به گزارش مشرق، در دیدار نایب رئیس اتاق ایران با مدیران شرکت های ایرانی که در هیأت اعزامی اتاق ایران به برلین و فرانکفورت حضور داشتند، دستآورد سمینارهای تجاری، نشست ها و جلسات رو در رو ، در دو شهر آلمان مورد بررسی قرار گرفت.
پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر تغییر روال اقتصادی کشور از خرید و فروش به تولید مشترک با شرکت های خارجی تاکید کرد و گفت: ضروری است بنگاه های ایرانی برای تعامل بهتر با شرکت های خارجی در هیات های اعزامی یا پذیرش شده، بسته های پیشنهادی مشخصی برای همکاری، سرمایه گذاری، تولید مشترک در اختیار داشته باشند تا مذاکرات اثر بخش باشد. زیرا این فرصت طلایی برای اقتصاد ایران تکرار نخواهد شد و ملاقات با این شرکت ها تنها تصویری تشریفاتی ندارد.
سلطانی ارتباط و پیگیری مداوم از طرف شرکت های ایرانی پس از هر ملاقات را مهمترین گام تجاری عنوان کرد و افزود: مسلماً پس ازیک سفر 3 روزه به خارج از کشور یا دیدار یک ساعته در اتاق ایران، نمی توان به قرارداد همکاری طولانی مدت دست یافت. شرکت های خارجی نیاز دارند که در تعامل بلند مدت با شرکت های ایرانی، از فضای داخل ایران و همکار تجاری خود شناخت کافی را کسب کنند.
وی گفت: در سفر آلمان اخباری مبتنی بر سرمایه گذاری 5/3 میلیون دلاری شرکت زیمنس و همچنین برنامه ریزی شرکت های BISF و BOSCH به اطلاع هیأت رسید و این باید مبنایی برای توسعه سرمایه گذاری های مشترک در بنگاه های کوچک و متوسط مدنظر قرار گیرد.
راه اندازی سامانه یافتن شریک تجاری در اتاق ایران
پدرام سلطانی، از راه اندازی سامانه یافتن شریک تجاری برای شرکت های خارجی که تمایل به حضور در اقتصاد ایران دارند خبر داد و گفت: سامانه هوشمند کارت بازرگانی، بستری را برای دسته بندی و تدوین اطلاعات تجاری و اعتباری فعالان اقتصادی فراهم آورده و تا کنون این اطلاعات در بخش رتبه بندی اتاق ایران جمع آوری شده است و برای ایجاد ارتباطی مطمئن بین شرکت های ایرانی و خارجی، آن را در اختیار مخاطب قرار می دهد.
نایب رئیس اتاق با اشاره به برقراری سوییفت برای تمامی بانک های ایرانی، عدم حصول نتیجه برای تعریف کارگزاری تا امروز را به دلیل وجود برخی موانع در تحریم های اولیه ایالات متحده آمریکا عنوان کرد و گفت: در سفر اخیر مطلع شدیم که طی دو هفته آینده نمایندگانی از وزارت خزانه داری آمریکا به آلمان سفر خواهند کرد تا موانع موجود را برطرف نمایند.
سلطانی، پیام این سفر به دولت را اشتیاق و جدیت شرکت های ایرانی برای کار با شرکت های بین المللی تراز اول اروپایی عنوان کرد و گفت: در شرایط امروز نیاز به بهبود فضای کسب و کار، یکی از اساسی ترین موضوعات، استفاده از فرصت های پساتحریم برای جلوگیری از عدم حصول نتیجه است. ولی متاسفانه تا به امروز جدیت لازم برای بهبود این شرایط طی یکسال اخیر صورت نگرفته است.
نایب رئیس اتاق ایران، ضمن اشاره به آماده کردن فضای کسب و کار توسط دولت، آماده نبودن بنگاه های اقتصادی و تجاری خصوصی و استفاده از بسترهای تجارت بین الملل را نیز یکی از معضلات عدم حصول نتیجه ارزیابی کرد و افزود: در برنامه داریم که با هماهنگی اتاق های سرتاسر کشور، در سطح هر استان آموزش های لازم برای ایجاد ارتباط و استاندارد سازی قراردادهای تجاری به فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد و امیدواریم که طی سال آینده، هیأت های اعزامی و پذیرشی فرصت های ارزشمندی برای کشور فراهم آورند.
پدرام سلطانی در پایان نشست؛ از جمله دست آورد های سفر به آلمان را امضاء تفاهمنامه با اتاق صنایع آلمان پیرامون توسعه همکاری های بین دو اتاق عنوان کرد و افزود: در خصوص توسعه زیرساخت ها و صنایع با هدفگیری بنگاه های کوچک و متوسط، همکاری های علمی و تحقیقاتی، شبکه سازی بین بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی و آلمانی برای تبادل اطلاعات، اعزام و پذیرش هیأت، برگزاری سمینار و کنفرانس های تجاری و همچنین همکاری در آموزش و انجام فعالیت های مربوط به نوآوری، کارآفرینی، صنعتی و تولیدی، دو اتاق تفاهم نامه امضاء کردند که از پتانسیل های موجود در دو کشور همدیگر را مطلع کنند.
پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر تغییر روال اقتصادی کشور از خرید و فروش به تولید مشترک با شرکت های خارجی تاکید کرد و گفت: ضروری است بنگاه های ایرانی برای تعامل بهتر با شرکت های خارجی در هیات های اعزامی یا پذیرش شده، بسته های پیشنهادی مشخصی برای همکاری، سرمایه گذاری، تولید مشترک در اختیار داشته باشند تا مذاکرات اثر بخش باشد. زیرا این فرصت طلایی برای اقتصاد ایران تکرار نخواهد شد و ملاقات با این شرکت ها تنها تصویری تشریفاتی ندارد.
سلطانی ارتباط و پیگیری مداوم از طرف شرکت های ایرانی پس از هر ملاقات را مهمترین گام تجاری عنوان کرد و افزود: مسلماً پس ازیک سفر 3 روزه به خارج از کشور یا دیدار یک ساعته در اتاق ایران، نمی توان به قرارداد همکاری طولانی مدت دست یافت. شرکت های خارجی نیاز دارند که در تعامل بلند مدت با شرکت های ایرانی، از فضای داخل ایران و همکار تجاری خود شناخت کافی را کسب کنند.
وی گفت: در سفر آلمان اخباری مبتنی بر سرمایه گذاری 5/3 میلیون دلاری شرکت زیمنس و همچنین برنامه ریزی شرکت های BISF و BOSCH به اطلاع هیأت رسید و این باید مبنایی برای توسعه سرمایه گذاری های مشترک در بنگاه های کوچک و متوسط مدنظر قرار گیرد.
راه اندازی سامانه یافتن شریک تجاری در اتاق ایران
پدرام سلطانی، از راه اندازی سامانه یافتن شریک تجاری برای شرکت های خارجی که تمایل به حضور در اقتصاد ایران دارند خبر داد و گفت: سامانه هوشمند کارت بازرگانی، بستری را برای دسته بندی و تدوین اطلاعات تجاری و اعتباری فعالان اقتصادی فراهم آورده و تا کنون این اطلاعات در بخش رتبه بندی اتاق ایران جمع آوری شده است و برای ایجاد ارتباطی مطمئن بین شرکت های ایرانی و خارجی، آن را در اختیار مخاطب قرار می دهد.
نایب رئیس اتاق با اشاره به برقراری سوییفت برای تمامی بانک های ایرانی، عدم حصول نتیجه برای تعریف کارگزاری تا امروز را به دلیل وجود برخی موانع در تحریم های اولیه ایالات متحده آمریکا عنوان کرد و گفت: در سفر اخیر مطلع شدیم که طی دو هفته آینده نمایندگانی از وزارت خزانه داری آمریکا به آلمان سفر خواهند کرد تا موانع موجود را برطرف نمایند.
سلطانی، پیام این سفر به دولت را اشتیاق و جدیت شرکت های ایرانی برای کار با شرکت های بین المللی تراز اول اروپایی عنوان کرد و گفت: در شرایط امروز نیاز به بهبود فضای کسب و کار، یکی از اساسی ترین موضوعات، استفاده از فرصت های پساتحریم برای جلوگیری از عدم حصول نتیجه است. ولی متاسفانه تا به امروز جدیت لازم برای بهبود این شرایط طی یکسال اخیر صورت نگرفته است.
نایب رئیس اتاق ایران، ضمن اشاره به آماده کردن فضای کسب و کار توسط دولت، آماده نبودن بنگاه های اقتصادی و تجاری خصوصی و استفاده از بسترهای تجارت بین الملل را نیز یکی از معضلات عدم حصول نتیجه ارزیابی کرد و افزود: در برنامه داریم که با هماهنگی اتاق های سرتاسر کشور، در سطح هر استان آموزش های لازم برای ایجاد ارتباط و استاندارد سازی قراردادهای تجاری به فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد و امیدواریم که طی سال آینده، هیأت های اعزامی و پذیرشی فرصت های ارزشمندی برای کشور فراهم آورند.
پدرام سلطانی در پایان نشست؛ از جمله دست آورد های سفر به آلمان را امضاء تفاهمنامه با اتاق صنایع آلمان پیرامون توسعه همکاری های بین دو اتاق عنوان کرد و افزود: در خصوص توسعه زیرساخت ها و صنایع با هدفگیری بنگاه های کوچک و متوسط، همکاری های علمی و تحقیقاتی، شبکه سازی بین بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی و آلمانی برای تبادل اطلاعات، اعزام و پذیرش هیأت، برگزاری سمینار و کنفرانس های تجاری و همچنین همکاری در آموزش و انجام فعالیت های مربوط به نوآوری، کارآفرینی، صنعتی و تولیدی، دو اتاق تفاهم نامه امضاء کردند که از پتانسیل های موجود در دو کشور همدیگر را مطلع کنند.