کد خبر 545606
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱

مراد عنادی، مدیر جدید انتشارات سروش، در میانه مراسم معارفه خود، جلسه را ترک کرد و در آیین تودیع و تکریم مهدی فضایلی شرکت نکرد.

تودیع و معارفه پرحاشیه مدیران سروش/ عنادی برای تکریم فضایلی نماندبه گزارش مشرق،‌  در مراسم تودیع مدیر انتشارات سروش که عصر امروز در سالن اجتماعات این انتشارات برگزار می‌شد، حجت الاسلام زائری روند مدیریتی فضایلی را جریانی خواند که مدیران پیشین آغاز کرده بودند و در این مسیر به این مجموعه چیزهایی افزوده است.

وی مواردی چون «توجه به سرمایه معنوی و گنجینه‌ای که سروش در اختیار داشت و توجه به ظرفیت عظیم صدا و سیما برای پشتیبانی» را از خدمات فضایلی خواند و افزود:متاسفانه سروش مثل دیگر ظرفیت‌های صدا و سیما قدرش شناخته نمی‌شود و شبیه یک ساختمان کارگزینی با آن برخورد می‌شود. سروش بیش از این اندازه بزرگ است که با یک امضا وضعش تغییر کند.

زائری با اشاره بر اینکه از شخصی درباره اطرافیان محمد سرافراز، مدیر رسانه ملی پرسیده «آیا فرد عاقلی در میان آنان است» و وی جواب منفی داده تاکید کرد در این زمینه دیگر حرفی برای گفتن ندارد. وی با برشمردن سابقه 40 ساله سروش اذعان داشت: «بهانه مشکل مالی بهانه احمقانه‌ای است.»

وی در میان تشویق حضار و با لحنی هیجانی تصریح کرد:«سروش می‌تواند مشکل مالی صدا و سیما را حل کند. کلاه قرمزی را تلویزیون می‌سازد، عروسکش را دیگران می‌فروشند. اگر بلد نیستیم و توانایی نداریم، حق نداریم در توجیه ناتوانایی‌های خود سروش را نابود کنیم.»

گفته‌های محمد زائری با واکنش مراد عنادی، مدیر جدید انتشارات سروش مواجه شد.

 صفار هرندی: برخی اسم خود را معتدل می‌‌گذارند ولی از همه افراطی‌ترند

در مراسم تودیع مهدی فضایلی که عصر امروز در محل سالن اجتماعات انتشارات سروش برگزار شد، صفار هرندی، وزیر سابق ارشاد با تاکید بر این دلیل که چون نه نزدیکی با مجموعه سروش داشته و نه مسئولیتی در رسانه ملی، از قضاوت کردن درباره عملکرد فضایلی اجتناب کرد و تصریح کرد:«کسانی هستند که اسم بیرونیشان با نام درونیشان یکی نیست. برخی اسم خود را معتدل می‌‌گذارند؛ ولی از همه افراطی‌ترند. نام آقای فضایلی بسیار جالب است. با توجه به چند موضع وی، اسم شناسنامه‌ای وی با رسم عملی‌اش یکی است.»

وی با برشمردن نقش مهدی فضایلی در تاسیس جامعه اسلامی دانشجویان گفت:«اعتدالگرایان آن زمان می‌گفتند جنبش دانشجویی به عهده ماست و شما چه حقی دارید در کنار دکان ما شعبه دیگری بزنید.»

مدیرمسئول سابق روزنامه کیهان با ذکر جلسات سیاستگذاری خبرگزاری فارس در زمان تاسیس‌اش توسط فضایلی گفت:«برایم مشخص بود با تعیین یک مسیر چگونه قرار است فارس پا بگیرد و بعد از مدت کوتاهی به خبرگزاری اول کشور بدل شود.»

وی با توجه به واکنش حضار و کارمندان مجموعه  دوره مدیریت فضایلی را دوره‌ای خواند که قابل نادیده گرفتن نیست. او فضایلی را یک کنشگر سیاسی - فرهنگی نامید که ثابت‌قدم است و به شکل موسمی موضع عوض نمی‌کند.

صفار هرندی سروش را پاتوقی برای روشنفکری دینی خواند و ابراز امیدواری کرد این مجموعه ماندگار بماند.

 عنادی برای تکریم فضایلی نماند/کسی از سروش اخراج نمی‌شود

عنادی در پاسخ به برخورد تند حجت الاسلام زائری گفت:«سال آینده در همین موقع و در همین جا اگر سروش از این بالاتر نبود، استعفا می‌دهم.»

این مجری تلویزیونی همچنین در برخورد تند زائری نسبت به محمد سرافراز، مدیر رسانه ملی را انسانی سخت‌کوش و دست‌پاک توصیف کرد که رهبری برای وی 14 صفت برشمرده است. وی کارهای اخیر سرافراز را انجام تصمیمات معطله سازمان در دوره‌های قبل معرفی کرد و به کنایه گفت:«اگر برخی از همین آقایان سخنران آنتن صدا وسیما نبودند، مسجد محله‌شان هم آنان را نمی‌شناخت.»

وی با تصریح این نکته که سروش و جام‌جم هر دو متعلق به خانواده صدا وسیما هستند، تصمیم ادغام سروش را به سال 88 مرتبط دانست که امضای پای آن در کمیته ساماندهی صدا و سیما زده شده است. وی با نامیدن سروش و جام‌جم به عنوان بازوی مطبوعاتی و فرهنگی سازمان، یکپارچه‌سازی این دو مجموعه را در تضاد حفظ برند آنها ندانست.

عنادی به کارکنان مجموعه سروش تاکید کرد قرار نیست کسی اخراج شود و قصدش درآمدزا کردن سروش است.

وی تصریح کرد که قصد مدیریت سازمان اصلاح نظام بروکراسی است و افزود:«برای جابه‌جایی یک تایپیست در سازمان به 10 امضا نیاز است. سازمان در اندر دشت و بی در و پیکر است.»

وی با اعتراض نسبت به رفتار دولت در عدم تخصیص بودجه به سازمان از قصد فروش تمام کتاب‌های موجود در انبار گفت و اذعان داشت  5 میلیارد کتاب در انبار را خواهد فروخت.

مدیر جدید انتشارات سروش با اشاره به جایگاه سابق مجلات سروش اظهار داشت:«بازنگری در ساختار و شکل، مطابق ذائقه مخاطب امروز لازم است. اگر زمانی خواست اتفاقی بیافتد، سروش به سازمانی خصوصی تبدیل می‌شود.»

 فضایلی: هیچ کتاب سفارشی منتشر نکردم

مهدی فضایلی در واکنش به جدل محمدرضا زائری و مراد عنادی تصریح کرد زمانی که برای اولین بار فرد سرکاری می‌رود، حالی به آدم دست می‌دهد که دفاع خود را در حمله به دیگران می‌داند و مسئولان رده بالای نیز از این رویه بهره می‌برند.

وی افزود:«بی‌انصافی است که شرایط و کار مسئولان قبلی را نبینیم و خط بطلانی روی آنها بکشیم و توقع داشته باشیم بعدی‌ها از ما قدردانی کنند.»

فضایلی با اشاره به اینکه تعداد عناوین انتشارات سروش پیش از انقلاب 100 و پس از انقلاب 1800 عنوان است، انتشار قرآن به قلم پدرش را یکی از افتخارات سروش دانست. او کتاب ایران با تقریظ مقام معظم رهبری را افتخار دیگر سروش خواند و گفت:«همه اینها محصول یک دوره خدماتی شامل همه مدیران است. کار یک مجموعه را متعلق به خودم نمی‌دانم و آن را بدفهمی مدیریتی می‌دانم. بدون کلیت مجموعه نمی‌توانستم یک صدمش را به تنهایی انجام دهم.»

وی با صحبت از اینکه در جلسات تودیع همانند مجلس ختم تنها از محاسن فرد سخن به میان می‌آید، نقد و آسیب‌شناسی را ضروری خواند و تاکید کرد انسان باید واقع‌بین باشد و کم و کاستی‌های خود را بداند.

فضایلی در توضیح نکات مثبت مدیریتش از برخی اتفاقات خوب از جمله حدف آثار بی‌ارتباط با انتشارات، بازنشر کتاب‌های باارزش، چاپ مجموعه‌های جدید، نشست و رونمایی و نقد کتاب، حل وضعیت ورشکستگی سروش پیش از حضورش، بازسازی ساختمان انقلاب، بازسازی فروشگاه ترنجستان، تاسیس گنجینه سروش، پرداخت 3 میلیارد بدهی مجموعه و نوسازی چاپخانه نام برد.

وی برای عنادی آرزو کرد بتواند  5میلیارد کتاب موجود در انبار را بفروشد و گفت:«ولی گفتن این حرف راحت و عمل به آن مشکل است.»

مدیر سابق سروش اعتراف کرد در دوره شش ساله مدیریتش هیچ کتاب سفارشی منتشر نکرده است و کتاب‌های مسئولان در حوزه کارشناسی رد می‌شدند که برخی دلگیر و برخی با روی خوش می‌پذیرفتند.

 تودیع و معارفه پرحاشیه مدیران سروش

در این مراسم حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی در سخنانی کوتاه دوران مدیریت فضایلی در سروش را یکی از پربارترین دوران این مجمومه خواند. انتظامی که سابقه همکاری با فضایلی در روزنامه جام‌جم را دارد، او را از مدیران کم‌حاشیه خواند.

منیژه شعاعی، سردبیر سابق مجله سروش کودکان با بیان آنکه «در روزگاری که جوانان حق خود را از قانون می‌ستانند؛ ولی از آنجا که کودکان در صندوق رای سهمی ندارند، نادیده گرفته می‌شوند» فضایلی را از معدود مدیرانی برخواند که درک درستی از تفاوت کودک و خردسال داشت و موجبات انتشارات سروش خردسال را مهیا کرد.

وی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه‌ها و جلسات بی‌ثمر دولتی در حوزه کودک گفت:«اگر بر فرض کارهای آموزش و پرورش ضد پرورش ندانیم، این وزارتخانه برنامه‌ای برای پرورش ندارد.»

این جلسه با انتقاد تند حجت الاسلام زائری نسبت به توجیه برنامه‌های اخیر رسانه ملی در مواجهه با انتشارات سروش، تاکید کرد بهانه مشکل مالی، بهانه احمقانه‌ای است. این صحبت زائری با واکنش تند مراد عنادی، مدیر جدید انتشارات مواجه شد.

صفار هرندی نیز در سخنان خود فضایلی را یک کنشگر سیاسی - فرهنگی دانست که به شکل موسمی موضع خود را عوض نمی‌کند.

مراد عنادی در این جلسه نسبت به حرف‌های محمدرضا زائری واکنش نسبتاً تندی نشان داد و قول داد در صورت ارتقای سروش تا یک سال آینده، از سمت خود استعفا دهد. مراد عنادی پس از صحبت‌های دکتر محسنیان، با ذکرعذرخواهی برای خروج از جلسه به خاطر شرکت در شورای تیتر روزنامه جام جم از آقای فضائلی و سایر حضار خداحافظی کرد.

حمزه‌زاده، مدیر انتشارات سوره مهر و عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در واکنش به مسائل پیش آمده در سروش گفت:«باید زودتر از اینها نقد می‌کردیم. اگر قرار بود حنجره‌ای پاره کنیم، باید در همان موقعی می‌کردیم که سروش در حال نحیف شدن بود.»

وی کار توامان مطبوعات و کتاب را به رابطه آب و آتش تشبیه کرد و به تجربه خود در سوره مهر اشاره کرد. مدیر سوره مهر حذف مجلات از این انتشارات را با عبارت «سر مجلاتمان را بریدیم» توصیف کرد و گفت:«انتشاراتی شدیم که کار خودش را می‌کند. با شروع پشت هم کار مطبوعات حق کتاب خورده شد.»

حمزه‌زاده تصریح کرد در زمان مدیریت فضایلی باد بر پرچم انتشارات سروش وزیده شد.

مهدی فضایلی نیز برای مراد عنادی آرزو کرد بتواند کتب موجود در انبار را بفروشد و افزود:«بی‌انصافی است که شرایط و کار مسئولان قبلی را نبینیم و خط بطلانی روی انها بکشیم و توقع داشته باشیم بعدی‌ها قدردان ما باشند.»

در انتهای این مراسم هدایای در تقدیر و تکریم مهدی فضایلی بدون حضور مراد عنادی به وی اهدا شد. دکتر محسنیان و رضا احسان پور به عنوان دو تن از نویسندگان انتشارات سروش نیز صحبت‌ کردند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس