کد خبر 540127
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب تأکید کرد که ۴ کشور عربی با مطرح کردن ادعاهای واهی، اینبار علیه لبنان اعلام جنگ کرده‌اند.

 به گزارش مشرق، "عبدالباری عطوان" در مقاله امروز خود در روزنامه "رأی الیوم" نوشت: 4 کشور عربی حاشیه خلیج فارس به سرکردگی عربستان با منع سفر اتباع خود به لبنان علیه این کشور اعلام جنگ کردند. آنان همچنین از اتباع خود خواستند لبنان را ترک کنند. همه این اقدامات فقط به خاطر مخالفت لبنان با تصمیم وزرای امور خارجه اتحادیه عرب برای محکوم کردن ایران صورت گرفته است.

عطوان افزود: عربستان سعودی به دلیل حمایت مالی از بعضی همپیمانان خود در لبنان و وعدۀ کمک 4 میلیارد دلاری برای تسلیح ارتش و نیروهای امنیتی لبنان، انتظار داشت که دولت و همه طوایف حاکمیت و کرامت خود را کنار بگذارند و زیر سلطه دولت سعودی باشند و علیه دشمنان آل سعود اعلام جنگ کنند .. و هیچ اهمیتی نمی‌دهد که این موضع گیری ها چه خطری برای امنیت لبنان و جامعه و بافت جمعیتی این کشور داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: نمی‌دانیم که عربستان سعودی از لبنان و نخست وزیر و نخبگان سیاسی این کشور چه می‌خواهد؟ آیا انتظار دارد که تمام سلام نخست وزیر لبنان سینه خیز از بیروت به ریاض برود تا بعد درخصوص بخشیدن این کشور فکر کند.

سردبیر روزنامه رأی الیوم افزود: لبنان از عربستان کمک مالی نخواسته بود بلکه عربستان چنین پیشنهادی را مطرح کرد.

وی افزود: ارتش لبنان متعلق به همه مردم این کشور است و عقیده آن مبتنی بر مقابله با هرگونه تجاوزگری اسرائیل می باشد. بنابراین توقف کمک مالی در درجه نخست به نفع رژیم صهیونیستی است و همچنین باعث کاهش توان آن در مقابله با تروریسم می شود.

به گزارش شبکه خبری العالم، عطوان با اشاره به قدرت بسیار زیاد حزب الله لبنان گفت: عربستان سعودی از حزب الله متنفر است و امیدوار بود که رژیم صهیونیستی در حملات سال 2006 آن را نابود کند .. درست مانند تلاشهای کنونی این کشور برای از بین بردن ائتلاف "حوثی – صالح". ولی حملات 31 روزه اسرائیل با پیشرفته ترین جنگنده ها و تانکهای آمریکایی موفقیت آمیز نبود.

عطوان تاکید کرد، اقدامات عربستان باعث می شود لبنان وارد بحران و بی ثباتی و فتنه و شاید هم جنگ داخلی شود.

عطوان با اشاره به اتهامات و اهانتهای عربستان علیه حزب الله لبنان، تأکید کرد: عربستان توصیفها و اهانتهایی را علیه حزب الله مطرح کرده که انسان از به زبان بردن آنها شرمگین می شود.

سردبیر روزنامه رأی الیوم  می نویسد: لبنان اشتباهی نکرده که عذرخواهی کند،.آیا پاسداری از امنیت و ثبات کشور و تلاش از ورود به جنگ داخلی و طایفه ای، گناهی است که باید به خاطر آن عذرخواهی کرد؟ این سؤال را مطرح می کنیم ولی انتظار جواب نداریم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ح عبدالهی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    0 0
    غلط زیادی کردند . اجلشون رسیده همین روزهاس که تاوان کارهاشونو پس بدند .
  • افشین تهران ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    0 0
    السعود غرق در تکبر و نادانی.
  • مسعود ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
    0 0
    تانک ها آمریکایی معلومه خیلی بیسواده بابا خودشون بهترین تانک هارو دارن
  • كارشناس جوان ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    به زودي كشورهايي مثل چين و روسيه و حتي اروپا جاي عربستان را در لبنان پر ميكنند. انشاالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس