اگر ایران بتواند برنامه موشکی خود را حفظ کند و با سرعت فعلی توسعه دهد دیگر گزینه نظامی الی الابد از روی میز طرف آمریکایی حذف خواهد شد علت آن نیز این است که قدرت پاسخ دهی ایران قدرت فوق العاده‌ای خواهد بود.

به گزارش مشرق، مهدی محمدی کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران و آمریکا در حال تلاش هستند تا محاسبات یکدیگر را در دوران پس از توافق کنترل کنند گفت: از نظر آمریکایی‌ها توافق هسته‌ای یک نقطه شروع بود نه یک نقطه پایان؛ توافق هسته‌ای مطابق الگویی که طرف آمریکایی براساس آن الگو محاسبات استراتژیک ایران را تحلیل می‌کند که باید به زیر ساختی برای کنترل رفتار امنیت ملی ایران در همه حوزه‌ها تبدیل شود.

محمدی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند با گروگان گرفتن برجام و تحریم‌ها ایران را ودار کنند در همه حوزه‌های که آمریکا‌یی‌ها در آن حوزه ها نگرانی دارد همان رفتاری را کنند که درباره پرونده هسته‌ای کردند، یعنی آغاز دوران جدیدی از اعتمادسازی، پذیرفتن تعریف‌ها دوجانبه و تعطیل کردن برنامه در میان مدت.

وی اظهار داشت: دوران بعد از برجام از نظر آمریکایی‌ها دوران برجامیزه کردن محیط امنیت ملی ایران و فراتر بردن برنامه از موضوع هسته‌ای و سرایت دادن آن به همه حوزه‌های رقابت راهبردی بین ایران و آمریکاست که طبیعی است یکی از این حوزه ها برنامه موشکی است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید براینکه از نظر آمریکایی‌ها برنامه موشکی تهدیدآمیزتر از برنامه هسته‌ای است گفت: علت آن این است که برنامه موشکی مشخصا یک برنامه نظامی بازدارنده و به تعبیر سرویس اطلاعات دفاعی آمریکا قدرتمندترین برنامه موشکی بالستیک در منطقه خاورمیانه است، در حالی که برنامه هسته‌ای ایران مشخصا یک برنامه غیرنظامی بود و آمریکایی‌ها در تمام ارزیابی‌های نظامی خود به غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای تصریح کرده بودند.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها احساس می‌کنند یک جریان و یک شریک داخلی در ایران در اختیار دارند که می‌توانند با اتکا به آن شریک داخلی فشارهایی را به نظام برای خودکنترلی رفتار ایران در حوزه برنامه موشکی وارد کنند و در بهترین حالت فرض آمریکایی‌ها این است که جریان غربگرا در داخل موفق می‌شود و برنامه موشکی ایران کنترل خواهد شد، در حالت میانه فرض آمریکایی‌ها این است که حتی اگر برنامه موشکی کنترل نشود این موضوع تبدیل به سوژه اختلافات جدید در داخل کشور می‌شود که تشدید اختلافات در داخل ایران نیز برای آمریکایی‌ها موضوعیت جدی دارد.

محمدی افزود: آمریکایی‌ها این روند را ادامه خواهند داد بدون اینکه اقدام جدی انجام دهند، چون اگر اقدام بسیار جدی علیه برنامه موشکی ایران انجام دهند آنگاه برنامه هسته‌ای نیز به خطر خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تئوری آمریکایی‌ها این است که بدون اقدام خیلی جدی علیه برنامه موشکی ایران فضای روانی و تبلیغاتی علیه این موضوع را حفظ کند تا جریان غربگرای داخلی خودش فشار بیاورد و برنامه موشکی محدود یا متوقف شود که البته اگر مقاومت شود و اگر دولت صریحا با برنامه موشکی همراهی کند فشارهای آمریکا متوقف خواهد شد اما اگر آمریکایی‌ها به این طمع بیفتند که از این طریق می‌توانند شکافی در داخل حاکمیت ایران به وجود بیاورند حتما فشارها را تشدید خواهند کرد که نقطه اوج این موضوع سال 96 خواهد بود که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تقابلی بین بخش‌های از جامعه و سپاه از طریق موضوعاتی مثل برنامه موشکی ایران ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه گام بعدی برجام دو که به زودی شاهد آن خواهیم بود آغاز مذاکرات منطقه‌ای بین ایران و عربستان سعودی با حضور و مشارکت مستقیم آمریکاست گفت: نهایتا این مذاکرات باید به وسیله جریانی در داخل کشور به اصلاح روابط با آمریکا و قرار گرفتن ایران در چارچوب ژئوپولتیکی آمریکا در چندماه آینده و قبل از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا منجر شود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بعید است برنامه موشکی ایران دستور کار دیپلماتیک بعدی دولت و آمریکایی‌ها باشد گفت: علت آن نیز این است که در ایران دولت کنترل ناچیزی بر روی برنامه موشکی دارد و در موقعیتی نیست که بخواهد بر روی برنامه موشکی با یک طرف خارجی، برخلاف برنام هسته‌ای مذاکره کند که البته دلایل دیگری نیز دارد.

محمدی با تصریح براینکه برنامه موشکی ایران قدرتمندترین برنامه موشکی "ضد دسترسی" است که ایران در اختیار دارد گفت: این تعبیر برنامه‌های ضد دسترسی، یک تعبیر کاملا شناخته شده نظامی و بین المللی است و در شرایط فعلی ابزارهای برنامه موشک‌های بالستیک مهمترین ابزاری است که ایران در اختیار دارد برای اینکه به دشمنان اجازه ندهد به خاک آن دسترسی پیدا کند و بازدارندگی پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی‌ها بسیار از این نظر نگران هستند گفت: زیرا ایران پیشرفته‌ترین برنامه موشکی را در خاورمیانه دارد و برد موشک‌های ایران به اندازه‌ای است که تقریبا هر نقطه‌ای را که ایران اراده کند می‌تواند با دقت بسیار بالا مورد هدف قرار دهد؛ اسرائیل تحت هدف موشک‌های ایران است و تمامی پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه به شدت در مقابل حملات موشکی ایران آسیب‌پذیر هستند؛ تعداد موشک‌های ایران برای آمریکا غیرقابل تخمین است، مکانیزیم‌های پدافند غیرعامل که در برنامه موشکی ایران در نظر گرفته شده مکانیزم بسیار کارآمدی است که به همین دلیل این برنامه در مقابل تهاجم قدرت موشکی مصون است.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه قدرت تخریب برنامه موشکی ایران بسیار بالاست گفت: ایران در تولید اجزاء مختلف موشک مانند بدنه، پیشران‌ها، سوخت و سیستم‌های هدایت و کنترل کاملا خودکفا شده است و الان ما در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم فناوری موشکی را صادر کنیم و به بعضی از کشورهای متحد خودمان صادر هم می‌کنیم که مجموعه این عوامل را وقتی کنار هم قرار می‌دهیم واضح است که طرف آمریکایی‌ معتقد است که حفظ برنامه موشکی در ایران به معنای برداشته شدن ابدی گزینه نظامی از روی میز است.

محمدی اظهار داشت: اگر ایران بتواند برنامه موشکی خود را حفظ کند و با سرعت فعلی توسعه دهد دیگر گزینه نظامی الی الابد از روی میز طرف آمریکایی حذف خواهد شد علت آن نیز این است که قدرت پاسخ دهی ایران قدرت فوق العاده‌ای خواهد بود.

وی با بیان اینکه تصور می‌کنم در شرایط فعلی اراده آمریکایی‌ها این است که چارچوب‌های حقوقی لازم برای برخورد با برنامه موشکی ایران به وجود بیاورند گفت: در شرایط فعلی هیچ چارچوب حقوقی و معاهده بین‌المللی برای برخورد با برنامه موشکی ایران وجود ندارد و حتی در مورد تفسیر قطعنامه 2231 سازمان ملل نیز اختلاف وجود دارد که آیا واقعا قطعنامه 2231 آزمایش‌های موشک‌های بالستیک در ایران را ممنوع کرده است یا نکرده که در این خصوص روس‌ها در بیانیه‌ای رسما اعلام کردند که ما معتقد نیستیم که این قطعنامه چنین چیزی را ممنوع کرده باشد.

این کارشناس مسائل استراتژیک افزود: به نظر می‌اید که آمریکایی‌ها به سمت معاهدات بین‌المللی خواهند رفت؛ به سمت معاهداتی مانند معاهده MPCR یا ابتکار امنیت اشاعه که چارچوب حقوقی دیگری است برای اینکه بتوانند از این دو استفاده کنند تا زیرساخت حقوقی برای اقدام علیه برنامه موشکی ایران ایجاد کنند ولی با این وجود تصور من این است که آنها می‌خواهند بحران اصلی در حوزه افکار عمومی ایران رخ دهد.

وی با بیان اینکه بعید است در حوزه بین‌المللی کار جدیدی از دست آمریکایی‌ها برای تحریم بربیاید گفت: قطعنامه‌ای در شورای امنیت تصویب نخواهد شد و روسیه و چین هرگز زیر بار صدور قطعنامه علیه برنامه موشکی ایران نخواهند رفت و اگر آمریکا به سوی اعمال تحریم‌های یک جانبه حرکت کند نیز حتما در توافق هسته‌ای مشکل جدی ایجاد خواهد شد؛ بنابراین نتیجه این است که ما فعلا با یک فضای تبلیغاتی مواجه هستیم که هدف از آن ایجاد تنش در محیط داخلی ایران و مسئله‌دار کردند افکاری عمومی داخلی ایران است که به نظر می‌آید به این موضوع نیز باید در کنار بقیه جنبه‌ها توجه کرد.


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • صادق ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    سلام خدمت عزیزان اگه کسی ادرس اینستاگرام وکانال تلگرام اقای محدی رو میدونه بزاره چون هر چی سرچ کردم پیدا نکردم.با تشکر
  • مجید ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    امنیت ملی کشورمان هرگز قابل معامله نیست مرگ بر کسی که حتی به این کار فکر کند
  • دکتر ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    امریکا تا وقتی به برجام و توافق هسته ای پایبند می مونه که بدونه اگر بزنه زیرش و بخواهد به ایران حمله کنه مثلآ در زمان یک جمهوری خواه افراطی موشک هایی در ایران هست که اگر برنامه هسته ای ایران نظامی بشه توانایی حمله مستقیم غیر متعارف به قلب امریکا رو دارن....در واقع اگر ایران موشک رو کنار بزاره امریکایها و غرب رو برای زدن زیر برجام به شدت تحریک می کنه چون دیگه خیالشون راحته که اگر بزنن زیر برجام ایران حتی اگر بمب هم بسازه موشکی نداره که اون رو تا امریکا ببره......و مسئولین ما چه اصول گرا باشن چه اصلاح طلب دیگه دراز گوش تشریف ندارن که به قول رهبری چنین حماقت و خیانتی بکنن...... دولت روحانی هم به خاطر همین بارها گفته به هیچ وجه در بخش موشکی و دفاعی با غرب مذاکره نمی کنه بخصوص که تجربه خلع سلاح موشکی عراق و لیبی رو هم دیده البته این دولت برای مذاکره درباره موضوعات منطقه ای حقوق بشر و تروریسم با امریکایها به نظر میرسه چندان مشکلی نداره در آخر به دوستان یک نکته رو بگم اگر حادثه ملارد رخ نمی داد شاید دو سال زودتر اجازه برجام صادر میشد!....
  • فرزام ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    شماها در کنار متمایلین به تسلیم در برابر شیطان بزرگ برادرانه میگید ومیخندید ولی مردم را علیه دیگری تحریک می کنید .حق که مصلحت نمی شناسدِ یاد م بیان قرمز وابی می افتم که باهم می رفتند سیزه بدر ولی از اون طرف هواداران علیه هم تحریک می کردند.
  • صادق ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    سلام خدمت عزیزان اگه کسی ادرس اینستاگرام وکانال تلگرام اقای محدی رو میدونه بزاره چون هر چی سرچ کردم پیدا نکردم.با تشکر
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    این کارشناس شما همه نقشه های امریکارو از خودشون بهتر میدونه.جل الخالق
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    اقای محمدی شما حیفی استعدادت حروم میشه. برو کیهان.
  • گمنام ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    مطمئن باشید امت حزب الله آرزوی برجام 2 و 3 و 4 و ... که حل مشکلاتی است امریکا در منطقه است را به دل غربگریان خواهند گذاشت!!!
  • مهدی مرادیفر ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    یک کلام مرگ برامریکا
  • ناشناس ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    عالی بود آقای مهدی محمدی عزیز .
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • محمد ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام,تمام پیش بینی های شما از برجام از روز اول تاکنون درست از اب در امده است.سیاست همیشه با سن ارتباط ندارد.امیدوارم بقیه پیش بینی هایتان باعث نشود اقای ظریف از کرده خود پشیمان شود.خلع سلاح فلسطینیان توسطعرفات باعث قتل عام انان توسط اسراییل شد.
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    بهتر است دوستان خواننده بیشتر بر میزان منطقی یا غیر منطقی بودن مباحث بپردازند تا شعارهای استهزاءآمیز شان ایرانی مسلمان با هر سلیقه ادبیات قرآنی و روائی است و انشاءالله همین هم خواهد بود.
  • ناشناس ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
    0 0
    با سلام و تشکر فراوان از اقای محمدی به خاطر تحلیل زیبایشان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس