کد خبر 549107
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

نیروهای امنیتی ترکیه بیش از هزار و ۷۰۰ پناهجو را که قصد داشتند از دریای اژه وارد خاک اروپا بشوند، دستگیر کردند.

به گزارش مشرق،دستگیری این پناهجویان تنها ساعاتی پس از نهایی شدن توافق بین اتحادیه اروپا و آنکارا برای نگهداری پناهجویان در خاک ترکیه انجام شد.

بر اساس بیانیه روز جمعه ارتش ترکیه، هزار و 734 پناهجو و 16 قاچاقچی انسان در مناطق مختلف شهر ساحلی «دیکیلی» در استان ازمیر دستگیر شدند. در این عملیات گارد ساحلی، نیروی دریایی و پلیس با پشتیبانی بالگردهای ارتش شرکت داشتند.

به گزارش پرس‌تی‌وی بر اساس اظهارات مقامات محلی تمامی پناهجویان برای بازجویی اولیه و مشخص شدن هویت و ملیت آنها به یک مجتمع ورزشی در این شهر منتقل شدند. این پناهجویان قصد رفتن به جزیره «لسبوس» یونان را که در نزدیکی شهر ساحلی دیکیلی ترکیه است، داشتند.

ترکیه و اتحادیه اروپا روز جمعه در یک مذاکره نفس گیر به توافق رسیدند. براساس این توافقنامه آنکارا متعهد شد تا تمامی پناهجویانی را که در خاک یونان مستقر هستند به ترکیه بازگرداند و در مقابل اتحادیه اروپا پناهجویان را بطور مستقیم از ترکیه خواهد پذیرفت.

این توافق شامل حال پناهجویانی خواهد شد که از تاریخ 20 مارس وارد خاک یونان شده اند و در مقابل اتحادیه اروپا از چهارم آوریل پذیرش پناهجویان از ترکیه را آغاز خواهد کرد.

برغم اینکه احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه هدف از این توافق را انسان دوستانه دانست، اما امضای این توافقنامه برای آنکارا منابع مالی نیز همراه خواهد داشت. بر این اساس، ترکیه برای میزبانی و ایجاد تسهیلات بمنظور نگهداری از پناهجویان، سه میلیارد یورو تا پایان سال 2018 دریافت خواهد کرد.

منتقدان براین باورند آنکارا با استفاده از بحران پناهجویان در خاک اروپا، نه تنها پول بدست می آورد، بلکه به این وسیله مذاکرات جدیدی را برای عضویت دراتحادیه اروپا و ایجاد تسهیلات برای ارائه ویزا به اتباع این کشور را در منطقه شینگن نیز دنبال می کند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس