ارزیابی‌های متعدد از جنگ احتمالی آینده رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان، نشان‌دهنده عمق ابهام و گستردگی ناشی از این ماجراجویی نظامی است؛ ماجراجویی سنگینی که ممکن است به جنگی منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای تبدیل شود و حتی پای روسیه و ایران نیز به جبهه آن باز شود.

وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟
گروه بین‌الملل مشرق - " اسرائیل به دنبال جنگ با حزب‌الله است و خود را برای آن آماده می‌کند " این خلاصه ارزیابی‌های طرف‌های آمریکایی است که اخیراً در دیدار با مقامات لبنانی در واشنگتن به آنها اعلام کرده اند. سیاست تنش زای عربستان سعودی بر ضد حزب‌الله در مرحله اخیر باعث شده اشتهای اسرائیل برای پیوستن به این جنگ افزایش پیدا کند. رسانه‌های لبنانی در راستای پرداختن به پیامدهای سیاست تنش‌آفرین ریاض بر ضد حزب‌الله لبنان، به بررسی ابعاد جنگ احتمالی بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی پرداختند. آنچه در این مقاله می‌بینید گزارش‌های منتشر شده در روزنامه‌های الاخبار لبنان و پایگاه اینترنتی مرکز مطالعات خاورمیانه ای بیروت است.
 
 
تلاش عربستان برای حمله اسرائیل به لبنان

 
الاخبار در مقاله‌ای به قلم ميسم رزق می‌نویسد: سؤال در مورد آغاز جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل، سوالی طبیعی به نظر می‌رسد که در عین حال با ابهامات و احتمال‌های متعددی مواجه است. به ویژه در شرایطی که سطح هشدارهای غربی و آمریکایی نسبت به این جنگ افزایش پیدا کرده است. مقامات لبنانی که اخیراً به واشنگتن سفر کرده‌اند، به نقل از محافل نزدیک به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام می‌کنند که عملیات امنیتی اخیری که حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور سمیر قنطار انجام داد،  بالنی برای ارزیابی واکنش طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی این حزب بود.
 
مسئولان آمریکایی در برابر شخصیت‌های لبنانی تأکید کردند: اسرائیل به ما اعلام کرده که خود را برای این جنگ آماده کرده و به دنبال آن است، بنابراین شما بهانه به دست آن‌ها ندهید.
محافل تصمیم ‌سازی آمریکا این پیام را از اسرائیلی‌ها دریافت کردند که تل‌آویو نمی‌تواند نسبت به مبارزه حزب‌الله در سوریه و پیشروی‌های میدانی ملموس آن دست‌بسته باقی بماند.
 
مسئولان آمریکایی البته به اختلاف بین اولویت‌های واشنگتن و تل‌آویو اشاره و تأکید می‌کنند در حالی که اولویت‌های ما در خاورمیانه مبارزه با داعش است، اسرائیلی‌ها اصرار دارند که حزب‌الله لبنان خطر موجودیتی بر ضد آن‌ها است و باید به عنوان هدف اول و آخر مطرح باشد.
 
آمریکایی‌ها بر ضرورت افزایش فشار به دولت لبنان و حزب‌الله برای جلوگیری از هر اشتباهی که بتواند سناریوی جنگ 2006 را تکرار کند تأکید کردند. آنها اعلام کردند که یکی از مسئولان سازمان اطلاعاتی آلمان بعد از ترور  سمیر قنطار  به ضاحیه جنوبی بیروت رفته و با هیئتی از حزب‌الله لبنان دیدار کرده است. وی در این دیدار تلاش کرده حزب‌الله لبنان را از واکنش به عملیات ترور قنطار به نحوی که خسارت‌های جانبی آن بیش از حد انتظار باشد، باز دارد. در همین راستا مسئولان آمریکایی توضیح می‌دهند که عملیاتی که حزب‌الله لبنان در مزارع شبعا انجام داد، در سطحی نبود که برای واکنش به ترور فرماندهی مانند قنطار انتظار آن می‌رفت.

وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟ 

آمریکایی‌ها همچنین به تغییرات خطرناک در استراتژی سعودی‌ها نسبت به لبنان در راستای تقویت مواضع صهیونیستی اشاره کردند. در همین راستا منابع سیاسی لبنان خبر دادند که عربستان تحرکاتی را در این راستا [جنگ بر ضد حزب‌الله ] آغاز کرده است. عربستان امیدوار است که هم‌زمان با حوادث امنیتی داخل لبنان، اسرائیل وارد خط تنش‌آفرینی نظامی با این حزب شده و البته پیش از این حوادث، جوی مخالف حزب‌الله لبنان در راستای تقویت رویکردهای بی سابقه فرقه ای ایجاد شود.

این منابع می‌افزایند اسرائیلی‌ها امروز خود را در جایگاه نیروهای ذخیره می‌بینند، این در حالی است که حرف و حدیث‌ها در مورد تحرک مجدد جبهه جنوبی در سوریه افزایش پیدا کرده است، البته به شرطی که اسرائیلی‌ها این بار نقش بیشتری در این تحرکات داشته باشند. این در حالی است که عدم علاقه اردن و و فقدان چراغ سبز آمریکا باعث شده سناریوی مذکور در شرایط کنونی غیر قابل اجرا باشد.
 
 
ارزیابی های صهیونیستی از توانمندی های حزب الله لبنان
 

در همین راستا رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به توان روزافزون نظامی و امنیتی حزب‌الله لبنان هشدار می‌دهند. عاموس هرئیل تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این زمینه می‌نویسد: عناصر اطلاعاتی اسرائیل در مورد ارزیابی نحوه تأثیر جنگ سوریه به حزب‌الله لبنان؛ دچار سرخوردگی شده‌اند. وی می‌گوید که تحولاتی که پس از مداخله روسیه در سوریه به وجود آمده، دستاوردهایی را برای حزب‌الله داشته است و امروز این حزب بخشی از اردوگاهی است که دست برتر را در تحولات جنگی دارد.
 
وی می‌افزاید: حزب‌الله لبنان از طریق فعالیت‌های مستحکم خود با افسران ایرانی و روسی توانسته توانمندی‌های مبارزاتی خود را – ولو در سطحی کمتر- بهبود بخشد. فرماندهان و عناصر این حزب در پایداری خود در سال‌های متمادی مبارزه تجربه عملیاتی ارزشمندی را به دست آوردند. به این ترتیب حزب‌الله لبنان برای اولین بار آموزشی در سطح شرایط مبارزه گسترده و عملیات مشترک با هواپیماها و بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین و توپ‌خانه‌ها و تانک‌ها و توانمندی‌های اطلاعاتی پیشرفته دیده است.

وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟

این کارشناس نظامی صهیونیستی در مورد توسعه توانمندی‌های داخلی حزب‌الله نیز معتقد است: درست است که حزب‌الله لبنان هواپیما و تانک در اختیار ندارد، اما در بعدی دیگر توانمندی‌های این حزب تفاوت زیادی از توانمندی‌های یک ارتش با قدرت متوسط ندارد. حزب‌الله حدود 45 هزار فرد مبارز دارد، در حالی که 21 هزار نفر از آنها نظامی هستند. ناوگان موشکی این حزب بالغ بر 100 هزار موشک و خمپاره دارد که چندین هزار فروند از آنها موشک‌های میان برد و دوربرد هستند که میزان دقت آن ها ارتقا یافته است. 

هرئیل می‌افزاید: تجهیز مستمر حزب‌الله به سلاح های بی‌سابقه ادامه دارد، این در حالی است که تجربه آنها در نتیجه جنگ سوریه افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب حزب‌الله لبنان قدرت درونی گسترده‌ای در زمینه‌های حیاتی نظیر جنگ های کماندویی و راه‌اندازی هواپیماهای بدون سرنشین از جمله پهپادهای هجومی به دست آورده است.

هرئیل در توصیف سطح عملیاتی و حرفه‌ای مبارزان حزب‌الله به اظهاراتی اشاره می‌کند که امنون شاحاک رئیس اسبق ستاد ارتش آمریکا در دهه 90 قرن گذشته میلادی مطرح کرد و گفت: باید با حزب‌الله لبنان مانند یک سازمان ماهر در جنگ های چریکی تعامل کرد، نه مجموعه ای از عناصر مخرب یا گروه‌های تروریستی. اما الان در پی مشارکت حزب‌الله در جنگ سوریه هرئیل می‌افزاید که ارتش اسرائیل اعتراف می‌کند که رقیب لبنانی آن به ارتشی به تمام معنا تبدیل شده است.  
 
وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟

سناریوی آزاد سازی مناطق اسرائیل به دست حزب الله
 
تحلیلگر نظامی هاآرتص در مورد عملیات احتمالی حزب‌الله لبنان می‌گوید: اگر حزب‌الله بتواند حمله هم‌زمانی را در مرزها انجام دهد، قادر خواهد بود روند تحرکات نیروهای ارتش اسرائیل در مرزها را دچار اختلال کند و در این صورت حتی بسیج نیروهای ذخیره نیز مشکل خواهد بود. وی به شرایط جغرافیایی منطقه اشاره کرده و می‌گوید که چنین شرایطی به حزب‌الله لبنان به عنوان یک مهاجم شرایط خاص را خواهد داد، چرا که خط مرزی با لبنان در منطقه‌ای قرار گرفته که دارای مناطق کوهستانی صعب‌العبور است. توپوگرافی منطقه به نیروهای مهاجم امکان ویژه‌ای برای ایجاد غافل‌گیری های بزرگ می‌دهد و در این شرایط تقریباً نیاز به حفر تونل‌های نظامی از بین می‌رود.   
 
هرئیل در عین حال به تکرار ارزیابی‌های اطلاعاتی اخیر رژیم صهیونیستی پرداخته و می‌افزاید: حزب‌الله لبنان در حال حاضر انگیزه ای برای جنگ بر ضد اسرائیل ندارد، چرا که در عرصه سوریه مشغول مبارزه است. البته محافل نظامی امکان بروز جنگ در شمال فلسطین اشغالی را که ممکن است در نتیجه اشتباه ارزیابی‌ها صورت گیرد را متوسط می دانند. این سخن هارئیل نشان دهنده این است که ممکن است درگیری ها با ابتکار عمل اسرائیل آغاز شود که مبتنی بر ارزیابی‌های مشخصی خواهد بود.

این کارشناس نظامی صهیونیست در خصوص نتایج و پیامدهای جنگ مذکور در عرصه اسرائیل می‌افزاید: این تردید وجود دارد که شهروندان عادی نتوانند حجم ویرانی‌ها و تخلیه مناطق و خسارت‌های موجود در اسرائیل را کنترل کنند ، چرا که ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های آنها نسبت به توانمندی‌های ارتش اسرائیل متفاوت است.
 
وی در نتیجه‌گیری اظهارات خود می‌افزاید: چالشی که ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی با آن مواجه شده، بی‌سابقه است، این موضوع عامل دیگری است که باعث می شود بازدارندگی موجود در برابر حزب‌الله حفظ‌ شده و جنگ آینده تا حد امکان دور نگه داشته شود.  
 
وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟

تحلیلگر نظامی صهیونیست: حزب الله به ببر درنده تبدیل شده است
 
در همین چارچوب الون بن داوید تحلیلگر نظامی شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید که لبنان از سال 1948 تا سال 1970 هیچ تهدیدی برای اسرائیل نداشت. در آن زمان اوضاع به گونه‌ای بود که اگر جنگ آغاز می‌شد، ارتش اسرائیل سوریه را اشغال می‌کرد و گروه موسیقی ارتش می‌توانست لبنان را اشغال کند. این کارشناس صهیونیستی در تشبیه خود از حزب‌الله می‌گوید: این حزب از گربه‌ای که چنگال می‌زند، تدریجاً به ببر درنده ای تبدیل شده است. حزب‌الله در حال حاضر قدرت آتشی دارد که 95% از دولت‌های جهان آن را در اختیار ندارند.  

بن دیوید با توصیف حزب الله به عنوان یک ارتش تمام عیار می‌افزاید که حزب‌الله لبنان قدرت بالایی برای آغاز حملات پیش دستانه بر ضد اسرائیل با توانایی شلیک هزاران موشک و خمپاره در یک روز در اختیار دارد. حزب‌الله همچنین توان هجومی برای اشغال شهرک‌های نزدیک به نوار مرزی در الجلیل را دارد.
 
وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟

وادی الموت نبرد آینده حزب الله و صهیونیست‌ها
 
پایگاه مرکز مطالعاتی بیروت نیز در مقاله ای در این رابطه به نقل از یک منبع نزدیک به حزب‌الله در جنوب لبنان نوشت که این حزب هرگز در صورت بروز جنگ آینده با اسرائیل پایبند به قواعد درگیری‌ها بر اساس مرزهای لبنان نخواهد بود. وی تأکید کرد که شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال فلسطین اشغالی دور از ضربات نیروهای مقاومت نخواهد بود.  
 
این منبع که اظهاراتش در نشریه فارین پالیسی به چاپ رسیده، می‌افزاید: حزب‌الله تبعات درگیری آینده را به داخل اسرائیل خواهد کشاند. مشارکت این حزب در سوریه بیشترین چیزی است که اسرائیل را نگران کرده است، چرا که حزب‌الله به تجربه‌ای دست پیدا کرده که از مرزهای دفاع از خود فراتر رفته و به توانمندی‌های هجومی رسیده است.
 
 
ابعاد راهبردی مناطق عملیاتی مقاومت  

 
گزارش این مرکز مطالعاتی آمریکایی می افزاید که حزب‌الله لبنان به صورت مشخص جنگ آینده خود با اسرائیل را از منطقة جولان آغاز خواهد کرد، چرا که این منطقه است که بسیاری از منافع را برای حزب‌الله دارد.
 
مزارع شبعا نیز منطقه ای است که بیشترین تهدیدات برای امنیت اسرائیل در آنجا مطرح بوده است، واکنش‌های حزب‌الله نسبت عملیات‌های اخیر رژیم صهیونیستی از این منطقه انجام شده است. از جمله این واکنش‌ها عملیاتی بود که گفته شد در واکنش به ترور سمیر قنطار در سوریه انجام گرفت و یک گشتی اسرائیلی هدف حملات حزب‌الله لبنان قرار گرفته و افراد داخل خودروی هامر زخمی شدند.
 
بنا به گفته موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اسرائیل داعش را به ایران ترجیح می‌دهد. وی در واکنش نسبت به مشارکت این دو طرف در جنگ سوریه این موضوع مذکور را مطرح کرد. این فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی گفت که ایران به واسطه حزب‌الله لبنان جنگی را بر ضد اسرائیل آغاز می‌کند.
 

تحلیلگران و منابع نزدیک به حزب‌الله لبنان در مورد ناوگان تسلیحاتی این حزب می‌نویسند که این کاروان شامل موشک‌های تاکتیکی بالستیک، موشک‌های اسکاد، موشک‌های فاتح 110 ایرانی و موشک های ام 600 سوری می شود.

وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟

جفری وایت تحلیلگر امور دفاعی در آکادمی سیاست‌های خاور نزدیک واشنگتن در این رابطه می‌گوید که حزب‌الله لبنان قدرت انجام حملاتی با دقت بسیار بالا در قلب اسرائیل ، مرکز و جنوب این رژیم را دارد و می‌تواند مراکز فرماندهی و پایگاه‌های هوایی و اهداف اقتصادی مهم را هدف قرار دهد. وایت احتمال می‌دهد که حزب‌الله لبنان به سامانه دفاع هوایی و موشک‌های دریایی یاخونت تجهیز شده باشد، این موضوع در صورت صحت، نیروی هوایی اسرائیل را تهدید کرده و منابع نفتی این رژیم در دریای مدیترانه را نیز دچار تهدید می‌کند.  
 

وایت می‌افزاید این تحولات جدید به گونه ای است که 95% از فعالیت‌های دریایی اسرائیل در سال 2006 متوقف خواهد شد، چرا که اوضاع در جنگ آینده تغییر خواهد کرد.
 
این گزارش به حملات هوایی متعدد نیروی هوایی رژیم اسرائیل از آغاز سال 2013  به سوریه اشاره کرده و می‌نویسد که این حملات مدعی است که سلاح‌های پیشرفته حزب‌الله لبنان را که عامل نگرانی تل آویو است، را منهدم می‌کند.
 
گزارش مذکور به آموزش‌های فشرده فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل به مدت دو هفته اشاره کرد که هدف از آن آماده‌سازی برای امکان باز شدن جبهه‌های چندبعدی در مرزهای شمالی است. این گزارش همچنین به حملات اسرائیل بر ضد مواضع وابسته به حزب‌الله در بعلبک اشاره می‌کند که هدف از آن سنجیدن سیستم دفاع هوایی حزب‌الله بیان شده است.
 
یک منبع در رابطه با تسلیحاتی که حزب‌الله در جنگ آینده مورد استفاده قرار می‌دهد، معتقد است این تسلیحات غافل‌گیری هایی را مانند هر جنگی به دنبال خواهد داشت. البته حزب‌الله قبل از رسیدن زمان مناسب، هیچ اطلاعاتی در این رابطه به بیرون درز نمی‌کند.
 
وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟

سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد
 
برخی تحلیلگران مدعی هستند که جنگ سوی منابع حزب‌الله را دچار فرسایش کرد و تأثیرات منفی در روند آماده‌سازی این حزب برای جنگ آینده با اسرائیل ایجاد کرده است، اما بسیاری دیگر از تحلیلگران نتیجه‌ای عکس این موضوع دارند. آنها معتقدند که مبارزه در کنار ارتش سوریه توانمندی‌های کادر مبارز حزب‌الله را تقویت کرده و آنها را به بهترین تسلیحات مجهز کرده است. یک منبع حزب‌الله در این رابطه می‌گوید که مشارکت در جنگ سوریه فرصتی برای آموزش و کسب تجربه‌های مبارزاتی بیشتر بود. این چیزی است که رژیم صهیونیستی را نگران کرده است. این منبع در عین حال تأکید می‌کند که مبارزه در کنار ارتش سوریه توجه حزب‌الله از اولویت جبهه جنوبی خود را از بین نبرده است.
 
گزارش مذکور به سخنرانی سید حسن نصرالله در 17 فوریه گذشته اشاره کرد که به نسبت به هر نوع حمله به حزب‌الله لبنان هشدار داده و از احتمال هدف قرار دادن مخازن آمونیاک در مناطق شمالی حیفا خبر داد. اقدامی که می‌تواند به کشته شدن صدها هزار نفر و مصدوم شدن 800 هزار نفر منتهی شود. کارشناسان صهیونیستی معتقدند این آثار تقریباً شبیه نتایج انفجار یک بمب اتمی است.
 
وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟

آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟
 
برخی از عناصر حزب‌الله مانند برخی تحلیلگران انگیزه حزب برای باز کردن جبهه جنگ با اسرائیل در آینده نزدیک را رد می‌کنند، البته تأکید دارند که این موضوع ارتباطی به مشارکت در جنگ سوریه ندارد،‌بلکه مرتبط با فضای سیاسی کنونی در لبنان است که با تحولات سال 2006 متفاوت است. این گزارش معتقد است اوضاع سیاسی داخل لبنان دچار تشتت شده است، علاوه بر این که در صورت بروز جنگ آوارگان لبنانی مانند سال 2006 نمی‌توانند به سمت سوریه حرکت کنند.
 
با وجود موانعی که ذکر شد، امنیت مزارع شبعا که تحت اختیار گروه تروریستی "جماعت اسلامی" با حمایت رژیم‌های حاشیه خلیج فارس قرار دارد، شکننده است و چالش‌هایی که این منطقه شاهد آن است می‌تواند نشان دهنده واقعیت های موجود در مناطق جنوبی لبنان باشد. این گزارش می‌افزاید که سایه جنگ سوریه بر روی مزارع شبعا نیز افتاده است، به گونه ای که تعداد آوارگان در این منطقه از 7000 نفر به 4000 نفر رسیده است. البته بروز جنگ احتمالی بین اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند چالش‌های موجود ساکنان این مناطق را افزایش دهد.
 
وادی الموت جنگ سرنوشت ساز حزب الله و رژیم‌صهیونیستی/ سوریه چگونه توانمندی‌های حزب‌الله را تغییر داد/ آیا حزب‌الله به سمت جنگ جدید با اسرائیل پیش می‌رود؟ / تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟

تقابل حزب الله با اسرائیل یا جنگ چند ملیتی؟
 

پیش بینی تحولات مرحله پس از آغاز جنگ مشکل است، چرا که در صورت بروز جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله، پیامدهای آن تمام منطقه را در بر خواهد گرفت. برخی اعتقاد دارند حتی روسیه و ایرانی نیز ممکن است وارد این جبهه شوند. رنده سلیم کارشناسان آکادمی الشرق‌الاوسط در این رابطه می‌نویسد: تعدد شرکت‌ کنندگان در جنگ سوریه مانعی در برابر آغاز جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل است، چرا که هیچ کدام از روسیه و ایران نمی‌خواهند در شرایط کنونی در جنوب لبنان با اسرائیل وارد جنگ شوند.
 
سلیم می‌افزاید: اسرائیل نیز جنگ یک طرفه بر ضد حزب‌الله آن هم تنها در لبنان می‌خواهد و نمی‌خواهد از طریق مداخله در جبهه گسترده سوریه و لبنان اوضاع به هم بریزد. رژیم اسرائیل در حال حاضر از امکان بروز برخی تغییرات در ائتلاف‌های شرکت‌کننده در جنگ‌های چندجانبه آینده صحبت می‌کند.
 
این گزارش در پایان می‌افزاید که حزب‌الله ترجیح می‌دهد که شرایط مرزها همچنان آرام باقی بماند. این گزارش به نقل از یک منبع می افزاید که اوضاع حزب‌الله این بار در صورت بروز جنگ مانند سال 2006 نبوده و حزب‌الله در  چارچوب لبنان پایبند نخواهد بود، بلکه تا مناطق الجلیل پیشروی خواهد کرد.
    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    فعلا که جنگ چند ملیتی علیه دولت اسلامی عراق شام راه افتاده
  • امیر ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    حزب الله مثل حماس فریب حیله عرب و عجم و شیعه و سنی رو نخورده و نمیخوره اگه جنگی بشه به لطف خدا آخرین جنگ خواهد بود و همانطور که رهبری گفتند قبل از 25 سال آینده اسراییل نابود خواهد شد
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    بیخودی دلتون رو به روسیه خوش نکنید آقایان دلواپس، روسیه هیچوقت خودش را فدای ایران و یا لبنان نخواهد کرد، روسیه از خداش که حکومت اسلامی قدرتمند همسایه‌اش نباشه، به همین خاطر هم هر روز راجع به س-۳۰۰ داره موش میدونه.
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    روح منی حزب الله
  • محمدحسین ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    دولت عراق و شام !!!! یک مشت وحشی آدم کش که روی کفتار را در تجاوز و وحشی گری سفید کردن چه ربطی به اسلام و دولت بودن داره ؟
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    وقتی که همه دارن میگن جنگ میشه جنگ میشه یعنی تخت بگیر خونت بخاب خبری نیست ولی امان از روزی که یه واقعه مسخره مثل فوتبال یا المپیک باشه... یه هو حمله میکنن نفهمیدی کی خوردی
  • ناشناس ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    عاشق اون سوخو هاي تي-٥٠ هستم، كاشكي ما هم از اون ها داشتيم يا با روسيه و هند در ساخت اش مشاركت مي كرديم.
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجًا
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    روسیه درخواست ایران برای تفنگ هاکلاشینکف 12نسل 5 کلاشینکف رو قبول نکرد چه برسه به انواع جنگنده
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    از اینجور تحلیل ها فقط مشرق میکنه.کلا مشرق و طرفداراش جوری اسم جنگ میارن که انگار دارن پلی استیشن بازی میکنن.هیچ خبر خاصی نیست وفقط تهدید و شاخ وشونه اس
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    این دولت اسلامی عرق شام 80 ملیتی است آن وقت نگران حنگ چند ملیتی علیه این کفتارها شده ای ملعون؟
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    آخه خل و چل مگه ماها مثل شماهاییم که دلمون خوش باشه به انگلیسی حرف زدن طرف؟ گور بابای روسیه؛ ما ستون فقرات محور مقاومت هستیم و اجازه نمی دهیم کسی به این محور صدمه ای وارد کند؛ چه صهیونیست هاف چه برادران سعودی شما و چه شما منافقین بدتر از کفار
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    من حزب اللهی ام
  • جواد از یزد ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    مشرق جان توصیه میکنم از این تحلیل آبکی نکنید و جنگ بازی پلی استشین که نیس !!/اسراییل بعد 2006 هر سال میخواد دوباره به لبنان حمله کنه ولی!!!
  • ط صالح ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    ماهمه حزب الله هستيم.شيعه علي عليه السلام همگی حزب الله هستیم.لبیک یا خامنه ای
  • ط صالح ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    ماهمه حزب الله هستيم.شيعه علي عليه السلام همگی حزب الله هستیم.لبیک یا خامنه ای
  • امیررضا ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    ناشناس 15:25 خیلی بی ادب و بی تربیت تشریف دارین. ناشناس 14:21 چیز خاصی نگفت که دهنت رو باز کردی و همه رو خفه کردی....
  • مصطفی ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    مشرق انگار حالت خوب نیستا یک جور نوشتی و تحلیل کرذی ،که ادم وقتی می خونه به این نتیجه میرسه که انگار اسرائیل در برابر داعش هیچه و یک لبنان می تونه از پس اسرائیل بر بیان و ای 3 تا قدرت بزرگ منطقه از پس سوریه بر نیومدن که جمع بشه. در ثانی یک تحلیل دیگه هم که دادی این بوده که انگار پشت هر کشوری عربستان باشه قدرتش بیشتر تا حزبالله و ایران . یک بار دیگه خودت خبر هات رو رسد کن
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    مثل اینکه جنس خوب نرسیده, به فاز و نول رو اوردی.
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    عکس آن سه سید، فرزندان زهرای اطهر (سلام الله علیها) برای آل سعود و آل صهیون دلهره آورتر از هزاران موشک و بمب و امثال اینهاست.
  • محمود ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    مشرق شما مثل اینکه خیلی به جنگ علاقه داری هر تصمیم سیاسی را منتهی میکنی به جنگ...
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    این آل سعودنجس تومنطقه شدن بشکه باروت تاهمه منطقه روبه آتیش نکشن وآخرهم خودشون تواین آتیش که بادستای خودشون روشن کردن نابودنکنن دست بردارنیستن شدن تخم فتنه دقیقادارن کارجاده صاف کن اسراییل روبازی میکنن به خدامن که دیگه نسبت به مسلمانی اینهاشکم به یقین تبدیل شدبرشیطون ووهابی لعنت
  • محمدمرادی مهروئیه ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    اگر خداوند بذر مهربانی ومحبتو انسان دوستی را در دل همه ی انسانها می کاشت .نیازی به هیچ سلاح جنگی نبود.
  • جعفری ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    گزارش خوب و به موقعی منتشر کرده اید. رژیم صهیونیستی و رژیم سعودینیستی به دنبال این سناریوی دست نیافتنی هستند.
  • حیسن ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    تو رگ بعضیا انگار خون داعش ریختن
  • دلواپس ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    ما که به روسیه دل نبستیم، امیدوارم شما نوکران آمریکا هم دست از خوش خدمتی به آمریکا بردارید و یک زندگی انسانی رو تجربه کنید...
  • هی هی... ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    میشه روزی ما هم سازنده باشیم؟
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    من نیز
  • اسلامی ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    اینها همه توطعه صهیونیستی سعودی آمریکایی است که می خواهند مقاومت را به زانو در آورند . عربستان خبیث اول با کمک اعراب مرتجع بیانیه می دهند و قطعنامه به اصطلاح خودشان تصویب می کنند و آمریکا حمایت می کند و صهیونیستها زوق زده می شوند و می خواهند به این گروه حمله کنند ؟؟؟ . همه توطپه و خیانت این کشورهای خبیث است که منطقه و جهان را به هم ریخته اند .
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    حزب الله هم الغالبون...
  • امین ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    امروز اسرائیل و عربستان جوابشونو از ایران گرفتن تسلیحات ما برای مقاومت و حزب الله هم هست اگه اسرائیل جرائت داره بسم الله
  • ادمین 76 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    0 0
    خدا انشاالله قدرت حزب الله را چند برابر کند
  • امیرحسین کورد ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    این گزارش یه طوری نوشته شده انگار امریکا این طرفه نه اون طرف مشرق ظاهرا نمیدونی کی دوسته کی دشمن ولی در کل تحلیلات آبکین بدرد هالیوود هم نمیخوره ولی بالیوود کلاس فیلماش پایین تر شاید. اسم تخیلات خودتو گذاشتی تخلیل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس