کد خبر 551657
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹

در آذر سال ۹۰ خیابان‌های شهر تهران به جولانگاه حیوانات وحشی تبدیل شده و چندین قلاده شیر در شهر رها شدند. بعد از گذشت سال‌ها هنوز دلیل این رها سازی مشخص نشده است. دوباره در فروردین ماه امسال خبر رسید که یک قلاده شیر در پارک نهج البلاغه دیده شده است که البته این خبر به سرعت تکذیب شد.

به گزارش مشرق، در آذر سال 90 خبر رسید تعدادی توله‌ شیرها در سطح شهر رها شده و  تور تهران‌گردی به راه انداخته‌ بودند. رژه سلطان جنگل باعث بروز وحشت در بین شهروندان تهرانی شده بود.

گفته شد که این شیرها اهلی و دست‌آموز بوده‌ و صاحبانشان آن‌ها را‌‌ رها کرده‌اند. اما درباره علت‌‌ رها شدن این شیر‌ها در خیابان‌های تهران اظهارنظرهای مختلفی از سوی مسئولان صورت گرفت.

سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در آن زمان خبر رها شدن یک قلاده شیر در مسیر شرق به غرب بزرگراه همت  را تایید  و اعلام کرد که  در تماس تلفنی فردی با سازمان آتش‌نشانی مبنی بر مشاهده یک توله شیر در حاشیه بزرگراه همت، ماموران ایستگاه 57 عازم محل شدند و حیوان سرگردان را که هر لحظه احتمال داشت با خودروهای عبوری برخورد کند، نجات دادند

سازمان آتش نشانی اعلام کرد: با انتقال توله شیر به ایستگاه آتش‌نشانی، مشخص شد حیوان از سوی صاحبش در این محل رها شده و حرکاتش حرکات حیوانی دست‌آموز است.

بر اساس این گزارش، یک قلاده شیر دیگر هم در همان سال در حاشیه جنگل لویزان در شرق تهران رها شده بود، آتش‌نشان‌ها را به این محل کشاند. ماموران آتش‌نشانی  از طریق تماس یک راننده عبوری اطلاع یافتند یک قلاده شیر در حاشیه جنگل لویزان رها شده است.

به دنبال این تماس، ماموران ایستگاه 54 عازم محل شدند و برای جلوگیری از فرار این شیر، چندین ایستگاه دیگر آتش‌نشانی نیز در محل حضور یافتند. ماموران امدادی، شیر رها شده را که دو برابر توله شیر قبلی وزن داشت، در محل انباشت چوب در حاشیه جنوبی جنگل لویزان مشاهده کردند. آنها پس از محاصره محل، با استفاده از تجهیزات شیر جوان را که بسیار عصبانی نشان می‌داد، به دام انداخته و به ایستگاه آتش‌نشانی انتقال دادند. با پیدا شدن دومین شیر طی هفته گذشته در شرق تهران و تحویل آن به سازمان محیط‌زیست، علت رها شدن این شیرها در دست تحقیق و بررسی است. برخی کارشناسان محیط‌زیست بر این عقیده‌اند که احتمالا این شیرها به دلیل هزینه نگهداری بالا و احساس خطر از سوی صاحبانشان رها شده‌اند.

در همان زمان هم داستان های متعددی در خصوص رها سازی شیرها مطرح بود اما موضوعی جالبی که اعلام شد این بود که این توله شیرها از باغ وحشی در بابلسر خریده شده بودند و به قصد تربیت برای یک سیرک در اصفهان در حرکت بودند که در راه 3 توله شیر به علت نبود ایمنی در یدک کش به بیرون پرتاب شدند. مسئولان سیرک هم بدون اینکه متوجه این اتفاق شوند 3 شیر دیگر را به اصفهان رسانده و تازه متوجه حادثه شدند. حال چطور این شیرها سر از تهران در آوردند خودش جای بحث داشت.

گفته می شد سه شیر سالم مانده از حادثه شبانه به اصفهان رسیده بودند اما پس از بلوای یافتن توله شیرهای دیگر در تهران از مدیران سیرک خواسته شد سه توله شیر دیگر را هم به سازمان محیط زیست برگردانند.

محمدجواد محمدی‌زاده رئیس سازمان محیط زیست وقت در نخستین اظهار نظر خود در خصوص این توله شیرها گفته بود: توله شیرهای رها شده در خیابانهای تهران، استوایی هستند و اصلا ایرانی نیستند زیرا سازمان محیط زیست مجوز نگهداری از حیات وحش را به جز باغ وحشها به هیچ کس دیگر نمی دهد و مسئول پیدا شدن حیات وحش در خیابانهای تهران نیست.

 به گفته محمدجواد محمدی‌زاده، قانون صید و شکار تکلیف همه را مشخص کرده است و هرگونه نگهداری، نقل و انتقال و صید و شکار حیوانات وحشی بدون مجوز سازمان حفاظت محیط زیست خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد.

محمدی‌زاده ‌مسئولیت حفاظت از حیات وحش در عرصه‌های طبیعی را به عهده سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده بود اما مسئولیت سلامت آنها را وظیفه سازمان دامپزشکی و مسئولیت ساماندهی دام در حوزه شهرها با شهرداری است بنابراین شهرداری تهران باید پاسخ دهد که این شیرها در شهر چه می‌کردند.

البته وی در بخشی دیگر از احتمالات خود مبنی بر خاستگاه توله شیرهای سرگردان در پایتخت اظهار داشت: ما یقین داریم که این توله‌شیرها به صورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند اما این فرض نیز وجود دارد که این توله‌شیرها را در سنین پایین تر در خانه نگهداری می‌کردند ولی به علت اینکه خیلی سریع رشد کرده اند نگهداری شان برای صاحبان آنها دشوار شده است و توله شیرها را رها کرده اند.

اما هنوز چند روز از اظهارات رییس سازمان محیط زیست نگذشته بود که مشخص شد فردی که در استان اصفهان صاحب سیرک است و گفته می شد فردی معروف است از باغ‌وحشی در شهرستان بابلسر 6 قلاده توله‌شیر به صورت امانی دریافت و قصد انتقال آنها به اصفهان را داشت که در بین راه به دلیل تصادف با یک وانت مزدا اتصال قفلهای کانتینر حامل این توله شیرها شل شده و 3 قلاده از این توله شیرها در خیابانهای تهران متواری شدند.

اما در 12 فروردین امسال خبری رسید مبنی بر اینکه مادر و دختری در بوستان نهج البلاغه یک توله شیر دیده اند این خبر به سرعت تکذیب شد.

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران نیز با تکذیب خبر فرار شیر از پارک پردیسان و زنده‌گیری آن در بوستان نهج البلاغه در تشریح موضوع گفت: شامگاه چهارشنبه یک مادر و دختر با مراجعه به نگهبان پارک نهج البلاغه مدعی شدند در ورودی پارک شیر ماده‌ای را مشاهده کرده‌اند که در میان درخت‌ها مخفی شده است. با اعلام موضوع به سازمان آتش نشانی با توجه به حساسیت این امر بلافاصله سه اکیپ آتش‌نشانی برای بررسی به بوستان نهج البلاغه اعزام شدند.

وی افزود: اکیپ‌های آتش‌نشانی تمامی پارک و ارتفاعات منتهی به بوستان را بررسی و حتی پارک پردیسان را هم یک بار جستجو کردند اما هیچ اثری از شیر فراری نبود.

ملکی افزود: آتش‌نشانان به جستجو در اتوبان‌ها و ارتفاعات و بوستان‌های غرب تهران پرداختند اما هیچ اثری از این شیر وجود نداشت. از سوی دیگر مسئولان پارک پردیسان پس از مراجعه آتش‌نشانان نگهداری شیر در این پارک را تکذیب کردند.

وی تاکید کرد: به جز آن مادر و دختر فرد دیگری این حیوان را در بوستان نهج البلاغه ندیده است و با وجود سگ‌های ولگرد بزرگ جثه در آن حوالی، احتمال دارد آنها یک سگ را با شیر اشتباه گرفته باشند.

در عید یک قلاده میمون نیز در تهران دستگیر شد و همچنین چندی پیش هم خبرهای  از ورود کرکس، روباه و غیره در شهر شنیده شده بود. باید مسئولان در خصوص این حیوانات اقدامات کلیدی انجام دهند تا این حیوانات وارد شهر نشوند. حضور این حیوانات رعب و وحشت در بین شهروندان ایجاد می کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس