دولت روحانی نشان داده که میل بسیاری به استقراض خارجی جهت سرمایه‌گذاری در نیازهای مورد هزینه از قبیل هزینه‌های واردات محصول و پرداخت‌های داخلی دارد. این نوع تامین مالی، بی‌شک سرنوشت ایران را به یونان و کشورهای جنوب و شرق اروپا تبدیل خواهد کرد.

گروه جنگ نرم مشرق - پایگاه «گلوبال ریسرچ» در مقاله‌ای به قلم پروفسور "اسماعیل حسین‌زاده" (1) به تحلیل سیاست‌های اقتصادی دولت آقای روحانی پرداخته و نسبت به ادامه این سیاست‌های تعامل اقتصادی بازِ ایران ابراز نگرانی کرده و نسبت به سیاست‌های اشتباه کلان اقتصادی هشدار داده است:

شماری از تحلیل‌گران، سیاست‌های روحانی در جهت گشودن بازار ایران به روی غرب را شبیه به سیاست‌های «دنگ شیاءوپینگ» پس از مرگ « مائو تسه دونگ» در حدود 4 دهه پیش می‌دانند. اما این سیاست‌های روحانی را بیشتر باید شبیه سیاست‌های اقتصادی «بوریس یلتسین» پس از فروپاشی دیوار برلین دانست تا سیاست‌های اقتصادی شیاءوپینگ.

این جستار، به بررسی نظری و عملی عملکرد دولت روحانی می‌پردازد. عملکردی که از یک مدل اقتصادی بهره می‌برد که منجر به بدهی، صنعتی‌شدن معلول و فلج، و توسعه وابسته می‌شود؛ بنابراین کشور از مسیر عدم وابستگی ژئوپلتیک و سیاسی منحرف می‌شود. در این راستا، رویکرد مقاله مورد نظر بر تجارت و توسعه، سرمایه خارجی، صنعتی‌سازی، و تبادل تکنولوژیکی است.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
گلوبال ریسرچ در مقاله‌ای تحت عنوان «سیاست تعامل اقتصادی بازِ ایران: نسخه‌ای برای استقراض، صنعت‌زدایی و وابستگی» نسبت به سیاست‌های اشتباه اقتصادی دولت روحانی هشدار داد

وقتی شیائوپینگ درهای تعامل اقتصادی را به روی اروپا گشود، خیلی اصولی و با برنامه پیش رفت. رهبران چین بسیار هوشمندانه نسبت به اجتناب از تئوری توصیفی تجارت آزاد عمل کرده‌اند. رویکردی که ضعف در دنیای تبادل اقتصادی را محکوم می‌نماید و به قوت و توانایی در این زمینه اهمیت و توجه قائل است. در عوض، چینی‌ها به مدل تجارت هوشمندانه و استراتژیک روی آوردند. بدین معنا که آنها از صنعت نوپای خود در مقابل تجارت و صنعت کارآزموده اروپایی محافظت کردند و صادرات خود را در فضای رقابت منطقی پیش بردند. آنها در انتخاب سرمایه خارجی خیلی گزینشی و با وسواس و دقت عمل کردند و در عین حال هم خارجی‌ها را تشویق به سرمایه‌گذاری مستقیم بخصوص در تولید در کشور خود نمودند و قاطعانه از ورود سرمایه به شکل خدمات، تجارت، و کالای ساخته‌شده جلوگیری کردند.
 
اما تفاوت تلاش‌های دولت روحانی با رویکرد چینی‌ها این است که بر اساس دکترین لیبرالیسم و نئولیبرالیسم اقتصادی و نظریه تئوری پیوسته تجارت آزاد می‌خواهد ایران را دوباره وارد بازار جهانی نماید که این مدل قشر قوی اقتصادی جامعه را تغذیه می‌کند و ضعیف را از گردونه کنار می‌زند.

خطر صنعتی‌زدایی

پیش از اینکه روحانی این برنامه خود را آغاز کند، تصمیم‌سازان سیاست در ایران، تحریم‌ها را فرصت ناب برای حرکت به سمت خوداتکایی اقتصادی می‌دانستند؛ هدفی که می‌توانست از ظرفیت‌ منابع و استعدادهای داخلی برای تولید محصولات تجاری و صنعتی برای رسیدن به استقلال اقتصادی بهره بگیرد و در واقع، در دوران تحریم‌ها هم ایران پیشرفت قابل توجهی در زمینه پژوهش‌های علمی و صنایع تولیدی و تکنولوژیکی داشت.

در آن برهه زمانی، ایران در تولید بسیاری از محصولات خانگی  و برقی (میز تلویزیون- ماشین لباسشویی- یخچال)، منسوجات، چرمی‌جات، محصولات دارویی، محصولات کشاورزی، مواد غذایی فرآوری شده، و محصولاتی چون شکر تصفیه‌شده و روغن نباتی به مرز خودکفایی رسید. در آن زمان، شاهد پیشرفت چشم‌گیر ایران در زمینه تولید فولاد، مس، کاغذ، محصولات لاستیکی، تجهیزات مخابراتی، سیمان، و ماشین‌های صنعتی بودیم. همچنین، خیل عظمیی از ربات‌های صنعتی در غرب آسیا توسط این کشور تولید شد.

صنعت دفاعی ایران هم موفقیت‌های بسیاری را طی کرد و انواع سلاح و تجهیزات تولید گردید. سازمان صنایع دفاعی ایران (DIO)، موفق به ساخت تانک، نفر‌ بر، موشک‌های هدایت‌شونده، سیستم‌های رادار، ناوشکن،‌ موشک هدایت‌شونده، وسائط نقلیه نظامی، زیردریایی و جنگنده شد. در سال 2006 بود که این کشور به 57 کشور دنیا تسلیحات نظامی صادر می‌کرد. همچنین سامانه دفاع هوایی سیار پیچیده‌ای به نام «باور 373» تولید گردید.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
پیش از اینکه روحانی این برنامه خود را آغاز کند، تصمیم‌سازان سیاست در ایران، تحریم‌ها را فرصت ناب برای حرکت به سمت خوداتکایی اقتصادی می‌دانستند

پیشرفت علمی، تولیدی، و تکنولوژیکی ایران نشان داد که در شرایط جنگ و تحریم می‌تواند به عنوان یک کشور صنعتی ظاهر شود. حتی نشریه «اکونومیست» که مرجع و منبع نوابغ اقتصادی دنیاست، اذعان کرد که ایران دارای یک اقتصاد متنوع با بخش قدرتمند تولید است.

متاسفانه، سیاست گشایش درهای تعامل اقتصادی روحانی و در نتیجه جاری‌شدن سیل محصولات خارجی به بازار ایران، اعتراض تولیدکنندگان داخلی به‌خصوص صاحبان صنایع کوچک که دستاوردهای تکنولوژیکی را به ارمغان آورده بودند را در پی داشت. فلسفه تجارت آزد موجب شد که دولت به‌طور چشم‌گیر وظایف و تعهدات مربوط به کنترل محصولات وارداتی را نادیده بگیرد و کالاهایی را وارد نماید که مشابه ایرانی آن وجود داشت.

محمد صرفی اقتصاددان ایرانی معتقد است که حدود 70 درصد از محصولات وارداتی، جایگزین ایرانی دارد و به خوبی می شود از آنها استفاده کرد. اما سیاست تجارت آزاد روحانی عملا استراتژی صنعتی‌سازی جایگزین واردات که بسیاری از کشورهای پیشرفته امروز، در آغاز راه بر آن تاسی کردند را نادیده می‌گیرد.

غلامحسین شفیعی -رییس سابق اتاق بازرگانی ایران- در انتقاد از رویکرد استراتژی اقتصادی دولت روحانی معتقد است که آنچه که پس از رهایی از تحریم‌ها باید صورت می‌گرفت، دیده نشده و علت هم آرزوها و طرح‌های کلان اقتصادی است که در ذهن دولت وجود دارد. وی بر این باور است که دولت روحانی با نادیده گرفتن اهداف شفاف معین اقتصادی، عملا ایران را به بهشت سرمایه‌گذار خارجی بدل نموده و تولیدکننده داخلی را به انزوا و خروج از تجارت و صنعت مجبور نموده است.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
شواهد نشان می‌دهد که اگر روحانی و دولتش همچنان به این روند ادامه دهند، قطع یقین شاهد اتفاق ناگوار یا پدیده‌ای به نام صنعتی‌زدایی در ایران خواهیم بود، حتی اگر نیت وی و دولت‌مردانش این نباشد

گزارش اخیر یکی از خبرگزاری‌های ایران حاکی از زیانی است که در حال وارد شدن به بدنه تولید داخلی است: «متاسفانه، این چیزیست که در حال وقوع است. بسیاری از تولیدکنندگان داخلی در حال ورشکستگی و خروج از صنعت و تجارت هستند و سیل عظیم واردات موجب شده که 14 هزار و 800 واحد تولید تعطیل شود». این گزارش همچنین می‌افزاید: «دولت به بهانه کسری بودجه بسیاری از پروژه‌های پژوهشی را تعطیل کرده است». به اعتقاد «حمید حاج اسماعیلی» کارشناس بازار کار در ایران، 65 درصد کارگاه‌ها یا واحدهای تولید در بخش‌های صنعتی، ورشکست شده و کنار کشیده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد که اگر روحانی و دولتش همچنان به این روند ادامه دهند، قطع به یقین شاهد اتفاق ناگوار یا پدیده‌ای به نام صنعتی‌زدایی در ایران خواهیم بود، حتی اگر نیت وی و دولت‌مردانش این نباشد.

خطر مقروض شدن و از دست دادن حاکمیت
دولت روحانی نشان داده که میل بسیاری به استقراض خارجی جهت سرمایه‌گذاری در نیازهای مورد هزینه از قبیل هزینه‌های واردات محصول و پرداخت‌های داخلی دارد. این نوع تامین مالی، بی‌شک سرنوشت ایران را به یونان و کشورهای جنوب و شرق اروپا تبدیل خواهد کرد.

بلافاصله پس از اعلام رسمی اجرایی شدن توافق هسته‌ای در روز 16 ژانویه 2016، روحانی با سفر به اروپا اقدام به خرید محصولات کلان (مثل هواپیما) با تعهد مالی بیش از 50 میلیارد دلار کرد. دفتر ریاست جمهوری فرانسه، ارزش کلی قراردادهای بسته شده در دیدار روحانی از فرانسه را 30 میلیارد یورو اعلام کرد. فقط قرارداد بسته شده با ایرباس برای خرید 118 فروند هواپیمای مسافربری، 22 میلیارد یورو برای ایران هزینه دارد. همچنین، روحانی و همراهانش قراردادهایی به ارزش 18 میلیارد دلار با ایتالیایی‌ها امضا کردند که مربوط به تکنولوژی استخراج نفت و صنعت خودرو می‌شد.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
استقراض خارجی اگر خرج پروژه‌های تولیدی شود و به جای افزایش نرخ بهره سرمایه استقراضی، موجب افزایش نرخ بازگشت گردد، آن وقت می‌توانیم بگوییم که این استقراض خارجی نقشی مثبت در توسعه اقتصادی کشور وام‌گیرنده، بدون مشکل بازپرداخت ایفا کرده است

جزییات هیچکدام از این قراردادها برای مردم ایران روشن نشد. اما یک چیز واضح است: بودجه این قراردادها از طریق استقراض خارجی تامین می‌گردد و برای تامین امنیت این استقراض در بازارهای اقتصادی جهان، نهادها و آژانس‌هایی چون Moody’s، Standard & Poor’s، و Fitch که مسئول اعتباربخشی به دولت‌ها در بازارهای جهانی هستند، باید نمره اعتبار به ایران بدهند و دولت روحانی هر کاری می‌کند تا این نهادها اعتبارش را تایید نمایند. یکی از مقامات دولت روحانی گفته که ایران پس از سال‌ها تحریم در حال به دست آوردن اعتبار خود در عرصه بین‌المللی و قدم گذاشتن در راه اقتصاد شکوفاست. این شخص کسی جز «محمد نهاوندیان» -رییس دفتر روحانی- نیست که در گفتگو با رویترز از تلاش ایران برای متقاعد کردن آژانس‌های اعتباربخشی فوق الذکر جهت تایید اعتبار این کشور سخن گفته است.



مسئله این نیست که استقراض خارجی خوب یا بد است، بلکه چگونه خرج کردن این پول مهم است. اگر خرج پروژه‌های تولیدی شود و به جای افزایش نرخ بهره سرمایه استقراضی، موجب افزایش نرخ بازگشت گردد، آن وقت می‌توانیم بگوییم که این استقراض خارجی نقشی مثبت در توسعه اقتصادی کشور وام‌گیرنده، بدون مشکل بازپرداخت ایفا کرده است. اما اگر منجر به وارد کردن محصولات و بالاخص کالاهای لوکس شود، شاهد بدهی و ناتوانی در پرداخت خواهیم بود.

ظاهرا روحانی و مشاوران اقتصادی وی، متوجه این اختلاف مشهود نیستند چرا که 25 میلیارد دلار از 32.8 میلیارد دلاری که در فرانسه به توافق رسیده‌اند را به خرید سیلی از هواپیماها و فرعیات مربوط به آن اختصاص داده‌اند که فقط در فرودگاه امام خمینی تهران به کار گرفته شود. نکته جالب اینکه 37 فروند از این هواپیماها عظیم الجثه هستند و در بکارگیری آنها مشکل وجود دارد.

انتخاب نامناسب پارادایم اقتصادی: تجارت آزاد در مقابل تجارت استراتژیک
در انتقاد از روحانی نباید سیاست‌های اقتصادی وی و مشاورانش در مورد شکوفایی اقتصادی در ایران را مورد سوال قرار داد، بلکه ابزار آنها برای نیل به این هدف مورد سوال است که همانا تجارت آزاد و لیبرالیسم و نئولیبرالیسم اقتصادی مورد نظر است. اگر دولت روحانی از نیت خالصانه خود برای خروج اقتصاد ایران از چاله بزرگ رکود با اطمینان حرف می‌زند، پس چرا آن دسته از سیاست‌های اقتصادی را در پیش گرفته که بارها در کشورهای دیگر استفاده شده و ثابت گردیده که موجب بدهی، صنعتی‌زدایی و وابستگی می‌شوند؟

روحانی و مشاورانش فریفته پارادایم اقتصادی شده‌اند که کاملا در تضاد با هدف پیشرفت اقتصادی برای کشورهایی چون ایران قرار دارد. این پارادایم، همان نسخه نامناسب و غلطی است که توسط نظریه‌پردازان کشورهای پیشرفته به عنوان «علم اقتصاد» پیچیده شده و برون‌داد عملی آن چیزی به جز کاهش تجارت، توسعه وابسته، و نابرابری اقتصادی-اجتماعی شدید برای کشورهایی چون ایران در بر نداشته است. این لیبرالیسم اقتصادی بدنام، زاییده مکتب نئوکلاسیک اندیشه اقتصادی است که تجارت آزاد و پیروی بی‌حد و حصر از منافع شخصی را موجب توسعه اقتصادی و شکوفایی برای همه می‌داند. همین نسخه است که سیاست‌های تجاری استراتژیک و برنامه‌های امنیت اجتماعی دولت‌‌نهاد را بده بستان‌های هزینه‌برداری می‌خواند که در برهه رکود تولید شکل می‌گیرند. همین نسخه است که معتقد است دولت باید در امور اقتصادی دخالت کند.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
روحانی و مشاورانش فریفته پارادایم اقتصادی شده‌اند که کاملا در تضاد با هدف پیشرفت اقتصادی برای کشورهایی چون ایران قرار دارد

بر اساس این دکترین، رکود اقتصادی و فقر تنها با جذب سرمایه خارجی و ادغام بی‌قید و شرط در نظام کاپیتالیسم جهانی رفع می‌شود. پسروی، بیکاری، و مشقت اقتصادی در بسیاری از کشورهای خواستار پیشرفت، آنقدر که متاثر از دخالت‌های دولت در امور اقتصادی و یا محرومیت از بازارهای سرمایه‌داری است، از سوء مدیریت اقتصادی، رقابت ناعادلانه در بازارهای جهانی و یا طبیعت کاپیتالیسم جهانی متاثر نیست.

تجارت آزاد یکی از مهم‌ترین اصول این مکتب اندیشه اقتصادی است؛ این مکتب، معتقد است که تجارت بین‌المللی  اگر در بخش بین‌المللی کار بر اساس ویژه‌‌کاری در برتری هزینه نسبی پیش برود، برای همه طرفین بسیار سودمند خواهد بود. بطور مشخص، بدین معناست که بر فرض از آنجایی که کشور X قادر به تولید مواد اولیه خود به‌طور موثر نیست، بنابراین باید اهداف تولید خود را اولویت‌بندی کند. کشور X باید تمرکز خود را بر روی تولید آن دسته از محصولاتی بگذارد که برایش سود هزینه نسبی دارند. سپس مازاد این محصولات را در تجارت با دیگرکشورها با آن دسته از محصولاتی که فاقد چنین سودی هستند، مبادله نماید؛ و اینکه اگر چنین الگوی تجاری توسط همه کشورهای جهان به کار گرفته شود، آن وقت دیگر شاهد بازی برد-برد برای همه خواهیم بود.

شاید این تئوری در نگاه او منطقی به نظر برسد؛ منطقی که می‌گوید کشورهای ضعیف‌تر در تجارت با رقبای قدرتمند، شکوفایی اقتصادی را برای همه به ارمغان می‌آورند؛ اما برخلاف ظاهر معقولانه‌اش، این گزاره فریبنده است. بدیهی است که برای سودمندی معقولانه فراگیر، تجارت باید در «میدان بازی برابر» صورت گیرد وگرنه کشور ضعیف‌تر از نظر اقتصادی، محکوم به نابودی است.

یکی دیگر از عقلانیت‌های فریبنده تجارت آزاد این است که هر کشوری در بدو کار دارای یک «برتری نسبی» در تولید محصولات اصلی است که غیر قابل انکار می‌باشد. این، در واقع یک فرض خودآشکار می‌باشد. بخش غیر قابل قبول این تئوری مربوط به حقیقتی است که این گزاره خودآشکار را پیش می‌کشد. بدین معنا که برتری نسبی همچون برتری طبیعی باید زمینه را برای ویژه‌کاری درازمدت و پایا در تجارت بین‌المللی فراهم سازد. پیداست که تجارت بر اساس این تئوری ویژه‌کاری، در عین اینکه کشورهای قدرت‌مند را به ویژه‌کاری در تکنولوژی برتر و صنایع پیشرفته منتسب می‌داند، کشورهای ضعیف‌تر از در این امر ضعیف می‌شمارد.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
در انتقاد از روحانی نباید سیاست‌های اقتصادی وی و مشاورانش در مورد شکوفایی اقتصادی در ایران را مورد سوال قرار داد، بلکه ابزار آنها برای نیل به این هدف مورد سوال است که همانا تجارت آزاد و لیبرالیسم و نئولیبرالیسم اقتصادی مورد نظر است

منتقدان تجارت آزاد، معتقدند که بین برتری ایستا و پویا تفاوت وجود دارد. این کارشناسان، برتری اقتصادی کشورها را ذاتی و یا طبیعی نمی‌دانند، بلکه معتقدند مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی فکر شده موجب بروز این موهبت شده است. این بدین معناست که یک کشور باید از برتری کوتاه‌ مدتش برای کسب برتری پویای درازمدت بهره بگیرد. به عبارتی، هر پیشرفت و برتری که یک کشور امروز داراست، محصول سیاست‌های درست گذشته است، بنابراین اهتمامات اقتصادی صحیح می‌تواند موجب برتری‌های پویای آینده شود.

همه کشورهای پیشرفته امروز، در آغاز راه و در مراحل آغازین صنعتی شدن، از استراتژی‌های نظارتی پیچیده بهره برده‌اند. این حرکت نه تنها شامل سیاست‌های رایج محافظتی مربوط به یارانه‌های صادراتی و تعرفه‌های وارداتی می‌شد که استراتژی‌های تنظیم روش‌های تولید، کنترل نهایی کیفیت‌ در صنایع صادرات، و تربیت نیروی کار متخصص و خبره را در بر می‌گیرد.

اولین تئوریزه‌سازی نظام‌مند تجارت بین‌الملل در عصر کنونی، به دکترین مرکانتلیسم کلاسیک بین قرن شانزدهم تا هجدهم میلادی برمی‌گردد. جوهره این دکترین، تنظیم وسیع اقتصاد از سوی دولت به‌خصوص در تجارت خارجی از طریق بسیج‌کردن منابع اقتصادی چه در داخل و چه در خارج است تا بدین وسیله توسعه و صنعتی‌سازی ملی صورت گیرد. تعجبی نبود که دولت‌های اروپایی تازه برون آمده از غبار و خاکستر قرون وسطی از این دکترین که استراتژی ملت‌ساز آنها بود، استقبال کنند.

مرکانتلیست‌ها به‌طور جدی بر تجارت اتکا داشتند و مازاد تولید خود را به عنوان منابع سرمایه‌گذاری و رشد می‌دیدند. از همین مجرای توسعه صادرات و محدود کردن واردات، جریان خالص سرمایه و منابع قابل سرمایه‌گذاری در داخل کشورهای مزبور راه افتاد. تاثیر تجارت بر توسعه در آن زمان آنقدر اهمیت داشت که برخی اوقات این تصور به وجود می‌آمد که شخص مرکانتلیست توازن تجارت ملی را به چشم توازن قدرت بین‌المللی ملت خود می‌دید و قدرت در اقتصاد دیده می‌شد نه در فضای نظامی.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
منتقدان تجارت آزاد، معتقدند رتری اقتصادی کشورها را ذاتی و یا طبیعی نمی‌دانند، بلکه معتقدند مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی فکر شده موجب بروز این موهبت شده است. این بدین معناست که یک کشور باید از برتری کوتاه‌ مدتش برای کسب برتری پویای درازمدت بهره بگیرد

در حالی که تجارت آزاد سخن از قوت اقتصادی و برتری در قالب همکاری ضعیف و قوی به میان می‌آورد و خود را کتاب و آیینه هدایت اقتصاد برتر می‌داند، کشورهای موفق دنیا روش و استراتژی محافظتی مرکانتلیسم را آیینه پیشرفت خود کرده‌ و به نتیجه مطلوب دست یافته‌اند. آری، آنها فاتحان تجارت آزاد هستند اما پس از اینکه بر بازار جهانی تسلط یافتند و آن هم به لطف و مرحمت استراتژی محافظتی دوران مرکانتلیسم. این کشورها شامل انگلیس، آمریکا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی و آلمان هستند.


تجارت آزاد در مقابل تجارت هوشمندانه: برتری ایستا در مقابل برتری پویا

انگلیس و آمریکا


انگلیسی‌ها از  همان قرن 18 استراتژی مرکانتلیسم را در دستور کار خود قرار دادند و استعمار هم کمک شایانی به آنها در انتقال منابع مورد نیاز برای پیشرفت اقتصادی کرد. پس از دو قرن موفقیت، با تبدیل شدن انگلیس به ابرقدرت بازار جهانی و ویژه‌کاری در زمینه تجارت بین‌المللی، هزینه‌های مرکانتلیسم و استعمارگری موجب کاهش سرعت این موفقیت شده بود. بنابراین متفکران اقتصادی انگلیس دور هم جمع شده و به دنبال راهی بودند که بدون ورود هر گونه لطمه، هزینه‌های مرکانتلیسم و استعمارگری را از بین ببرند. این ویژه‌کاری تجاری به معنای تبادل محصولات کارخانه‌ای انگلیسی‌ها با منابع غنی معدنی و نفتی کشورهای جهان سوم بود. انگلیسی‌ها به خوبی می‌دانستند که سیاست‌های محافظتی مرکانتلیسم موجب می‌شود که دیگر کشورها هم راه آن را بروند و به سطح موفقیت انگلیس برسند. بنابراین، انگلیس که از مرحله مرکانتلیسم گذر کرده و کاملا کارآزموده شده بود و می‌دانست که کشورهای ضعیف قادر به استفاده از فضای تجارت آزاد نیستند، وارد مرحله تجارت آزاد شد تا بدین وسیله مانع از استقلال صنعتی و اقتصادی کشورهایی شود که ویژه‌کاری تجاری و اقتصادی را بر روی آنها پیاده کرده بود. به عبارت دیگر، تجارت آزاد فقط به کار انگلیس و امثال آن می‌آمد.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
سیاست‌های مرکانتلیسم ومحافظتی و همچنین تجارت آزاد خیلی هم خوب است اما برای کشورهایی چون انگلیس که از فضای آن گذر کرده و به اصطلاح گرگ باران دیده شده باشند. امروز، آمریکا و انگیس که پیوسته وابستگی دیگر کشورها را خواستارند، با یک شعار در عرصه تجارت آزاد بین‌المللی جلو می‌روند؛ آنها به کشورهای ضعیف‌تر می‌گویند: «آنچه که ما می‌گوییم را انجام دهید نه آنچه که ما انجام دادیم».

وقتی آمریکا استقلال خود را به دست آورد، انگلیس ابر قدرت اقتصاد جهان بود و در بازار تجارت آزاد یکه‌تازی می‌کرد. آمریکا که در آن زمان قادر نبود وارد بازار تجارت آزاد شود، به سراغ الگوهای پیشین انگلیس که همان مرکانتلیسیم و محافظت اقتصادی بود رفت اما متفکران اقتصادی آمریکا باور داشتند که با استعمارگری نمی‌توان کار را پیش برد و بنابراین باید از برتری ذاتی این کشور که همانا کشاورزی بود، برای دستیابی به توسعه اقتصادی بهره برد. آمریکا، این اصول را در دستور کار خود قرار داد: محافظت از محصولات داخلی در مقابل تولیدات مشابه خارجی، اجتناب از صادرات مواد اولیه تولید، اعطای جوایز نقدی و حق بیمه و یارانه به تولیدکنندگان داخلی و تاجران عرصه صادرات، معافیت مواد اولیه کارخانه‌ها از مالیات واردات، تشویق و حمایت از اختراعات و ابداعات وطنی، و وضع مقررات عقلانی برای بازرسی محصولات تولیدی.

در واقع، از نظر کارشناسان مطرح، سیاست‌های مرکانتلیسم ومحافظتی و همچنین تجارت آزاد خیلی هم خوب است اما برای کشورهایی چون انگلیس که از فضای آن گذر کرده و به اصطلاح گرگ باران دیده شده باشند. امروز، آمریکا و انگیس که پیوسته وابستگی دیگر کشورها را خواستارند، با یک شعار در عرصه تجارت آزاد بین‌المللی جلو می‌روند؛ آنها به کشورهای ضعیف‌تر می‌گویند: «آنچه که ما می‌گوییم را انجام دهید نه آنچه که ما انجام دادیم».

جمع‌بندی
می‌توان از خلال تجربه آمریکا و انگلیس پی برد که این دو کشور بر خلاف آن چیزی که ادعا می‌کنند، به بازار تجارت آزاد اعتقادی ندارند و پیوسته راه مرکانتلیسم و اقتصاد استراتژیک را پیش می‌روند. جالب آنکه آلمان، هلند، فرانسه، ژاپن، و کره جنوبی هم همین الگو را در پیش گرفته‌اند. همچنین می‌توان این نتیجه را گرفت که کشورهای توسعه‌یافته پس از رقابت در بازارهای بین‌المللی که مرهون سیاست‌های مرکانتلیسم است، داعیه تجارت آزاد پیدا می‌کنند.

خطر تبدیل شدن ایران به یونانی دیگر / سیاست اقتصادی دولت، نسخه‌ای برای استقراض و وابستگی /// در حال ویرایش
روحانی و مشاوران اقتصادی‌اش متهم به غرب‌گرا بودن در زمینه اقتصادی هستند. حال باید گفت که حتی اگر از حیث اقتصادی غرب‌گرا هم باشند، غرب‌گرایی اقتصادی به روش صحیح اتخاذ نکرده‌اند. روحانی، به جای اینکه از این تجارب ارزشمند استفاده نماید و مانند کشورهای موفق امروز که همه آن مسیر استراتژی‌های توسعه و تجارب قبلی را طی نموده‌اند، به‌طور مرحله به مرحله و اصولی جلو برود، عجولانه به سراغ استفاده از استراتژی‌های نوین رفته که اصلا مناسب کشور خواستار پیشرفت چون ایران نیست

فارغ از اینکه ارتباط و کاربرد تجربیات فوق الذکر با نیازهای تجاری و توسعه‌ای ایران، باید گفت که این تجربیات از سوی روحانی و مشاوران وی نادیده گرفته شده است. روحانی و مشاوران اقتصادی‌اش متهم به غرب‌گرا بودن در زمینه اقتصادی هستند. حال باید گفت که حتی اگر از حیث اقتصادی غرب‌گرا هم باشند، غرب‌گرایی اقتصادی به روش صحیح اتخاذ نکرده‌اند. روحانی، به جای اینکه از این تجارب ارزشمند استفاده نماید و مانند کشورهای موفق امروز که همه آن مسیر استراتژی‌های توسعه و تجارب قبلی را طی نموده‌اند، به‌طور مرحله به مرحله و اصولی جلو برود، عجولانه به سراغ استفاده از استراتژی‌های نوین رفته که اصلا مناسب کشور خواستار پیشرفت چون ایران نیست. ایران، هم اکنون نیاز به اتخاذ پارادایم و استراتژی مرکانتلیسیتی دارد نه استفاده از پارادایم تجارت آزاد و لیبرایسم.

اقتصاد ایران هم‌ اکنون بسیار ضعیف است و مردم هم تحت فشار اقتصادی شدید به سر می‌برند. شوربختانه، متخصصان اقتصادی دولت ایران راه اشتباه را در پیش گرفته‌اند و این نتایج غلط به بار آمده‌ است: تجارت آزاد، واردات بی حد و حصر و بدون برنامه، فقدان سیاست ارتقای صادرات (به غیر از نفت)، گرایش به استقراض خارجی، فقدان قوانین بانکی/ مالی جدی، و در یک کلام فقدان برنامه اقتصادی، رهنمود یا مسیر مشخص.

پی‌نوشت:
(1)  پروفسور «اسماعیل حسین‌زاده»، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه «دریک» آمریکاست. از وی، آثاری چون «آنسوی تفسیرات بحران اقتصادی» (انتشارات روتلج 2014)، اقتصاد سیاسی میلیتاریسم آمریکا (انتشارات پالگریو/مک میلان 2007)، «پیشرفت ضد کاپیتالیسم شوروی: مصرِ دوران ناصر» (انتشارات پرائگر 1989) به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 79
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • ناشناس ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دولت روحانی نباید همانند دولت هاشمی کشور را زیز بار بدهی های سنگین خارجی ببرد .
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دولت رفسنجانی تورم ۵۰ درصد را به کشور هدیه کرد و بدهی خارجی ۱۷.۷ میلیارد دلاری دولت اصلاحات کشور را با بدهی خارجی 23 میلیارد دلاری تحویل دولت بعد داد و دولت احمدی نژاد با با بدهی۸.۴میلیارد دلاری دولت را تحویل روحانی داد این دولت بدلیل استفاده مشترک از همون مدیران کارگزاران و اصلاحات در سطوح بالای خودش و استفاده از همان سیاست های غلط و شکست خورده لیبرال سرمایه داری غربی تا اینجا کشور را در گیر رکود بی سابقه کرده و باعث تعطیلی یا ورشکستگی حدود۶۰درصدصنایع و تولیدی ها شده و تا پایان عمرش اگر همین گونه ادامه بدهد دولت را با تورم و بدهی بسیار بالا و بی سابقه تحویل دولت بعد خواهد داد
  • امین ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ملت بزرگوار ایران کاش در 96 رای اگاهانه بدن
  • ناشناس ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دریغ است که ایران ویران شود .
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    آمریکایی ها یک کلاه بسیار گشاد سر دولت روحانی گذاشتند و الآن ماه هاست که دارند با دمشان گردو می شکنند!! فقط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که هنوز هراس را در دل دشمنان اسلام باقی گذاشته است.
  • مسعود ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هاشمی رفسنجانی دولت را با 50 میلیارد دلار بدهی خارجی تحویل داد و متاسفانه روحانی هم دارد همان مسیر غلط را طی می کند.
  • امیر ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    کلا خسته نباشید با این مدیریتتون.به خصوص برادر فریدون و برادر نهاوندیان.که خیلی زحمت میکشن.
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ... ولی باید عادت کنید چون مردم ایران بازم روحانی رو انتخاب میکنن. مجلس درس عبرت نشد براتون منتظر پاسخ کوبنده بعدی تو انتخابات سال آینده باشید
  • کامران ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    تدبیر و امیدی که میگفتن این بود ؟!!
  • حمیدان ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دولت روحانی دارای مدیریت تابع غربی هست و اهمیت به تولیدکنندگان و استعدادهای ایرانی نمی دهد مثل تعطیلی 60 درصد از ظرفیت کارخانه ها که رهبر محترم در حرم رضوی بهش اشاره کرد
  • حمیدان ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    جوابش بسیار ساده هست چون وزیران هاشمی همان وزیران روحانی هستند شب رای گیری یعنی 23 خرداد برای تمام مردم پیامک آمد که رای دادن به روحانی رای دادن به هاشمی هست همان هاشمی که به علت سن بالایش رد صلاحیت شد اینو که همه یادشان هست
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هزار مرتبه به سیاست ورشکسته گی و فساد احمدی نژاد شرف دارا
  • ناشناس ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ایشان درحال تعامل با جهان غرب هستند وابستگی بیشتر با کشورهای غربی ایران رابه عنوان مصرف کننده محصولات این کشورها در میاورد
  • امیر ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با پروفسور حسین زاده و مشرق کاملا موافقم.مقاله بسیارخوبی بود تشکر میکنم
  • حسین ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هیچ جای دفاعی نداره این دولت نمیدونم چطور یه عده دارن سنگ این اقایون رو به سینه میزنن با اون برجام کذایی
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    کمی مغرضانه بود
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هر قدمی که این دولت از ابتدای روی کارآمدنش برداشته و هرموضعی که گرفته و هرسیاستی که دنبال کرده و هر اظهارنظری که کرده فقط و فقط منافع غربی ها را تامین کرده فاعتبروا یا اولی الابصار
  • ناشناس ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دولت قصد دارد جدای از قراردادهایی مثل واردات کالا استقراض بانکی از بانکهای معتبر جهانی هم داشته باشد که بتواند یک رفاه کوتاه مدت بوجود آورد تا در انتخابات 96 دست برتر از رقبایش داشته باشد مضاف بر اینکه واگذاریهای داخلی را به شرکتهای خارجی و قرارداد های کرسنت که قرار بود بعد از انتخابات صورت بگیرد به مجموعه این موارد اضافه کنید به قول اقای زاکانی تا ده سال آینده کشوری بدهکار و به قول اینجانب کشوری بدهکار تا بینهایت فقیر و بدون خاک و سرزمین خواهیم داشت اگر دشمن بخواهد چنین نقشه‌ای پیاده کند اینقدر موفق نبود.
  • نیلوفر ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد
  • ادمین 76 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    تو رو خدا 96 خواستین رای بدین اینا رو هم در نظر بگیرین
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    بله چون اون موقع جنگ بود
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    یک گزارش یکجانبه پر از کینه برای عقده گشایی
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    فدا کردن خون های پاک شهیدان برای رسیدن به مقام پستی است نه شرافت
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    و احمدی نژاد کشور را با تورم 70درصدی و رشد منفی 7درصدی اقتصادی و بیکاری بالا و رکود گسترده و فساد اقتصادی افسار گسیخته و وحشتناک تحویل دولت بعد از خودش داد اینها در حالی بود که احمدی نژاد بیشتر از تمامی دولتهای قبل و بعد از خودش نفت و گاز فروخته و بیش از صدمیلیارددلار هم از محل فروش شرکتهای دولتی کسب کرده بود حالا باز هم منتشرنکن ولی مردم میدونن چه خبربوده یا منتشر کن تا یه نفر از خودتون بعدش کامنت بذاره:پیشرفت در موشکی و هسته ای و مسکن مهر و سیمان و فولاد وو...بخشی از خدمات دولت احمدی نژاد است!!! ولی نمیگه که اگه اینطوره چرا در هر قسمت از کشور دست میذاریم دقیقا تو همون قسمت هم عقبیم و چقدر همون فولاد در کشوری خشک و بیابانی ایران به منابع ابی کشور ضرر زده و محصولات سیمانش خریداری جز در عراق و افغانستان نداره و هسته ایش هم حتی یک هفتادم برق کشور رو تامین نمیکنه و ....
  • ali ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    مطمئنی شما مقیم نروژ هستی با پرچم ایران؟!
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    آها یعنی رفسنجانی کشور جنگ زده را میخواست با جیب خالی بسازه؟ این کامنتای شما فقط تو مشرق دیده میشه وگرنه آدم بیسواد هم میدونه کشور جنگ زده بدون منابع مالی رو از صفر ساختن یعنی چی
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    سال 96 هم یه ماجرایی درست میکنن تا دوباره به همینا رای بدن تا سال 96 هم کل مملکتو به فنا میدن البته
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هرکس رئیس جمهور ایران بشه(حتی یک کارگر ساده) از عملکرد احمدی نژاد بدتر نمیشه
  • محمد ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    بی حساب نباید حرف زد. تورم در سال آخر دوره احمدی نژاد 35.8 درصد بود و نه 70 درصد. ضمن تینکه میانگین تورم در 8 سال احمدی نژاد 21 درصد بود.
  • سلام ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    بدهی کشور را خوار می کند - دست بالای دشمن را برای تعدی بلندتر می کند- ملت را در خانه درگیر با دشمن طلبکار می کند- البته اینها عاملهای موجود مشورتی در دولت فعنی تفکری دارند مثل تفکر بعثی ها در عراق که فکر می کردند قرض کرده اند و عراق را اداره می کنند قرض را نوعی باز دارنگی دفاعی در مقابل غرب می دانستند می گفتند بدهی کشوررا مصون می کند و طلبکار نا امنی را عامل از بین رفتن بدهی خود می شناسد در صورتیکه در عراق نشان دادند مطالباتشان یک مقدار با تاخیر و پرسش بعثی ها شد بدهی عامل تجاوز نظامی به عراق شد طلبکارها تبدیل به یقه گیرهایی شدندند و کشو عراق را برای مثل چند صد میلیون دلار اشغال و ویران کردند و قتی ده برابر طلبشان را پس از اشغال بردند و چاپیدند عراق و ملت عراق را با هم درگیر کردند از عراق خارج شدند- حضرت امام خیلی زیبا از هدافهای استکبار رمز گشائی می کرد - وضع فعلی تفکر مشاورین دولت تز این قماش تفکر است و دولت را دارند به ناکجا آباد می برند و شبیه حالت کسی هستند که خودرا به خواب زده است که کسی که خودرا به خواب زده است بیداری برایش نامفهوم است - الهم اجعل عواقب امورنا خیرا
  • مهماندار هواپیما ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دولت وابسته به کدخدا بهترین حربه برای نابودی انقلاب را با وابستگی اقتصادی کلید زده هدفی که سازمانهای اطلاعاتی غربی سالیان سال است که دنبالش هستند تا اینکه سال 92 به این هدف رسیدن به این میگن نفوذ
  • ناشناس ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    مردم هم خیلی محترمانه میرن دوباره به روحانی رای می دهند وسال 1400 تبدیل به کشوری پر از بحران تحویل رئیس جمهور بعدی تقدیم می فرمایند یعنی باید 6 سال دیگه هم صبر کنیم خراب کاری های این دولت رو شه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! با استقراض رای جمع می کنند . پس از همین حالا رئیس دولت دوازدهم رو آقای روحانی بنویسید
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    سیاست‌هایی خارجی و اقتصادی دولت فعلی حتی ضعیفتر رز دولت پهلوی و در حد دولتهای قاجار است.
  • ناشناس ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    با روی کار آمدن دولت یازدهم چیزهای عجیب و غریبی کشف شده که تا سال 92 کسی آنرا ندیده بود مثلاً ادعا کردند احمدی‌نژاد 800 میلیارد دلار پول کشور را نابود کرد یعنی چیزی معادل چهار سال بودجه کشور، یا اینکه میزان تورم 70 درصد بوده، و بالاترین درصد بیکاری و فقر و فساد، و اینکه ادعا کردند کشور را ده سال یا بیشتر به عقب انداخته، بعضیها سنشان اقتضا نمیکند یادمان نرفته که تا پایان دوره هاشمی همچنان ادعا میکردند خرابیهای زمان شاه را درست میکنند و با این شایعات میلیارها تومان ثروت آنزمان را بالا کشیدند در دولت قبلی با اینهمه پروژه‌های عمرانی و طرحهای بزرگ ملی و سازندگی و درآمد بسیار زیاد آیا واقعاً کسی این چیزها را ندیده؟ البته اینها مخاطبان خودشان را دارند و باز هم به اینها رای میدهند و باز هم گذشت زمان باعث لعن و نفرین جماعت قرار میگیرند همیشه همین طور بوده، البته انشاءالله وضع تغییر کند.
  • محمود ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    هر کار احمدی نزاد کرد و نکرد این دولت کرد بدترشم کرد ولی نمیدونم چرا هنوز یکسری جماعت مثل همون احمدی نژاد ها که دور شون بود دوز روحانی میگردن ؟! عبرت نشد از گذشته ؟!
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    از سانسور نظرات دردغهاتون معلومه،، اقتصدم فقط احمدی نژاد که 100 میلیارد دلار رو هدر داد یعنی چند برابر رفسنجانی و هاشمی....
  • ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    عقده احمدی نژاد به شدت در دل بعضی از رسوایان لانه کرده تا به حال از این جریان حتی نسبت به شیطان هم اینچنین هجومی ندیده بودم
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    در انتقاد از روحانی نباید سیاست‌های اقتصادی وی و مشاورانش در مورد شکوفایی اقتصادی در ایران را مورد سوال قرار داد، بلکه ابزار آنها برای نیل به این هدف مورد سوال است که همانا تجارت آزاد و لیبرالیسم و نئولیبرالیسم اقتصادی مورد نظر است)ولی به نظر بنده دقیقا مشکل همین جا است یک اقتصاد دان با سواد را با بالای 20 سال تجربه در تصمیم گیری های اقتصادی شرکت داد در حالی که مهندس مسعود نیلی مهندس دانشگاه صنعتی شریف مشاور و معاون اقتصادی پشت پرده دولت اصلاحات و دولت تدبیر امید است و کسی مثل طیب نیا اجازه نزدیک شدن به روحانی را ندارد و نتیجه اش این اقتصاد قفل شده است و برای درد دل با روحانی وزرای با احساس و با سواد دولت باید پنهانی به روحانی نامه بدهند تا اصلاحاتی ها سرشان را زیر آب نکنند ؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    در جواب ناشناس 18:12گوشه ای از ویرانه های احمدی جون را بیان می کنیم و صد تای اصلی را هم در سال 1396 در همین سایت به سمع و نظر بعضی حرمت شکنان دروغ گو اعلام خواهیم کرد 1- هدفمندسازی یارانه ها 2- مسکن مهر 3- سهام عدالت 4- هسته ای شدن ایران 5- فضایی شدن ایران 6- پیشرفت های سریع علم و فناوری 7- بیش از شش و نیم برابر صادرات غیر نفتی 8- بیش از 50 برابر کار عمرانی و ساخت جاده، بزرگراه و سد و زیر ساخت های کشور در مقایسه با دولت های قبل 9- رسیدن ایران به رتبه اول علمی منطقه 10- رسیدن ایران به رتبه اول تولید مقالات علمی در جهان 11- ارتقای 33 پله ای رتبه علوم پزشکی ایران در دنیا 12- دست یافتن ایران به 8 مدل مختلف علم هسته ای که تا کنون هیچ کشوری در دنیا به آن دست نیافته است 13- رسیدن سرعت رشد علمی ایران به 11 برابر استاندارد جهانی 14- چند برابر شدن مدال های ورزشی و علمی ایران در رقابت های بین المللی 15- ثبت بهترین نتیجه تاریخ کاروان المپیک ایران در المپیک 2012 لندن 16- ثبت بزرگ ترین موفقیت های ورزشی، از جمله: صعود تیم ملی فوتبال برای اولین بار به عنوان تیم اول گروه به جام جهانی _ صعود تیم ملی والیبال برای اولین بار به لیگ جهانی _ صعود تیم ملی بسکتبال برای اولین بار به المپیک و جام جهانی 17- آغاز ساخت بیش از 4 میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر و تحویل بیش از 2 میلیون واحد در پایان دولت دهم 18- پیش از دولت نهم تعداد کشته ها در جاده ها 28 هزار نفر در سال بود که در انتهای دولت دهم با توجه به سه برابر شدن خودروها به 19 هزار نفر کاهش یافت که اگر با همان روند پیشین ادامه پیدا می کرد تعداد کشته ها به 60 هزار نفر در سال می رسید بالاترین سرعت کاهش نرخ کشته های جاده ای در دنیا 19- سیم کارت تلفن همراه که در ابتدای دولت نهم نزدیک به 2 میلیون تومان بود که در انتهای دولت دهم به 5 هزار تومان رسید 20- در دولت اصلاحات تنها ۱ درصد ساخت و سازها بصورت صنعتی بود اما در پایان سال ۹۱ به ۳۵ درصد رسیده است. طبق قانون برنامه پنجم توسعه، صنعتی سازی ساختمان باید تا پایان سال ۹۴ به ۴۰ درصد برسد که اکنون ۸۷ درصد آن محقق شده است. 21- تعداد مشترکان برق در کشور در ابتدای دولت نهم ۱۹ میلیون واحد بوده که در سال ۹۱ به بیش از ۲۸ میلیون مشترک رسیده است. 22- در سال ۹۱ برای نخستین بار تولید ناخالص داخلی کشور از مرز ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت. 23- افزایش ۹ برابری ارزش بازار سرمایه بورس و فرابورس ، ارزش بازار سرمایه در سال ۸۴ برابر با ۳۲ هزار میلیارد تومان بود که در حال حاضر به بیش از ۲۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 24- سهم ایران در تولید علم جهان در ۲۸ سال از ۵۷ تا ۸۴ از یک دهم درصد به سه دهم درصد رسید اما پس از ۸ سال فعالیت دولتهای نهم و دهم، اکنون به بیش از ۲ درصد رسیده است. 25- در بخش میراث جهانی ملموس یونسکو ۱۶ اثر از ایران به ثبت رسیده که ۱۰ پرونده از این آثار در دولتهای نهم و دهم ثبت جهانی شده است. 26- تخصیص ۴۰ درصد اعتبارات ورزشی فدراسیون ها به ورزش زنان در دولتهای نهم و دهم عامل اصلی در شکوفایی، مدال آوری و درخشش زنان ورزشکار ایرانی در عرصه های جهانی بوده است. 27- اجرای طرح سهمیه بندی بنزین که موجب صرفه جویی بیش از 92 میلیارد لیتر در مصرف سوخت شد که معادل با ۶۰ میلیارد دلار برآورد می شود. 28- هدف برنامه چهارم توسعه برای صادرات غیرنفتی ۵۳ میلیارد دلار بود اما دولتهای نهم و دهم با صادرات غیرنفتی ۷۹ میلیارد دلاری در زمان برنامه بیش از ۱۵۰ درصد از اهداف برنامه را محقق کردند. 29- از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا خرداد ۹۲ تعداد ۱۷۵ هزار و ۳۸۹ مقاله علمی در پایگاه ISI به ثبت رسیده که بیش از ۱۵۰ هزار مقاله آن ۸۵ درصد در دولتهای نهم و دهم ارائه شده است. 30- افزایش دو برابری تعداد اماکن ورزشی کشور از ۱۰ هزار و ۹۷۵ واحد در سال ۸۴ به ۲۱ هزار و ۲۲۹ واحد در سال 31- تعداد مجتمع های ورزشی روستایی : قبل از دولت نهم : ۴۰۷ مجتمع، اکنون : ۲۹۴۳ مجتمع رشد ۷ برابری 32- در سال ۱۳۸۴ بیش از یک میلیون و ۱۶۲ هزار نفر گردشگر خارجی به کشورمان سفر کردند که این رقم با رشدی ۳ برابری در سال ۹۱ به سه میلیون ۷۲۹ هزار گردشگر رسید. 33- افزایش دو برابری تعداد مراکز دانشگاهی و موسسات آموزش عالی از ۱۳۰۰ مرکز در سال ۸۴ به ۲۵۰۴ مرکز در سال ۹۱ 34- تعداد سیم کارت های تلفن همراه طی هشت سال اخیر ۱۶ برابر شده و از ۷ میلیون سیم کارت در سال ۸۴ به ۱۱۳ میلیون در سال ۹۱ رسیده است 35- تعداد مسکن روستایی ساخته شده: در دولت اصلاحات، ۸۱ هزار واحد، در دولت نهم و دهم ۱ میلیون و ۶۲۴ هزار واحد بیش از ۲۰ برابر 36- پرتاب ماهواره امید به فضا برای اولین بار در تاریخ ایران 37- قطعی برق برای اولین بار در تاریخ ایران نزدیک به صفر رسید 38- افزایش ۳ برابری کاربران اینترنت در دولت دهم 39- آزادی بیش از 20 هزار زندانی با جرائم غیر عمد با کمک دولت های نهم و دهم 40- راه اندازی دانشگاه طب سنتی برای اولین بار 41- دستیابی به علم نانو 42- دستیابی به علم لیزر 43- تولید رادیو داروها 44- تاسیس بنیاد نخبگان
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ناشناس 18:14چرا وقتی نمی تونی تخصصی دفاع کنی خودت را به آب و آتش می زنی درست است از لحاظ اقتصادی اگر کارکرد کارشناسان هاشمی نبود در دولت اصلاحات مردم از گرسنگی خودشان را می خوردند واگر عملکرد دکتر احمدی نبود مردم هم دیگر را می خوردند ولی عملکرد دکتر احمدی نزاد بسیار رو به جلو و با مظلومیت تمام در مقابل سیاسیون بود لااقل شما از سیاسیونی که سال 1391 ارزش پول ملی را نابود کردند تا فقط نگذارند دکتر محمود اسطوره شود را دفاع نکنید و بر مظلومیت اون مرد بزرگ آهی بکشید و برای مظلومیت مقام معظم رهبری در دستان این سیاسیون دعا کنید خصوصا برای ظهور امام زمان . به قول محمودی اللهم عجل لولیک الفرج . انشاالله
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    نه خیر این یکی تقدیر امید است توفیر داره بحث نکن التماس هم نکن
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    و به همین دلیل سود بانکی از 12 و 14 درصد به 28 درصد رسید تا کارخانجات و بنگاه های اقتصادی نابود شوند و رشد اقتصادی به حداقل حداقل برسه و انگلیس راضی بشه (به قول توکلی سیاست اقتصادی بریتانیا در کشورهای مستعمره) و ایران می شود یک کشور مصرف کننده بی مصرف
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    کاش کمی سواد داشتی ؟؟؟؟؟؟
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    وظیفه و ماموریت 2 تابعیتیهاو نفوذیهای دولت فعلی در صورت عدم موفقیت طرح براندازی نرم و خفگه(تغییر موضعهای کلی نظام و عقب نشینی از مواضع انقلابی ) و یا تضعیف نظام از طریق برجام، بت اند اقتصاد کشور را چنان دچار رکود و شکنندگی کند که در صورت عدم موفقیت در طرحهایی فوق و عدم موفقیت در انتخابات بعدی برای ادامه این راهبرد، کشور را چنان دچار بحران اقتصادی کرده باشند که در. صورت سرکار آمد دولت اصولگرا در دور بعد آنها نتوانند برنامه های اقتصاد مقاومتی و پیشبرد علمی صنعتی نظامی کشور را در راستای استقلال ادامه دهند و به ناچار تن به خیلی از خواسته‌ای غرب جهت تامین منابع اقتصادی پایه (بخور و نمیر ) را از طریق اقتصاد صادراتی ارزان و وارداتی گران تامین کنند و بدنبال اهداف بلندپروازانه نباشند?
  • ناشناس ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    به ناشناس 15:36 بی شک دولت روحانی اولین رئیس جمهور 4 ساله ایران خواهد شد و این از نتیجه انتخابات مجلس در کل کشور مشخص شد.
  • ناشناس ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    خطاب به ناشناس 18:12 بیشترین پروژه های عمرانی در دولت دکتر احمدی نژاد اجرایی شد و پیشرفت 90 درصدی فازهای مختلف پارس جنوبی و ساخت هزاران کیلومتر اتوبان و جاده و خطوط ریلی و توسعه صنایع پتروشیمی و نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و هوافضا و ارتقاء رتبه علمی کشور و ساخت هزاران ورزشگاه و بیمارستان در مناطق محروم بخشی از خدمات دولت نهم و دهم بود.
  • امیر ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    خطاب به ناشناس۱۸:۱۴ قطعا ثروت کافی برای بازسازی کشور در درون ایران وجود داشت.کمبودهای مالی برای ملتی که هشت سال مقاومت کردند تهدید نبود.استغراض های خارجی و تبع اون نهادینه کردن دستورالعمل های اقتصادی و فرهنگی غربیها از هر چیز دیگری بدتربود. (تازه همین بازاریهای خودمون.چندبرابرخارجیهادسرمایه داشتن)
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    کجای کارین ؟ صد رحمت به دولت امیرعباس هویدا ! نامردین فیلتر کنین
  • مسعود ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    به ناشناس 18:14 هاشمی هیچ اقدام سازندگی در کشور انجام نداد و تنها دستاورد دولت ایشان نرخ تورم 50 درصدی و چندبرابر شدن نرخ دلار و مسکن در سالهای 68 تا 76 بود .
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    دریغ است ولی فعلاً که .........................
  • ناشناس ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    خخخخخخ .
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    امیرعباس و جمشید جون هم خیلی زحمت می کشیدند
  • ناشناس ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    فساد یعنی کرسنت که 50 میلیارد دلار معادل 185 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد کرده است .
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    حالا کجاشو دیدی ؟ هه . باش تا بخت (دولتت) بدمد کاین هنوز از نتایج سحر است
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    اشتباهی به این ... مثبت دادم
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    برجام = ب بزبیاری . ر نام شخص است . ج جدا ا از م مردم
  • ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    تو نروژی عزیز هزارها شرف داری به اعضای این دولت !
  • ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ما که داریم پرپر میزنیم برای این حکم
  • ناشناس ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    ناشناس 18:22 دکتر احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی های خارجی دولت های هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد و پرکارترین و عملگرا ترین رئیس جمهور ایران بود.
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    نه عزیزم نگران نباش اینها دیگه پیش اکثر مردم مردن
  • ناشناس ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    کاملا"واقع بینانه بود .
  • مهرداد ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    انشاءالله سال 96 مردم انتخاب بهتری داشته باشند تا کشور از استقراض خارجی و وابستگی و اقتصاد وارداتی رها بشود و بسوی اقتصاد درون زا و مقاومتی و اشتغال آفرینی پیش برویم .
  • پسر ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    تدبیر و امید در خواب
  • محمدرضا ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
    0 0
    کسایی که به سیاست روحانی اعتقاد دارند مثل بدبخت هایی اند که با قصه بدبختی خودشونو فراموش میکنن اونی که میگه برجام ،خواهشا بگه 9ماه بعد برجام چه توفیقی تو زندگی ما حاصل شد جز ریشخند غربی ها به سادگی ما وعده 100روزه روحانی کو کلیدش کو ،، به قول اکبر عبدی کلیدش گم شد
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    آقا در یکی از دیدارهاشون گفتن که حکم جهاد اقتصادی و فرهنگی دادن در جواب همین سخن شما که کسی دیگر ابراز کرد ولی کو تلاش از ما؟!!!
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    دولت احمدی نژاد با تورم 40% خوب بود ؟!
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    حتما دولت احمدی نژاد با اون همه گرانی و تورم جای دفاع داشت ؟
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    کمی نه کاملا !
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    سیاست های اقتصادی شما 8 سال اجرا شده همه نتیجه اون رو دیدند ! تورم گرانی و تحریم و بیکاری ! هر چه هست الان اوضاع بهتره !
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    اقتصاد فقط احمدی نژاد...خخخخخخخخ
  • ناشناس ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    شمادرزمان احمدينژادكه ٨٠٠ ميليارددلارروصرف واردات كردهيچى نگفتيد اينكه ازهمه چيزروحانى انتقادميكنيدهواپيماميخره ميگين به توليدلطمه ميزنه وام ميخابگيره .....هدف چى هست؟
  • ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    ناشناس 23:11 جواب حضرتعالی را قبل اینکه پاسخ بدهید در همان کامنتم دادم ناشناس 21:23 این مطلبی را که اینجا پیست کردی قبلا در سایت فرارو کامنت کرده بودی همانجا پاسخت را دادم...برای تک تک موارد و مو به مو توضیح هم دادم...ولی متاسفانه سایت فرارو منتشر نکرد واقعا حوصله و وقتش را ندارم که باز اینجا بنویسم فقط مختصر بگویم که دولت احمدی نژاد چنان فاتحه کشور را خواند که مردم در انتخابات 92 به کسی رای دادند که دقیقا بیشترین زاویه را با تز مدیریتی او داشت(این از نظر مردم و عوام) هیچ اقتصاددان و کارشناس علم توسعه را نمیتوانید پیدا کنید که عملکرد دولت احمدی نژاد را تایید کند..مطلقا هیچکس (این هم از نظر نخبگان) حالا شما اینجا و انجا تاسیس بنیاد نخبگان را دستاورد معرفی کنید!(که طنز تلخش اینجاست که اتفاقا در دوره همین آقا فرار نخبگان شتاب بیشتری گرفت!) و گسترش دانشگاههای پیام نور! را هنر بدانید ویرانه ای که احمدی نژاد تحویل دولت بعد از خودش داد چنان اظهر من الشمس است که نفی آن مانند سر زیر برف کردن است مشرق خواهش میکنم کامنت مرا هم منتشر کن
  • ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    اره هیچ کاری انجام نداد! اصلا فاصله 68 تا 84 مملکت همون ویرانه زمان جنگ بود و احمدی نژاد که اومد تبدیلش کرد به سوئیس! کسی که خودشو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد مهم مردم هستن که تو هر انتخابات به همین کسی که هیچ کاری نکرد و آدماش رای میدن!!! :))))
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    درود بر دکتر محمود مردمی نژاد
  • ناشناس ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    پاسخ ناشناس 17.40 برادر کم معلومات،هاشمی بعد از جنگ رییس جمهور شد
  • مهدی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    من درتعجبم شمادرزمان امام رحمه الله چطورخودتان رانگه داشتین شماکه تا این حد غرب گرا وطرفدارلیبرالیسم بودید.
  • ناشناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    50 میلیارد دلار بابت کرسنت و 50 میلیارد دلار بابت کاهش قیمت نفت هم در دولت فعلی متضرر شدیم .
  • ناشناس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    0 0
    امروز رکود باعث تعطیلی برخی کارخانجات شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است و تحریمهای ظالمانه هم لغو نشده و امریکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده است .
  • ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    0 0
    آره مقیم نروژه هر چند ماه میان ایران این مدلشه همه هم عرب اما فارسی رو از ما بهتر حرف میزنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس