کد خبر 546421
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶

رئیس جمهور آمریکا عربستان سعودی را منبع افراط گرایی و سرکوب و کشوری شکست خورده در جهان مدرن خواند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری النشره، مجله "آتلانتیک" متن چند اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را منتشر کرد که بدور از چشم رسانه ها بیان داشته بود.

این مجله همچنین متن مصاحبه های اخیر "جفری گلدبرگ" خبرنگار مشهور با اوباما را منتشر کرد که در آن به مسائل مهمی پرداخته بود که بارزترین آن، روابط آمریکا و عربستان و جنگ علیه لیبی و وضعیت در سوریه بود.

برپایه این گزارش، جفری گلدبرگ شرح داد که اوباما چطور در جریان دیدارش با مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی کشورهای آسیا و اقیانوس آرام (apec) در شهر مانیل پایتخت فیلیپین در نوامبر گذشته از گذر اندونزی از یک مدل اسلامی مدارا گونه به یک مدل متعصب تر سخن گفت.

جفری گلدبرگ گفت: نخست وزیر استرالیا در آن زمان از اوباما علت این امر را پرسید و اوباما هم در جواب گفت: سعودیها و سایر "اعراب خلیج فارس" پول و عالم دینی (مفتی وهابی) وارد اندونزی کرده اند. در دهه 90 قرن گذشته، سعودیها به طور گسترده مدارس وهابی را تغذیه مالی کردند که نمونه متعصب از اسلام را که خاندان حاکم سعودی می پسندید، تدریس می کرد. اوباما همچنین افزود که در مقایسه با دوران زندگی وی در اندونزی، اسلام در اندونزی امروز بیشتر شبه به اسلام (عربی) است. (اوباما چند سال از دوران کودکی خود را در اندونزی گذرانده است).

جفری گلدبرگ افزود: وقتی نخست وزیر استرالیا این حرف ها را شنید، از اوباما پرسید که آیا سعودیها دوستان شما هستند؟ اوباما جواب داد که مسئله پیچیده است.

وی که شاید روزنامه نگاری است که بیشترین تعداد مصاحبه ها را از اوباما در دوره اخیر ریاست جمهوری اش گرفته است، اشاره کرد: صبر اوباما درقبال عربستان پیوسته کم است. وی گواه ادعای خود را سخنان سال 2002 میلادی اوباما در شهر شیکاگو دانست که اوباما در آن به جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا حمله کرد و از وی خواست تا "کسانی که هم پیمانان – مثل سعودیها و مصریها- یاد می شوند، به توقف سرکوب ملت های خود و نیز سرکوب مخالفان و توقف چشم پوشی از فساد و نابرابری" وادارد.

گلدبرگ افزود: مسئولان شورای امنیت ملی در کاخ سفید گاهی در جمع ملاقات کنندگان خود در برهه کنونی اشار می کنند که اکثر مجریان حملات یازدهم سپتامبر ایرانی نبودند بلکه سعودی بوده اند.

وی تصریح کرد که اوباما در اتاق های درب بسته نیز به عربستان حمله می کند و می گوید: هر کشوری که نیمی از ملت خودش را سرکوب می کند، نمی تواند که در جهان معاصر به خوبی رفتار کند.

جفری گلدبرگ شرخ داد که اوباما در جریان دیدارهایش با رهبران خارجی گفت: می توانید موفقیت جامعه را با چگونگی رفتارش با زنان اندازه بگیرید. (این نقد آشکاری خطاب به عربستان بود).

گلدبرگ فاش کرد که اوباما به وی در جریان یکی از مصاحبه های جدیدش گفت عربستان باید خاورمیانه را با ایران تقسیم کند.

وی افزود: اوباما به گفته خودش، عربستان و ایران را به تغذیه جنگ های نیابتی و گسترش هرج و مرج در سوریه و عراق یمن متهم کرد. اوباما ابراز عقیده کرد که آمریکا لازم است عربستان و ایران را به ایجاد یک اهرم موثر برای تقسیم منطقه و دستیابی به شکلی از اشکال "صلح سرد" فرا بخواند. اوباما همچنین ابراز عقیده کرد که موافقت واشنگتن با موضع کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مبنی بر اینکه ایران منبع همه مشکلات است و باید به حمایت خود از این کشورها علیه ایران ادامه دهیم، بدان معنا است که درگیری های طائفه ای ادامه خواهد یافت؛ بدون اینکه "شرکای عرب حوزه خلیج فارس" به تنهایی بتوانند آن را خاموش کنند، و این بدان معنا است که آمریکا مجبور به دخالت و استفاده از قدرت نظامی برای تسویه حساب ها خواهد شد. در اینجا، اوباما تاکید کرد که چنین سنارویوی به نفع منافع آمریکا و منطقه خاورمیانه نیست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    اوباما لطفا ....... نخور اگه عربستان بده پس چه مرگته مثل نقل و نبات بمب براش میفرستی بریزه رو سر مردم یمن؟
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    این متن یک مشت دروغ و فریب برای افکار عمومی آمریکاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس