نخست‌وزیر و رئیس ستاد ارتش پاکستان علاوه بر شرکت در مانور نظامی عربستان با حضور سران ۲۱ کشور، در دیدار با مقامات این کشور کمک مالی ۱۲۲ میلیون دلاری از ریاض دریافت کردند این در حالی است که هنوز نقش اسلام‌آباد در ائتلاف نظامی جدید عربستان نامشخص است.

به گزارش مشرق، «نواز شریف» نخست‌وزیر و «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان در روزهای گذشته به دعوت ویژه «ملک سلمان» پادشاه عربستان، اسلام‌آباد را به مقصد ریاض ترک کردند.

مقامات دولتی و نظامی پاکستان به دعوت ملک سلمان با حضور سران 21 کشور در مراسم نهایی مانور نظامی عربستان شرکت کردند که در مرزهای این کشور با عراق برگزار شد.

براساس گزارش منابع پاکستانی، نواز شریف ملاقات جداگانه‌ای با ملک سلمان نیز داشته است.

مقامات پاکستان و عربستان در این دیدارها در مورد روابط دوجانبه، وضعیت منطقه و ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

مقامات ریاض- اسلام‌آباد در مراسمی دو تفاهمنامه‌ قرض و وام با حضور «اسحاق دار» وزیر خزانه‌داری پاکستان را نیز به امضا رساندند.

عربستان سعودی در این تفاهمنامه کمک 122 میلیون دلاری به پاکستان را برای پروژه‌های مختلف توسعه در این کشور اعلام کرد.

پاکستان 55 میلیون دلار را بعنوان قرض و 67 میلیون دلار را بعنوان وام از عربستان در یافت خواهد کرد. وام 67 میلیون دلاری ریاض در 5 قسط به اسلام‌آباد پرداخت خواهد شد.

بر اساس این تفاهمنامه‌ها، وام 5 قسطی عربستان به پاکستان برای بهبود اقتصاد خانه‌داری، دانشگاه‌های علوم مدیریت و ساخت و ساز اماکن دولتی در ایالت «بلوچستان» خواهد بود.

همچنین 55 میلیون دلار قرض در دو تونل در نزدیکی «مظفر آباد» در «کشمیر آزاد» هزینه خواهد شد.

این گمان وجود دارد که رهبران پاکستان در ازای دریافت کمک‌های مالی به خواسته عربستان برای مشارکت در ائتلاف نظامی این کشور تن دهند.

این در حالی است که نمایندگان پارلمان پاکستان چندی پیش در ادامه اعتراض‌ها علیه مشارکت این کشور در ائتلاف نظامی ریاض از اعزام یک هزار نظامی توسط دولت اسلام‌آباد برای مشارکت در مانور عربستان انتقاد کردند.

«محمود خان اچکزی» رهبر حزب «عوامی ملی پختونخوا» پاکستان در پارلمان این کشور گفت: پاکستان در ائتلاف نظامی عربستان علیه داعش حضور دارد اگر این کار مناسب است چرا ایران، سوریه و عراق در این ائتلاف حضور ندارند؟

همچنین «شیرین مزاری» سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان نیز در این خصوص گفت: در حالی که جزئیات در مورد ائتلاف نظامی عربستان برای مبارزه با تروریسم تاکنون مشخص نشده است، پاکستان چرا نیروهای خود را برای مانور نظامی به شمال عربستان اعزام کرده است.

پاکستان تاکنون به این خواسته سعودی‌ها در ظاهر جواب مثبت نداده است اما تجربه گذشته این نگرانی را به وجود آورده است که شاید این بار ریاض با پاسخ مثبت اسلام‌آباد روبرو شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس