رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مستندات اذعان آژانس به عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران، گفت: در چنین شرایطی، محدودیت موشکی ایران فقط یک توطئه و بهانه‌تراشی است.

به گزارش مشرق، ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران و موضع‌گیری آمریکایی‌ها در مقابل برنامه موشکی، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با اجرای برجام، به دنبال توطئه‌های خود علیه جمهوری اسلامی هستند.

وی توضیح داد: نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل با صراحت اعلام کرد که منظور و هدف ما از برجام، تعامل با جمهوری اسلامی نیست؛ ما برجام را راهی برای پیاده کردن برنامه‌ها و اهداف خود در قبال ایران می‌دانیم.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با بیان اینکه آمریکا از برجام به عنوان یک معبر برای نفوذ و اعمال توطئه‌های خود علیه ایران استفاده خواهد کرد، تصریح کرد: شاهد بودیم که همزمان با تصویب برجام، آمریکا تحریم‌هایی را علیه ما اعمال کرد و در نخستین روز بعد از تصویب نیز، به بهانه آزمایش موشک عماد، ۱۵ شخص حقیقی و حقوقی ما را در فهرست تحریم‌ها قرار دادند.

کارخانه‌ای با اشاره به چند هدف مهم ایالات متحده آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی، اظهار داشت: نخستین هدف آنها کنترل برنامه هسته‌ای ما بود که در این رابطه، محدودیت‌هایی را علیه ما اعمال کردند و ماهیت این محدودیت‌ها نیز به گونه‌ای است که به حوزه مسائل اقتصادی و سایر عرصه‌ها نیز سرایت می‌کند.

تلاش سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نفوذ به حوزه های غیرهسته ای

وی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فناوری و نظامی را از جمله حوزه‌های هدف آمریکا برای نفوذ به بهانه برنامه هسته‌ای و برجام توصیف کرد و گفت: سازمان‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی، برنامه‌های بسیار فریبکارانه‌ای را در دست طراحی دارند تا از طریق برجام به سایر حوزه‌ها نفوذ کنند و در همین رابطه به موضوع موشکی ایران نیز وارد شده‌اند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقشه راه بین ایران و آژانس خاطرنشان کرد: در این نقشه راه با صراحت اعلام شد که به هیچ‌گونه شواهد موثقی برای انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت اهداف نظامی دست نیافته‌اند و تا قبل از ۲۰۰۳ نیز تنها برنامه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به صورت تطبیقی انجام شده است.

کارخانه‌ای اظهار داشت: معنی این جمله این است که جمهوری اسلامی ایران کلاهک هسته‌ای در اختیار نداشته و ندارد، بنابراین وقتی کلاهک هسته‌ای ندارد چه چیزی را می‌خواهند کنترل کنند!؟ آن هم در شرایطی که برنامه‌ هسته‌ای ما را تحت کنترل دارند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس به نظر می‌رسد ورود آنها به برنامه موشکی و ربط دادن آن به برجام، یک توطئه است؛ مخصوصا اینکه در ماده ۳ بیانیه (ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱)، عنوان شده است که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه اقدام موشکی طراحی شده با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای انجام نخواهد داد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: بنابراین وقتی برنامه هسته‌ای ما به طور کامل تحت نظارت آژانس است و خودشان هم عدم انحراف ما به سمت اهداف نظامی را تایید کرده‌اند، محدود کردن برنامه موشکی ایران هیچ‌گونه جایگاه و توجیهی ندارد، جز اینکه بخواهند بنیه دفاعی ما را تضعیف کنند و از این رهگذر به تضعیف جایگاه مقتدر جمهوری اسلامی در منطقه برسند.

کارخانه‌ای اظهار داشت: نخستین تحریم‌های موشکی ایران در سال ۲۰۰۶ و در قطعنامه ۱۷۳۷ علیه ایران اعمال شد و بهانه آن نیز برنامه هسته‌ای ایران بود و بعد از آن نیز، در قطعنامه ۱۹۲۹ نیز باز به بهانه برنامه هسته‌ای، ما را تحریم موشکی کردند؛ بنابراین وقتی برنامه هسته‌ای ایران به صورت مستمر توسط ۱+۵ و آژانس نظارت می‌شود و عدم انحراف آن نیز تایید شده است، محدودیت موشکی ایران فقط یک توطئه و بهانه‌تراشی است.

دولت فرمان رهبری و مصوبه مجلس را اجرا کند

وی با بیان اینکه در هنگام بررسی برجام و نیز قطعنامه ۲۲۳۱ و پیوست‌های آن باید با دقت بیشتری عمل می‌شد، گفت: در حال حاضر که جمهوری اسلامی ایران تمام تعهدات خود را بر اساس بند ۱۵ ضمیمه ۵ برجام انجام داده است و آمریکا و اتحادیه اروپا وظایف خود در بندهای ۱۶ و ۱۷ را انجام نمی‌دهند و استخوان‌بندی تحریم‌ها را حفظ کرده‌اند، دولت ایران باید اقدام متقابل انجام دهد.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس با اشاره به وظیفه دولت و دستگاه دیپلماسی در این شرایط و با تاکید بر اجرای قدرتمندانه و دقیق فرمان ابلاغی مقام معظم رهبری برای اجرای برجام و نیز قانون اقدام متناسب و متقابل در اجرای برجام، تصریح کرد: در رابطه با اظهارات آمریکایی‌ها در موضوع موشکی نیز این مسئله باید با صراحت و اقتدار پاسخ داده شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس