به گزارش مشرق، بزرگترین شرکت سازنده خودروهای لوکس در جهان سالهاست به خوبی اداره میشود و به طور مستمر رشد کرده و سودآور بوده است. اما مدیران ب ام و در حالیکه صد سالگی این خودروساز را در مقرشان در مونیخ جشن گرفتند احتمالا در این فکر بودند که چگونه همچنان در اوج بمانند.
ب ام و در سال 1916 با مونتاژ موتورهای هواپیما آغاز به کار کرد اما محدودیتهایی که پس از جنگ جهانی اول برای هواپیماسازی آلمان ایجاد شد، این شرکت را تشویق کرد فعالیتش را متنوع کند و نخست وارد عرصه تولید موتورسیکلت شد و سپس در سال 1928 نخستین خودروی خود را ساخت.
در سال 1933 مدل 303 را عرضه کرد که جد سری 3 است. نخستین مدلهای گران قیمت ب ام و اگرچه ظاهر جذابی داشته و از نظر فنی پیشرفته بودند در تعداد اندکی فروخته شدند. در پایان دهه 1950 فروش موتورسیکلت که این شرکت همچنان به آن متکی بود با عرضه خودروهای بازار انبوه لطمه دید و تنها سرمایه گذاری خانواده کوانت که ب ام و را تا به امروز در کنترل داشته اند این شرکت را از خفت خریداری شدن توسط دایملر نجات داد.
ب ام و به جای اینکه به بازار انبوه بپیوندد به همراه مرسدس بنز دایملر و آئودی فولکس واگن، همتایان آلمانی خود در بازار خودروهای گران قیمت های پرفورمنس استقرار یافت. تا سال 1990 فروش جهانی این شرکت که با شعار "نهایت یک خودرو" انجام می گرفت به نیم میلیون خودرو در سال رسید اما در سال 1994 ب ام و با خرید شرکت راور گروپ گام اشتباهی برداشت.
خرید این شرکت که یک خودروساز انگلیسی سازنده خودروهای بازار انبوه و گران قیمت بود یک فاجعه بود و در سال 2000 ب ام و نتوانست عملکرد این شرکت را بهبود دهد و تصمیم گرفت عمده این گروه را واگذار کند.
از آن زمان ب ام و تقریبا در یک حرکت رو به بالا قرار داشته و میزان فروش این شرکت اکنون دو میلیون خودرو در سال است. ب ام و با وجود اینکه مدلهای ارزان قیمتتر قابل مقایسه با مدلهای بازار انبوه معرفی کرده موفق شده تصویر لوکس و انحصاری خود را حفظ کند و رقیبانش را مبهوت کند.
به عنوان مثال ابداع هوشمندانه برند مینی که از راور حفظ کرده است به خریدارانی که پول خرید ب ام و سری 1 را ندارند گزینه خرید خودروی مناسبی را فراهم کرده است. ب ام و برخلاف فولکس واگن خیلی زود علاقه مصرف کنندگان به شاسی بلندها را تشخیص داد و اکنون انواع مدلهای شاسی بلند در هر شکل و اندازه ای تولید میکند.
بر اساس گزارش اکونومیست، با وجود اینکه ب ام و از هر بازار جدید قابل تصوری بهره برداری کرده است به نظر میرسد به دلیل اینکه برای یافتن بازارهای جدید تقلا میکند با کندی رشد روبرو شده است.
مرسدس بنز ممکن است امسال از نظر میزان فروش از ب ام و سبقت بگیرد زیرا مدلهای شیک و جذاب مرسدس توانسته خریدارانی که به دنبال مدلهای جدیدتری از طراحی همیشگی ب ام و هستند را جلب کند. جگوارلندروور، ولوو و سایر خودروسازان گران قیمت هم شدیدتر از سابق با ب ام و رقابت میکنند.
از سوی دیگر برندهای بازار انبوه مانند فورد و سیتروئن منابعشان را برای لوکس سازی بعضی از مدلهایشان هزینه میکنند تا حاشیه سود بالاتری نصیبشان شوند و کندی بازار چین که بازار سودآوری بوده به شدت به ب ام و لطمه زده است.
ب ام و در سال 1916 با مونتاژ موتورهای هواپیما آغاز به کار کرد اما محدودیتهایی که پس از جنگ جهانی اول برای هواپیماسازی آلمان ایجاد شد، این شرکت را تشویق کرد فعالیتش را متنوع کند و نخست وارد عرصه تولید موتورسیکلت شد و سپس در سال 1928 نخستین خودروی خود را ساخت.
در سال 1933 مدل 303 را عرضه کرد که جد سری 3 است. نخستین مدلهای گران قیمت ب ام و اگرچه ظاهر جذابی داشته و از نظر فنی پیشرفته بودند در تعداد اندکی فروخته شدند. در پایان دهه 1950 فروش موتورسیکلت که این شرکت همچنان به آن متکی بود با عرضه خودروهای بازار انبوه لطمه دید و تنها سرمایه گذاری خانواده کوانت که ب ام و را تا به امروز در کنترل داشته اند این شرکت را از خفت خریداری شدن توسط دایملر نجات داد.
ب ام و به جای اینکه به بازار انبوه بپیوندد به همراه مرسدس بنز دایملر و آئودی فولکس واگن، همتایان آلمانی خود در بازار خودروهای گران قیمت های پرفورمنس استقرار یافت. تا سال 1990 فروش جهانی این شرکت که با شعار "نهایت یک خودرو" انجام می گرفت به نیم میلیون خودرو در سال رسید اما در سال 1994 ب ام و با خرید شرکت راور گروپ گام اشتباهی برداشت.
خرید این شرکت که یک خودروساز انگلیسی سازنده خودروهای بازار انبوه و گران قیمت بود یک فاجعه بود و در سال 2000 ب ام و نتوانست عملکرد این شرکت را بهبود دهد و تصمیم گرفت عمده این گروه را واگذار کند.
از آن زمان ب ام و تقریبا در یک حرکت رو به بالا قرار داشته و میزان فروش این شرکت اکنون دو میلیون خودرو در سال است. ب ام و با وجود اینکه مدلهای ارزان قیمتتر قابل مقایسه با مدلهای بازار انبوه معرفی کرده موفق شده تصویر لوکس و انحصاری خود را حفظ کند و رقیبانش را مبهوت کند.
به عنوان مثال ابداع هوشمندانه برند مینی که از راور حفظ کرده است به خریدارانی که پول خرید ب ام و سری 1 را ندارند گزینه خرید خودروی مناسبی را فراهم کرده است. ب ام و برخلاف فولکس واگن خیلی زود علاقه مصرف کنندگان به شاسی بلندها را تشخیص داد و اکنون انواع مدلهای شاسی بلند در هر شکل و اندازه ای تولید میکند.
بر اساس گزارش اکونومیست، با وجود اینکه ب ام و از هر بازار جدید قابل تصوری بهره برداری کرده است به نظر میرسد به دلیل اینکه برای یافتن بازارهای جدید تقلا میکند با کندی رشد روبرو شده است.
مرسدس بنز ممکن است امسال از نظر میزان فروش از ب ام و سبقت بگیرد زیرا مدلهای شیک و جذاب مرسدس توانسته خریدارانی که به دنبال مدلهای جدیدتری از طراحی همیشگی ب ام و هستند را جلب کند. جگوارلندروور، ولوو و سایر خودروسازان گران قیمت هم شدیدتر از سابق با ب ام و رقابت میکنند.
از سوی دیگر برندهای بازار انبوه مانند فورد و سیتروئن منابعشان را برای لوکس سازی بعضی از مدلهایشان هزینه میکنند تا حاشیه سود بالاتری نصیبشان شوند و کندی بازار چین که بازار سودآوری بوده به شدت به ب ام و لطمه زده است.