کد خبر 551740
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰

رییس‌جمهوری ارمنستان در حالی از کشته شدن 18 سرباز کشورش در جریان درگیری‌های اخیر در منطقه ناگورنو-قره‌باغ خبر داد که باکو اعلام کرد، 12 سرباز آذربایجانی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرژ سارکیسیان، رییس‌جمهوری ارمنستان اعلام کرد، 18 سرباز این کشور در جریان درگیری‌ها در منطقه ناگورنو- قره‌باغ کشته شده و 35 تن دیگر زخمی شدند.

وی درگیری‌های اخیر را شدیدترین درگیری‌ها از زمان برقراری آتش‌بس در این منطقه در سال 1994 قلمداد کرد.

رییس‌جمهوری ارمنستان افزود: با عملکرد به موقع نیروهای ارتش توانستیم نه تنها اوضاع را تحت کنترل درآوریم بلکه آسیب قابل توجهی به دشمن وارد سازیم.

در همین حال، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی اعلام کرد که 12 سرباز کشورش در جریان درگیری‌های اخیر جان خود را از دست دادند. پیش از این الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان نیز این آمار را تایید کرده بود.

علی‌اف در آخرین اظهارات خود گفته که به دنبال راهکاری برای حل مسالمت‌آمیز درگیری‌های اخیر است.

ادعای باکو درباره کشته شدن بیش از 100 سرباز ارمنستان

خبرگزاری رویترز گزارش داد، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای مدعی شده در جریان درگیری‌های اخیر بیش از 100 سرباز ارمنستان کشته و شش تانک این کشور نیز منهدم شده است؛ ادعایی که دولت ارمنستان آن را رد کرده است.

پیش از این اخباری هم از سرنگون شدن یک بالگرد جمهوری آذربایجان توسط نیروهای ارمنستان منتشر شد و البته باکو این موضوع را تایید کرده است.

درگیری میان دو کشور از زمانی که ناگورنو-قره‌باغ از جمهوری آذربایجان جدا شد، در سال 1988 آغاز شده است و این دو کشور مدعی مالکیت این منطقه هستند.

واکنش‌ها

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص درگیری‌های اخیر در منطقه قره باغ گفت: درحالی که منطقه شاهد اقدامات ویرانگر گروه‌های افراطی بوده و نیازمند آرامش و استقرار است، دریافت اخبار نگران‌کننده از تشدید درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان موجب نگرانی شدید جمهوری اسلامی ایران است.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم نسبت به درگیری‌های اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ناگورنو- قره‌باغ ابراز نگرانی کرد.

عصمت یلماز، وزیر دفاع ترکیه نیز گفته که کشورش در جریان درگیری‌هایی که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ رخ داده، از باکو حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه نیز در تماسی تلفنی با الهام‌ علی‌اف، در خصوص کشته شدن سربازان جمهوری آذربایجان در درگیری‌های اخیر، با رییس‌جمهوری این کشور ابراز همدردی کرد.

این درگیری‌ها درحالی صورت گرفته که دولت روسیه به دو کشور تاکید کرده هرچه سریعتر اعلام آتش‌بس کرده و از درگیری‌ها خودداری کنند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه مراتب نگرانی خود را بابت گزارش‌های اخیر درباره درگیری‌ها در این منطقه مورد مناقشه ابراز کرده و خواستار پایان یافتن درگیری‌ها در این منطقه شده است.

دیمیری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: پوتین به طرف‌های درگیر تاکید کرده تا آتش بس را رعایت کرده و از خود خویشتنداری نشان دهند.

در همین حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در تماس تلفنی فوری با وزرای دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان به این درگیری ها اشاره کرده و خواستار توقف آن شد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • مغانلو ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    خواهشا از کلمه ناگورنا استفاده نکنید اسم واقعی قره باغ کوهستانی است
  • عادل ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    مشرق معلوم شما طرفدار كي هستي اولا كلمه ناگورنو در كجاي تاريخ بوده كه شما از آن استفاده مي كنيد دوما اينكه الان دوره سي سال پيش نيست و مردم همه چيز را خوب مي بينند وخوب مي فهمند و در ضمن كشته هاي ما شهيد شده اند چونكه در راه اسلام و خاك اسلام جنگيده اند .
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    آذربایجان باید ارمنستان با خاک یکسان کنه
  • محسن ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    تا مردم اذربایجان بخودشون نیان و خاندان علی اف رو سرنگون نکنن و دولتی که توسط مردم بصورت ازاد انتخاب نشه عمرا قره باغ ازاد بشه چون الهام علی اف به بهانه اشغال و ازاد سازی قره باغ مادام العمر رئیس جمور خواهد ماندولی عملا هیچ اقدامی نخواهد کرد چون الهام علی اف بدون اجازه اسرائیل و امریکا اب هم نمیتونه بخوره
  • اورمو اصلاني ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    انشااله در بازي روز چهارشنبه تراختور خواهيم ديد كه مردم دلاور آذربايجان چگونه با شعار يا قره باغ يا اولوم از براردران خود در آذربايجان دفاع خواهند كرد . وزارت كشور جرات داره اجازه بده تا حاميان آذربايجان قره باغ بيان بيرون تا ارمنستان غاصب بدونه كه داره با دم شير بازي ميكنه . ما مردم آذربايجان ايران اين روزها و پيام هاي برخي از ايرانيهارا كه به نفع ارمنستان غاصب است را فرا موش نخواهيم كرد
  • سید دکتر محمود ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    باید به ارامنه در برابر ترک ها کمک کرد
  • آریو ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    قره باغ توسط سربازان نجس ارمنستان اشغال و مساجدش تبدیل به خوکدانی شده
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    این سیاست کثیف دول امپریالیستی است که اجازه نمی دهد مردم غیور اذربایجان منطق اشغالی قره باغ را از اشغال متجاوزین ارمنی خارج کند. ارمنستان کشور ضعیفی است که در صورت عدم ارسال کمک از سوی روسیه و ارمنی های خارج نشین توان اداره مملکت خود را نداره. مجموع بودجه فقط ارتش اذربایجان از کل بودجه دولت ارمنستان بیشتر است و باز هم تاکید می کنم ترک ها از چنان قدرتی برخورداند که حتی با دست خالی می توانند مناطق اشغالی را باز پس گیرند.
  • حسن ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    ببینم میتونین ارمنستان رو هم باهامون دشمن کنید یا نه. جای اینکارها یه کم به وضع داخل کشور توجه کنید.
  • saiedeses ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 1
    شما ایرانی آذری زبانی برادر من نه آذربایجانی ایرانی!! در ضمن کل کشور آذربایجان و ارمنستان و حتی گرجستان جزء ایران بزرگ هستن
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    دولت جمهوری آذربایجان یک دولت نژادپرست و دین‌ستیز است و سربازان این نظام هم در راه همین افکار و اندیشه های پوچ کشته شده اند نه در راه دفاع از اسلام!
  • محمدرضا ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    تویی که منفی می دهی یک جستجو در گوگل بکن ببین سر مساجد مسلمانان در قره باغ چه آورده اند اگر کمی خجالت کشیدی بیا با هم حرف می زنیم
  • حامد ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    ارمنستان برای ایران همسایه بهتری است. دولت آذربایجان ادعای چندین استان ایران را دارد که به تازگی استانهایی مثل تهران و گیلان و ... را هم به آن اضافه کرده است، حالا طبق چه منطقی خدا میداند! ایران باید جلوی زیاده خواهی های به اصطلاح جمهوری آذربایجان که در واقع یک حکومت خانوادگی است، بایستد.
  • سلیمان ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    پس از نقشه ارمنستان بزرگ خبر ندارید . اگر تعصبی به ارمنی ها ندارید حتما دراین باره جستجو کنید.
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    یاشاسین آذر بایجان
  • رضا ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    این چی بود؟ یا خدا خودت ما رو نژاد پرست نکن خیلی بده نژاد پرستی چه ربطی به ایران و آذربایجان ایران داره؟
  • مهران ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    یاشاسن اذربایجان ملتی انشالله به امید روز پیروزی اذربایجان
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    اکثریت مردم قره باغ ارمنی هستند چرا طوری حرف می زنید انگار قره باغ مسلمان نشین هست؟
  • امیر ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    نام قره باغ را تحریف نکن مشرق یاشاسین آذربایجان
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    اسم اونجا ارتساخ است که از زمان هجوم تاتارها توسط مردم غیر بومی قره باغ خوانده شد
  • بشیر ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    دولت آذربایجان روز یکشنبه در منطقه قره باغ آتش‌بس یکجانبه اعلام کرد اما هشدار داد در صورت تیراندازی از سوی طرف مقابل، به آن پاسخ خواهد داد. خود دولت پر مدعای آذربایجان اعلام آتش بس کرد اما پان ترک های ما آتش نبس را شعار میدهند . کاسه داغتر از آش
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    غرب همونجوریکه برای اسرائیل در منطقه به زور جا باز کرد و کشورکی درست کرد برای ارامنه هم همین کارو کرده جالبه ادعای هر دوی اینها اینه که ما تاریخی قدیمیتر از مسلمانان در منطقه داریم و حق اب و گل داریم
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 1
    ارمنستان هیچوقت چنین چیزی را به صورت رسمی اعلام نکرده است. درحالی که تلویزیون و کتابهای درسی به اصطلاح جمهوری آذربایجان پر است از نقشه های چعلی.
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    قدمت کشور ارمنستان بسیار بیشتر از آذربایجان است. ضمنا سعی هم نکنید واقعیت را وارونه جلوه دهید. غربیها و اسرائیلیها حامی اصلی و تامین کننده سلاحهای آذربایجان هستند. در مقابل روسیه از ارمنستان حمایت میکند.
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    1 0
    ارمنستان اسراییل دوم منطقه است.
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    ارمنستان دراینده تهدیده برای ما باید مواظب حیله قوم صلیبی باشیم
  • ایرانی ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    خیلی از کسانی که کامنت میزارن یا ارمنی هستن یا نژاد پرست با تعصب ذهنی مسموم .ارمنه هر اسمی که می خواهند به هر کجا بدهند تغییری در واقعیتها نخواهد داشت با خواندن کامنتها میشه متوجه بغض وکینه خیلی از ایرانی ها رو نسبت به ترکها دید اما علت چیست ? مگه با شما چیکار کردند? عده ای می گویند مثلا اکثریت ساکنان ان ارامنه هستند اگر هم اینطور باشد باز دلیل بر اشغال شدن ان توسط ارمنستان نیست .شاید به خاطر همین دیدگاه هاست که صداوسیما هم برای ارمنستان تا به حال سنگ تمام گذاشته است جالبتر اینکه دست بی بی سی را هم از پشت بسته است اما غافل از اینکه دنیا دیگه فقط از پنچره تنگ صداوسیما دیده نمیشه مردم واقعیتها رو از کانالهای مختلف دریافت می کنند. افسوس که .....
  • تبریزلی ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 1
    چطور میشود شیعه علی بن ابی طالب بود وبه گرگ زادگی و نماد مغولی هم افتخار کرد....؟؟؟؟؟؟؟اینهایی که برای دولت باکو جوش میزنند اگه یه روزی با عثمانی ها هم جنگی بشود طرف ترکیه هستند به هوش باشیم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس