یکی از اصول «آف‌کام» که ایران می‌تواند برای طرح یک شکایت مؤثر از بی‌بی‌سی، آن را بررسی کند این است که انتشار اطلاعات گمراه‌کننده که به بروز اتفاقات و پیامدهای واقعی مانند اعتراضات و تظاهرات خیابانی بینجامد، خلاف قانون است و این در حالی است که این شبکه، مدعی رعایت بی‌طرفی و صداقت است.

گروه بین‌الملل مشرق- چند روز پیش از انتخابات 7 اسفند 94، شبکه «بی‌بی‌سی فارسی» انگلیس در اقدامی که به نظر نمی‌رسد میان رسانه‌های حرفه‌ای دنیا سابقه داشته باشد، با معرفی نامزدهایی که مردم ایران بهتر است به آن‌ها رأی ندهند، دست به دخالت مستقیم و آشکار در امور داخلی کشورمان زد. بی‌بی‌سی به عنوان یکی از قوی‌ترین ابزارهای امپریالیسم انگلیسی و غربی، این‌بار دست از سیاست تحریم انتخابات در ایران برداشت و برای مقابله مستقیم با نامزدهایی که وفاداری خود به انقلاب اسلامی و رهبر آن را اثبات کرده‌اند، وارد عمل شد. بی‌بی‌سی آن‌قدر سابقه دخالت در امور داخلی ایران و کشورهای دیگر را دارد (گزارش مشرق را از این‌جا بخوانید) که اظهارنظرش درباره انتخابات کشورمان جای تعجب نداشته باشد، اما تعیین تکلیف مستقیم برای مردم ایران، اهانت به آن‌ها و دخالت مستقیم دولت انگلیس در امور داخلی ایران به حساب می‌آید (مصاحبه مشرق را از این‌جا بخوانید).

{$sepehr_media_1409513_400_300}
دخالت بی‌بی‌سی و انگلیس در انتخابات ایران - دانلود

قوانینی که رفتار رسانه‌های بین‌المللی را کنترل می‌کند، قطعاً اجازه چنین رفتارهای دخالت‌جویانه‌ای را به بی‌بی‌سی نمی‌دهد. اکنون که انتخابات برگزار شده و مردم نیز حضور حداکثری خود را به رخ دشمنان کشیده‌اند باید منتظر ماند و دید آیا وزارت خارجه و دولت کشورمان مقابل این رفتار خلاف عرف بی‌بی‌سی چه اقدامی می‌کنند. شکایت رسمی از بی‌بی‌سی در دادگاه‌های مختلف چه داخل انگلیس و چه در سطح بین‌المللی قطعاً یکی از گزینه‌های پیش روی دولت ایران است تا نشان دهد که اگر رسانه‌ای حتی در ابعاد بی‌بی‌سی پای خود را از گلیمش درازتر کند، دولت ایران این بی‌اخلاقی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

دولت ایران باید از بی‌بی‌سی شکایت کند +عکس و فیلم
«حفصه کارا» خبرنگار و تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن

خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین خصوص با «حفصه کارا» خبرنگار و تحلیلگر سیاسی مستقر در لندن گفت‌وگو کرده است. این خبرنگار انگلیسی که می‌گوید سال‌های سال است فعالیت‌های بی‌بی‌سی را دنبال می‌کند، درباره چهره دروغینی که بی‌بی‌سی توانسته از خود میان مردم دنیا نشان دهد، این‌گونه توضیح می‌دهد: «اگرچه این شبکه توانسته خود را یک شبکه بی‌طرف و عادل در امور بین‌المللی معرفی کند، اما ماهیت و عمل‌کرد این شبکه دقیقاً عکس این را نشان می‌دهد. این شبکه، به خصوص طی سال‌های اخیر دستورکاری بسیار فریب‌کارانه و دخالت‌جویانه را در پیش گرفته است.»

بی‌بی‌سی فارسی که بودجه‌اش را مستقیماً از دولت انگلیس دریافت می‌کند، قطعاً در مقابل این بودجه، باید سیاست‌های لندن را دنبال کند. بر همین اساس به نظر می‌رسد بی‌بی‌سی نه تنها استقلال عملی از خود ندارد و نمی‌تواند خودسرانه دست به اقدام اخیر و دخالت در امور داخلی ایران زده باشد، بلکه دستورکار خود را از مقامات بالاتر انگلیس گرفته است که به گفته رهبر انقلاب «دلشان تنگ شده برای دخالت کردن در ایران.»

«حفصه کارا» با تأیید این مطلب می‌گوید: «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد مبنی بر این‌که بی‌بی‌سی اکنون وظیفه‌ای غیر از پیش‌برد یک دستورکار خاص را به عهده دارد؛ و این یعنی این شبکه به وضوح دستورالعمل‌هایی را زیر پا گذاشته که در ظاهر ادعا می‌کند به آن‌ها پای‌بند است؛ از جمله ادعای رعایت بی‌طرفی و صداقت.»

{$sepehr_media_1409542_400_300}
سابقه دخالت‌های انگلیس در ایران - دانلود

ارتباط میان بودجه دولتی بی‌بی‌سی و دستورالعملی که به نظر می‌رسد بی‌بی‌سی از لندن دریافت کرده است، می‌تواند مبنای شکایت دولت ایران از بی‌بی‌سی و تشکیل پرونده‌ای علیه این بنگاه خبری انگلیسی و حتی علیه دولت انگلیس باشد که باید در دادگاه‌های مختلف مطرح شود و تا رسیدن به نتیجه، پی‌گیری گردد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بر لزوم شکایت ایران در دادگاه‌های مختلف بین‌المللی تأکید می‌کند و می‌گوید: «من فکر می‌کنم امکان [به نتیجه رسیدن] این شکایت وجود داشته باشد و اتفاقاً ایران در دادگاه، شواهد و مدارک خوبی هم خواهد داشت. با این وجود، کاری که ابتدا باید انجام شود این است که دولت ایران بررسی کند و ببیند که آیا تخطی بی‌بی‌سی از اصولی که «آف‌کام» [وزارت ارتباطات انگلیس، ناظر بر عمل‌کرد رادیو و تلویزیون و صنایع ارتباطی این کشور] برای شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف در انگلیس تعیین کرده، قابل‌اثبات است یا نه.»

وی سپس سناریوهای ممکن برای پی‌گیری این شکایت را نیز مطرح می‌نماید: «تا جایی که من می‌دانم، به عنوان مثال، یکی از این اصول این است که اگر انتشار اطلاعات «گمراه‌کننده» بتواند منجر به بروز اتفاقات و پیامدهای واقعی مانند اعتراضات و تظاهرات خیابانی شود، انتشار این نوع اطلاعات خلاف قانون است. به نظرم اگر ایران بتواند این را اثبات کند که دخالت بی‌بی‌سی فارسی در انتخابات این کشور مصداقی از انتشار همین‌گونه اطلاعات بوده است، آن‌وقت در دادگاه می‌تواند یک شکایت مؤثر از بی‌بی‌سی کند.»

چرا باید از بی‌بی‌سی شکایت کرد
بی‌بی‌سی ثابت کرده از هر روشی به دنبال بی‌ثبات کردن ایران است

«کارا» هم‌چنین ضمن تأکید بر احتمال بالای موفقیت ایران در دادگاه ادامه می‌دهد: «یکی از نقاط قوت این پرونده به سود ایران این است که دخالت بی‌بی‌سی در امور انتخاباتی این کشور، نه تنها دخالت صریح در امور داخلی یک کشور خارجی است، بلکه تخطی آشکار از اصول بی‌بی‌سی مبنی بر حفظ بی‌طرفی و عدالت است. علاوه بر این، می‌تواند موجب بروز پیامدهای واقعی در ایران شود، از جمله تشدید مخالفت‌ها و چه بسا بروز درگیری، تظاهرات و خشونت.»

بی‌بی‌سی در حالی بر سیاست چندده ساله خود مبنی بر دخالت در امور ایران لجاجت و تأکید می‌کند که بازگشایی سفارت انگلیس در ایران، ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان لندن و تهران، و همین‌طور توافق ایران با کشورهای 1+5 از جمله انگلیس بر سر مسئله هسته‌ای نیز تأثیری بر این سیاست قدیمی نگذاشته است. از همین منظر است که ادامه دخالت‌های بی‌بی‌سی می‌تواند حاوی پیام‌های مهمی برای دولت ایران و مردم کشورمان باشد.

«حفصه کارا» درباره دلیل این دشمنی‌ها و ادامه آن‌ها حتی پس از توافق هسته‌ای توضیح می‌دهد: «به نظرم دلیل این اتفاق خیلی ساده است. دولت انگلیس و به طور کلی دولت‌های غربی به دنبال روی کار آمدن دولت‌هایی در کشورهای مختلف هستند که مطابق میل آن‌ها رفتار کنند. بنابراین دولت انگلیس هم فارغ از هر امتیازی که ایران در مذاکرات هسته‌ای به غربی‌ها داده باشد، همواره تلاش خواهد کرد تا دولتی را در این کشور روی کار بیاورد که به تک‌تک دستورات لندن عمل کند.»

{$sepehr_media_1409555_400_300}
بی‌بی‌سی چگونه کودتای 28 مرداد را کلید زد - دانلود

وی دلیل دیگر دشمنی‌های بی‌پایان غرب با ایران را سیاست‌های گسترده‌تر این کشورها در قبال خاورمیانه و مسئله ضعف و توازن قدرت در این منطقه حیاتی می‌داند. از نظر او «غربی‌ها در قبال کشورهای خاورمیانه‌ای یک سیاست واحد را دارند و آن این‌که این کشورها باید دائماً متشنج، متزلزل، و درگیر با مخالفان داخلی باشند. به همین دلیل، انگلیس هیچ‌گاه دست از دخالت در امور داخلی ایران برنخواهد داشت، چراکه ایرانی باثبات، تهدیدی برای بسیاری از کشورها [در غرب] محسوب می‌شود؛ در حالی که یک ایران بی‌ثبات و دائماً بحرانی به سود دولت‌های غربی است.»

«کارا» دخالت‌های بی‌بی‌سی در امور داخلی کشورها و جانب‌داری در امور بین‌المللی را مختص ایران نمی‌داند و یکی از بهترین مثال‌ها از تخطی بی‌بی‌سی از اصل بی‌طرفی و روایت صادقانه را پوشش خبر بی‌بی‌سی درباره مسائل سوریه معرفی و تصریح می‌کند: «اگر شما پوشش خبری بی‌بی‌سی درباره سوریه را در نظر بگیرید، می‌بینید که گزارش‌ها و اخباری که این شبکه منتشر می‌کند، موضعی کاملاً مخالف بشار اسد دارد. البته من انکار نمی‌کنم که در سوریه افرادی هستند که با رئیس‌جمهور این کشور مخالف باشند؛ همه این را می‌دانند، اما در حال حاضر، اکثریت قریب به اتفاق مردم سوریه از اسد حمایت می‌کنند و او را به عنوان رئیس‌جمهور خود قبول دارند. با این حال، این مقبولیت اسد هیچ‌گاه در بی‌بی‌سی منعکس نمی‌شود.»

این خبرنگار در ادامه مثال دیگری از جانب‌داری‌های بی‌بی‌سی در عرصه بین‌المللی را مطرح می‌کند که شاید بیش از مثال قبل نشان می‌دهد که چرا بی‌بی‌سی هیچ‌وقت با ایران سر سازگاری نخواهد داشت: «در موضوع فلسطین و اسرائیل هم بی‌بی‌سی همواره طرف اسرائیلی‌ها را گرفته است. ناگفته نماند که «تونی هال» دبیرکل بی‌بی‌سی نیز علناً اعتراف کرده که دوست اسرائیل است. وی روابط خونی و خانوادگی زیادی هم با رژیم صهیونیستی دارد.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مرگ بر روباه پیر
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    به نام خدا مصداق بارز دوست نادان . آیا به تبعات جمله ای که در متن گزارش اوردید فکر کرده اید؟ "تا جایی که من می‌دانم، به عنوان مثال، یکی از این اصول این است که اگر انتشار اطلاعات «گمراه‌کننده» بتواند منجر به بروز اتفاقات و پیامدهای واقعی مانند اعتراضات و تظاهرات خیابانی شود، انتشار این نوع اطلاعات خلاف قانون است. به نظرم اگر ایران بتواند این را اثبات کند که دخالت بی‌بی‌سی فارسی در انتخابات این کشور مصداقی از انتشار همین‌گونه اطلاعات بوده است،" زبان دشمنان نباشید ای دوستان ... به خود بیایید
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مجلس این گزارشارو نزار برات میخندند .
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    دولت انگلیس از تهرانی های عزیز تشکر ویژه کرده که به حرفهاشون، تمام و کمال گوش داده اند..............
  • امیر ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    کدوم دولت؟این دولت؟شوخی میکنی؟……برجام!!!!
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مرگ بر بی بی سی کثیف. بر خلاف تمام تلاشهای بی بی سی دیدیم که باز هم مردم هم در خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی اصالتها و اعتقادات را در اولویت قرار دادند.همانطور که میدانید اکثریت مجلس شورای اسلامی و اکثریت اعضای مجلس خبرگان از اصول گراها هستند که این خود بیانگر آگاهی مردم نسبت به سیاستهای روباه پیر است.درست است که در تهران آراء متفاوت بود.ولی فراموش نکنید که تهران فقط یک بخش کوچکی از ایران بزرگ است و حرف آخر را آراء کل مردم ایران میزند.مثلا مانند مشهد که بیشتر مردم به اصول گراها رای دادند و خیلی دیگر از شهرهای ایران.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    شکایت کنیم که چرا لیست مورد حمایت اونا رای آوورد؟
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    لیست بی بی سی رای آورد چرا؟
  • همشهری ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    بی بی سی که کاره ای نیست(خودش،به تنهایی).از ام آی سیکس گرفته تا وزارت خارجه ودولتمردانشون پشت قضیه هستند وبهش خط میدن.اون 4تا کارمند هم ظاهر قضیه هستند وویترینشون والبته در این میان اصرار عجیب دولت به بازگشایی سفارت انگلستان پیش از انتخابات با استدلال اینکه گشایش اقتصادی؟!!در امور کشور(منظوراز کشور:برخی کاسبان تحریم:قبل وبعد از برجام است)رخ میدهدو..... بسیار تامل برنگیز است
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    کارشناس انگلیسی که این حرفها را زده ، منظورت همین اصلاح طلب هاست؟
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    خخخخخخخ دولت از کی شکایت کنه؟!!! !
  • کیان ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    تیتر واقعا فریبنده است. این کار باعث میشه که ایران یک کشور اثرپذیر و ضعیف از نظر سیاسی و اجتماعی در جهان جلوه کند که با حرف می شود تغییرات در آن ایجاد کرد. در روند این شکایت بررسیها و اظهار نظرهای متفاوتی در مورد ایران خواهد شد که شأنیت ایران زیر سوال خواهد رفت و عملا باعث خواهد شد که قدرتهای دیگر در این موضوع دخالت کرده و وارد شوند.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مردم تهران آبروریزی کردند.
  • سیری ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    یعنی کل مردم تهران فرمانبردار بی بی سی هستن؟ جمع کن این حرفارو.شعور مردم رو زیر سوال نبر.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    دیگه داری می زنی به سیم آخر مشرق!!! دوره بعدی رای بیشتر می یارین نگران نباش دیگه این کارها رو نداره
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    و اين يعنى قبول تاثير بى بى سى و عقب نشستن از مواضع قبليمان مبنى بر عدم تاثير اين رسانه ها بر ملت...
  • ارمان ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مشرق جان احتیاج به استراحت داری
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    کارکنان مشرق سلام علیکم واقعا تاسف خودرا ازاین مطلب مندرج در این سایت اعلام میدارم. بدور از هر گونه شوخی ظاهرا نیاز فوری به چند روز استراحت و تمدد اعصاب در شما دیده می شود . یاحق
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    بی بی سی رو دیگه خیلی بزرگش نکنید علت رای اوردن لیست امید رو بهتره در داخل کشور بررسی کنید
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    شعورتان که مدتهاست زیر سواله!!
  • محمد ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    ( دولت ایران باید از بی‌بی‌سی شکایت کند ) روزی که بنگاه سخن پراکنی بریتانیا ( بی بی سی ) توسط خبرنگارانش ( امیر پایور و کسری ناجی ) از نیویورک برای سر انجام برجام به به و چه چه میکرد صداتون در نمی آمد ، حالا چه شده ؟
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مشرق جان یه دیازپام ۱۰۰امشب بخور اسوده بگیر بخواب حالت خوب نیست خخخخخخخخخ.بعدشم نقشه بی بی سی نگرفت .میدونست مردم چقدر تنفر دارن نسبت بهش به هزارو یک دلیل.اا با کمک عده ای گفتن از اصلاحات دفاع کنیم شاید رای نیاره بدلیل تنفری که نسبت به ما دارن ولی کور خوندن .مرگ بر bbc
  • هادی ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    من خودم طرفدار اصولگرایان هستم ولی مشرق جان باید بهت بگم آب رفته به جوی بر نمی گرده وقتی که انگلیس دشمن به مردم ایران خط میده که به فلانی رای بدید و به فلانی رای ندید و مردم تهران هم مشتاقانه می پذیرند یعنی یه جای کار میلنگه یعنی روی تفکر مردم نفوذ کردن پس شما سعی کن تفکر مردم رو به راه اصلی باز گردونی. عده ای میگن مردم دنبال نماینده های جدید بودن که وضعیت اقتصادی رو بر طرف کنن ولی باید در پاسخشون بگم که وضعیت اقتصادی و بسیاری دیگر از مشکلات کشور به دولت مربوط می شود نه به مجلس به دولتی که از اقتصاد مقاومتی فقط و فقط نامش را به زبان می آورد با این انتخاب مردم تهران آن دسته اندک از نمایندگانی که در مقابل دولت اعتراض میکردند از مجلس خارج شدند.
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    این دشمن خارجی اگر نبود شما چی میکردید؟
  • ارمان ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    نمی دونم اون طرفیا که تو انتخاباتشون خیلی موقع زیر ورو میشن دستهای دشمن رو پیدا نمی کنند
  • ناصر ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    وای برما.. پس بصیرت افکار عمومی چیشد؟ آیا افکار عمومی ما مصالحشان را از بی بی سی جویا میشن؟
  • رضا ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    لعنت به بی بی سی و آن وطن فروش هایی که انجا مشغول خیانت هستند به کشور. بی بی سی با پررویی هر چه تمام , تمام تصاویر مورد نیاز خودش را از صدا سیما میگیرد و بر روی همان ها تحلیل میگذارد و خورد ملت ایران میدهد.
  • ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    دلایل حقوقی چنین ادعایی را باید حقوقدانان بین المللی و رسانه نظر بدهند. اما در مورد تفکیک رای تهرانی ها باید توجه داشت که: تهران تجمیع ایرانی هایی است که در فضای باز و بدون محدودیت های محیطهای کوچکتر فرصت ابراز وجود دارند. تهران همیشه مهم بوده است چرا که تهران ایران کوچک است با تلفیق همه قومیتها و شهرها و روستاها... اما: انقلاب که شد گفتید از تهران الگو بگیریم و ... لشکرهای چندگانه جنگ و جبهه که نقش مهمی در کنار سایر رزمندگان داشتند، مگر از همین بچه های تهران نبودند... تهران کلان شهری است که همه چیز درآن نمایان است. شاخص علم و فناوری، فقر و ثروت، عرفان و مذهب، هیئت و مداحی و ... با همه اشکالاتش در تهران است... مردمی صبور، زحمت کش و مهربان که بدلیل شرایط کاری و شهرنشینی، وقت و فرصت اندکی نسبت به سایر ایرانیان دارند ولی همیشه همراه انقلاب و نظام بوده و هستند... تغییرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تهران با فاصله زمانی در کل ایران تکرار خواهد شد.. لذا نظام باید با استفاده از خبرگان جامعه شناسی و فرهنگ، برنامه های هوشمندانه ای برای مدیریت این تغییر داشته باشد، اگر چه که تحول در تهران باز هم ادامه خواهد داشت و به سکون نخواهد رسید. و البته در این دوره بایستی نسبت به مردم شریف تهران بی انصافی نکینم و تصمیم این باره مردم در همراهی با یکی از یاران انقلاب را ارج نهیم و به انها تهمت نزنیم...
  • سلیمی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    بی بی سی در تمام برنامه های تفسیری و تحلیلی از مخالفان و موافقان استفاده می کند و خود این مسئله که افراد می توانند به نظرات مختلف توجه کنند آنها را به سوی این رسانه می کشاند و البته بی بی سی هم زیرکانه اهداف خود را دنبال می کند. دریغ که تلویزیون ما جرات و یا توان ساخت چنین برنامه هایی را ندارد. در تلویزیون ما مخصوصا اخیرا دو تحلیلگر می آیند و سخنان هم را تایید می کنند و تمام.
  • علی ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    ای بابا کی میره ابنهمه راه رو !!!!!!?????
  • همکار سابق ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    شکایت به کجا!!؟ به سازمان ملل که با خودشونه!؟؟ برادر من اگر سواد رسانه ای داری و دلت به حال کشور می سوزه که مردمش مثل مردم سوریه و کشورهای عربی دارن توسط رسانه های غربی هدایت می شن برو جلوی صداوسیما اعتراض کن بلکه این نهاد مونولوگ دهه 60تی که حتی 30 مردم ایران هم دیگه نگاهش نمی کنن از این حالت سنتی مونولوگی دو دهه پیش خارج بشه....بایکوت 40 میلیون نفر ار ملی گراها و غیر مذهبی ها یا مذهبی های تئوریک و بی طرف توسط این رسانه عملا باعث شده تمام این چهل میلیون برن سمت شبکه های غربی و حتی عربی که بین برنامه های بی طرفانه عملا منابع ملی خودشون رو دارن پیش بمی برن..
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    شما ک میگفتین کسی ماهواره نمیبینه،چی شد؟ حالا عاملش an بی بی سی؟
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مشرق زده به سیم اخر :)))))
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    ن عزیزم،اکثر شهرستانیای عزیز با قومی گریاشون آبروریزی کردن
  • میلاد ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    ناشناس 17:13 تو یکی بهتره حرف نزنی ک داره شعور ازت میباره
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخ
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    یه روز میگید به اهدافشون نرسیدن.یه روز میگید باید ازشون شکایت کنند.خودتون هم میفهمید که چی میگید؟
  • منوچهر ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    مررررررررررررگگگگگگگگگگ برررررررررررر بیبی سی مرگ بر ضدولایت فقیه و مرگ بر منافق
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    بله، خرج بی بی سی را دولت انگلیس میده اما دولت انگلیس هم با رای مردم تشکیل میشه.
  • ناشناس ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    آقاي عارف!!! دولت كه با قول صد روز هيچ كاري نكرد و تنها چيزي كه ما ازش ديديم غر زدن به دولت قبل بود. اميدوارم از شما هم همين روند به مجالس قبل رو نبينيم. اين گوي و اين ميدان. اين مجلس و اين دولت. ببينيم چند مرده حلاجيد. يا اينكه فقط طبل توخالي هستيد. اميدوارم يك خبرنگار باوجدان پيدا بشه ازت بپرسه قول چند روزه ميدي براي حل مشكلات.
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    دولت ایران باید از صدا و سیما شکایت کند
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
    0 0
    در مورد فتنه 88 قابل پي گيري هست
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    عالی هستی مشرق.
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    این متن طنز بود یا واقعی بود؟ من تا وقتی نظرات رو نخوندم فکر کردم طنزه. از خنده روده‌بر شدم.
  • محمد ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    بنظرتون مسولای ما از این عرزه ها دارن پاقعا؟؟
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    بهت می خندن نه برات می خندن ....!خخخخخخخخ
  • اسی ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    ما تا کی میخواهیم آنقدر ساده به قضیه دخالت انگلیس د رایران نگاه کنیم. شما کافی است به این سوال فکر کنید که چرا بودجه صدا و سیما در سال اخیر انقدر توسط دولت کاسته شد. شاید بدلیل اینکه دولتمردان به دنبال این بودند تا بی بی سی به مردمون در انتخابات جهت دهد. اقا ما سرمون کردیم توی برف فکر می کنیم همه جا گل و بلبل
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    واقعا متاسفم برای نظرات بی بی سی رو اگر بعنوان دشمن قبول دارید پس چرا از شماها حمایت میکنه ؟! چرا همیشه در هر فتنه و آشوب و یا سیاستهایی که اصلاح طلبان داشتند ازتون حمایت کرده؟! این رو کی میتونه پاسخ بده ؟؟!!!!! مگر افسادطلبان چه کرده اند که بی بی سی نجس از ازشون حمایت میکنه ؟! تا حالا من جوابی نگرفتم !!!! چرا تابحال از افراد انقلابی دفاع نکرده ؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علی ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    را تهرانی ها همیشه سیاسی و از سر شکم سیری بوده و هست خصوصا در این دوره که بالاشهری ها حضور بالاتری داشتند
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    دوره بعدی؟! انگار فقط توی یک شهر رای آوردین توهم ورت داشته؟ انگار حالیت نیست که خبرگان و مجلس شورای اسلامی باز هم در دست اصول گراهاست؟ این تازه با این وجود بوده که همه امکانات دولت در دست اصلاح طلب ها بوده. این در حالی بود که بی بی سی تون خودش رو کشت و تنها موفقیتی که کسب کرد فقط در سطح تهران بود که قبلا هم تهران همچین آش دهن سوزی نبود و حداقل رئیس جمهورهای اصول گرا توسط رای بقیه ایران اتخاب میشدند. این بزرگ ترین پیروزی بوده که اصلاح طلب ها میتونستن با بسیج کردن تمام امکانات و تازه در حالتی که اونوری ها هم حمایت میکردن به دست بیارن. حالا تو آقای ناشناس صحبت از رای آوردن و پیروزی میکنی؟! رو که نیست سنگ پایه.
  • شب ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    ای مشرق بی سواد که کرور کرور پول بیت المالو هاپلو وچاپلو میکنی بی بی سی از تاثیر گزاری بر افکار عمومی مردم نامید شده. حالا کارشناس اجیر کرده تا ی مشت آدم نادان مثل جنابعالی رو بر علیه مردم بشوراند. ضمنا اگه بتونی ثابت کنی که اعتراضات مردمی بخاطر تحریک انگلیس بوده باید به این سوال پاسخ بدی که شما مفت خورها تو این مدت چه غلطی می کردید که دشمن تونسته تو افکار عمومی نفوذ کنه؟!!!1
  • شب ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    مشرق جون ،جون هر کی دوس داری اون پیاممو بذار تا به عشق حالگیری تو حال کنم.
  • شب ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    بازیچه افکار پلید انگلیس و مشرق نشو اینا میخوان مردمو بجون هم بندازن.باور کن نفوذی واقعی انگلیس همین مشرقه .این آقا ی ذره نیت سالم تو وجودش نیس.
  • شب ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    مشرق جون بخاطر ادبیات این پیاما بی نهایت معذرت میخوام . باور کن خجالت کشیدم .تو رو خدا حلالم کن.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    کسی که اصولگراست از مرگ بر بی بی سی و انگلیس ناراحت نمیشه ایشالا که اینو قبول دارین با این مقدمه داشته باشین اون کامنتایی که مرگ به انگلیس و بی بی سی دادن چرا اینقدر منفی میگیرن حالا با خودتون روراست باشین بی بی سی برای هم طیفهای شما چه حکمی داره؟ اینقدر نگید ما به اونا کاری نداریم
  • شب ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    مشرق عزیز و بزرگوار حالمو ی جوری گرفتی که وجودم پره بغضه .از ته دل حلالم کن .تازه با حلالیت تو کارم تموم نی باس کلی توبه کنم.
  • شب ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    مشرق جون بقرآن توبه کردم دیگه چنین مزخرفاتی نگم .خواهشا کامنتای منو بردار لطفا. از همین الان دیگه سعی میکنم لال شم تا ابد. خدا نگهدار بازم میگم تو رو خدا حلالم کن برادر.
  • رأ به بی بی سی داده ها ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    و فقط رأی مجلس ایران و خبرگان را تلگرام و ماهواره دشمن تعیین نمود ولی ولی ولی ... دودش دودش دودش... به چشم مردم ایران گول خورده فقط و فقط میرود. خوش باشید رأی دهندگان به بی بی سی.
  • دولت ایران ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    چشم! نمی خواید از فرانسه و کانادا هم بابت لغو تحریم ها شکایت بکنیم؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس