رئیس پلیس فتای نیروی انتطامی با اشاره به وجود ۳۶۸ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم، از شناسایی ۱۹ حفره امنیتی در بانک‌های کشور خبر داد.

 به گزارش مشرق، سردار کمال هادیان‌فر در نشست خبری صبح امروز خود در تشریح عملکرد یک‌ساله پلیس فتا، با اشاره به فعال بودن این پلیس در 124 شهرستان و مرکز استان و تجهیز شدن 12 مرکز استان به آزمایشگاه عدله دیجیتال، میزبانی نشست جهانی جرائم سایبری با حضور 49 کشور، برگزاری نشست با قضات و دادستان‌های سراسر کشور و راه‌اندازی مرکز فوریت‌های پلیسی سایبری را از اقدامات انجام شده در سال جاری برشمرد و اظهار داشت: امروز بیش از 3 میلیارد و 400 میلیون کاربر اینترنت در دنیا وجود دارد که از این میان 46 میلیون کاربر ایرانی بوده و 50 درصد این کاربران در رنج سنی جوانان قرار دارند.
 
رئیس پلیس فتا ناجا افزود: در شرایط فعلی 42 نفر از هر 100 نفر در دنیا کاربر اینترنت بوده و این آمار برای کشورمان 59 نفر از هر یکصد نفر است. همچنین آمار ظریب نفوذ تلفن همراه در ایران نیز 105 درصد بوده که در مقایسه با ظریب نفوذ 91 درصدی میانگین دنیا در رتبه بالاتری قرار دارد.
 
هادیان‌فر با بیان اینکه ایران بالاترین کاربران خاورمیانه را داراست، از رتبه 15 ایران در این بخش در دنیا خبر داد.
 
وی با اشاره به حدود 33 بانک و موسسه مالی و اعتباری در کشور گفت: در حال حاضر 368 میلیون کارت بانکی در اختیار هموطنانمان قرار دارد و 42 هزار و 350 خودپرداز، 68 هزار و 613 شعبه بانکی و 4 میلیون و 200 هزار دستگاه پوز مشغول خدمترسانی به فعالیت‌های بانکی در کشور هستند و روزانه بیش از 200 میلیون تراکنش بانکی در کشور اتفاق می‌افتد.
 
نظارت مستمر پلیس بر رعایت حقوق شهروندی در کافی‌نت‌ها
 
رئیس پلیس فتا ناجا همچنین با اعلام خبر وجود 8 هزار و 500 کافی‌نت در کشور، از نظارت مستمر پلیس بر فعالیت این مراکز خبر داد و گفت: تمامی 8500 کافی‌نت سراسر کشور بیش از یک بار در سال جاری مورد بازرسی کارشناسان پلیس فتا قرار گرفتند.
 
هادیان‌فر، افزود: در بازرسی‌های به عمل‌ آمده رعایت حقوق شهروندی جزو نکات اصلی بازرسی‌های ما بود و سامانه‌های فنی این مراکز مورد بازبینی دقیق برای حفظ حریم خصوصی افراد قرار گرفت.
 
وی همچنین گفت: با توجه به پیگیری‌های پلیس خوشبختانه تعداد ISP ‌های کشور کاهش یافت و تنها 920 ISP در کشور فعالیت می‌کند و 1550 هاستینگ خدمات میزبانی را به کاربران اینترنتی ارائه می‌کنند.
 
اخذ نماد اعتماد پلیس فتا توسط 14 هزار فروشگاه اینترنتی/همکاری 14 هزار دانش‌آموز با پلیس سایبری
 
رئیس پلیس فتا ناجا همچنین با اشاره به لزوم دارا بودن نماد اعتماد پلیس برای فروش‌های اینترنتی اظهار داشت: در حال حاضر 22 هزار نفر متقاضی اخذ این نماد هستند که تاکنون 13 هزار و 952 نفر موفق به اخذ این نماد شده و 8 هزار و 48 نفر نیز در نوبت رسیدگی به درخواست خود هستند.
 
هادیان‌فر با اشاره به همکاری 14 هزار همیار پلیس با پلیس فتا، گفت: سایت همیاران پلیس فتا راه ارتباطی ما با دانش‌آموزان و همیاران پلیس است و امروز 14 هزار همیار پلیس با همکاران ما در بخش سایبری همکاری می‌کنند.
 
وی عمده وظایف همیاران پلیس را رصد فضای مجازی عنوان کرد و گفت: با توجه به آنکه روزانه یکصدهزار سایت و هر هفته 80 هزار سایت مجرمانه در فضای اینترنت آغاز به کار می‌کند پلیس رصد کاملی بر این فعالیت‌ها دارد ولی همیاران پلیس نیز با کمک به بخش سایبری پلیس گزارشات خود در خصوص فیشینگ، کلاهبرداری اینترنتی و مسائل ضداخلاقی را به همکاران ما ارائه می‌دهند.
 
رئیس پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد: همچنین در سال جاری همکاران ما در پلیس فتا بیش از 147 هزار جلسه با محوریت اقدامات پیشگیرانه در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش و سایر ادارات برگزار کردند که با توجه به این اقدامات شاهد کاهش شکایت هموطنانمان در برخی از جرایم اینترنتی از جمله برداشت‌های غیرمجاز هستیم.
 
انهدام 823 سایت مجرمانه در فضای مجازی/تهران رکورددار جرایم سایبری
 
هادیان‌فر، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برقراری 14 هزار و 400 تماس مردمی با مرکز فوریت‌های پلیس سایبری، اظهار داشت: گزارش‌های مردمی در خصوص مزاحمت‌های برخط، برداشت غیرمجاز، حملات سایبری و کلاهبرداری اینترنتی از مواردی است که مورد رصد مرکز فوریت‌های پلیس سایبری قرار می‌گیرد و تا به امروز بیش از 14 هزار و 400 فقره تماس مردمی با این مرکز انجام شده که بیشترین گزارش‌های ارسالی در خصوص کلاهبرداری‌های مالی بوده است.
 
وی گفت: به دنبال فعالیت‌های پلیس در فضای مجازی و رصد اقدامات مجرمانه در این فضا، 823 باند که دامنه فعالیت مجرمانه‌شان به صورت ملی انعکاس یافته بود منهدم شدند.
 
رئیس پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد: استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و اصفهان، 5 استان رکورددار در حوزه جرایم سایبری بوده و استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، همدان و شرق تهران در آخرین رتبه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی قرار دارند.
 
اجرای 250 طرح مبارزه با فساد و فحش، مقابله با قمار آنلاین و هک در کشور
 
هادیان‌فر با تاکید بر رصد دقیق پلیس و اقدامات مجرمانه در فضای اینترنت گفت: در طول سال جاری بیش از 250 طرح به منظور مبارزه با ترویج فساد و فحشا، مقابله با قمار و شرط‌بندی آنلاین، مقابله با هک و برخورد با فروش مواد مخدر در دنیای مجازی کشور اجرا شد که در حوزه شبکه‌های اجتماعی موبایل پایه 3 هزار و 77 صفحه مسدود گردید.
 
رئیس پلیس فتا ناجا در خصوص صفحات تروریست در فضای مجازی اظهار داشت: تا امروز 310 صفحه تروریستی در فضای مجازی کشور شناسایی شدند که 250 مورد از این صفحات در خارج از کشور بوده که با توجه به اعلام گزارشات این موضوع از سوی پلیس به فوریت‌های پلیس به سرورهای فیسبوک و اینستاگرام، بخش اعظمی از این صفحات مسدود شدند.
 
وی افزود: از میان 796 صفحه مجرمانه‌ای که در فیسبوک و اینستاگرام فعالیت داشتند، 591 صفحه به درخواست پلیس ایران حذف شدند که می‌توان عنوان کرد 70 درصد این صفحات مجرمانه مسدود شدند.
 
هشدار نسبت به افزایش اقدامات مجرمانه در تلگرام/شناسایی 69 هزار حمله هکری به سایت‌های دولتی و شخصی
 
هادیان‌فر در ادامه با هشدار به افزایش اقدامات مجرمانه در بستر شبکه اجتماعی تلگرام گفت: در یکی دو ماه اخیر 40 درصد از شکایات مردمی در فضای مجازی به تلگرام اختصاص داشت ولی در روزهای اخیر شاهد افزایش این گزارش‌ها هستیم و آمارها نشان می‌دهد که امروز 42 درصد از پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مرتبط با تلگرام است.
 
وی گفت: موضوعات اخلاقی بیشترین پرونده‌های تشکیل شده و مرتبط با شبکه تلگرام را تشکیل می‌دهند.
 
رئیس پلیس فتا ناجا در ادامه سخنانش با اعلام خبر شناسایی 225 حفره امنیتی در دستگاه‌های دولتی، خصوصی و سامانه‌های مردمی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده از میان حفره‌های شناسایی شده 177 حفره مربوط به سایت‌های دولتی و 47 حفره مربوط به سایت‌های خصوصی بوده است.
 
هادیان‌فر ادامه داد: همچنین در طول سال جاری 69 هزار حمله هکری به 989 سایت دولتی و 68 هزار شرکت غیردولتی گزارش شد که خوشبختانه این حملات خسارت خاصی را به دنبال نداشت.
 
وی همچنین با هشدار به بانک‌ها نسبت به افزایش ضریب امنیتی فعالیت‌های خود در بستر اینترنت گفت: در حوزه بانکداری نیز 19 حفره امنیتی در بانک‌های کشور شناسایی که 8 حفره به بانک‌های دولتی و 11 حفره به بانک‌های خصوصی اختصاص داشت.
 
رئیس پلیس فتا ناجا گفت: همچنین در سال جاری گزارش از نفوذ به سامانه مالیاتی کشور به دستمان رسید که با توجه به پیگیری ردهای به جا مانده موفق به دستگیری این هکر شدیم.
 
21 درصد هکرهای کشور کنجکاوند/متوسط سن هکرهای ایرانی 18 تا 25 سال
 
هادیان‌فر در ادامه با اشاره به انگیزه هکرها و مجرمان فضای مجازی اظهار داشت: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد انگیزه 46 درصد از مجرمان فضای مجاری در سال 94 کسب منافع مالی، 21 درصد کنجکاوی، سرگرمی و اثبات توانایی، 13.3 درصد موارد ضد اخلاقی و 18 درصد انتقام‌جویی بوده است.
 
وی خاطر نشان کرد: از میان پرونده‌های تشکیل شده در سال 94 مشخص شد که سن مجرمین فضای مجازی در بازه سنی 18 تا 25 سال قرار دارد.
 
چین عامل 56 درصدی حملات هکری خارجی از کشور به ایران
 
رئیس پلیس فتا ناجا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به 1209 مورد همکاری بین‌المللی میان پلیس سایبری ایران و پلیس‌های سایبری دیگر کشورهای دنیا، گفت: 56 درصد از پرونده‌های بین‌المللی شکل‌گرفته در ایران مربوط به کشور چین بوده که عمده این پرونده‌ها را کلاهبردارهای نیجریه‌ای تشکیل می‌دهند و در وهله بعد نیز کشور انگلستان با سهم 16 درصدی و کشورهای مالزی، نیجریه و هنگ‌کنگ با سهم 10 درصدی در ربته‌های بعدی قرار دارند.
 
وی در ادامه این نشست درپاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص جرائم رخ داده با موضوع انتخابات در حوزه فضای مجازی گفت: پلیس فتا در چندین کارگروه پیشگیری از جرائم قوه قضائیه، وزارت کشور، ستاد کل نیروهای مسلح و کارگروه ایمنی در مرکز ملی فضای مجازی حضور داشت و از 11 سامانه برای رصد انتخابات استفاده کرد.
 
هادیان‌فر، افزود: در این ایام روزانه بیش از 33 هزار خبر انتخاباتی از منابع داخلی و خارجی مورد رصد قرار گرفت که بیش از 1700 خبر امنیتی و انتظامی و 1200 خبر مرتبط با کاندیداهای انتخابات در این سامانه‌ها ثبت شد.
 
رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: همچنین 7780 پروفایل برای کاندیداهای فعال در فضای مجازی ایجاد شد.
 
وی با اشاره به تلاش پلیس برای تامین امنیت انتخابات در فضای مجازی افزود: در طول این مدت 117 نفر از صاحبان پنل‌های تبلیغاتی در تلگرام احضار شدند و مصادیق تبلیغات مجرمانه به آنها گوشزد شد که خوشبختانه پس از تعهد این افراد برای اجرای دقیق این موارد شاهد رعایت تمامی جوانب در قالب این پنل‌ها بودیم.
 
هادیان‌فر، خاطر نشان کرد: در مجموع 460 تخلف انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور اعلام شد که این تخلفات در مراحل ثبت‌نام، ردصلاحیت کاندیداها، تبلیغات و زمان ممنوعیت تبلیغات و اعلام نتایج بودند.
 
نقش پررنگ تلگرام در انتخابات/احضار 117 صاحب پنل تلگرامی در انتخابات
 
رئیس پلیس فتا ناجا گفت: بیشترین تخلفات ثبت‌ شده مربوط به استان‌های خوزستان، بوشهر، کردستان، آذربایجان غربی و تهران بودند و 72 درصد از فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی در شبکه موبایلی تلگرام انجام شد و این در حالیست که لیدرهای تبلیغاتی از نرم‌افزارهای دیگر همچون واتس‌آپ استفاده می‌کردند.
 
وی خاطر نشان کرد: در انتخابات اخیر فیسبوک و توییتر نقش جدی در انتخابات داشتند.
 
تشکیل 17 هزار پرونده در سال جاری
 
هادیان فر در ادامه با اعلام خبر تشکیل 17 هزار پرونده در پلیس فتا از افزایش میزان پرونده‌ها به میزان 24 درصد خبر داد و گفت: 88.5 درصد از این پرونده‌ها در سال 94 کشف شدند که 75 درصد از این کشفیات مختص به پرونده‌های تشکیل شده در سال جاری است.
 
وی با بیان اینکه در سال جاری دستگیری‌ها در پلیس فتا 6.9 درصد کاهش داشته، از دستگیری 10 هزار نفر در سال جاری خبر داد.
 
رئیس پلیس فتا ناجا افزود: 35 درصد جرایم در حوزه فضای مجازی مربوط به برداشت‌های غیرمجاز بوده که بخشی از این موضوع مربوط به ضعف زیرساخت‌ها و دستگاه‌های بانکی است.
 
هادیان‌فر با تاکید بر کاهش 13.7 درصدی از برداشت‌های غیرمجاز در سال جاری، از رتبه دوم هتک حیثیت و نشر اکاذیب در میان اقدامات مجرمانه فضای سایبری کشور خبر داد و گفت: در سال جاری این اقدام مجرمانه نسبت به سال قبل 79 درصد افزایش داشت و این درحالیست که مزاحمت اینترنتی و انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی به ترتیب 190 و 90 درصد افزایش داشته است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن کرامتی ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    به خدا جوون ها بیکارند که همش درگیر فضای مجازی و اینترنت و شبکه های اجتماعی شدند برای این جوون ها کار و معیشت و اشتغال فراهم کنید ببینید چی میشه؟؟ اگر استفاده منفی از اینترنت کاهش پیدا نکرد اگر جامعه به سمت معنویت و رشد اخلاق حرکت نکرد هرچی خواستید به من بگید.
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    تلگرام که ولوله شده از بس ملت بیکار در آن درگیر اند
  • رضا ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    کلمه فتا یعنی چی؟
  • قدیم مشرقی ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق هم کانال داره عایا؟
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    این همه کارت بانکی
  • جوادیان ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    آفرین منم موافقم. ولی چه فایده که به جای اصلاح امور، به فکر پاک کردن صورت مسئله ایم
  • شهروند درجه دوم ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    این همه وام با بهره بالاتر از ربا! هست ولی وام خوبی برای اشتغال زایی و ازدواج نیست! شرمندگی کافی نیست باید سر به بیابان گذاشت و گریست های های
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    وای خدا از دست این جماعت وام میخواستم از بانک... اشکمو درآوردن و ندادن...
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    0 0
    فضای تبادل اطلاعات

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس