کد خبر 538965
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹

با وجود تغییر زمان برگزاری همایش بین‌المللی خودرو ایران با ریخت و پاش خودروسازانی که همیشه از بی‌پولی می‌نالند و تلاش دولتی‌ها برای برگزاری این همایش در پسابرجام، تعداد خودروسازان خارجی که برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند، نسبت به سال گذشته تنها ۲ مورد افزایش یافته است.


 به گزارش مشرق، سومین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران قرار است 10 و 11 اسفند ماه در تهران برگزار شود. این همایش طی دو سال گذشته در آذرماه برگزار شد و قرار بود امسال نیز در 8 و 9 آذرماه برگزار شود اما وزارت صنعت و مسئولان برگزاری این همایش، زمان اجرای آن را تغییر دادند و به 10 و 11 اسفند ماه موکول کردند تا خودروسازان خارجی بیشتری در این مراسم حضور داشته باشند.

ساسان قربانی، دبیر همایش بین المللی خودرو امروز در یک نشست خبری با اشاره به حضور 14 شرکت خودروساز خارجی در همایش سال گذشته، گفت: این تعداد امسال به 16 شرکت رسیده است که 5 شرکت چینی هستند.

وی تصریح کرد: البته سال گذشته تعداد خودروسازان چینی حاضر در همایش بیشتر از امسال بود.

قربانی در مورد استقبال کم شرکتهای خارجی از حضور در همایش ایران نیز گفت: همزمانی برگزاری همایش تهران با نمایشگاه خودرو ژنو باعث شده تا برخی شرکتها نتوانند در همایش تهران حضور یابند.

توضیح دبیر همایش خودرو، این سوال را ایجاد می‌کند که چرا در وقت تغییر زمان همایش، به این موضوع توجه نشده بود و اصولاً چرا برگزاری چنین مراسمی با برنامه ریزی دقیق و هدفمند صورت نگرفته تا هزینه هنگفتی که برای برگزاری چنین همایشی می شود به هدر نرود؟

امیرحسین قناتی، مدیر کل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت نیز در این نشست خبری با بیان اینکه تاکنون هیچ شرکت خودروساز خارجی پیشنهادی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران نداشته است، گفت: پیشنهادات مطرح شده از سوی خودروسازان خارجی در قالب جوینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) بوده است.

وی ادامه داد: شرکتهای بنز، فیات، فولکس واگن، ایسوزو، مزدا، نیسان و تویوتا مذاکراتی را با خودروسازان ایرانی داشته اند.

به گفته وی، فولکس واگن تاکنون با 5 شرکت ایرانی مذاکره کرده است.

* میهمانی مجلل خودروسازان بی پول

در ادامه این نشست خبری، قربانی دبیر همایش بین المللی خودرو با اشاره به ثبت نام 311 میهمان خارجی برای حضور در این همایش، گفت: پیش بینی ما این است که این رقم به بیش از 500 نفر برسد که این افراد میهمان شرکتهای خودروساز و قطعه ساز خواهند بود.

به این ترتیب خودروسازان و قطعه سازانی که طی سالهای اخیر همواره از کمبود منابع مالی خود نالان بوده‌اند امسال نیز برای سومین مرتبه میزبان شرکتهای خارجی خواهند بود که اصولاً مشخص نیست با چه هدفی به ایران سفر می‌کنند.

در چنین شرایطی، برگزاری همایش خودرو طی دو سال گذشته دستاورد خاصی به همراه نداشته و هیچگاه منتج به عقد قرارداد همکاری سودمندی برای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران نشده است.

این مسئله بارها انتقاداتی را از سوی کارشناسان صنعت خودرو به همراه داشته است.

هرچند ممکن است عده ای عنوان کنند که برگزاری چنین همایش‌هایی باعث افزایش تعاملات اقتصادی ایران در فضای جهانی خواهد شد و یا اینکه هزینه برگزاری چنین مراسم‌هایی رقم بالایی برای خودروسازان نخواهد بود، اما نباید فراموش کرد که اثربخشی اینگونه همایش ها نیازمند برنامه ریزی جدی و دقیق برای بهره‌برداری از حضور طرف‌های خارجی در ایران است و پیش از آن باید مذاکرات موثری بین خودروسازان ایرانی و خارجی صورت گیرد تا در جریان حضور خارجی‌ها در همایش، زمینه همکاری ها گسترش یابد و چندین قرارداد همکاری بین شرکتها به امضا برسد.

همچنین خودروسازان و قطعه سازان همواره از شرایط نامناسب مالی خود نالان بوده اند که با مدیریت منابع مالی این شرکتها، هرچند هزینه‌های کوچک می‌توان بهره‌وری قابل توجهی را ایجاد کرد.

در عین حال، اگر این بحث را مطرح کنیم که برگزاری همایش می‌تواند محلی برای آشنایی بیشتر و مذاکره شرکتهای ایرانی و خارجی باشد، باید گفت که برگزاری دو دوره همایش در دو سال گذشته چنین دستاوردی را به همراه نداشته است.

* تغییر زمان برگزاری همایش هم تأثیری در حضور خارجی‌ها نداشت

در این میان، دولتی ها و مسئولان برگزاری سومین همایش بین المللی خودرو به منظور افزایش حضور طرف‌های خارجی در این همایش و بهره‌برداری تبلیغاتی بیشتر از آن نسبت به تغییر زمان برگزاری اقدام کردند و آن را از آذرماه به اسفند موکول کردند تا در شرایط پسابرجام شاهد حضور تعداد بیشتری از خودروسازان خارجی در ایران باشیم.

اما این اقدام تنها منجر به افزایش 2 واحدی تعداد شرکتهای خارجی شده که برای حضور در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند، حال باید ببینیم همین تعداد شرکت هم به ایران خواهند آمد یا خیر.

این در شرایطی است که خودروسازان ایرانی طی یک سال اخیر خبرهای تبلیغاتی پر رنگ و لعابی در مورد مذاکره با خودروسازان خارجی مطرح کرده‌اند اما تاکنون به جزء پژو، قرارداد جدیدی با شرکتهای خودروساز خارجی برای تولید سواری در ایران امضا نشده است.

به این ترتیب نمایشگاه و همایش بین المللی صنعت خودرو در حالی با حمایت وزارت صنعت برگزار می شود که هدف‌گذاری دقیق و برنامه‌ریزی منسجمی برای اثربخشی آن صورت نگرفته و بیشتر یک شوی رسانه‌ای برای عرض اندام دولتی ها و شرکتهای خودروساز و قطعه ساز در فضای تبلیغاتی پسابرجام است.

شاید بهتر بود هزینه برگزاری این همایش صرف برگزاری کنفرانسی برای یافتن راهکارهای کاهش قیمت تمام شده تولید، مدیریت هزینه‌ها، بهینه سازی قیمت‌ها و به روز رسانی تولیدات صنعت خودرو می‌شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس