مسعود میرکاظمی با اشاره به افزایش ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی حجم نقدینگی در دولت یازدهم گفت: این در حالی است که مسئولان دولت یازدهم همواره نسبت به رشد نقدینگی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی در ۸ سال گذشته منتقد بوده‌اند.

به گزارش مشرق، سید مسعود میرکاظمی در نشست خبری "معیشت و پیشرفت، خواستگاه مجلس دهم" که در خبرگزاری تسنیم در حال برگزاری است اظهار داشت: مجلس دهم باید مجلسی باشد که خارج از داد و فریادهای سیاسی واقعیت‌های اقتصادی کشور را بشناسد و بر مبنای واقعیت‌های اقتصاد کشور راهکار ارائه دهد.

وی افزود: بعضی از مشکلات اقتصادی ما در تمامی دولت‌ها وجود داشت و در همین دولت نیز دیده می‌شود؛ همواره اعلام شده که به دنبال رشد اقتصادی هستیم که گاهی موفق بوده‌ایم و گاهی نیز ناموفق. مدیریت بیکاری در تمام دولت‌ها به عنوان یکی از بخش‌های اصلی مدیریت اقتصادی مطرح شده اما معمولا با بیکاری دو رقمی مواجه بوده‌ایم. بحث کنترل نقدینگی و تورم همچنان مطرح می‌شود و در دولت یازدهم تا شهریورماه شاهد دو برابر شدن نقدینگی در کشور بودیم و تا امروز نقدینگی موجود به بیش از 500 هزار میلیارد تومان رشد در دولت یازدهم رسیده، در حالیکه همواره مسئولان دولت یازدهم نسبت به رشد نقدینگی 400 هزار میلیارد تومانی در 8 سال گذشته منتقد بوده‌اند.

میرکاظمی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در 3 بخش ساختاری، مدیریتی و بین‌المللی قابل تقسیم‌بندی است، گفت: به زعم همه کارشناسان اینکه بگویند تمام مشکلات اقتصادی به تحریم بر می‌گردد غیرقابل قبول است بلکه تنها 20 درصد مشکلات اقتصادی کشور به مسائل بین‌المللی بر می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه نماینده مجلس نباید تحت تاثیر موضع‌گیری‌های سیاسی قرار گیرد، گفت: دولت یازدهم همواره منتقد تصمیمات اقتصادی دولت گذشته بود اما عینا مسائل مورد نقد دولت، در دولت یازدهم هم ادامه یافته و نباید آدرس غلط به اقتصاد داد.

وی افزود: مگر می‌شود موضوعی با مدیریت اشتباه ایجاد شده باشد و همان موضوع در دولت جدید ادامه یابد اما این بار دلیل آن فقط تحریم باشد؟

میرکاظمی با بیان اینکه رکود جهانی از سال 2008 آغاز شده و تاکنون هم ادامه یافته است، گفت: چرا روی عامل رکود جهانی کار نکرده‌ایم و چرا تاثیر رکود جهانی را در مشکلات اقتصادی کشور نادیده گرفته‌ایم و اینکه امروز نمی‌توانیم تقاضای خوبی برای بازار نفت پیدا کنیم یکی از مهمترین دلالیش رکود جهانی است.

وی افزود: رشد اقتصادی امروز منفی است و شاهد جهش نقدینگی در کشور هستیم. پس نمی‌توانیم با وجود این حجم از نقدینگی و رشد منفی اقتصادی کنترل تورم را محقق کنیم.

وی تصریح کرد: در طول 37 سال گذشته در برخی حوزه‌ها از جمله سلول‌های بنیادی، هوافضا و صنایع دفاعی توانستیم افتخارات جهانی به دست آوریم. آیا این افتخارات با نگاه اقتصاد مقاومتی بوجود آمده یا کسانی آمده‌اند و این فناوری‌ها را در اختیار ما قرار داده‌اند؟

میرکاظمی افزود: یک دیدگاه برای حل مسائل کشور روی آوردن به سمت غرب است و در یک دیدگاه دیگر اقتصاد مقاومتی و برون‌نگری عالمانه وجود دارد و اکنون این دو دیدگاه در مجلس دارند تقابل می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر به طور مثال در صنعت خودرو ما منتظر باشیم که پژو بیاید مشکلات ما را حل کند مردم همچنان در مشکلات خود به سر خواهند برد؛ چرا ما توانسته‌ایم در ماهواره‌های فضایی افتخارات جهانی کسب کنیم؟ آیا در خودرو نمی‌توانیم موفق باشیم؟ مگر صنعت خودرو پیچیده‌تر از صنعت فضایی است؛ ما قبل از کره جنوبی صنعت خودرو داشتیم چه شد و چه نگاهی باعث شد که امروز در صنعت خودرو اینچنین دچار مشکلات باشیم؟

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: امروز در برخی حوزه‌ها که ایران پیش‌رو است جوانان ما با تکیه بر منابع داخلی و سرمایه خودشان اعتلای ملی را رقم می‌زنند و این به معنای قطع رابطه نیست؛ در حوزه اقتصادی باید چنین تفکری داشته باشیم و باید برون‌نگری عالمانه داشته باشیم.

وی افزود: آمریکا امروز دارد با اسناد بدون پشتوانه مثل دلار و یورو مشکلات اقتصادی کشورش را حل می‌کند و کشورش را داره می‌کند و هزینه‌اش را ما داریم می‌دهیم و در این راه داریم به آمریکا کمک می‌کنیم؛ در این نوع اقتصاد اجازه رشد به کشورهایی چون ما نمی‌دهند.

میرکاظمی با بیان اینکه اتکاء به توانمندی داخلی به معنای خط کشیدن  دور خودمان نیست، گفت: باید توان داخلی را محور تمامی فعالیت‌هایمان قرار دهیم و بتوانیم توان داخلی را بارورتر از گذشته کنیم چرا که تجربه نشان داده در هر حوزه‌ای موفق عمل کرده‌ایم با تکیه بر توانمندی داخلی بوده است.

ادامه دارد...
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    خیلی خوب بود
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    پس واسه همينه كه همه كسب و كارها و پروژه ها خوابيده پس نقدينگي زياد شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس