کد خبر 551522
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹

سخنگوی کرملین می‌گوید رئیس‌جمهور این کشور توقف فوری تبادل آتش در منطقه مرزی قره باغ بین ارمنستان و آذربایجان را خواستار است.

به گزارش مشرق، به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، پوتین از ارمنستان و آذربایجان می‌خواهد که به تبادل آتش در قره باغ پایان دهند.

منطقه مورد مناقشه قره باغ روز گذشته بار دیگر به صحنه درگیری نظامی بین آذربایجان و ارمنستان بدل شد.

شبه‌نظامیان موسوم به «ناگورنی» امروز اعلام کردند که یک فروند بالگرد Mi-24 ارتش آذربایجان را ساقط کرده‌اند. منابع خبری وابسته به ارمنستان هم مدعی شده‌اند که حملات آذربایجان به کشته شدن یک کودک 12 ساله منجر شده است. آذربایجان این ادعاها را رد کرده است.

ارمنستان هم اعلام کرده است که طرف آذری با استفاده از تانک، جنگنده و بالگرد اقدام به حمله به مرز این کشور کرده است.

ارمنستان و آذربایجان که هر دو از جمهوری‌های استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی هستند، چند دهه است که بر سر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند و مرز دو کشور در این منطقه سال‌هاست که وضعیت جنگی را شاهد است.

منطقه قره باغ که در مرز این دو کشور واقع شده، اکثریتی ارمنی دارد اما از زمان شوروی سابق تحت کنترل آذربایجان بوده است. منطقه قره باغ در سال 1991 اعلام استقلال کرد، اما این اقدام به شکل‌گیری جنگی سه ساله منجر شد. هرچند با مداخله روسیه این جنگ به یک آتش‌بس منتهی شد، اما درگیری هرگز به معنای واقعی متوقف نشده و طرفین هراز چند گاهی وارد درگیری‌های مقطعی نظامی می‌شوند.

ارمنستان از متحدان روسیه به شمار می‌آید و در مقابل آذربایجان از کشورهای نزدیک به ترکیه است.

مسکو و آنکارا از اواخر سال گذشته در پی حمله ترک‌ها به یک جنگنده روس در آسمان سوریه روابط تنش‌آلودی داشته‌اند و رابطه دیپلماتیک بین‌ آن‌ها به پائین‌ترین سطح رسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • اصولگرا ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    برای من مهم نیست اذربایجان با ترکیه رابطه دارد یا روسیه تفکر انقلابی ایران به ما میگوید باید از حقوق مسلمین دفاع کنیم اذربایجان وارمنستان هر دو دوست ما هستند ما باید حداکثر تلاشمان را بکنیم تا جنگی شکل نگیرد ولی اگر ناچار جگی شد باید طرف اذربایجان باشیم اشغال گران ارمنی مثل اشغالگران صهیونیست واشغالگران سعودی باید از خاک مسلمین در قره باغ و فلسطین ویمن بیرون بروند
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    تو یک پانترک بیشتر نیستی که تفکرات پانترکیستی نژاد پرستانه ات را با نامهای(اصولگرا)..(ایرانی شیعه)... برای درج شدن کامنتهایت انتخاب کرده ای...در گیری قومی احمقانه در قره باغ که همانند باکو فیلم ۳۰۰ را سالی ۲۰ بار در تلوزیون دولتی اش به نمایش میگذارد به ما چه ربطی دارد؟؟؟؟؟
  • رضا ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    مشرق قره باغ اسم ترکیه اونوقت چطور اکثریت ارمنی داره؟اسمش هم باید ارمنی باشه تا بشه گفت مال ارمنستان بوده اصلا اسم ارمنی داره یا ارمنیها مثل اسراییل اشغالگر و غاصب بودن؟
  • اصولگرا ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    اونقدر از کامنت های به حق من عصبانی هستی که هیچ چیزی رو نمیبینی اولا مشرق با اسم کامنت هارو تایید نمیکنه که من بخواهم بنویسم اصولگرا-من واقعا اصولگرا هستم وجانم را در پای اصولی که به ان پایبندم میدهم دوما حتما یه پماد سوختگی رو روزی سه بار استفاده کن خوب میشی سوما عزیزم شما از اصول انقلاب مطلع نیستی انقلاب ما انقلاب مستضعفین بود و هیچ ربطی به دولت هاشون نداره من از علی اف متنفرم اما از مردم مسلمان وشیعه اذربایجان نه نباید تعصبات قومی رو تو بحث اسلام قاطی کنیم این موضوع مربوط به مسلمانان است نه ترک ها همون طور که مسئله فلسطین مربوط به مسلمانان ومحور مقاومت است نه عرب ها
  • اصولگرا ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    در ضمن شما بقیه خوابتو ببین به شما هیچ ربطی ندارد
  • اذری وبا هزاران افتخار ایرانی الاصل ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    البته کسی که به گرگ زادگی خود میبالد حتما هم به اصول وحشیانه بوزگوردی گری اش میبالد...در عجبم مشرق چرا کامنتهای این یارو را که همه جا سعی میکنه از اردوغان وترکیه مقدس سازی کنه را مو به مو چاپ میکنه؟مگه ما تو مملکت خودمون هم حق نداریم از ترکیه انتقادی بکنیم ؟ چه تقدسی؟ چه اشی؟ چه کشکی؟...کسی از این اصولگرا نمیپرسه چرا اینقدر به ترکیه واردوغان وارزوهای پانترکیستی حساس شده؟؟؟؟؟؟؟چرا راجع به نام ایران عزیزمان اینقدر حساس نیست؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس