رئیس کنگره لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) گفت: کتاب زندگی‌نامه شهید جنگروی در سالگرد شهادت وی در بهمن ماه سال ۹۵ منتشر و رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، اکبر باقری دولابی، رئیس کنگره لشکر 10 سیدالشهدا(ع)، از انتشار و چاپ کتاب زندگی‌نامه شهید جعفر جنگروی در بهمن ماه سال 95 خبر داد.

وی با اعلام این خبر گفت: تمام کارهای این کتاب به پایان رسیده و آماده چاپ است. اما رونمایی و انتشار آن را به سالگرد شهادت شهید جنگروی موکول کرده‌ایم تا متناسب با این تاریخ رونمایی شود.

این کتاب به صورت مستند داستانی و به قلم مرضیه شهلایی نوشته شده و دارای سه فصل از زندگی این شهید بزرگوار است. این کتاب مجموع کمک‌هایی از سوی خانواده، همرزمان و لشکر 10 سیدالشهدا است. همچنین 80 ساعت مصاحبه با همرزمان نیز تهیه شده که ماحصل آن نیز در این کتاب به کار گرفته شده است. از مستنداتی که برای شهید جنگروی ساخته شده نیز کمک گرفته شد.

شهید جنگروی

شهید جعفر جنگروی از اوایل سال 1358 به عضویت رسمی سپاه پاسداران درمی‌آید و دوره‌ آموزشی خود را در پادگان ولی عصر(عج) می‌گذراند. جعفر به خاطر ابراز رشادت و لیاقت و کاردانی در سرکوبی خلق عرب در خرمشهر، به عنوان نخستین فرمانده سپاه خرمشهر برگزیده می‌شود و همراه شهید جهان‌آرا و تنی چند به ساماندهی سپاه پاسداران و تأمین امنیت خرمشهر می‌پردازد. مدتی در گروه الفتح لبنان فعالیت داشت که با شروع جنگ تحمیلی به ایران بازگشت و بلافاصله عازم غرب کشور می‌شود. از اوایل سال 1360 مدتی به عنوان مسئول طرح و برنامه عملیات تهران منصوب شده و منشأ خدمات ارزنده‌ای در این واحد می‌شود.در عملیات فتح‌المبین شرکت می‌جوید. پس از آن در عملیات مهم «بیت المقدس» حضور فعال می‌یابد و در پاکسازی جاده «شلمچه» نقش مؤثری ایفا می‌کند.

او در تیرماه 1361 در عملیات «رمضان» شرکت می‌جوید و در این عملیات به شدت از ناحیه‌ سر و صورت مجروح می‌شود. او را میان شهدا با هواپیما به پشت جبهه منتقل می‌کنند، که در هواپیما به هوش می‌آید. او یک چشم و یک گوشش را از دست می‌دهد و سمت راست صورتش نیز فلج می‌گردد و پانزده بار مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد. بعد از آن هم در عملیات «والفجر مقدماتی» شرکت می‌کند. در تشکیل قرارگاه «رمضان»، سهم بسزایی ایفا می‌کند و در راه‌اندازی و طراحی جنگ‌های نامنظم و چریکی در داخل عراق نیز لیاقت و توانمندی بالایی از خود نشان می‌دهد. او به عنوان «قائم مقام قرارگاه رمضان» در شمال غرب کردستان خدمات شایسته‌ای را ارائه می‌دهد. در تشکیل تیپ «بدر» نقش اساسی ایفا می‌نماید. قائم مقام لشگر 10 سید الشهدا سر انجام در عملیات والفجر 8 بهمن 1364 بعد از آزادسازی شهر استراتژیک فاو به شهادت می‌رسد. یک دختر و یک پسر از شهید جعفر جنگروی به یادگار مانده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس