کد خبر 547065
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

درحالی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی معیار سبد هزینه خانوار کارگری را حذف کرد که نمایندگان کارگران بیان می‌کنند، قدرت خریدشان باز هم کم شده چرا که هزینه سبد معیشت در محاسبات وزارت کار دیده نشد.

به گزارش مشرق، درحالی دستمزد 95 کارگران با 14درصد افزایش به تصویب رسید که به پیش‌بینی نمایندگان کارگران قدرت خرید کارگران کاهش خواهد یافت.

حذف سناریوی جبران کاهش خرید کارگران از سوی وزارت کار در حالی کلید خورد که کارگران نه تنها برای افزایش قدرت خرید در دولت فعلی، امیدی نداشتند بلکه با بررسی‌های میدانی شاهد کاهش بیش‌تر قدرت خرید و کوچک‌تر شدن سفره خانوده‌شان هستند. فرامرز توفیقی،  مشاور ارشد و رئیس کمیته دستمزد مجمع عالی نمایندگان کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،درباره اینکه به فیش حقوقی کارگران در سال جاری حق مسکن افزوده می‌شود گفت:حداقل توقع برای مزد سال آینده کارگران این بود که دستمزد 95 کارگران با افزایش 342 هزار تومانی در سطح خود باقی بماند.

وی ادامه داد:اگر 342هزار تومان به دستمزدها اضافه می‌شد قدرت خرید جامعه کارگری در همین حالت باقی می‌ماند. اما با این افزایش دستمزد قدرت خرید جامعه کارگری کاهش یافت. عقب ماندگی مزدی را در آینده شاهد خواهیم بود. اگر دولت تمهیداتی را برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید در نظر بگیرد می توان قدرت خرید را به تبع آن کاهش داد. دولت قول‌هایی را داده است که کمیته تخصصی مزد سال آینده به کار خود ادامه دهد تا به یک جمع بندی مناسب برسد و در فضای مناسب این کار انجام شود.

توفیقی افزود: هیچ کدام از نمایندگان کارگران به اعداد فعلی راضی نیستند، شرایط به گونه ای پیش آمد که با تمام نارضایتی این میزان افزایش مزد را پذیرفتند.

 همه ساله برای تعیین حداقل دستمزد نمایندگان دولت ، کارفرمایان و  کارگران بر مبنای ماده 41 قانون کار به بحث و بررسی و نهایتا" چانه زنی می پردازند. این روند طی سه دهه گذشته با اندکی تفاوت ، همواره روند یکسانی داشته و در این راستا موارد متنوع ولی تکراری از سوی هر سه طرف دنبال شده است .

توصیه نامه های 131و 135(سازمان بین المللی کار) همواره به نیاز کارگران و خانوارآنان و هزینه معیشت و تغییرات آن در محاسبه حداقل دستمزد تأکید دارد تا بدین وسیله سطح زندگی کارگران نسبت به سایر گروهای اجتماعی متعادل شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    سیاست مملکت ما!!! طبقه پولدار ها هر روز پولدار میشوند طبقه متوسط هر روز به طبقه فقرا تبدیل میشوند و طبقه فقیر از بین میروند
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    والا من و خانومم که هر دو شاغلیم و متوسط حقوق مون چهار میلیون میشه الان تو اجاره خونه و قسط و مخارج اولیه مون موندیم اونم با یک بچه چهارساله، خدا به داد قشر ضعیف و کارگر برسه!
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    بله متأسفانه!
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    دکترین هاشمی بهرمانی یا فقیر یا پولدار متوسط معنی ندارد
  • ایرانی ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    0 0
    من یه ماه پیش چای خشک را 3000تومان گرفتم الان همین الان گرفتم 4300تومان .وای بر ما .من کارگر چی باید بخورم .آقای روحانی من جوان وپدر یک خانواده چهار نفره چکار باید بکنم بداد من و امثال من برسید .والله خیلی سخته خیلی که جلوی زن و بچه ات شرمنده بشی وبگی پول ندارم .آقای روحانی شما چطور پیش زن و بچه ات شرمنده شدی یا نه.؟بداد مردم برسید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس