کد خبر 541233
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶

ارتش چین اعلام کرد که ساخت اولین پایگاه نظامی این کشور را پس از مدتها بررسی و انجام هماهنگی های لازم، در خاک آفریقا آغاز کرده است.

به گزارش مشرق، چین چهار ماه قبل اعلام کرد که در حال گفت و گو با دولت جیبوتی برای ساخت یک پایگاه نظامی پشتیبانی در آن کشور است و امروز - جمعه - رسما آغاز ساخت این پایگاه را اعلام کرد.

موضوع ساخت این پایگاه امروز توسط وزارت دفاع چین اعلام شد و این نهاد نظامی با صدور بیانیه ای تصریح کرد که پس از به سرانجام رسیدن گفت وگوها و بر اساس توافقات دو کشور کار ساخت پایگاه شروع شده است.

به رغم شروع کار ساخت و ساز این پایگاه، دو کشور هنوز در حال انجام مذاکراتی در باره استقرار سامانه های مختلف در این مکان هستند.

تارنمای «چاینا ارگ» از قول «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع چین آورده است: هدف از ساخت این پایگاه کمک رسانی انساندوستانه با همکاری سازمان ملل، فعالتر شدن در سواحل سومالی و پشتیبانی بهینه در خلیج عدن و بهبود ماموریت های حفاظت از صلح است.

جیبوتی کشوری مهم در شاخ آفریقا به حساب می آید که دارای موقعیت راهبردی میان دریای احمر و خلیج عدن است و به دلیل نزدیکی و مجاورت خلیج عدن، دریای احمر و سواحل یمن، به پایگاهی برای آمریکا، فرانسه، ایتالیا، پاکستان و ژاپن تبدیل شده است.

بسیاری از ناظران بر این باورند که افزایش درگیری ها در این منطقه و بخصوص تحولات یمن باعث شده تا چین نیز در اندیشه پیشبرد طرح ساخت پایگاهی در جیبوتی باشد تا بتواند در صورت ضرورت نیروی دریایی خود را سریعا وارد عمل کند.

ساخت نخستین پایگاه نظامی چین در این کشور پیشتر با انتقادهای زیادی از سوی برخی کشورها همراه بود که دولت پکن با مردود دانستن آن، تاکید کرد که این پایگاه یک ساختار لجستیک و حمایتی از مأموریت های حافظ صلح است و نیازی به دشمنی با آن نیست.

اگرچه سخنگوی وزارت دفاع چین جزییات زیادی در این باره افشا نکرده اما گزارش های دریافتی حاکی است که قرارداد این کشور با جیبوتی برای ساخت این پایگاه 10 ساله است.

از سوی دیگر چین اعلام کرده که از سال 2008 میلادی برای همکاری با سازمان ملل متحد و انجام ماموریت های منطقه ای بخصوص در سواحل سومالی 21 گروه پشتیبان و بیش از 60 کشتی به منطقه اعزام کرده است.

پیشتر برخی رسانه های شرق آسیا دلیل این اقدام چین را حضور نظامی آمریکا در منطقه عنوان کرده بودند که در کنار کشتی ها و ناوهای جنگی و جنگنده های خود در جیبوتی بیش از چهار هزار نیروی نظامی نیز مستقر کرده است.

چین بزرگترین شریک تجاری آفریقاست و ارزش تبادلات تجاری طرفین در سال 2014 میلادی از مرز 200 میلیارد دلار گذشت که بیش از سه برابر تجارت آفریقا و آمریکا محسوب می شود.

چین اعلام کرده است که تیم نیروهای حفاظت از صلح این کشور به هشت هزار نفر خواهد رسید و برای کمک به اتحادیه آفریقا برای واکنش به مخاطرات منطقه ای نزدیک به 100 میلیارد دلار در اختیار این اتحادیه قرار می دهد.

چین دسامبر سال گذشته از قصد خود برای ساخت این پایگاه نظامی در جیبوتی در کنار پایگاه های نظامی فرانسه و آمریکا خبر داده بود.

چین طی سالهای اخیر سرمایه گذاریهای کلانی در بخش های مختلف این کشور کوچک آفریقایی از جمله بخش های زیرساختی آن داشت و ساخت و راه اندازی پایگاه نظامی می تواند دور تازه فعالیت پکن در شاخ آفریقا محسوب شود.

به همین سبب ساخت پایگاه یاد شده برای کشورهای غربی بیشتر به منزله ورود جدی چین به منطقه و فعالتر شدن سیاست های نظامی برون مرزی پکن در این حوزه محسوب می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    0 0
    پس جیبوتی کجایی چی شد ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس