مقام‌های اروپایی بامداد شنبه در گفت‌وگو با یک نشریه آلمانی تصریح کرده‌اند ائتلاف ناتو در صورت ایجاد درگیری نظامی بین ترکیه و روسیه، در حمایت از آنکارا وارد اقدام نظامی نخواهد شد.

 به گزارش مشرق، همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و روسیه، مقام‌های اروپایی می‌گویند ائتلاف «ناتو» وارد جنگی با روسیه که بر اثر تحرکات ترکیه ایجاد شده باشد، نخواهد شد.

طبق گزارش اسپوتنیک، یک مقام اروپایی در گفت‌وگو با نشریه آلمانی اشپیگل، با اشاره به بالا گرفتن تنش‌ها بین روسیه و ترکیه گفت: «نیروهای مسلح دو کشور، هر دو مشغول درگیری‌هایی شدید در مرز ترکیه و سوریه هستند که در برخی مواقع فاصله‌شان از یکدیگر کمتر از چند کیلومتر است.»

به موجب بند 5 معاهده ناتو، در صورتی که یکی از اعضای این ائتلاف هدف حمله قرار بگیرد، بند دفاع جمعی لازم‌الاجرا می‌گردد و این ائتلاف علیه کشور مهاجم، وارد عمل می‌شود.

«جین آسلبورن»، وزیر خارجه لوگزامبورگ، اما در مصاحبه با اشپیگل می‌گوید: «ناتو نمی‌تواند به خودش اجازه بدهد به دلیل تنش‌های اخیر ترکیه و روسیه وارد درگیری نظامی با روسیه بشود.»

این مقام اروپایی با اشاره به بند 5 معاهده ناتو تأکید کرد که «این ضمانت تنها در زمانی که یکی از کشورهای عضو هدف حمله آشکار قرار بگیرد، معتبر است.»

یک دیپلمات آلمانی که به شرط عدم افشای نام با اشپیگل گفت‌وگو می‌کرد هم نظرات مشابهی مطرح کرد و گفت: «ما برای جنگی که ترکیه شروع‌کننده آن باشد، بهایی پرداخت نخواهیم کرد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    تکیه بر باد
  • سروش ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    خنجری از پشت زدی خنجرهایی از پشت نوش کن روسیه همین رو می خواست اگر تحریمهای غربیها در برجام برای ایران فرجام داشت همراهی ترکیه با غرب برای اون بدفرجامی را رقم خواهد زد حالا برو با تنهایی خودت خوش باش ببین این خرس روسی چه با تو خواهد کرد.
  • بی نام ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    اروپا و حتی امریکای امروز آنقدر گرفتاری دارند که وارد مخمصهء جدیدی نشوند که گرفتارتر گردند . آنان زخم عراق و افغانستان را هنوز بر تن دارند ترکیه مشت بر سندان و آب در هاون میکوبد . سوریه دیگر با این خرابیهای گسترده چیزی ندارد که از دست بدهد بنابراین سران آنکارا باید بدانند که حکومت سوریه جنگ را تا پیروزی نهائی ادامه خواهد داد .
  • ایران آباد ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ناتو منطقی ترین کاری که ممکن است انجام دهد عدم حمایت از ماجرا جویی های خود سرانه ترکیه است چون در این کشورها اروپایی عضو ناتو قانون وجود دارد مردم آنها زیر بار هزینه های دیکتاتورهای سایر کشورها نخواهند رفت .
  • علی رضا ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    مطمئن باشید ناتو هیچ وقت خودش را با کشوری همچون روسیه که دومین قدرت برتر هسته جهان هستش در گیر نمی کند و درکل امریکا یها و غربی ها دنبال منافع خودشان هستند نه دنبال درگیری مستقیم چون درگیری با روسیه پایانش دست آنها نخواهد بود و اقتصاد دنیا را ویران می کند
  • سینا ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ترکیه حریف روسیه نیست... سوریرو میخوره اما روسیه ابر قدرته... ترکیه نباید زیاده روی کنه...
  • شهرام ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    به این میگن گذاشتن دست تو پوست گردو.
  • شهرام ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    دوستان این قانون دنیاست یک کشور هر چقدر قدرتمند باشد و این کشور حتی دشمن درجه یک تو باشد اما باز به ان کشور حمله ای صورت نمی گیرد. مثلا کره ی شمالی و ایران الان هم که روسیه دشمن ناتو .
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    قابل توجه خردوغان و یابواوغلوتنهاموندین
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    تازگی نداره همچین کاری این از بی عرضگی ترکیه و آل سعود درسته جفتشون رژیمهای آدمکشی هستن اما تو دام آمریکا افتادن آمریکا ترکیه رو انداخته جون روسیه آل سعود هم میخاد بندازه جون ما البته هیچ کدوم عددی نیستن اما اینا میخان تو خاورمیانه همه همدیگرو نابود کنن . ولی بدبختی اونجاست که حاکمان این دو کشور انسان های بی عقلو نفهمی هستن این چیزای ساده رو هم نمیفهمن .
  • حسن ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    مقامات ترکیه تاحالا اگر توباغ نبودن باید از الان حواسشان راجمع کنند که غرب هیچ وقت غابل اعتماد نبوده ونیست آنها باید خوب فهمیده باشند که ناتو به خاطر توهمات سران ترکیه خودشان رادرگیر یک جنگ ویرانگر باروسیه نمی کنند خواهشا سرجایتان بنشینید وبگذارید مردم مظلوم سوریه تروریستها را از کشورشان بیرون کنند.
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    گفته بودم چهار تا کشور تبتبش مانانی ناتو خوپشونو درگیر با روسیه نمیکنن. اونم به خاطر ترکیه ی بی ارزش. جالبه انگلستان داره خودشو به آب و آتیش میزنه از اتحادیه اروپا خارج شه ترکیه داره خودشو به اب و اتیش میزنه تو اتحادیه اروپا راش بدن.خخخخخخخخ
  • ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ناشناس ۱۲:۰۸ ترکیدم از خنده یابو اوغلو رو خیلی خوب اومدی. خخخخخخخخخخخخخخخ
  • حجت ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    غربیها آنقدر احمق نیستند که به خاطر یک احمق خود را درگیر جنگ اتمی کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس