عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه برنامه درستی برای رفع مشکلات اقتصادی در دولت وجود ندارد، گفت: عدم وجود برنامه مناسب در حوزه اقتصاد باعث شد که دولت به سمت بسته‌های اقتصادی بی معنا و اقداماتی از این قبیل برود.

به گزارش مشرق، حجت الله عبدالملکی‬‎ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در نشست تخصصی « بررسی مسائل اقتصادی دولت» که صبح امروز برگزار شد، گفت: ابتدا باید از دولت به دلیل انتخاب چنین تیم اقتصادی‌ تمجید کنیم. من سال 92 نیز گفتم که این تیم اگر بخواهد می‌تواند اوضاع اقتصادی کشور را تغییر دهد البته به شرط اینکه بخواهد و روی مبانی بایستد.

عبدالملکی‬‎ تصریح کرد: هر اقتصادی مبتنی بر یکسری مبانی و ریشه‌های فلسفی است. یعنی نوع شناختی که آن جریان از هستی دارد و اقتصاد لیبرال سرمایه‌داری امریکایی تعبیری است که آن را برای الگوی اقتصادی که اکنون در ایران پیاده می‌شود، می‌توان به کار گرفت.

وی با بیان اینکه بعد از دوران دفاع مقدس نگاه ما در بعد اقتصادی تغییر کرده است، تاکید کرد: برخی از جریان‌ها بعد از دفاع مقدس به طور رسمی وارد اقتصاد شدند و فرمان اقتصادی کشور را به دست گرفتند و بعد از آن هم این فرمان امروز در دست دولت یازدهم قرار گرفته است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دولت یازدهم یک میدان وسیع‌تری به تفکر لیبرال در حوزه اقتصادی دارد. تا جایی که برخی از وزرا این مسئله را به صراحت اعلام می‌کنند. تعدادی از وزرای دولت خودشان از سرمایه دارهای بزرگ هستند که این چنین افرادی به عدالت اجتماعی و اقتصادی اعتقادی ندارند.

عبدالملکی‬‎ یادآور شد: نتیجه تفکر لیبرال و دین ستیزی در حوزه اقتصاد باعث شده ما با مشکلاتی روبرو شویم. به طور مثال در عرصه اقتصاد مقاومتی امروز تفکر لیبرال و جبهه گیری را به عنوان یک پایه مطرح می‌کنند و بعد می‌خواهند اقتصاد مقاومتی را روی آن پیاده کنند. در صورتی که این دو با هم در تضاد هستند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: گاهی اقتصاددانان و محققان کشورهای کم‌تر توسعه یافته از اقتصاددانان و مکتب فکری غرب بازی اساسی می‌خورند. به طور مثال وزیر نفت کشور ما در گذشته گفته است که ما در فراوری نفت توانایی نداریم و وظیفه ما فقط تولید نفت خام است.

وی افزود: باید عقل خود را به کار انداخت چرا ما باید نفت خام را بشکه‌ای 30 دلار بفروشیم و بعد غرب آن‌را فراوری کند و با 45 برابر قیمت به ما بفروشد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: انتظار داشتیم که دولت یازدهم تولید محور باشد و اگر در دولت تولید محور قرار می‌گرفت مسلماً سیاست خارجی، بودجه،‌ اصلاح یارانه‌ها، نظام بانکی و همه برنامه‌های ما نیز با این رویکرد تنظیم می‌شد، ولی متاسفانه دوستی با غرب محور قرار گرفت و باعث شد تولید لطمه بخورد و مفاسد اقتصادی بیشتری را شاهد باشیم.

عبدالملکی‬‎ در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ما امروز به دنبال تعامل با غرب و آمریکاست. در صورتی که در نظام ما نظر توده و مردم ضد استکبار و ضد آمریکا است. در چنین فضایی اگر محور سیاست نزدیکی به غرب باشد، باید توده مردم توجیه شوند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: معیشت و رفاه حداقلی بسیار مهم است و اسلام بر این مسئله بسیار تاکید کرده است لذا دولت هوشمندانه روی معیشت مردم دست گذاشت اما سوء استفاده آنجایی صورت گرفت که معیشت مردم به تعامل با غرب گره زده شد.

عبدالملکی‬‎ اظهار داشت: در گذشته گفته می‌شد که مشکلات مردم بستگی به رفع تحریم‌ها دارد ولی حال که گفته می‌شود تحریم‌ها برداشته شده است رئیس جمهور می‌گوید 60 درصد مشکلات به تحریم‌ها ربطی ندارد و بحث برجام 2 را مطرح می‌کند که به اعتقاد من طرح برجام 2 به معنای شکست دولت در حوزه اقتصاد است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: ما اگر تولید را محور قرار می‌دادیم مشکلات اقتصادی ما حل می‌شد و بودجه ما از نفت مستقل می‌شد ولی اگر دولت به این گونه عمل می‌کرد دیگر بهانه‌ای برای تعامل با غرب نداشت.

وی افزود اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد مردم به طور طبیعی به سمت تقابل با غرب می‌رفتند، غرب هم متوجه این موضوع شده بود و به همین دلیل سعی می‌کرد تا زمانی که اقتصاد مقاومتی اجرا نشده بحث مذاکرات انجام شود.

عبدالملکی‬‎ با بیان اینکه برنامه درستی برای رفع مشکلات اقتصادی در دولت وجود ندارد، گفت: عدم وجود برنامه مناسب در حوزه اقتصاد باعث شد که دولت به سمت بسته‌های اقتصادی بی معنا و اقداماتی از این قبیل برود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس