کد خبر 538906
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

دور چهارم نشست چهار جانبه مذاکرات صلح افغانستان در حالی فردا برگزار خواهد شد که برخی از کارشناسان موقعیت و زمان فعلی را برای دستیابی به صلح مناسب نمی‌دانند.

به گزارش مشرق، دور چهارم مذاکرات چهار جانبه نمایندگان آمریکا، چین، پاکستان و افغانستان فردا در کابل برگزار خواهد شد و بر اساس اظهارات وزارت امور خارجه افغانستان در این دور قرار است زمان گفت‌وگوهای رو د ر رو با نمایندگان طالبان مشخص شود.

در این مدت، مقامات و سازمان‌هایی با اعتراض نسبت به برگزاری این نوع از مذاکرات، آن را تلف کردن وقت تلقی کرده‌اند.

«احمد ضیاء مسعود» نماینده ویژه رئیس‌جمهور افغانستان در جمع سران جهادی و مقامات محلی ولایت تخار در شمال افغانستان اعلام کرد: متأسفانه حکومت افغانستان هیچ طرح و برنامه‌ای برای مبارزه با مخالفان مسلح دولت ندارد.

وی اظهار داشت: ما هرگز از جنگ طرفداری نکرده‌ایم، اما روند کنونی مذاکرات صلح هیچ سودی به همراه نخواهد داشت و تنها وقت تلف کردن است.

طالبان افغانستان تلاش کردند تا نسبت به هر زمان دیگری نفوذ خود در سراسر این کشور را گسترش دهند. آنها حتی حملات خود را در فصل زمستان افزایش داده‌اند.

روسیه نیز با برگزاری و ادامه مذاکرات 4 جانبه مخالف است و بر اساس گزارش‌ها قصد دارد تا ابتکار جدیدی را برای دستیابی به این هدف راه‌اندازی کند.

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان گفته بود که مقامات مسکو امیدوارند تا نشستی در سطح وزرای خارجه روسیه، چین و هند در ماه آوریل سال جاری میلادی در مسکو در مورد افغانستان برگزار کند.

کابلوف اعلام کرده بود که روسیه به اقدامات(مذاکرات چهار جانبه) بی‌فایده نخواهد پیوست و این موضوع را قبلا به آمریکایی‌ها گفته‌ است.

«هلنا ملک‌یار» کارشناس مسائل افغانستان نیز در مورد زمان مناسب مذاکره دولت کابل و طالبان می‌گوید که باید روند صلح را ادامه دهیم اما موضوع نگران‌کننده این است که دولت کابل در وضعیت کنونی در موقعیت ضعیفی قرار دارد.

این کارشناس بر این باور است که در حال حاضر زمان مناسبی برای دولت افغانستان به منظور دستیابی به راه‌حل نیست و در ابتدا می‌بایست موقعیت خود را در میادین جنگ با طالبان استحکام بخشد.

روز گذشته رسانه‌های این کشور از معامله دولت با طالبان در ولایت هلمند خبر دادند که بر این اساس، صدها نظامی افغان از برخی از مناطق استراتژیک این ولایت خارج شدند.

به نظر می‌رسد که یکی از شروط طالبان برای پیوستن به روند صلح، واگذاری بخش‌هایی از افغانستان از جمله ولایت هلمند به آن‌ها بوده است که فرصت اکنون فراهم شده است. این واگذاری که می‌تواند به عنوان توافقات اعلام‌ نشده علاوه بر قوی‌سازی طالبان اجرایی شود از طرفی به مسائل مربوط به مواد مخدر و قاچاق نیز مرتبط است زیرا هلمند اصلی‌ترین مرکز مواد مخدر در افغانستان و یکی از عمده‌ترین مراکز تولید این مواد در جهان است.

این در حالی است که «اشرف غنی» رئیس جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نسبت به ادامه این گفتگوها خوشبین می‌باشند.

اشرف‌غنی در مراسم بیست‌وهفتمین سالگرد نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان از «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی و همچنین طالبان خواست تا در سازندگی افغانستان سهم بگیرند.

همچنین عبدالله عبدالله در این مراسم اعلام کرد که طالبان به روند صلح بپیوندند و نقش مردم در صلح افغانستان کلیدی است و مجاهدین نیز برای این هدف کمک کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس