کد خبر 548477
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴

مجموعه شبکه‌های جم به مدیریت سعید کریمیان از نهادها و دولت‌های مختلفی که از نظر فرهنگی و سیاسی مخالف ایران هستند، پول جذب می‌کند که یکی از آنها آیدین دوغان سرمایه‌دار و صاحب بسیاری از رسانه‌های ترکیه‌ است.

گروه جنگ نرم مشرق - ترکیه در همسایگی غرب ایران کشوری با تاریخ و تمدن قابل‌اعتنا و البته تا حد قابل‌توجهی مشترک با ایران است. آنها همان‌طور که در عرصه سیاسی معادلات منطقه کشوری تعیین‌کننده و مهم به­‌شمار می‌روند، به دلیل جاذبه‌های گردشگری، خصوصا برای ایرانی‌ها بسیار شناخته‌شده هستند. اتکای درآمد این کشور به صنعت توریسم نشان می‌دهد که توجه و تمرکز آنها برای سرمایه‌گذاری در این بخش به چه میزان گسترده بوده است. همان‌طور که گفته شد نزدیکی فرهنگی، همسایگی، سطح بالای مبادلات تجاری و بسیاری از مولفه‌های دیگر سبب شده که ایرانی‌ها ترکیه را به‌عنوان یک مقصد پرطرفدار در گردشگری مورد توجه قرار دهند و مسئولان این کشور نیز به همین جهت به طرق مختلف برای جلب‌توجه ایرانی‌ها اقدام به تبلیغات می‌کنند تا سرمایه‌گذاری گردشگران ایرانی را به سمت ترکیه سوق دهند.

حال روش منطقی و عرف چنین تبلیغاتی قطعا استفاده از بستر شبکه‌های تلویزیونی داخلی همان کشور یعنی ایران است؛ اما التزام شبکه‌های ملی ایران به برخی حدود برگرفته از اعتقادات اسلامی و اولویت سلامت اخلاقی در پخش برنامه‌ها که اتفاقا برای آگهی‌های اقتصادی با معیارهای زندگی سرمایه‌داری غربی محدودیت محسوب می‌شود، تمایل ترک‌ها را به سمت درج تبلیغ در بستر شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان هدایت کرده است. در این میان نیز چند نکته نیاز به تامل دارد که اول از همه تعدد شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان است. این شبکه‌ها که حالا تعدادشان از صد نیز گذشته است، بدون هیچ‌گونه محدودیت، نظیر آنچه در کانال‌های ماهواره‌ای کارتی وجود دارد، با هزینه‌ای اندک در دسترس مخاطبان داخل کشور قرار می‌گیرند. نکته دوم به میزان مخاطبان بازمی‌گردد که اولویت اصلی شرکت‌های بازرگانی و تجاری برای انتخاب بستر درج آگهی است. طبیعی است که شرکت‌های توانمند و بین‌المللی ترکیه پول خود را خرج رسانه‌های ضعیف از لحاظ میزان مخاطب نمی‌کنند، تداوم پخش آگهی شرکت‌های ترک در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان بیانگر حصول نتیجه و جذب سرمایه‌گذاری است. پس این مهم حکایت از استقبال درصد قابل‌اعتنایی از مخاطبان ایرانی در استفاده از ماهواره دارد و در این میان باید پذیرفت که قوانین و ابزارهای جمهوری اسلامی در منع استفاده از ماهواره ناکارآمد بوده است.

مثلث آنکارا، تل‌آویو، لندن /// در حال ویرایش
مجموعه شبکه‌های جم به مدیریت سعید کریمیان از نهادها و دولت‌های مختلفی که از نظر فرهنگی و سیاسی مخالف ایران هستند، پول جذب می‌کند که یکی از آنها آیدین دوغان سرمایه‌دار ترکیه‌ای است

«جم» که پیشتر ماهیت آن در گزارش مشرق آشکار شده بود، در بین حدود 125 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان، نه‌تنها بسیار مورد توجه شرکت‌های تجاری ترکیه قرار دارد، بلکه در ارائه و پخش برنامه‌های اصلی و غیربازرگانی خود نیز به سمت‌وسوی ترکیه غش کرده است. چند کانال از مجموعه «جم» را می‌توان بستر جولان برنامه‌های ترکیه و تبلیغات بازرگانی شرکت‌های تجاری ترک‌تبار دانست؛ اما اینکه شبکه‌هایی مانند «جم» به این سمت متمایل شده‌اند جدای از اهداف اقتصادی که پیش‌ازاین توضیح داده شد، پرده دیگری نیز دارد که البته مستتر است و واکاوی آن نیاز به بررسی‌های فرهنگی، سیاسی و کنکاش در پشت پرده ظهور این دست شبکه‌ها دارد.

در بررسی علل سیاسی و فرهنگی شبکه جم ابتدا به نام آیدین دوغان سرمایه‌دار ترکیه‌ای برمی‌خوریم که اولین بار با سرویس ترک­‌زبان شبکه بی‌بی‌سی این نام شنیده شد. وی یکی از مهم‌ترین حامیان مالی شبکه «جم» است که اخباری نیز در خصوص ارتباطش با شبکه رسانه‌ای صهیونیست‌ها وجود دارد. دوغان را می‌توان یکی از غول‌های رسانه‌ای ترکیه دانست که رسانه‌های متنوع بسیاری از قبیل روزنامه‌ها، سایت‌ها و کانال‌های تلویزیونی زیر نظر او فعالیت می‌کنند؛ روزنامه‌هایی مانند «ملیت»، «حریت»، «رادیکال»، «فاناتیک» و «رفرانس» و شبکه‌هایی مثل «کانال D»، «سی.ان.ان ترک» و 21 کانال تلویزیونی دیگر.

مثلث آنکارا، تل‌آویو، لندن /// در حال ویرایش
دوغان را می‌توان یکی از غول‌های رسانه‌ای ترکیه دانست که رسانه‌های متنوع بسیاری از قبیل روزنامه‌ها، سایت‌ها و کانال‌های تلویزیونی زیر نظر او فعالیت می‌کنند

وی غیر از دسترسی رسانه‌ای گسترده‌اش که باعث شده او را با رابرت مرداک امپراتور رسانه‌ای صهیونیست‌ها مقایسه کنند، در حوزه‌های دیگر اقتصادی نظیر نفت و پتروشیمی نیز فعال است و اتفاقاً در همین حوزه‌ها شریک اقتصادی رژیم صهیونیستی است؛ به‌طوری‌که بر اساس اخبار آشکار رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در سال 2006 در حدود 25 درصد سهام شرکت‌های دوغان را رسما خریداری کرد. همان‌طور که گفته شد دوغان از یکسو با رژیم صهیونیستی در ارتباط و همکاری نزدیک است و این مسئله به‌خوبی در رسانه‌های تحت رهبری‌اش نمود دارد و از سوی دیگر به‌واسطه حمایت‌های مالی‌اش از گروه «جم» در خط‌­دهی و هدایت به این مجموعه نقش مهمی ایفا می‌کند.

حال با توجه به این پل ارتباطی می‌بینیم که گروه «جم» در حوزه پخش برنامه برای مخاطبان فارسی‌زبان در راستای اهداف کلان رژیم صهیونیستی علیه ایران و اسلام شیعی به شکلی کاملا نرم و غیرمحسوس فعالیت دارد. پس حالا اگر تمایل فراوان شبکه «جم» به خرید و دوبله و پخش سریال‌های ترکیه را در کنار ارتباطش با دوغان قرار دهیم، سطحی‌ترین نگاه متوجه اهداف تجاری «جم» و دوغان از پخش پی‌درپی سریال‌های ترکیه و پیام‌های بازرگانی این کشور می‌گردد و نگاه عمیق‌تر ما را متوجه علل عمیق‌تر و سیاسی در ظهور این روند می‌کند. چراکه هزینه گزاف این کار با یک حساب ساده تناسبی با میزان دریافت آگهی از سوی این شبکه ندارد! به‌عبارت‌دیگر خرید، دوبله و پخش سریال‌های پرخرج و چندصد قسمتی ترکیه با حجم محدود تبلیغات تجاری موجود در این شبکه تامین نمی‌گردد و این مهم نیاز به تامین هزینه از منابعی دیگر و با اهدافی غیرتجاری دارد.

مثلث آنکارا، تل‌آویو، لندن /// در حال ویرایش
دوغان از یکسو با رژیم صهیونیستی در ارتباط و همکاری نزدیک است و این مسئله به‌خوبی در رسانه‌های تحت رهبری‌اش نمود دارد و از سوی دیگر به‌واسطه حمایت‌های مالی‌اش از گروه «جم» در خط‌­دهی و هدایت به این مجموعه نقش مهمی ایفا می‌کند

پشت پرده اهداف «جم» در تمایل به ارائه برنامه‌های ساخت ترکیه در اینجا عیان می‌شود، وقتی‌که بدانیم اهداف رژیم صهیونیستی در استحاله مذهبی و فرهنگی مخاطب ایرانی با ارائه یک مدل الگو برای خانواده‌های ایرانی پیگیری می‌شود. ترکیه کشور همسایه ایران در بُعد دینی از یک اسلام سکولار بهره می‌برد. آنها درعین‌حال که خود را مسلمان می‌دانند، در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی هیچ خطری برای غرب و اهدافش در منطقه ندارند و حتی گاهی بازیگر بسیاری از برنامه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه هستند. این مدل ایده‌­آل صهیونیست‌ها برای کشورهای مسلمان است و تبعات آن در مقایسه با تبلیغ مستقیم علیه اسلام بسیار کمتر است. به عبارت دیگر نه آسیب واکنشی جامعه در برابر تبلیغات تند و مستقیم اسلام ستیز را دارد و نه تهدید روح آِزادی‌خواهی و استکبارستیز اسلام واقعی را ایجاد می‌کند. امثال شبکه «جم» در واقع در حال تبلیغ ترکیه و سبک و سیاق زندگی به روش آنهاست و تلاش می‌کند ساختار فرهنگی ایران و ترکیه را قرابت بخشیده و علاوه بر افزایش آمار مخاطبان، آموزش‌های لازم جهت ادغام و یکسان سازی این دو فرهنگ را به ارمغان آورد. حال آنکه فرهنگ جامعه ترکیه روزبه‌روز به سمت‌وسوی فرهنگ اروپایی و بی‌بندوباری جنسی می‌رود.

زندگی‌های مصرف‌گرا و لوکس، حتی زمانی که در یک سریال، داستان در محیطی روستایی شکل‌گرفته و پیش می‌رود، در سریال‌های ترکیه در حالی نمایش داده می‌شود که در سکانس‌هایی نیز آثار وجود یک اسلام ظاهری و محدود به نام را ارائه می‌کنند. همین مهم در تبلیغات تجاری به‌نوعی دیگر نمود یافته که شامل ارائه چهره‌ای مصرف‌گرا و لوکس به‌عنوان یک شرایط ایده‌­آل در زندگی است. تفریحات ناسالم و بی‌بندوبار به‌عنوان عالی‌ترین سطح سرگرمی و تفریح القا می‌گردد و آزادی نیز دقیقا معادل بی‌بندوباری معنی می‌شود. چشم‌­اندازهای طبیعت ترکیه و ارائه تصویری زیبا از مراکز فساد نیز به‌عنوان چهره یک زندگی مطلوب تصویر می‌شود که ازجمله مؤلفه‌های مشترک در سریال‌ها و آگهی‌های بازرگانی است.

مثلث آنکارا، تل‌آویو، لندن /// در حال ویرایش
شبکه «جم» در واقع در حال تبلیغ ترکیه و سبک و سیاق زندگی به روش آنهاست و تلاش می‌کند ساختار فرهنگی ایران و ترکیه را قرابت ببخشد

در اینجا ذکر یک نکته نیز جالب‌توجه است که اگر تجربه سفر به ترکیه یا زندگی در این کشور را داشته باشیم، خیلی زود متوجه می‌شویم که سطح زندگی و اعتقادات دینی و مذهبی در اکثریت جامعه این کشور متفاوت از آن تصویری است که در این سریال‌ها نمایش داده می‌شود و بخش مهمی از سریال‌­سازی‌ها و ترویج سبک زندگی غربی از طریق رسانه‌ها تلاش عواملی با الهام از سیاست­‌های غربی برای ایجاد تغییرات در سلیقه و سبک زندگی مردمان این کشور است که متاسفانه با سرعتی بالا در مسیر کسب نتیجه و تبدیل به زندگی غربی حرکت می‌کند.

البته مجموعه شبکه‌های جم به مدیریت سعید کریمیان از نهادها و دولت‌های مختلفی پول جذب می‌کند که در این یادداشت به یکی از آنها اشاره شد اما درمجموع می‌توان گفت که این نوع برنامه‌سازی از دو جهت برای هدایت‌کنندگان پشت پرده شبکه‌هایی چون «جم» سودآور بوده است؛ اول اینکه هدایت سرمایه‌گذاری‌های خرد ایرانی‌ها به سمت ترکیه برای شرکت‌ها و اقتصاد این کشور بسیار سودآور بوده و این مسئله در کنار تمایل گردشگران ایرانی برای انتخاب ترکیه به‌عنوان یکی از مراکز پرطرفدار مقصد گردشگری اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده است و جنبه دوم نیز مدل‌سازی از ترکیه به‌عنوان زندگی ایده‌­آل که ظاهرا مذهب­‌ستیز نیز نبوده، سلیقه مخاطبان ایرانی ماهواره را تغییر داده و این نیز در پازل استحاله فرهنگی جامعه ایران متاسفانه تاثیرگذار نیز بوده است.


منبع: سینما رسانه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 82
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 24
  • فرشاد ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    میگی چیکار کنیم بریم مرز مکزیک ،لسانجلس ؟بی مصرف ترین شهر امریکا؟
  • علي عمار ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    1 0
    همش زير سر سلطان بانو هست بايد ببينيد اينسري چه ترفندي در سر دارد ولي اون فقط درفكر كشتن هست شايد هم با اين حركت ها .............؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • yas ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    کاش میشد با یه تکنولوژی ,همه ماهواره هارو قطع کرد,سواربه چیزی شبیه بالن..!۲سال بعد همین مردم از رفتار هاشون شرمنده میشدند...!
  • مجتبیh ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    یکی از نتایج هم انتخابات مجلس وخبرگان بود که دیدیم تو تهران چی شد
  • نام ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 1
    سریال ها (ساخت ترکیه و هند) از همه نظر کم کیفیت... فیلم نامه ها هزار تومن نمی ارزه... بازیگرا مبتدی... قابل پیش بینی... از لحاظ رنگ بندی و لوکیشن و هر ویژگی ای که میتونه یک فیلم و سریال رو جذاب کنه، محروم و معاف... من خودم فقط گاهی سریال های آمریکایی دنبال میکنم که به مشخصا" خوش ساخت و جذابن... که همونم زورم میاد بخوام به این شدت وقت بزارم پاش که ایرانی ها برای سریال های کم کیفیت ترکیه ای... سریال های ایرانی رو خیلی وقته دنبال نمیکنم و نمیدونم اوضاع چطوره... ولی وجدانا" سریالی مثل مختارنامه رو مقایسه کنید با سریال های تاریخی-حماسی ترکیه ای و هندی... خیلی سرتر بود مختارنامه... نمیدونم مردم سریال خوب ندیدن که به اینا راضین، یا مسائل دیگه ای مثل نوع پوشش و چهره ی برخی بازیگرا...
  • روزنامه نگار ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    جالبه تمام مسئولین و کارشناسان ما می گن دولتی و انحصاری بودن در هر بخشی محکوم به شکسته و خصوصی سازی یعنی ایجاد رقابت تولید محتوا و حتی سرمایه بعد در ایران ایجاد شبکه های رادیو تلویزیونی خصوصی کلآ ممنوع هست و صداوسیمای دولتی ما پس از 37 سال داشتن رانت انحصار دولتی و بودجه های دولتی فقط از نظر کمی بزرگ میشه و به خاطر نداشتن رقیب داخل نه تنها با افت کیفیت در برنامه سازی و مخاطب دچار میشه بلکه به جایی میرسه که رسما رئیسان اون می گن ما داریم ورشکست میشیم و فقط پول کارمندان رو داریم بدیم....در حالی که اگر خصوصی سازی اجرا میشد لازم نبود صداوسیما این قدر از نظر کمی بزرگ بشه و در ساده ترین کارهای حتی فنی و نه فقط محتوایی مثل اچ دی کردن کانال ها ده سال درجا بزنه...
  • دکتر ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    استراتژی ترکیه ایجاد اسلام گرایان لیبرال یا مسلمانان لائیک که فقط روی کاغذ مسلمان هستن در منطقه با هدف ایجاد طرفدارات بیشتر در نوه ها و نتیجه های اونها برای ترکیه هست این یه پروسه چند ساله نیست بلکه پنجاه ساله هست اولین قدم از بین بردن هویت مذهبی هست که جلوی تغییر رو با فاکتورهایی مثل غیرت می گیره قدم بعدی حمله به هویت ملی و تحقیر اون هست که در فرزندان این پدران و مادران بی دین که ملاک اونها برای تغییر هویتی فقط پول و ماده هست رخ باید بده و قدم سوم ایجاد آشوبسازی در مناطق هدف در نهایت کلید زدن کشور گشایی در مناطقی که ذائقه فرهنگی ایجاد شده هست... وجود اسلام سیاسی بخصوص نوع خاص تشع در ایران و جنوب عراق و لبنان کاملا بر ضد استراتژی ترکیه و حتی اعراب حاشیه خلیج هست.....
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    صدا وسيما وضعش خيلي خرابه وبيشتر سياسي هست از هركي خوششون بياد اجازه فيلم سازي مي دن وهركي نياد ميگن خوش اومدي محتواي سريالها هم كه خيلي دلچسب نيست به همين خاطره كه عده ايي مي رن خارج و اونجا فيلم مي سازن
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    حالت خوبه؟؟؟ بجای حل مسئله چرا میخوای صورت مسئله را پاک کنی؟؟ بریم ببینیم چطور اونها میتونن فرهنگ خودشون را به ما غالب کنن ولی ما با اینهمه ادعا نمیتونیم..
  • مجتبي ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    كار به جايي رسيده تركیه براي ما فيلم ميسازه! صداوسيما ايران هم كه همش سياسي كاري ميكنند! ما هزاران سرو گردن بالا تر از اين تازه به دوران رسيده ها هستيم!
  • حسین ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    1 0
    شما هم شبکه‌های خبری و سیاسی قوی به زبان ترکی‌ استانبولی راه بندازید و مردم ترکیه را آگاه کنید نسبت به خیانتهای سیاستمدارانشون. تنها راهش اینه وگرنه با قر زدن و عنوان کردن مشکلت هیچی‌ درست نمی‌شه. از کشوری که بهترین روابط را با اسراییل داره چه انتظاری دارید ؟ انتظار دارید برنامه‌های سازنده برای مردم ایران پخش کنه ؟
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    من خودم اول ماهواره نگاه نمیکردم اما اینقدر برنامه های تلوزیون تکراری شد که مجبور شدم ماهواره بگیرم.الان هم اینقدر برنامه جذاب بخصوص فیم سینمایی نشون میده که کمتر تلوزیون ایران را میبینم.سالها با تهدید و عملیات راپل تلاش کردید با ان مقابله کنید نشد بعد رو اوردید به گریه و زاری و...بجای این یک تکونی به خودتون بدید چهارتا برنامه درست درمون نشون بدید بببیند چقدر تاثیر داره.در همین نورورز که تلوزیون یک تکونی به خودش میده برید نظرسنجی کنید ببیند چقدر روی مخاطباش اثر میگذاره.در غیر اینصورت ملت برای این حرفها تره هم خورد نمیکنن
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    ناشناس 11:22 دلیلش را من بهت می گویم شیطان دشمن قسم خورده انسان است و خودش گفته که من در نزد انسان زشتی ها را زیبا و زیبایها را زشت قرار می دهم غربی ها علاوه براینکه از صنعت سینما و علوم در خلق هنر برای اهدافشان استفاده می کنند شیطان نیز با همین حربه انها را یاری می کند نتیجه مشخص است وقتی شما یک سریال بسازی که پر از صحنه های مبتذل جنسی باشد به راحتی انسان ها را به خودش جذب می کند و این ترفند شیطان است حال اگر تو بخواهی یک سریال درست کنی که عاری از اینگونه مسائل باشد باید ده برابر طرف غربی انرژی بگذاری تا مخاطب بتواند زیبای واقعی را دریابد پس کار تو هزینه و انرژی بیشتری را می طلبد در ضمن تو باید واقعا هنرمند باشی و این هنر را در خدمت اسلام خرج کنی این مسائل است که باعث می شود طرف های غربی در این بعد بر ما پیروزی نسبی داشته باشند و اگر می خواهیم با انها مقابله کنیم به شجاعت و شهامت و در واقع ایثار و شهادت در زمینه فرهنگی نیاز داریم دقت کنیم ما نیازمند شهید فرهنگی هستیم کسی که در حوزه هنر شهید باشد و بوی شهادت دهد
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 1
    ناشناس 11:22 دلیلش را من بهت می گویم شیطان دشمن قسم خورده انسان است و خودش گفته که من در نزد انسان زشتی ها را زیبا و زیبایها را زشت قرار می دهم غربی ها علاوه براینکه از صنعت سینما و علوم در خلق هنر برای اهدافشان استفاده می کنند شیطان نیز با همین حربه انها را یاری می کند نتیجه مشخص است وقتی شما یک سریال بسازی که پر از صحنه های مبتذل جنسی باشد به راحتی انسان ها را به خودش جذب می کند و این ترفند شیطان است حال اگر تو بخواهی یک سریال درست کنی که عاری از اینگونه مسائل باشد باید ده برابر طرف غربی انرژی بگذاری تا مخاطب بتواند زیبای واقعی را دریابد پس کار تو هزینه و انرژی بیشتری را می طلبد در ضمن تو باید واقعا هنرمند باشی و این هنر را در خدمت اسلام خرج کنی این مسائل است که باعث می شود طرف های غربی در این بعد بر ما پیروزی نسبی داشته باشند و اگر می خواهیم با انها مقابله کنیم به شجاعت و شهامت و در واقع ایثار و شهادت در زمینه فرهنگی نیاز داریم دقت کنیم ما نیازمند شهید فرهنگی هستیم کسی که در حوزه هنر شهید باشد و بوی شهادت دهد
  • رضا ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    جم> صداو سیما
  • 182 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    محتوای فیلم های خارج هم خوب نیست ولی چون سه چیز درونش هست برای همه که به این موارد کشش دارن جذاب میشه . شهوت و شراب و خشونت...
  • امین ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    الان تمام پارازیت ها بر روی شبکه های خبری فارسی زبان هست و هیج پارازیتی متاسفانه بر روی شبکه هایی که موسیقی و سریال های ترکیه ای و آمریکای جنوبی پخش میکنه ارسال نمیشه، این نشون میده که دغدغه مسئولان فرهنگ و بنیان خانواده نیست
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    مردم ان چیزی را میبینند که میخواهند ببینند ، هرچه باشد از شبکه های ابکی صدا و سیما بهتر است
  • محمد ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    بالای شش ماهه که تلویزیون ایران رو نگاه نمیکنم تا اعصابم آروم بمونه ...اما مرتب شبکه های ماهواره میبینم
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    بهونه
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    نه که سینمای ما ارزشی کار می کنه نه که تلویزیون ما برنامه های جالب و اثار ارزشمند ارائه میده من واقعا نمیدونم چرا مردم واقعا ماهواره نگاه میکنند .این وضع سینما که هر روز یه گند بالا میاره تلویزیون هم یک سریال دو سریال عهد بوق رو چهلهزار بار باز پخش میکنه مخصوصا شبکه ای فیلم پس فردا عربا فکر میکنن ایران همون بیست سال پیش مونده این قدر سریال های بیست سال پیش رو نشون میده
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    من حدودا15ساله درترکیه زندگی کردم فرهنگشون از ایرانیا متاسفانه بهتره این سریال های که میگید فیلما درجه2 هستش اونجا ومردمش وفرهنگش شبیه این فیلما نیستن شماها از ترکیه فقط جم تی وی و سواحل وحریم سلطان میدونید پس چرت وپرت نگید.
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    البته مسلماً شما فقط در یکی از چند شهر بزرگ ترکیه عمرتون رو گذروندید. در ضمن این مطلب راجع به همین جم و سواحل و حریم سلطان هست.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    البته در ترکیه ما به دو نوع فرهنگ برمیخوریم یکی فرهنگ اروپایی یکی فرهنگ اسلامی و جالبه زنان محجبه مثل داخل کشور ما با اکراه نصف روسری سر نمیکنند حجاب کاملا اسلامی رو با روسری و مانتو مناسب رعایت میکنند از زورگیرها و قمه کشها و کیف قاپهای رایج هم خیلی به ندرت مشاهده میشن
  • ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    شما چیزی رو می بینید که دوست دارید ولی چیزی رو که دوست دارید یا میل رو با ذائقه سازی در شما ایجاد می کنن قطعا شما از بچکی علاقه به لذت های جنسی در سریال ها نداشتید داشتید!؟
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    شما دارید بخش سنتی ترکیه رو تعریف می کنید که مثل شهرستانی ها در ایران هستن ولی نسل های جدید ترکیه مثل نسل های جدید ایرانی ها در تهران و ...بسیار بی تعصب بی غیرت و بی بند و بار تشریف دارن..از واقعیت نمیشه فرار کرد...
  • هنرمند ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    سریال های ترکی و هندی به جز استفاده از جذابیت های جنسی و سکس پنهان شهوت انگیز آلت چیز دیگری نداره یعنی اگر در داخل ایران هم به هنرمندان اجازه بدن قطعا بهتر از سریال های ترکی و هندی می سازن و با این جذابیت ها بخصوص جوانان رو جذب می کنن.... اصولا از نظر بیننده های سریال های ماهواره ای نبوذ جذابیت های جنسی و محدودیت های اسلامی و شرعی باعث پیر گرایی مخاطبین رسانه های داخلی و نبود جذابیت شده حالا بگذریم که با تفکرات یه عده بیش از حد افراطی حتی ساخت سریال های علمی تخیلی ترسناک اکشن و..پر هزینه رو هم در داخل ایران به صورت غیر رسمی ممنوع کردن!
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    می فهمم چی می گی دکتر اوصال خطر عرب ها و ایرانی های بی دین برای ترکیه و غرب خیلی کمتر از با دین هست یعنی هر چی مومن تر میشن دشمن تر میشن..
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    صداوسیما دیگه سیاسی هم نیست عملا باند بازی شده..
  • احمد ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    من پارسال برای سفر به سوریه از ترکیه زمینی سفر کردن از بس صحنه های غیر شرعی می دیدم که نصف راه سرم پایین بود به نظرم تمام کشورهای اسلامی منهای ایران فقط اسمآ اسلامی هستن...ایران هم شهرهای مقدس اون مثل قم و مشهد در اصل مذهبی هستن و تا حدی اصفهان و زنجان..
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    فکر کردی غربی ها بلد نیستن ماهواره های خودشون رو خاموش کنن مگه ایران در فضا ماهواره داره!؟ تماما غربی یا شرقی هستن.
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    این همه مقاله درباره شبکه های ماهواره ایی نوشتید و روشنگری کردید دستتون هم درد نکنه یک مقاله هم درباره این بنویسید که چرا سازمان صدا و سیما برنامه و سند راه ندارد ، چرا بدون تحقیق و نیازسنجی ، شبکه همین طوری یهویی می زنه که بعد مجبور شه تعطیل کنه یا ادغام ، مردم عوام هم موقع شروع به کار چند شبکه تشخیص می دادن که فقط هدر رفت پوله و بدون مخاطب ، چرا این همه شبکه صد تا یه غاز زده می شه اما شبکه های واجب مثل ایرانگردی و معرفی ایران یا شبکه خبری محتوایی فرانسوی زبان و ....زده نمی شه اصلا در عملکرد صدا و سیما بی برنامه گی و هوایی کار کردن و بی هدف بودن و سلیقه ایی بودن موج می زنه خب اگر ما داخل شبکه های قوی و پرمحتوا داشته باشیم ماهواره از خونه خیلیا خارج می شه دیگه مهم نیست ضد ایران و ایرانی چه چیزی پخش می کنه درواقع ضعف داخله که به اون ها فرصت عرض اندام می ده . شبکه شما ، آموزش ، بازار و ... انصافا چند نفر مخاطب دارد ؟!!! شبکه 5 چیه شبکه تهران چیه ؟!!! العالم مهم چرا به جا قوی شدن ، تضعیف شده ؟!!! شبکه دو چیه شبکه پویا چیه ؟!! شبکه چهار چیه شبکه مستند چیه ؟!!! شبکه سه چیه شبکه ورزش چیه ؟!!! و ... باور کنید خودشون هم دقیقا نمی دونن تا هفته بعد چه خبره ، تو فضای جنگ نرم این آشفته بازار فاجعس .
  • احمد ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    وضع سوریه و لبنان از ترکیه بدتر بود! ملت نیمه لخت بودن!!
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    من سه سال در تركيه زندگي كردم،از نظر فرهنگي خيلي شبيه به منطقه آذربايجان خودمون هستند،خيلي غيرتي هستند و سر مسائل ناموسي زود جوش ميارن و كار به زد وخورد ميكشه و كلا اخلاقهاي جالبي دارند. مثلا خنديدن موقع حرف زدن را خيلي بد مي دونند و همانجا ممكنه بزنن تو گوش شما ،كلا خيلي مبادي آداب هستند و شما بايد براي زندگي در تركيه كاملا با آداب مخصوص آنها آشنا باشيد
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    چشم هم را کور کنید. تا نبیند
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    من جم نمی بینم و نخواهم دید ماهواره هم ندارم به مولا علی ولی شما یک جرات به خودتان بدهید و خودتان را نقد کنید چرا همیشه متوجه بیرون اید و البته ادعا دارید که آنها غلطی نمی توانند بکنند اما ..... حوزه فرهنگ نیاز به نقد دارد آهای رسانه های ارزشی که قلب اراک داغونتون کرده؟ قلب آلوده من ، قلب بیمار این همه جوان بیکار و نگاه هایی که رو به .... می روند را چگونه می خواهید تحلیل کنید؟؟ وقت آن نرسیده است که مجموعه فرهنگی داخلی را رصد کنید؟؟ تا کی رهبری باید بگوید شبیخون فرهنگی و شما هراز گاهی یک مقاله برای مطرح شدن به منتشر کنید؟ صداو سیما جمهوری اسلامی مسجدهای خالی دانشگاهی که به سالن آرایش بدل شده اند خیابان هایی که به انحراف کشیده شده اند ازدواجی که به خانه خالی و ازدواج سفید گراییده است وام هایی که به پرایدهای اسقاطی داده می شوند و در اشتغال و ازدواج سهمی ندارند و هزاران معظل دیگر که هستند و در رسانه ها نقد نمی شوند. این کشور نیاز به یک انقلاب دیگر دارد از جنس انقلاب فرهنگی ولی متاسفانه با همین اسم عده ای حقوق و مزایا می گیرند و لزومی به انقلاب فرهنگی احساس نمی شود.
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    اینها هنوز دلشون به فضای باز بیست و سی خوشه و نفهمیدن همینهایی که نمایندگان تهران را انتخاب کردند نیاز به دیده شدن دارند نیاز دارند کسی حرفشان را از رسانه ملی بزند!!
  • منوچهر ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    الان بهترین و پربیننده ترین سریال و قشنگترین سریالی که ساحتن همین شهرزاد بوده از نظر من
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    اگر قبح عقد موقت در فرهنگ ما می شکست همه تفکرات خاله زنکی و جاهلی را کنار می گذاشتند و به اسلام اعتماد می کردند کمر جنگ نرم دشمن علیه ما می شکست. اسلام در زمینه ازدواج خیلی آسان گرفته است حیف که خودمان حلال های خدا را بر خودمان حرام کرده ایم آن وقت توقع داریم جوانها سمت گناه نروند!
  • نصیر ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    در استان های غربی و شمال غربی تقریبا این اتفاق در حال رخ دادنه...خجالت می کشن بگن ایرانی هستیم موضوعات شرعی رو هم بخصوص جوانان مقید نیستن...
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    مشرق بد كاري كردي نظر من رو چاپ نكردي
  • حسین ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    ببینید ضعف از کجاست که یه دونه شبکه مثل من و تو بیست تا شبکه صدا و سیما رو از رونق انداخته. صدا و سیما دچار بیماری هایی مثل ریاکاری، سیاست بازی، بی سوادی و ... است. باید رفتار حرفه ای داشته باشه تا بتونه با شبکه های حرفه ای رقابت کنه
  • ناشناس ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    خداوند هزاران دستور شرعی دارد نمی دانم چرا فقط همین حلال از دید شما اجرا نشده !!
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    کاملا مخالفم با این حرف که جم حرفه ای هست بلکه جم حرفه ای نیست فقط نیاز هیجان جنسی مخاطب اش رو جبران می کنه همین مسلمه صدا و سیمای جمهوری اسلامی اصلا نباید قصد داشته باشه که با جم رقابت کنه این خیلییییییییی زشته بلکه صدا و سیما باید در مسیر خودش حرکت قوی داشته باشه
  • مریم ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم، از تاثیرات منفی ماهواره و جوگیری خیلی از ملت ایران در دنباله روی و چشم و هم چشمی در زمینه استفاده از ماهواره نمیشه گذشت ... ولی امثال شماها رو بسیار دیدم که هر از چند گاهی که یه سریال پر مخاطب پخش میشه ، میان میگن ما هیچ وقت تلویزیون ایران رو نمی بینیم ولی این یکی رو دیدیدم! غافل از اینکه همینایی که دارن می شمرن ، خود ماهایی که فقط به صداسیما دسترسی داریم هم بعضیاش رو نمی بینیم! برای مثال طرف ، پایتخت 1و 2و 3و 4 و میکائیل و کیمیا و در حاشیه و مختارنامه و خندوانه و نود و 20:30 و ماه عسل و ... رو هر شب و هر هفته می بینه ، بعد میاد گارد میگیره که من فقط همین یکی رو دیدیم و می بینم و خواهم دید!!!
  • تبریزلی ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    در یک کلام سیاست خزنده پانترکیسم نمیخواهد ونمیتواند کشورهایی به تاریخ وتمدن ایران ویونان را تحمل کند ..وکسانی که کل تاریخ ایران را قبل از اسلام یکسره طاغوت نامیدند..این فرصت طلایی را برای ایجاد زرق برق دروغین تاریخی وشستشوی مغزی جوانان اذری توسط پانترکیسمی که بنا به اعتراف خودش گرگ زاده و مغول مابانه است ..داده است تا انچه بر سر سوریه وعراق یگوسلاوی سابق اورد بر سر ایرانیان هم بیاورد....در یک کلام نخبگان ایرانی باید بلا فاصله علیه این پانترکهای وحشی. وهتاک مصادره گر وتاریخ ساز دروغین وارد عمل بشوند...والسلام
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
    0 0
    عزیزم قمه که سهله ، شمشیر تیپو سلطان دستشونه ، حجابشون هم که ماشاالله اینقدر کامله که زن و مردشون قابل تشخیص نیست ! اصلا دیگه قابل تشخیص نیستن! اینهمه دختر اروپایی و اسیایی و امریکایی میارن تو ترکیه قاچاقی میرن عضو داعش میشن ، بعد شما میگی اونجا خبری از کیف قاپی و .. نیست؟ نصف مملکتشون تو حالت جنگی قرارداره ، تو مدرسه دینی پسر رئیس جمهورشون به 50 تا بچه زیر 10 سال تجاوز شده ، اونوقت میگی حجاب اونا بهتره و دزد و کیف قاپ ندارن؟ خوبه حالا اینهمه پول و کل زندگی ایرانی هایی که واسه مهاجرت از سمت ترکیه میرفتن، از طرف همین بردارن محترم دزیده شده ! چه مرد باشی چه زن ، این کامنتت توهین به ایرانی محسوب میشه...
  • از لبنان ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    1 0
    می دونی چرا؟ چون حجاب اختیاریه پس اونی که حجاب داره واقعا و قلبا بهش معتقده. لبنان هم همینطوره. وقتی حجاب اختیاری باشه هم باحجاب احترام داره هم بی حجاب. حالا اینو تو ایران بگو همین کامنت گذارا اعدامت می کنن
  • امیر ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    حسین۲۱:۲۴شما به شبکه من و تو اشاره کردین.بگفته یکی از اعضای سابق من و تو هزینه روی آنتن رفتن این شبکه در انگلیس برای پانزده دقیقه چیزی بالغ بر۶۵۰۰پونده.حالا بنظر شما این همه پول فقط بزای یک.شبکه از کجا میاد؟
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    اقا نصیر دینداری اذربایجان زبانزده داداش تو بگو این نبوغ در جامعه شناسی رو از کجا اوردی و در عمرت اصلا چند صفحه خوندی؟
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    اصولگرا؟!!!!!!!!!!!!
  • yas ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    این پاسخ دادن من کار نمیکنه؟جواب دوستمون,اولا اونا دارند غرایض رو تحریک میکنند,راه آسون اونو جلوه میدند,اونوقت تو میخوای بری سراغ کار سخت ,که فعال کردن عقله,,,؛!تازه فعال کردی ,وقتی غرایض تقویت بشه,دیگه از عقل فرمانبری نمیکنه؛هیچ پیغمبری عامل فساد رو باقی نذاشته بعد بگه خوب باشید ,آدم باشید,این مسخره ترین حرفه که انداختن دهن مردم ,صورت مسله رو پاک نکن,بهتره اول حرفو مزه مزه کنی بعد بلغور....اما رابطه ازدواج موقت,اگه غیرت دارید ,پس چرا دختراتون ,زناتون اینجوری میان بیرون...؛تنها راه مهار شهوت ازدواجه؛وقتی به یه بیکار,یا شروط دیگه زن نمیدید.,,این که میل جنسیش نمیمیره؛بعد تو جامعه اینو تحریک میکنید,,,,میدونی چه اتفاقایی میفته,,,,,منتظر باشید کمکم میبینید........
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    آخه قبح فرهنگ عقد موقت می شکست؛ حالا مثلا زن و مردهایی که می خواستن موقتا با هم باشن بلد بودن چطوری با هم باشن یا یه دنیا درد سر هم اون داشت و نیروی انتظامی دم به ساعت باید دعوا سر زن موقت رو بین آقایون جمع و جور می کرد و انواع قتل و جنگ و دعوا ها ... ؟! آخه دو ذره به ذهن تون نه به عقل تون فشار بیارید آقایون که خوب بلدن به این چیزها فکر کنن
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    اگه توی اروپا و آمریکا و کشورهای عربی زن موقتی به انواع مدل اش وجود داره در کنارش کلی جرم و جنایت و بیماری روان تنی و روان پریشی و غیره هم هست حاضرید اونا رو تحمل کنید ؟! خیلی خوب حالا هی سنگ عقد موقت رو به سینه بزنید ببینیم مردهای موقتی چطوری از پس عواقب اون بر می یان
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    از بی عرضگی بود که نتونستن فضای جامعه رو کنترل کنند تا به هرزگی نره .
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    مشرق !!! این اولین باری بود که دیدم در متن کامنت دست بردید از شماها بعید بود ! چرا حذف اش کردید! کاملا درست بود ! حالا اگه می خواستید درستش کنید فقط آخرش می نوشتید
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    راه حلش اینکه ای بابا دست از دیدن و شنیدن برنامه های جم و مانند اون بردارند تحمل ندیدن سخت تر از تحمل عواقب دیدن آن هست ؟ واقعا آیا پیش خدا جواب می تونن بدهند ؟
  • امیر ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    خیلی جالبه اکثره تبلیغات تو شبکه های جم از داخل کشوره معلومه که از داخل حمایت میشه...
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    در امریکا و اروپا کاملا پذیرفته اند با هم باشی بدون ازدواج و با تمام عواقب مهلک اون و دردسرهاش رو هم دارند می کشند
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    مردها و زن های مسلمان و مومن تلاش کنند به هم کمک کنند زندگی هم دین های خودشان و خودشان رشد کند این مهمه حسادت ، کینه ، خودخواهی و ... کنار بگذارند والا همه با هم هلاک می شوند
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    مردهای مسلمان و زن های مسلمان هنوز بلد نیستند چگونه با زن ها و مردهایی که محارم خودشون هستند رفتار با محبت و انسانی داشته باشند تا پیوند خانوادگی ها محکم شود بعد به فکر ازدواج موقت هستن !! یعنی هی خانواده را سست تر کردن هنوز بلد نیستن چگونه یه برادر به خواهر خودش محبت و احترام بگذاره در حالیکه به زن اش ظلم نکنه و یا بلعکس چگونه به زن اش محبت و احترام بگذاره اما به خواهر و مادرش ظلم نکنه و یا یک خانم چگونه به همسرش محبت و احترام بگذاره در حالیکه به برادرش و پدرش ظلم نکنه یا بلعکس و خیلی ظرافتهای اینگونه خوب معلوم نظام محبت در خانواده به هم بریزه همه آوارگی روانی پیدا می کنند و دنبال راه حل های بی خودی و خطرناک می رن خوب زن و مردهای مسلمان از خودخواهی و حسادت هاشون کوتاه بیان را هی راه حل های فرعی رو می پیچن
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    راه حل امام خامنه ای فرموده اند ؛ تقوای جامعه ی شما اقتصاد مقاومتی هست آقایون که صاحب اختیار مثلا زندگی هستن و حکم خارج شدن زن از خونه را دارن همت کنند به جای تنبلی و ماهواره نگاه کردن وقت شون رو خرج کار بر روی زمین خدا کنند یعنی چی؟ یعنی وای به حال ملتی که در بیشتر استان هاش زمین خوب برای کشاورزی هست بعد بیشتر مردها سرگرم تفریح حرام هستن و هی ناله می زنن پول نداریم و هرزگی هم که زیاد شده . می خواهید اروپایی ها بریزن توی کشور بهتون یاد بدن چطوری روی زمین خدا باید کشاورزی کرد با وجود هزاران مانع هم می شه اونوقت خجالت که خوبه در ذلت غرق نمی شید
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    1 0
    ممنون
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    کیفیت فیلم های ایرانی این چند ساله که شده در حد افتضاح تمام عیار.مختارنامه بد نبود،ولی باز در برابر سریالی مثل حریم سلطان خصوصا از لحاظ کیفیت فیلمبرداری هیچی نبود.سریال های ترکی از لحاظ داستانی فوق العاده مزخرفن ولی از لحاظ کیفیت بازی و فیلمبرداری مشکل خاصی ندارن و این دقیقا برعکس فیلمای ایرانیه که داستانای نسبتا خوبی دارن،بازی های هم بد نیست ولی کیفیت فیلمبرداری و فیلنامه نویسی اصلا مناسب نیست.مشرق جان لطفا بچاپ
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    دم لبنانی گرم
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    درکل تنها سریال بدردبخور صدا و سیما در ده سال اخیر پایتخت3-4 بوده و در چشم باد و تا حدودی مختارنامه...بقیش به هیچ دردی نمیخوره و یکی از یکی افتضاح تر.پس انتظار نداشته باشین مردم نرن جم ببیند،از فیلمای جم متنفرم،صدا و سیمای دربوداغونم نگاه نمیکنم فقط آخر شب اگر وقتی بود شبکه مستند و مستندهای شبکه های ماهواره ای مثل منو تو...منوتو بجز مستنداش بقیش برنامه هاش از صدا و سیما هم بدتره و حال آدمو بهم میزنه
  • yas ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    اگه ازدواج موقت با شرایط و ضوابطش بد بود ,هیچ وقت معصوم اینو پیشنهاد که چه عرض کنم,قانون شرع مطرح نمیکرد,الآن دختر و پسر سر کول هم میپرند,ولی وقتی میگی ازدواج موقت ,همه دخترارو تب میگیره..!خب میگی ازدواج دائم,با کدوم کار ,با کدوم پول ,با کدوم قانون حمایت از مردها,توازدواج ما هم مخارج و تکالیف به عهده مرده ,هم زنا مساوات میخوان,و آزادی ,به عبارتی ازدواج دائم میخوان با شرایط ازدواج موقت ومستقل بودن,فکرم میکنند پسرا احمقند...!!,اونوقت پسر بالغ تا کی باید صبر کنه ازدواج کنه؟,این صبر به نفعشه یا به ضررش؛وقتی پیغمبر خدا ص فرمود خوشا به حال مردی که دخترش رو قبل عادت ,شوهر بده؟شما عمل میکنید؛خب مرداکه مسخره زنا نیستند؛خدا نیازمندشون کنه,اونوقت,زنا ازاین فرصت ماهی بگیرنو بازی کنند...!!!
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    اون زن و مردهایی که راضی به ازدواج دائم نیستن زیر بار موقت شرعی اش هم نمی رن بارها گفتن که دوست دارن اصلا بدون قانون با هم باشن ، مردهای مثلا مذهبی این وسط چی می گن ؟!
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    زن موقت گرفتن اون آقایان دیگه پای ماهواره ننشینند برای تفریح همینطوری تا دلشون یه زن موقت دیگه نخواهد .
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    آخه بعد اون مرده که زن موقت می گیره یعنی می تونه با مردهای موفقی که زن دائم دارند دوست بشه و حسادت نکنه به اون آقاهه که موفق هست ؟!
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    آخه آقایان توی این مملکت با این همه سرمایه منابع طبیعی بلد نیستن چطوری کار کنند و پول در بیارن و کاسه گدایی دست نگیرن و ناله نکنند ، بعد به این فکر هستند که زن موقت بگیرند ، خوب مثلا تا چند روز موقت با هم هستند ، بعدش چه خواهند کرد ، یکی دیگه ، مثلا این سلسله تا کی ادامه خواهد داشت ، بعد آقایان راضی هستند با زنی باشند که با عقد موقتی با کسی دیگر بوده یعنی ؟!
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    خدایا به مردها غیرت و به زنان مان حیا عطا کن این بخشی از دعای امام زمان هست در آخر الزمان
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    اون عقد موقتی که ائمه از آن حرف زدن بعد هم گفته اند صدها بار به آقایان که مدام ننشینند با دیدن برنامه های هوس آلود لذت ببرند بعد دوباره هوس یه زن دیگه کنند این رو هم صدها هزاربار گفته اند حرام است مرد مسلمان چیزی را ببیند که لذت حرام ببرد و دنبال زن موقت هم بگرده امروز حالا می شه ماهواره و اینترنت و برنامه های هوس آلود آن بعد تا کی با زن موقتی یعنی اون آقایان مشکل شان حل می شه یا ... ائمه چیز دیگری مدنظرشون بودن خیلی ها مصادره به مطلوب خودشون می کنند
  • ستاد ضایعات مشرق ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    چرا نظرات من رد میشه؟ اصلا میخونید یا همینطور از اول هرچی خوشتون نیاد رد میکنید؟ واقعا که...اه اه .به سایت دیکتاتوریتون ادامه بدید مشرق جان
  • فرجاد ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    یکی بگوید شبکه جم و امثال آن چه برنامه هایی را پخش می کنند که عده ای این قدر علاقه مند به این شبکه هستند؟
  • فرجاد ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    افرادی که می گویند بدون قانون حاضرند با هم باشند و زندگی کنند حرفی نیست فقط فردا روزی اگر مشکلی پیش آمد اسم قانون را نیاورند چون از ابتدای زندگیشان بدون قانون شروع کردند و نباید توقع قانون داشته باشند. وقتی تحت قانون زندگی شروع شود آن وقت قانون پشت این زندگی است و در صورت مشکل در زندگی از راه قانون می توان پیگیری کرد. قانون هم به نفع مرد و هم به نفع زن است.
  • محمدجواد ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۸
    0 0
    در این شش ماهه منتهی به امروز حتی یکبار هم روشن نکردم تلویزیون ایران رو در جواب اونایی که فکر میکنن پایتخت 1 و 2 و امثالهم اخبار 20:30 همش بب معنیه برام
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    ملت ما داره از هر نظر به فنا میره منتشر نکن مشرق ولی اینو خودتم خوب میدونی
  • morteza ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    0 0
    مردم کمی غیرت ملی داشته باشن مشکل حل میشه...
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    0 0
    ترکیه...با تاریخ و تمدن قابل‌اعتنا.... واقعا ترکیه تاریخ وتمدن دارد؟اگه داشت دنبال معرفی دانشمندان،شعرا و حتی غذاهای ایرانی در دنیا به اسم خودش نبود اصلا میدونی ترکهای عثمانی از کی در ترکیه ساکن شدن والبته چطور؟وبا ساکنین اصلی آن سرزمین چه کردند؟ از همین سطور ابتدایی مشخصه که آخر متن قراره چی بشه
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    یکی نیست بگه پس چطوری تبلیغ فیلم ایرانی میزاره اتقدر...
  • Asma IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    ببخشید نظرات و کامنت هامون رو باید چه جوری به مجری شبکه های جم برسونیم همونی که کامنت ها رو میخونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس