در پی سفر هیات حزب الله لبنان به مصر که برای تسلیت به دلیل فوت محمد حسنین هیکل صورت گرفت، منابع مصری انجام هرگونه "دیدارهای رسمی" هیات حزب الله در قاهره را تکذیب کردند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گزارش داد، این سفر هیات حزب الله به قاهره که برای تسلیت به دلیل فوت محمد حسنین هیکل، خبرنگار فقید مصری انجام شد که رابطه محکمی با حزب الله داشت، بدون سر و صدا صورت گرفت، چراکه دو طرف تاکید داشتند که مسائل را بزرگ جلوه ندهند.

یک منبع در حزب الله در این خصوص گفت، این سفر اقدامی خارق العاده در روابط میان دو طرف به شمار می‌آید، چراکه درگذشته تنش‌هایی در روابط حزب الله و مصر وجود داشت.

دستگاه امنیتی مصر در سال 2009 در راستای اقدامات خصمانه علیه جریان مقاومت، مدعی شد که یک شبکه وابسته به حزب الله برای انفجارها تلاش کرده است.

الشرق الاوسط نوشت، این سفر به نام تسلیت به دلیل فوت الهیکل صورت گرفت، اما اخباری از دیدارهای این هیات با مسئولان مصری درز پیدا کرد، سوال‌های بسیاری را در مورد رابطه میان دو طرف برانگیخت.

این روزنامه نوشت، با وجود اینکه مسئولان حزب الله که به مصر سفر کردند و شامل محمد عفیف، مسئول روابط رسانه‌ای و حسن عزالدین، مسئول روابط عربی و علی مقداد، نماینده پارلمان لبنان بود و در مسجد عمر مکرم، در مرکز قاهره حضور یافتند و زمانی که به بیروت بازگشتند، صحبتی در مورد این سفر به میان نیاوردند، اما منابع حزب الله "انجام دیدارهایی را تکذیب نکردند."

در همین حال، دیگر منابع لبنانی تاکید کردند که "هماهنگی امنیتی" میان حزب الله و مسئولان مصری حاصل شد که در وهله نخست اجازه انجام این سفر و انجام دیدارهای دیگر را داد.

منابع نزدیک به حزب الله به این امر اشاره کردند که این هیات تلاش کرد تا با شیخ الازهر دیدار کند، اما وی به دلیل حضورش در خارج از کشورش از این دیدار معذور بود.

منابع تصریح کردند که احتمال دارد این دیدار در هر زمان دیگری صورت بگیرد. این در حالی است که منابع این مساله را بعید ندانستند که "این هیات با مسئولان دستگاه‌های اصلی ذی ربط در پرونده‌های حیاتی در منطقه و در راس آن مساله سوریه دیدار کرده باشد."

در حالی که حزب الله در بیانیه‌ای تاکید کرد که هیاتی به نمایندگی از سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان به خانواده هیکل تسلیت گفتند، حزب الله آنچه را که در مورد دیدارهای امنیتی میان این هیات با مسئولان مصری پیرامون بحران سوریه و اختلافات داخلی لبنان مطرح شده است، تکذیب نکرد.

گزارش‌های خبری مصر در مورد این مساله صحبت کردند که هدف این سفر پوششی برای تماس میان حزب الله و قاهره جهت بستن صفحه گذشته بود، اما منابع آگاه مصری در مصاحبه با الشرق الاوسط این مساله را تکذیب کردند که این هیات لبنانی دیدارهای رسمی انجام داده باشد. قاهره نیز تاکید کرد: تمامی مسائل را کنار گذاشته است و از مسائل سیاسی و حقوقی برای بزرگداشت نقش هیکل چشم پوشیده است.

رسانه‌ها از مسئول روابط رسانه‌ای در حزب الله نقل کردند که روابط حزب الله با مصر باز است.

منابع آگاه مصری در مصاحبه با الشرق الاوسط گفتند که موضع قاهره در قبال حزب الله تغییر نکرده است و رهبری سیاسی و دولت مصر تمامی مسائل سیاسی را که می‌توانست این سفر برانگیزد، کنار گذاشت و این کار را برای بزرگداشت هیکل و توافق نظر عربی و اسلامی در مورد نقش وی و جایگاهش انجام داده است.

روابط میان مصر و حزب الله در پی فرار سامی شهاب الدین، از رهبران وابسته به حزب الله از زندان در جریان ناامنی‌های در پی انقلاب 25 ژانویه پیچیده‌تر شد.

پیشتر دادستانی امنیتی عالی مصر شهاب الدین و 27 تن دیگر را به برنامه ریزی برای حملات و اقدامات خرابکارانه در داخل مصر در سال 2009 متهم کرد. دادگاهی مصری شهاب الدین را در آن هنگام محکوم کرد و حکم 15 سال حبس را علیه وی صادر کرد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    چه مسخره وقتی راحتدسعودیا راحت میرن اسراییل کسی چیزی نمیگه اونوقت مصرباید مخفی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس