محمد اصفهانی به عنوان خواننده برگزیده موسیقی پاپ و علیرضا قربانی به عنوان خواننده برگزیده موسیقی سنتی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» از جمله قاریان ممتاز کشورمان هستند.

به گزارش مشرق، شامگاه شنبه، اول اسفند‌ماه سال جاری مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» در تالار وحدت و با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف و به ویژه تقدیر از برگزیدگان نخستین مسابقه «باربد» که برای این دوره از جشنواره طراحی و تدارک دیده شده بود به کار خود پایان داد.

صرف‌نظر از اتفاقاتی که در طول برگزاری این رویداد بزرگ هنری و در جریان مراسم اختتامیه آن روی داد نکته جالب توجه اینکه برگزیدگان خوانندگی هر دو بخش موسیقی پاپ و موسیقی سنتی این دوره از جشنواره، پیش از آنکه به فعالیت حرفه‌ای در زمینه موسیقی حرفه‌ای اشتغال داشته باشند، هر دو از جمله قاریان ممتاز قرآن کریم محسوب می‌شوند.

محمد اصفهانی با نام کامل محمدمهدی واعظی اصفهانی، خواننده نام‌آشنای موسیقی پاپ کشور است که در این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» برای خوانندگی در آلبومی موسوم به «شکوه» به عنوان بهترین خواننده پاپ انتخاب و معرفی شد.

شاید کمتر کسی نوجوان 12 ساله‌ای را که در بدو ورود امام‌خمینی(ره) به میهن در بهمن 57 و پیش از سخنرانی تاریخی ایشان، جمع کثیری از هم‌میهنان حاضر در بهشت زهرا(س) را با آیاتی از کلام‌الله مجید مستفیض کرد به یاد داشته باشد؛ آن نوجوان که با اونیفورم مدرسه‌ای خود در پیشگاه امام امت(ره) به قرائت قرآن پرداخت، همان محمد اصفهانی؛ خواننده چیره‌دست آلبوم‌های گوناگون موسیقی است که اغلب آنها نیز در حوزه آثار موسیقی دینی و ارزشی مطرح هستند.

اصفهانی در طول دوران حرفه هنری خود دست از تمرین و ممارست در زمینه قرائت قرآن و ادعیه دینی برنداشت و در این حوزه به توفیقاتی نائل آمد که البته برخی از این جهد و کوشش او به ویژه در حوزه قرائت ادعیه دینی ضبط و تبدیل به آثار ماندگاری شده است، همچون مجموعه ادعیه، مناجات و تواشیح که تک‌خوان آن عباس سلیمی و محمد اصفهانی هستند و با گروه تواشیح اهل بیت(ع) ضبط شده‌ است.

این خواننده متعهد و ارزشی موسیقی پاپ که از سال 76 به طور رسمی فعالیت خود را در حوزه خوانندگی آغاز کرده تاکنون در بیشتر قطعات موسیقی دینی و ارزشی خوانده است که از آن جمله می‌توان به تیتراژ سریال‌های تاریخی و دینی «معصومیت از دست رفته»، «تنهاترین سردار»، «امام علی(ع)» و «ولایت عشق» اشاره کرد.

اما در حوزه موسیقی سنتی نیز در آئین اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی «موسیقی فجر» و در رشته خوانندگی، علیرضا قربانی به دلیل خوانندگی در آلبوم «قطره باران» حائز رتبه نخست شد.

برگزیدگان موسیقی‌فجر از قاریان ممتاز کشور هستند

علیرضا قربانی نیز که در اغلب آثار دینی و ارزشی خوانندگی کرده است کار خود را از نوجوانی با قرائت قرآن آغاز کرده و پس از کسب فیض از محضر بسیاری از استادان قاری قرآن و همچنین نائل آمدن به مدارج ممتاز در رشته قرائت قرآن کریم، کار حرفه‌ای خود را در حوزه موسیقی سنتی و مشخصاً خوانندگی آغاز کرد.

قربانی را به واسطه آثاری که تاکنون خوانندگی آنها را به عهده داشته است خواننده قطعات عرفانی می‌دانند؛ خوانندگی «سمفونی مولانا»، «سرو روان»، «قاف عشق» و... از جمله آثار موجود برای اثبات این مدعا هستند.

اما بیشترین همکاری علیرضا قربانی در دوران حرفه‌ای خوانندگی در ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی؛ خالق آثاری ماندگار همچون «امام علی(ع)»، «بوعلی سینا» و ... بوده است.

از جمله مجموعه‌های نمایشی که علیرضا قربانی خوانندگی موسیقی متن و تیتراژ آن را به عهده داشته است می‌توان به «شب دهم»، «روشنتر از خاموشی»، «پرده‌نشین»، «مدار صفر درجه» و... اشاره کرد که اغلب در حوزه موسیقی دینی و ارزشی طبقه‌بندی می‌شوند.

بینندگان رسانه ملی اخیراً شنوای موسیقی تیتراژ سریال پرمخاطب «کیمیا» به خوانندگی علیرضا قربانی بودند که آهنگسازی آن را آرمان موسی‌پور به عهده داشت.


منبع: ایکنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس