کد خبر 552363
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص دعوت کمیسیون از رئیس ستاد پیگیری برجام، گفت: فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، تحریم‌های جدید آمریکا و نقض متعدد برجام از سوی آمریکا موجب تشکیل این جلسه شد.

به گزارش مشرق، احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی با عراقچی رئیس ستاد پیگیری برجام، گفت: طبق قانون، وزارت خارجه باید هر سه ماه یکبار از اجرای برجام به کمیسیون گزارش دهد.

وی ادامه داد: الان حدود ۸۰ روز از اجرای برجام می‌گذرد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی، ظاهراً موانع زیادی در اجرای برجام وجود دارد. بنابراین کمیسیون از آقای عراقچی دعوت کرد تا توضیحاتی را در این خصوص ارائه دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: در جلسه امروز آقای عراقچی در خصوص علل نقض برجام و علل عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش گزارش خواهد داد.

بخشایش تصریح کرد: پس از ۹۰ روز نیز گزارشی که به کمیسیون ارائه شود، با تائید کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

نماینده مردم اردستان در مجلس گفت: در دولت قبل، اعضای کمیسیون امنیت ملی هر ماه یا دو هفته یکبار با وزیر امور خارجه در محل وزارتخانه یا کمیسیون دیدار داشتند و در سفرهای خارجی نیز یکی از اعضای کمیسیون، وزیر را همراهی می‌کرد اما در دولت آقای روحانی این روند متوقف شد و جلسات کمیسیون با وزارت خارجه دیر به دیر برگزار می‌شد.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی با توجه به حساسیت‌ها در اجرای برجام و ادعاهای دولت، باید روند اجرای برجام بررسی شود.

بخشایش با اشاره به ادعای دولت پیش از امضای  برجام مبنی بر اینکه ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌‌ها و ۳۰ درصد ناشی از سوءمدیریت است، گفت: بر اساس این اظهارات، به دولت اجازه داده شد مشکل تحریم‌ها را حل کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: تحریم‌های ایران از چهار موضوع نشأت می‌گیرد؛ حقوق بشر، پیشرفت‌های موشکی، حمایت از جبهه مقاومت و فناوری هسته‌ای. قرار شد دولت در زمینه تحریم‌های هسته‌ای با غرب مذاکره کند. در آن زمان شعار داده می‌شد که برجام، کلید حل مشکلات است.

وی افزود: اکنون سؤال این است که آیا با اجرای برجام مشکلات حل شده، طبقه متوسط، افزایش و طبقه محروم کاهش یافته است؟

بخشایش تصریح کرد: ما معتقد بودیم برجام مشکلات را حل نمی‌کند اما دولت، زٌلف اقتصاد را به زٌلف برجام گره می‌زد.

نماینده مردم اردستان در مجلس در تشریح دو نگاه سیاست خارجی در ایران، گفت: اولین نگاه که طیف آقای روحانی، ظریف و هاشمی به آن معتقدند؛ این است که حل مشکلات اقتصادی منوط به آرامش در سیاست خارجی و حل سوء‌تفاهمات با آمریکا است، اما نگاه دیگر که جبهه انقلاب، مقام معظم رهبری و سپاه آن را دنبال می‌کند، این است که ما با آمریکا منافع مشترکی نداریم و آمریکا نیز به تعهدات خود پایبند نیست.

وی برجام را نماد فکری گروهی خواند که خواستار حل همه مشکلات از طریق مذاکره با آمریکا هستند و گفت: این گروه، اجرای «برجام ۲ و ۳» را کلید زدند و در این هنگام نیز کمیسیون امنیت ملی تلاش دارد تا بررسی کند «برجام ۱» به چه نتیجه‌ای دست یافته‌ است.

بخشایش گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تحریم‌های اولیه و ثانویه است که دولت درصدد رفع تحریم‌های اولیه می‌باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کمیسیون در جلسه با آقای عراقچی تلاش دارد  تا بررسی کند چه مشکلاتی در مسیر اجرای برجام وجود دارد؛ فضای گفتگوی دولت و مجلس در این زمینه، فضای همدلی است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری، هیاتی را در شورای عالی امنیت ملی، مسئول نظارت بر اجرای برجام کردند که این هیات باید اعمال نظر کنند که برجام نقض شده است یا خیر.

بخشایش، تحریم‌های اخیر آمریکا را نمایانگر نقض برجام خواند و گفت: آمریکایی‌ها پس از آزمایش موشکی ایران، ۸ شرکت خارجی و ۱۲ فرد ایرانی را تحریم‌ کردند؛ این در حالی است که قرار بود با اجرای برجام، تحریم‌ها افزایش نیابد.

نماینده مردم اردستان در مجلس تصریح کرد: جلسه امروز مجلس با رئیس ستاد پیگیری برجام در راستای نظارت مجلس در اجرای برجام است تا آیندگان بدانند مجلس به تکالیف خود عمل کرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    رکود تولید در سراسر کشور کمر هموطنان تولید کننده رو شکسته انگار دولت دولت ارواح است هیچ کاری برای تولید و اشتغال نکرده یارانه ها رو هم که می خواد قطع کنه امروز هم گفتن که کرایه تاکسیها تو 15 تا 25 درصد گرون می شه واقعا برجام چی برای ملت داشته؟ واقعیت این است که تنها پیامد برجام تحریب تاسیسات هسته ای و برباد دادن تلاش چندین ساله دانشمندان و شهدای هسته ای و حراج امنیت ملی بود انهم در شرایطی که داعش در چندده کیلومتری ایران است.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    آنچه در این میان میشه با قاطعیت گفت اینه که اظهار پشیمانی و اعتراف به نقض برجام که به نوعی شکست دیپلمات های ایرانی رو می رسونه نتیجه دو چیزه: کم توجهی به سفارش های رهبری 2 بی توجهی به نیروهای کاری داخلی. تا زمانی که این دو موضوع از سرلوحه ی برنامه های دولت برکنار باشه از برجام هیچ امیدی حاصل نخواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس