کد خبر 542790
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵

تيزر تبليغاتي فيلم‌هاي سينمايي در حال اكران همچنان از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان، بدون كمترين واهمه و اعتنايي به تذكرات مكرر وزارت ارشاد از سوي تهيه‌كنندگان و مالكان اين آثار در حال انجام است و هر روز بر تعداد آثار متقاضي افزوده مي‌شود.

به گزارش مشرق، موضوع پخش تبليغ فيلم‌ها در شبكه‌هاي ماهواره‌اي به سال‌هاي ابتدايي دهه 80 بر مي‌گردد؛ موضوعي كه به دليل بالا رفتن تعداد فيلم‌هاي متقاضي تبليغات در اين شبكه‌ها به يكي مسائل جنجالي و پر سروصداي آن ايام سينماي كشورمان تبديل شد.

از آنجايي كه اين مسئله يك تخلف قانوني محسوب مي‌شد، مورد مخالفت مسئولان وقت قرار گرفت و بالاخره نتيجه اعتراض‌ها به اين موضوع باعث ممنوعيت تبليغ فيلم‌ها در ماهواره‌ها شد و كار به جايي رسيد كه در پروانه نمايش فيلم‌هاي سينمايي به اين نكته اشاره شد كه اجازه تبليغ فيلم‌ها در ماهواره وجود ندارد.

همچنين به همين علت بخشنامه‌اي از سوي معاون اول رئيس‌جمهور وقت در تاريخ 25 تير ماه 1385 ابلاغ شد كه در آن آمده بود: «فعاليت‌هاي تمامي شبكه‌هاي تلويزيوني فارسي ‌زبان مستقر در خارج از كشور كه در فضاي كشور برنامه پخش مي‌كنند، براساس قوانين و مقررات ايران غيرمجاز است بنابراين انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و سفارش آگهي به شبكه‌هاي ياده شده، ممنوع بوده و لازم است از انجام هرگونه اقدام در اين زمينه خودداري شود.»

حالا و پس از گذشت چندين سال از ابلاغ اين بخشنامه، چند وقتي است كه اخبار مربوط به اظهارات مسئولان و در مقابل واكنش كارگردانان و تهيه كنندگان درباره موضوع تبليغ فيلم‌هاي سينمايي در حال اكران از شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي زبان كه تعدادشان با 10 سال اصلاً قابل مقايسه نيست، روندي سينوسي پيدا كرده است.

حسين نوش آبادي به عنوان معاون حقوقي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين سخنگوي اين وزارتخانه در آخرين اظهارنظري كه در اين رابطه داشته مي‌گويد: «براساس اين قوانين، هرگونه همكاري يا مشاركت در توليد برنامه تخلف محسوب مي‌شود. قوانين، طبق ماده ١٠ ممنوعيت تجهيزات ماهواره‌اي به صراحت دستگاه‌ها را مكلف كرده تا با افرادي كه با شبكه‌هاي ماهواره‌اي همكاري دارند، برخورد شود و در ماده ١٣ قوانين اجرايي ممنوعيت ماهواره نيز هر گونه ارسال آگهي ممنوع و بر اساس دستور العمل دولت و مصوبه شوراي عالي قوانين براي هر يك، مجازات‌هايي منظور شده است.»

به گفته وي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با همكاري وزارت ارتباطات و نيز صدا وسيما موظف است آيين نامه ممنوعيت هر گونه همكاري در اين زمينه را تدوين، تنظيم و ابلاغ كنند.

بر خلاف اظهارات روشن و بديهي معاون حقوقي وزير ارشاد در رابطه با ممنوعيت تبليغات فيلم‌ها از شبكه‌هاي ماهواره و مضاف بر آن تخلف و هزينه‌دار بودن چنين اقدامي، همچنان شاهد روند روبه تزايد آثار و فيلم‌هايي هستيم كه در اين شبكه‌ها تبليغ مي‌شوند.

از جمله نكات قابل اعتنايي كه در اين زمينه مي‌توان مطرح كرد، اينكه ظاهراً قانون ممنوعيت همكاري با شبكه‌هاي ماهواره‌اي و يا تبليغ  آثار سينماي كشورمان در اين شبكه‌ها آنچنان كه بايد تأثير گذار و بازدارنده نبوده است.

چه اينكه اگر وزارت ارشاد به عنوان متولي اصلي در اين زمينه به جاي مصاحبه‌ها و واكنش‌هاي رسانه‌اي، اقدام به تهيه و تدوين لايحه قانوني دربردارنده و حاوي محروميت، جريمه و هزينه‌هاي مادي و معنوي بازدارنده و ارائه آن به مجلس شوراي اسلامي به منظور تأييد و تصويب نمايندگان محترم و تبديل شدنش به قانون كند؛ قطعاً ايجاد بازدارندگي و محروميت‌هاي قانوني اثرگذارتر، از هر كار ديگري بهتر است.

نكته تأسف‌آور و غم‌انگيز اينكه برخي تهيه‌كنندگان و صاحبان فيلم‌هاي تبليغ شده در شبكه‌هاي ماهواره‌اي به لطف تساهل و گاه تغافل مسئولان ذي‌مدخل و دولتي و همچنين «رايگان» بودن و هزينه نداشتن اين تبليغات، درخواست پخش تيزر فيلم‌هايشان را به مسئولان شبكه‌هاي ماهواره‌اي مانند «جم تي وي» ارائه مي‌كنند. تهيه‌كننده يكي از آثاري كه هم اكنون فيلمش بر پرده اكران بوده و همزمان تبليغات ماهواره‌اي آن از شبكه «جم تي وي» پخش مي‌شود، با صحه گذاشتن روي رايگان بودن تبليغات ماهواره‌اي، وجود برخي موانع و مشكلات داخلي براي پخش تيزرها و نيز هزينه بالاي تبليغات ميداني را از جمله عوامل مؤثر در توجيه اين اقدامش مي‌داند.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس