بوده الان دوتا کشور دیگه دعوا دارند
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    چه قدر ساده انگارانه است که باور کرد آذربایجان از ترس ایران به دامن اسرائیل پناه برده! جالبه بدونید اسرائیل به سمت آذربایجان اومد و نه بالعکس هدف هم مقابله نظامی با ایران و روسیه و داشتن پایگاه جاسوسی - نظامی بود همانند کردستان عراق نکته دوم اینکه توجه داشته باشید آذربایجان پیرو سیاست های ترکیه است! حالا از بحث تخریب چهره ترکیه در محکومیت نسل کشی ارامنه توسط عثمانی بگذریم... و سوم پشتیبانی ایران و روسیه در گذشته از ارمنستان باعث ترس آذربایجان شده اینقدر ابتدایی فکر نکنید!
  • احمدرضا ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 4
    تفکر جنابعالی مصداقی از تفکر جاهلی داعش گونه هست منتها با عنوان دیگه. امت واحده به این معنی نیست که حق و خاک ارامنه رو به زور بگیریم. طبق قراردادهای بین الملل قره باغ تحت حاکمیت ارمنستان و ارمنی نشین است ولی در محدوده خاک آذربایجان قرار دارد. دولت آذربایجان حق حاکمیت ارمنستان رو به رسمیت باید بشناسه و از حمله به قره باغ برای تصرف آن باید خودداری کنه.
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 2
    هر دوتایشون استانهای ایران بوده اگر 150سال پیش انقدر معتبر است در تاریح این دو استان برای ایران هم مهم است پس هردو استان ایران هستن پس هر دویشان واس ماست
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 1
    همش واس ماست
  • سید جواد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 3
    بخواب بابا ..اجنبی نژاد پرست اردوغان الهاموف امروز تو لباس اسلامی و علیه ایران فردا برای سعودی و علیه ایران پسفردا برای اسرائیل و علیه ایران
  • سید جواد ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 3
    مشرق جان نکن برادر نکن این کارو بخدا قسم به جدم قسم این جماعت پان ترک را نشناختی به خداوندی خدا نشناختی اینها امروز تو لباس شیعه و اسلام برای منافع خود که ضد تمامیت ارضی ایران هست کامنت میگذارند امروز لباسشان این رنگ است دیروز در حمایت اردوغان و در جهت منافع داعش علیه ایران قبل از ان در حمایت از سعودی ها و در جهت منافع آنها بر ضد ایران و منافع ملی روزی در جهت منافع غرب و با ضدیت بر ملیت و اراده ملی و توان و اعتماد به نفس داخلی علیه ایران حال نیز در جهت منافع رژیم صهونیستی و با حمایت از کشور الهاموف مادر به خطا و در لباس شیعه علیه ایران هدف اصلی این گروه تجزیه ایرانم هست و بس اگر از دستشان بر می امد لباس اسلامی امروزشان را اتش میزدند و با اسلحه به جان این مرزو بوم می افتادند بخداوندی خدا در زیر پوست خیلی از ارگانهای چنین عقاید نژاد پرستانه ای از این گروههای منافق رشد کرده و خیلی ها ناخواسته گرفتار احساست قومی خود و گرفتار ایدولوژی گرگ سانی این گروه هستند... مراقب کامنتها و نظرات باش... حواسمان نیست که در لباسمان ماری چند سر رشد میکنه...
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    دکتر جان سبلان جنگل نداره
  • يك غير درباري غير مذهبي ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 2
    اتفاقاً چنانچه از مردم هر دو جمهوري همه پرسي بشود به احتمال زياد ترجيح مي دهند به دامن مأمن خود ايران برگردند و از امكانات يك كشور بزرگ و مستقل بهره مند شوند و البته اشرار دنيا اسرائيل و آمريكا و انگليس و فرانسه با تمام قدرت از اينكار جلوگيري مي كنند
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 3
    بوزگوردي كسي فريب وااسلاماي ترا نخواهد خورد
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام.اینکه قره باغ مال آذربایبجان شکی نیست.از اسمش پیداست.و اینکه آدربایجان واسه ایران است توش شکی نیست.چ ن ایران همان آدربایجان و آدربایجان همان ایران است.برید تاریخ را بخونید از دوران اشکانی گرفته تا االان.ارامته اقلیتی بیش نبوده.و همیشه هم از طرف دولت و ملتهای ایران بهش احترام گذاشتن
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 2
    مهدي از تركيه ! يا بيسوادي يا دروغزن آن تاريخ 1207 كه نوشتي شمسي نبوده و قمري است
  • همدان ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    فعلا شما برید با جیبوتی مشکلتون رو حل کنید تو کار کشور های بزرگ دیگه دخالت نکنید
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 1
    روزي ميرسه كه اذربايجان و ارمنستان به خاك وطن ملحق شن. خدايي بايد كاري كرد سريعتر به خاك ايران ضميمه شن
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 2
    دقیقا مرگ بر پانترکای عوضی
  • مهران ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 1
    قاجار لعنتی.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 2
    یعنی شورای امنیت و پارلمان اروپا و گروه مینسک همه قبول دارند که قره باغ رسما جزو کشور آذربایجان است و اقدامات ارمنیهای تندروی مسلح را "اشغال" محسوب می کنند. ولی عده ای تحت عناوین "ایرانی" و "ضداسراییلی" اصل مساله اشغال و کشتار و آوارگی را ول کرده و به بهانه هایی مرتبا علیه دولتهای همان مسلمانان حرف می زنند و ...
  • علی ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    5 0
    سلام دوستان من نه آذری زبانم و نه ارمنی منتهی باکو رفتم اونایی که میگن جمهوری اذربایجان باید به ایران واگذار بشع پیش خودشون چی فکرکردن اذربایجان الان بسیار پیشرفت کرده چه به لحاظ اقتصادی چه به لحاظ فرهنگی اون زمون گذشت که باسختی زندگی میکردن الان بهشتیه برای خودش
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 2
    بهترین اه حل تحویل نخجوان به ارمنستان و تحویل قره باغ به آذربایجان است . مردم این مناطق نیز آزادانه انتخاب محل سکونت خودرا داشته باشند
  • سجاد ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 2
    آذربایجان کشوری جعلیه به مانند اسرائیل ، حتی فرهنگه آذریه اصیلشم از بین رفته ! کسانی که میگن این کشور آذریه حتی تهه اسمه سیاستمداراشون اُف داره چه برسه به مردمه عادیش !‌ دوستان آذربایجانی به اصل خود برگردید ، نه به چیز هایی که به شما تحمیل شده ...
  • اذری وبا هزاران افتخار ایرانی الاصل ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 2
    اینهایی که امروز شیعه بودن باکو را بر سر ایرانیان میزنند به سه سوال من جواب بدن ما را روشن کنند چون میگن کینه ما را کور کرده...........................۱-چطور شیعه علی بن ابی طالب ع میتواند به گرگ زادگی اش افتخار کند؟.....۲-اینها که برای خود ایران اینقدر احساساتی نشده اند برای باکو خودشون را تکه پاره میکنند ..اگر در گیری بین ایران وترکیه اتفاق بیفتد طرف چه کسی را خواهند گرفت؟؟؟؟....۳-در سالهای پیش چه کسانی شروع به ایرانیت زدایی وهتاکی وتاریخ سازی وایجاد شکاف قومیتی و مظلوم نمایی کرده بودند؟؟ارمنیها؟؟؟............گیرم ارمنی ها و مسیحیها بد ..حالا چرا دقیقا مثل وهابیون وحشی تکفیرشان میکنید؟؟؟
  • موغان ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 1
    قره باغ مال اذربایجان است وبس
  • بهزاد ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    مشرق چه عجب !!! نه مثل اینکه کم کم داری از خواب بیدار میشی! مشرق در جبهه اسلام و مسلمانان باش و در مقابل ظلم و ستمی که عرمنی ها به آذربایجان کرده سکوت نکن.
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    داداش نصف دریای خزر یادت نره این زمان تقدیم شد
  • مغانی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    تشکر از تحلیل خوبتون انشااله حق به حقدار میرسد
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    يك سوال وقتي قره باغ داخل خاك اذربايجان هست و مرز مشترك نداره با ارمنستان چطور دولت ايروان ميتونه به قره باغ كمك كنه؟؟؟؟
  • مسعود ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 1
    این منطقه جز قلمرو مسلمانان آذربایجان است وباید زیر نظر آذز بایجان باشد.درود بر آذری زبانها
  • امین ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    طبق مفاد قرارداد ترکمانچای، مناطقی که از خاک ایران جدا شده‌ بودند باید 99 سال در اختیار دولت روسیه باقی می‌ماندند. بنابراین، اکنون که این مدت به پایان رسیده، دولت ایران باید راهکاری بیندیشد و از تمام توان خود برای بازگرداندن این مناطق به خاک ایران استفاده کند
  • هرمز درختچی ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    الکی مثلا دلت برای اسلام سوخته نه پانتورکای مغول صفت
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 1
    چرا در برابر جنایات عثمانی در آذربایجان سکوت کردید !؟
  • اهوازی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    اردوغان جان اگه قره باغ مال آذربایجان هست باید به ایران برگرده چون آن سوی ارس اران و نخجوان نام دارد.
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    خودتی.شما برو از اردوغان و داعش کمک بگیر
  • اهوازی ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    در ایران هم خیلی ها وارد شدند که قبلا نبودند.حالا هم ادعای تجزیه دارند
  • اهوازی ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    الهی آمین
  • اهوازی ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    بشمار
  • اهوازی ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    دولت باکو نهایت ستم را بر شیعیان و ارمنی ها و تالشی ها روا می دارد.
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    جالبه که خود دولت ترک تبار قاجار این مناطق و مناطق دیگه ایران برای مخارج فرنگ گردی و خوشگذرونیشون به بقیه پیشکش کردند .
  • اهوازی ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 0
    شما به تالش هم سر زدی؟در نهایت فقر و بدبختی و درجه 3 بودن بسر میبرند
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    اونایی که میگن قره باغ باید به آذربایجان برگرده چی فکر کردند !؟
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    به لطف نوکری برای غرب .
  • اهوازی ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    دولت ارمنستان به مراتب مشروع تر از دولت باکو است اگر اسلام این چیزی است که شما میگی پس آل سعود ار همه مسلمان تراست.کجا ارمنی ها مانند طالبان و القاعده و داعش و جبهه النصره و... با هم دینان و حتی مسلمانان رفتار کردند؟؟؟
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    اینها همش به کنار کشور های ترکی پیشرفته اند
  • علی ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مرگ بر شوروی که اذربایجان و ارمنستان رو از ایران جدا کرد
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    طبق نقشه قره باغ بخشی از خاک اذربایجان هست درسته اکثر ساکنینش ارمنی هستن ولی بخشی از اذربایجان هست با این اوصاف ترکیه یعنی حق داره اذربایجان ایران رو غصب کنه که همزبانن باهاش؟
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    جالبه در مرزهای آذربایجان ارمنیها مستقر هستند و در مرزهای ارمنستان آذریها مستقر هستند
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    بالا نوشته بود که قره باغ 100 درصدشون ارمنی هستند چطور طرفدار شیعیان قره باغ هستی وقتی وجود خارجی ندارد
  • به 1221 ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سبلان جنگل نداره،درسته.ولی از هر دوطرف مرز ازدهها کیلومتری هم قابل مشاهده است...
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • مجتبی ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    چی میگید شماها همش سرزمین مادری ماست ... دارین سنگ اذربایجان و ارمنستان و ب سینه میرنیین ؟ تو رو خدا از خاب بیدار شین برادرای اذری و ایرانی و ... و و و .اذربایجان ارمنستان گرجستان خاک ماست ..از خلیج فارس تا سواحل دریای سیاه وطن ماست .ب امید بر گرداندن تکه های جداشده وطن .یاحق
  • مهدی ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    عهدنامه ترکمانچای پیمانی است که در ٣٠ اسفند ۱۲۰۶ (۲۱ فوریه ۱۸۲۸) در پی جنگ‌های ایران و روسیه در دوره قاجار بین این دو کشور امضا شد.
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    به امید آزادی آران و شروان از دست منافقین و شیطان پرستان لعنت به هر چی پان ترکه
  • محسن ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سید جواد جان دمت گرم گل گفتی مرگ بر پانترک های جنایتکار و ضد اسلام و انسانیت
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مشرق کامنتهای درست و منطقی رو منتشر نمیکنی اونوقت وراجی های یه عدهاز نژاد اجنه و شیطان رو که هیچ معنی و مفهومی جز تفرقه افکنی و توهین نداره منتشر میکنی، خوبه همه مردم دنیا اذعان دادن قره باغ مال تورکاس ، اونوخ یه عده معلوم الحال به خاطر منافع شیطانیشون از ارامنه دفاع میکنن
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    شورای امنیت و پارلمان اروپا و... درباره اشغال فلسطین نظری ندارند؟
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    مسلمانان اسرائیلی!
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    ترکی با آذری خیلی فرق داره عزیز!
  • شکیب ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    خخخخخخ خوب حال این اروموبولومویو رو گرفتید
  • شکیب ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    افرین بر شجاعت ، استقامت واراده ارمنیها مقابل متجاوزان ونسل کشهای همیشگی سرزمینهای غرب اسیا . واقعا ارمنیها مرد هستند . امروز امید ودل تمام مردمان مظلوم منطقه به ارمنیهاست . مردمانی که از سوریه و ایران و ترکیه توسط این جماعت نسل کشی شدند .
  • ایرانی ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    دربست مخلصتم سید جان
  • ناشناس ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 1
    خوب مشخصه غرب و اسراییل و امریکا واسراییل همیشه حامی این جماعت اشغالگر وحشی نسل کش امده از اسیای میانه بوده اند .
  • ناشناس ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 1
    دروذ بر ارمنیها
  • ناشناس ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    حقشه این الهام علی او
  • علی ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    کاک جواد ، هر حرفی می خواهی بزن ولی از کلمه سید برای تفرقه بین شیعه ها استفاده نکن ، معصیت داره ، مخصوصا جنابعالی که از برادران اهل .... می باشی
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    کلا آذربایجان و ارمنستان خاک ایران بودن که توسط غربی ها و استعمارگران انگلیسی جدا شدند
  • اهوازی ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    دولت باکو در تحریم ها علیه ما فعال بود ولی دولت ایروان برای دور زدن تحریم ها به ما بسیار کمک میکرد.
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    حکومت آرتساخ علاوه بر قره باغ مناطق دیگر آذربایجان به کنترل خود درآورده.
  • مهدی ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    مرگ بر همه پانها . پن فارسیسم و پان ترکیسم.
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    مشرق کامنتهای درست و منطقی رو منتشر نمیکنی اونوقت وراجی های یه عده رو که هیچ معنی و مفهومی جز تفرقه افکنی و توهین نداره منتشر میکنی،
  • ناشناس ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 1
    سلام و عرض ادب قرباغ مال اذربایجان و ارامنه هم حقی ندارند درسته اقلیت ارامنه هست ولی به ریشه اذربایجان که بریم قرباغ قانونن مال اذربایجان و گرنه درحقشون اجهاف میشه حق گرفتنی
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    دوست عزیز اولا اگه مشکلی هم باشه از دولت مردان جمهوری آذربایجان هست نه مردم مسلمانو بی گناهش دوما حرفی از جنگ و دفاع از ایران نزنید که آدریهای ایران بودند که دست دشمن را کوتاه کردن نمونش دایی خودم که از لب مرز رفت جایی جنگییدو شهید شد که حتی اسمشم نمیشناخت بخاطر اسلامو وطن ارامنه با جنگ و جنایت خاک جمهوری آذربایجانو اشغال کرده تمام جهان هم تصدیق میکنن.
  • موغان.. ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    اهوازی برو به فکر خودت باش
  • خودم ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    متاسفم برای مردممون که تو فقر شدید دانش و اطلاعات و فرهنگ به سر می برند. و تو همه جور موضوعی برپایه احساسات اونم از نوع جوگیرانه نظر میدند!
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    اهوازی جان زدی تو خال ! ممنون
  • مهگانه ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    متشکر از سید جواد که منطقی صحبت کردند
  • مهگانه ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    یعنی بی حجابی و بی عفتی بنظر تو پیشرفته ؟ آخه بیسواد اون پیشرفت کرده که موشک هوا میکنه ؟ که ماهواره به مدار می فرسته ؟ یا ما با دست خالی و زیر تحریم ؟ جالبه که می نویسی از لحاظ فرهنگی هم پیشرفت کرده ؟!
  • ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    تو بهزاد نیستی و بدذاتی و مأمور اسرائیل خودتم به خریت نزن
  • یک مرد ایرانی ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    ارمنیها چه آنها که در ارمنستان هستند و چه آنها که در ایرانند همه هموطن اصیل ما هستند و خدانگهدارشان باشد الان هم با ایران که یک کشور ضد استعمار است روابط روراست و حسنه دارند
  • یک آریایی ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    مطمن باشید یه روزی تمامی آسیای میانه و افغانستان به آغوش سرزمین عزیزمان باز خواهد گشت
  • المپیا ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    وضع الان بعضیا اینطوریه حساب کنید قبلا چهقدر الوده و نگون بخت بودن.یاشااذربایجان
  • ایرانی ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    سوال اساسی پاسخ داده نشد...در صورت در گیری ایران با ترکیه اینهایی که برای باکو خودشون رو تیکه پاره میکنند ...طرف چه کسی رو خواهند گرفت؟؟؟؟(اینکه در جنگ عراق رشادت های زیادی کرده اند مربوط به اذری هایی بوده که ایرانی بودن را مقدم بر بوزگوردی گری میدانستند...اما اینها حرفشان چیز دیگه ای است)....
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    همه حتي تو ياد گرفتنه اند به قاجار بد و بيراه بگن بدون در نظر گرفتن شرايط آن روز ! آقا مهران مثلا اگر تو بودي در آن زمان چه ميكردي ؟ اصلا آن موقع رو بزار كنار الان چكار ميكني ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    نوكري نكرده اگه نوكري كرده بود الان وضعش اين نبود كه ارمني نوكر روسيه (شرق) 23 سال با تجاوز و اشغال بهش زور بگه !
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    خب معلوم شد جناب اهوازي ! تو اصلا اهوازي نيستي كه هيچ اصلا مسلمون نيستي و يك ارمني پست و زبون هستي كه ميخواهي نفوذ كني در بين مسلمانان ! مسلمان به هوش باش !
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    با كمك روسيه كمونيست لا مذهب
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    همين الان هم داره ارمنستان رو كمك ميكنه زيرا آذربايجان تمايل به ايران داره چه از لحاظ فرهنگي چه از لحاظ ديني كه شيعه هستند و تاريخي .
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    ناشناس 20:06 فرقي نداره آذري قسمي از تركان هستند . دنياي ترك خيلي وسيع هستش از غرب چين گرفته تا اروپا . در ضمن تركها اينو خودشون بهتر از تو ميدونند.
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    چرا مغلطه ميكني ؟! مگه كسي مجبورت كرده حرف بزني ؟!!!!!! بخاطر خيانتي بود كه ارامنه بر عليه تركيه و به نفع روسها انجام دادند . سوزش تركيه نه بخاطر خيانت ارامنه بلكه بخاطر مهر محبتي كه نثار ارامنه كرده بودند و در جواب خيانت ارامنه بود . چه وقتي ميخواهيم از تاريخ درس بگيريم ؟ تركيه كلي خدمت به مردم در مانده ارمني كرد و جواب خيانت گرفت اين بلا سر ايران هم ميتواند بيايد . آخرش اونها مسيحي هستند و هر جا كه بتوانند خيانت به مسلمانها را بر خود جايز ميدانند . الان نگاه نكنيد در اقليت هستند بگذار به قدرت برسند اون وقت ميتوني جلوه واقعي خونخوار شون رو ببيني . پس دقت كنيد .
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    باید از جنگها کشور های اطراف استفاده کرد و مدریت چه بخوایم چه نخوایم جنگ شده و اطراف ایران ناامن . باید کاری کنیم کشور های اطراف امن ولی عقب مونده تر از ایران باشن تا همیشه زیر نفوذ اقتصادی فرهنگی سیاسی ایران باشن و گاهی به این جنگها احتیاجه . نمونش ترکیه که پیشرفت کرده و مانع بزرگی برای ایران شده. کشور اذر بایجان که هیچ مردم ترک ایران راهم تحریک میکنه (در ترکیه هم باید اختلافات داخلی پیش بیاد تا فرصت این کارها را نداشته باشه) به شرطی که مساعل دینی را کنار بزاریم تا مثل افغانستان نشه و باری رو دوش ایران و مردم قرار نگیره (زیاده روی نکنیم )به موقع جنگ بدیم و به موقع صلح تا در فرصتی مناسب به ایران برگردانده(مثل کریمه ) یا اتحاده تشکیل بدیم با محوریت ایران که کشور های اطراف برای پیشرفت و صلح راهی جز اتحاد با ایران نداشته باشند همه در صورتی است که سیاست خارجی تغیر کند
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    ترکی سر شاخه است و زبان های اذری ازبکی استانبولی جزعی از زبان های ترکی و .. زیر مجموعه ان هستند مثل فارسی کردی پشتو و ... که زیر شاخه زبانهای ایرانی هستند و استدلال شما پان ترکها قابل قبول نمی باشد
  • خودم ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    1 0
    اینارو نمیدونم اما امثال بعضی مدعیان ایرن و وطن پرستی الان رو میدونم که مثل همون جنگ عراق تشریف میبرند خارج به خوشگذرانیشون برسند بعد که آبها از آسیاب بیفته برمیگردن تا دوباره ادعاشون گوش فلک رو کرکنه! همینایی که میگی ترکیه و... پاش بیفته از شما خیلی ایرانی ترند.
  • جواد ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    2 0
    بابا چرا انقد تو هر مساله ای ماها باید طرف یکی رو بگیریم؟به ما چه آخه....بزار بزنن انقد همدیگرو تا خسته بشن...البته من به شخصه از حکومت آذربایجان خوشم نمیاد.کشوری که حجاب از سر زن مسلمون دانشجو میکشه تا اونو به دانشگاه راه بده جای دفاع نداره.اون برادرای عزیز غیور آذری که غیرت حرف و اول و آخرشونه هم با این مساله موافقن.
  • ظهور نزدیک است اماده باشید ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    1 0
    ایشالله ببینیم اون روز رو که همه دنیا تحت فرمان یک جانبه امام زمانشه اونجا دیگه بحث حکومت ایران و ارمنستان و اسرائیل و امریکا نیست فقط و فقط حکومت امام زمانی و حکومت الاهیه که وجود داره بدون هیچ حد و مرزی ایشالله که هممون زنده باشیم و اون روز رو ببینیم
  • ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    3 0
    جناب احمد رضا! مطابق کدام سند قره باغ تحت حاگمیت ارمنستان است و یا ارمنی نشین است؟ اگر با اخراج دیگران می توان مملکتی را صاحب شد، می توان الان داعش را صاحب بخشی از عراق و سوریه دانست!
  • خودم ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    0 0
    ما یه مثلی داریم که مظمونش میشه اینکه: اگه میخوای خیر نصیبت بشه برای دیگران هم خواهان خیر باش. هشکی با شیطنت و زیرآب زنی و سوء استفاده به هیچ جا نرسیده و نمیرسه. اول و آخرش بازتاب همه نیات و کارای آدم حتی توی همین دنیا هم به خودش برمی گرده.
  • mehdi ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    4 0
    والا بازم شروع کردن به جنگ من اصالتم مال اذربایجانه تاجایی ک من میدونم قره باغ مال اذربایجان نه ارمنستان البته چندین ساله تو کشور ایران اقامت دارم کارارمنستان اصلا درست نیست که حقوق مردم کشور اذربایجان رو نقض میکنه برای دولتشون واقعا متاسفم
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
    0 0
    تو قراردادترکمنچای مدت زمان به میان نیامده فقط بعد فروپاشی تزارها تمام قرارداد های تزارها توسط کمونیستها لغو شده که ترکمچای جز این قرارداد ها بوده و اون زمان ایران میتونسته ادعا کنه که نکرده
  • ناشناس ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    5 2
    از اسم قره باغ مشخصه خاک کدوم کشوره
  • ایرانی ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 6
    جالبه پان ترکهایی که اریایی را عاریایی مینوشتند..حالا ارمنی را هم عرمنی مینویسند...وتقاضای کمک از اریایی ها دارند
  • اصولگرا ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 3
    بهزادنامی فارسی واریایی است برای خودت نامی مغولی وتاتاری انتخاب کن لااقل...
  • هموطن ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    واقعاداری چی میگی ..جناب (خودم).؟؟؟..به سوال مطرح شده جواب بده...
  • صمد IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    0 0
    ارمنستان آذربایجان متعلق به ایران است و باید به ایران کشور مادری بپیوندند ما آنها دوست داریم
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 0
    مبگم مام بریم هفت شهرمونو بگیریم ازشون چطوره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس