«رجب طیب اردوغان» که یکی از بازندگان اصلی جنگ سوریه است، پس از انفجارهای اخیر، قول داده مصمم‌تر از گذشته با عوامل بمب‌گذاری برخورد کند و داووداوغلو هم مبارزان کرد سوریه را مسؤول این انفجار دانسته و تأکید کرده که ترکیه انتقام این انفجار را در عراق و سوریه خواهد گرفت.

گروه بین‌الملل مشرق - تقریبا به فاصله یک‌ماه پس از انفجار خونین در استانبول که دست‌کم 10 نفر کشته و بیش از 15 نفر زخمی شدند، این‌بار پایتخت ترکیه هدف قرار گرفت و دو انفجار در آنکارا، تا کنون 28 کشته و 60 مجروح برجای گذاشته است. چهارماه قبل نیز در آنکارا، انفجار در جمع هواداران حزب دموکرات خلق‌ها (نزدیک به کردها) بیش از یکصد کشته برجای گذاشت. مقامات امنیتی ترکیه، به جز آنکارا، در استانبول که پیش از این نیز شاهد انفجارهای تروریستی بوده است، حالت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.


شب گذشته یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در یک پادگان نظامی در مرکز آنکارا (در نزدیکی ساختمان ستاد کل ارتش) منفجر شد. به گزارش منابع ترکیه‌ای، این خودرو در نزدیکی یک اتوبوس حامل نظامیان ارتش ترکیه منفجر شد و بیشتر کشته‌ها هم سربازان نیروی زمینی این کشور هستند.

ترکیه
محل انفجار چهارشنبه شب در آنکارا


در پی این انفجار، نخست وزیر و رئیس جهمور ترکیه، سفرهای خود به بروکسل و باکو را لغو کردند. سخنگوی حزب حاکم ترکیه هم با تروریستی خواندن این حادثه مانند همیشه کردهای این کشور و حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را مسؤول این انفجار اعلام کرد درحالی که این گروه مسؤولیتی در این زمینه نپذیرفته است. انفجار استانبول نیز ابتدا به حزب کارگران کردستان نسبت داده شد اما در نهایت داعش مسؤولیت آن را پذیرفت.

در اولین واکنش‌ها به این انفجار، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان انفجار تروریستی آنکارا را محکوم کرد و با خانواده‌های قربانیان این حادثه، ملت و دولت ترکیه ابراز همدردی کرد. ایران بار دیگر بر ضرورت مبارزه متحد با تروریسم به عنوان تهدید مشترک جهانی تأکید کرد.

در واشنگتن هم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از اتباع آمریکایی خواست از سفر به آنکارا پرهیز کنند. «مارک تونر» ضمن تسلیت به بازماندگان و مجروحان حادثه، اعلام کرد که سفارت آمریکا در آنکارا در حال بررسی سلامت اتباع این کشور و احتمال آسیب‌دیدن آن‌هاست.

{$sepehr_album_36768}


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از این انفجار در بیانیه‌ای قول داد مصمم‌تر از گذشته با عوامل بمب‌گذاری مبارزه و برخورد کند. اردوغان در بیانیه‌ خود گفت: «مبارزه با مزدورانی که چنین حملاتی مرتکب می‌شوند و حالا دیگر قائل به هیچ مرز اخلاقی یا انسانی نیستند را هر روز مصمم‌تر از قبل، ادامه خواهیم داد.» و همچنین در نشستی خبری حاضر شد و اتهامات علیه پ.ک.ک و کردهای سوریه را تکرار کرد.



احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه هم در سخنانی، مبارزان کرد سوریه را مسؤول این انفجار دانست و اعلام کرد ترکیه انتقام این انفجار را در عراق و سوریه خواهد گرفت و مسببان این انفجار «بهای آن را خواهند پرداخت». اوغلو در نطق تلویزیونی خود مبارزان کرد سوریه و اعضای پ.ک.ک را مسؤول انفجار دانست و تأکید کرد تمام اقدامات لازم برای برخورد با آن‌ها انجام خواهد گرفت. نخست وزیر ترکیه مدعی شد عامل این انفجار شناسایی شده است. پس از این حادثه، نیروهای امنیتی ترکیه 14 نفر را در ارتباط با انفجار آنکارا بازداشت کردند.

ترکیه

به گفته اوغلو، عامل انفجار سوری و یکی از اعضای یگان‌های مدافع خلق (YPG) شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک است. عاملان این انفجار، عناصری از پ‌ک‌ک و حزب اتحاد دموکراتیک هستند که از سوریه وارد ترکیه شده‌اند. وی وعده داد: «گروه تروریستی پ‌ک‌ک، پس از این عملیات دیگر روی آرامش را نخواهد دید و ما به عملیات‌های نظامی و امنیتی خود علیه مواضع سازمانهای تروریستی تشدید می‌بخشیم».


همزمان با این انفجار، جنگند‌ه‌های ترکیه هم شب گذشته بدون اطلاع دولت عراق، مواضع پ.ک.ک در شمال عراق را هدف قرار دادند که به کشته شدن 70 نفر از اعضای حزب کارگران کردستان انجامید. ترکیه هفته‌هاست مواضع کردها در عراق، سوریه و ترکیه را هدف قرار می‌دهد؛ حملاتی که علیرغم درخواست‌های سازمان ملل و آمریکا برای توقف آن، همچنان ادامه دارد. ترکیه و آمریکا اخیرا درباره عدم شناسایی اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (YPG) و شاخه نظامی آن به عنوان گروه تروریستی در مذاکرات صلح سوریه، دچار اختلاف و تنش شده‌اند.

آنکارا روز پنجشنبه، سفرای اعضای دائم شورای امنیت در این کشور را بصورت جداگانه به وزارت خارجه دعوت کرد تا درباره این انفجار و احتمالا متقاعد کردن آنان به ادامه سرکوب کردها در عراق، سوریه و ترکیه، گفت‌وگو کند.


انفجار در مسیر کاروان نظامیان ترکیه

ساعاتی پس از انفجار خودرو در آنکارا، صبح روز پنج‌شنبه هم انفجار یک بمب کنترل از راه دور در مسیر کاروان ارتش ترکیه در یکی از مسیرهای ارتباطی منطقه کردنشین دیاربکر، هفت کشته و یک مجروح برجای گذاشت.

ارتش ترکیه هم همزمان، بمباران مناطق کردنشین درشمال عراق، سوریه و جنوب شرق ترکیه را ادامه می‌دهد. یکی از رهبران حزب کارگران «جمیل بیک» ضمن اظهار بی‌اطلاعی از عوامل انفجار آنکارا، آن را پاسخی به «قتل عام در کردستان» دانست. «صالح مسلم» رئیس حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه هم با رد این اتهامات، هرگونه ارتباط اعضای آن با انفجار آنکارا را رد کرد.

ترکیه
«صالح مسلم» رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کرُدی سوریه
کردها؛ متهم ردیف اول همیشگی

کردهای ترکیه (عراق و اخیرا سوریه) سال‌هاست متهم ردیف اول تمام ناامنی‌ها و اقدامات تروریستی در این کشور هستند. اردوغان و طی چهارسال گذشته، تنش‌زاترین سیاست‌ها در برخورد با بحران‌های منطقه را در پیش گرفته است و با کمک مستقیم به تروریست‌ها، آتش جنگ در سوریه و عراق را شعله‌ور ساخته است. حالا مار دست‌پرورده ترکیه و برخی شیخ‌نشین‌های منطقه به نیابت از آمریکا و اسرائیل، افعی دو سری شده است که یک سر آن دست تغذیه‌کنندگان خود را گرفته است.

«متین گورکان» یک کارشناس مسائل امنیتی ترکیه می‌گوید چنین حملاتی عواقب خطرناکی خواهد داشت؛ حملات شبه-داعشی که نه مستقیما به دستور پ.ک.ک بوده است و نه این گروه مسؤولیت آن را می‌پذیرد. وی همچنین سیاست دوقطبی‌سازی دولت ترکیه را که با هدف حفظ اکثریت حامی برنامه‌های خود بویژه طرح ریاست جمهوری اجرایی انجام شده است، به شدت مخرب می‌داند. این انفجارها دوقطبی شکل‌گرفته در جامعه ترکیه را عمیق‌تر می‌کند و چالش موجود را به شکلی تشدید می‌کند که مدیریت آن برای دولت دشوار خواهد بود.

ترکیه

این انفجارها در ادامه سلسله انفجارهای یکسال گذشته در ترکیه، بهانه لازم را برای تشدید حملات دولت به مواضع کردها در ترکیه،سوریه و عراق داده است؛ مقامات ترکیه بویژه رئیس جمهور و نخست‌وزیرش هم بارها تأکید کرده‌اند که برای آن‌ها پ.ک.ک و کردها با داعش فرقی ندارد. این اعتقاد مقامات ارشد ترکیه در عمل هم به اثبات رسیده است و جنگنده‌های این کشور ماه‌هاست به بهانه مبارزه با داعش، جنوب شرقی کشور خود، شمال عراق و سوریه را هدف قرار می‌دهند.

نیروهای ترکیه در دومین روز پس از انفجار آنکارا هم حملات توپخانه‌ای به مناطق کردنشین سوریه از جمله اعزاز را تشدید کرده‌اند. حالا ترکیه که با آمریکا بر سر حمایت از مبارزان کرد در مقابله با داعش اختلاف دارد، فرصت را برای تقویت موضع خود مناسب یافته است. منابع خبری هم از ورود صدها شبه نظامی از مرز ترکیه به سوریه خبر می‌دهند.

ترکیه

در طرف مقابل روسیه هم به ترکیه هشدار داده است حمله به نیروهای شبه نظامی کرد را که حالا در کنار ارتش سوریه در حال مبارزه با داعش هستند، متوقف کند. شاید عوارض عدم توقف این حملات به حومه حلب، بازگشت نیروهای کرد به نبرد داخلی با نیروهای دولتی ترکیه خود را نشان دهد؛ نیروهایی که برای مبارزه با داعش، کمک‌های تسلیحاتی قابل توجهی از کشورهای مختلف اروپایی تا روسیه و آمریکا دریافت کرده‌اند.

از سوی دیگر در جبهه سیاسی، ترکیه تلاش می‌کند تا با بهره‌برداری از این انفجار و افزایش فشارها بر مذاکرات صلح سوریه، حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) کردها را از مذاکرات و روند سیاسی حذف کند؛ مذاکراتی که هفته‌ آینده در ژنو پیگیری خواهد شد. ترکیه هراس این را دارد که پس از تثبیت اوضاع در سوریه، کردهای این کشور ضمن استقلال از دولت مرکزی، با تشکیل دولت مستقل در مرزهای این کشور به تهدیدی برای حاکمیت ترکیه تبدیل شود.

خط زمانی انفجارهای تروریستی در ترکیه

انفجار خودروهای بمب‌گذاری‌شده در ترکیه، ماه ژوئن سال گذشته میلادی در منطقه کردنشین دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه آغاز شد. در ادامه بصورت خلاصه، خط زمانی بمب‌گذاری‌های یکسال اخیر در ترکیه را مشاهده می‌کنید:

17 فوریه 2016 - آنکارا (60 کشته و 28 زخمی)
انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در قلب پایتخت ترکیه و در ساعات پرترافیک این شهر نزدیک ساختمان پارلمان و ستاد مشترک ارتش ترکیه همزمان با عبور یک اتوبوس حامل سربازان ارتش ترکیه 90 کشته و زخمی برجای گذاشت.

ترکیه

14 ژانویه 2016 - دیاربکر (شش کشته و 39 زخمی)
انفجار یک بمب در ورودی یک اداره پلیس در دیاربکر و شلیک خمپاره مهاجمان به این اداره 45 کشته و زخمی برجای گذاشت که یک کودک نیز در میان کشته‌ها بود. هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را بر عهده نگرفت اما مقامات ترکیه همانند گذشته حزب کارگران کردستان را متهم کردند.

12 ژانویه 2016 - استانبول (12 کشته و 14 زخمی)
یک عامل انتحاری خود را در منطقه تاریخی-توریستی سلطان احمد استانبول در روز روشن منفجر کرد. هویت این انتحاری بعدا مشخص شد که فردی به نام نبیل فضلی از وابستگان به گروه تروریستی داعش بوده است.

ترکیه

21 دسامبر 2015 - فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول ( یک کشته و یک زخمی)
دو کارگر خدماتی فرودگاه زخمی شدند که یک نفر از آنان کشته شد. این انفجار همزمان با عملیات ارتش ترکیه در حمله به مناطق کردنشین رخ داد، یکی از شاخه‌های پ.ک.ک مسؤولیت آن را به عهده گرفت.

اول دسامبر 2015 - استانبول (پنج زخمی)
یک بمب لوله‌ای در نزدیکی ایستگاه مترو و در ساعات شلوغی منفجر شد. هیچ گروهی مسؤولیت آن را به عهده نگرفت و کسی هم کشته نشد.

ترکیه

10 اکتبر 2015 - آنکارا (102 کشته و 400 زخمی)
دو انفجار در راهپیمایی صلح طرفداران حزب دموکراتیک خلق‌ها در نزدیکی ایستگاه قطار آنکارا که در اعتراض به برخورد دولت با کردها تجمع کرده‌ بودند، بیش از 500 کشته و زخمی برجای گذاشت. هویت یکی از عوامل انتحاری این انفجارها شناسایی شد که برادرش هم عامل انفجار سوروچ بوده است. مقامات امنیتی احتمال دادند او از اعضای داعش بوده باشد.

ترکیه

20 جولای 2015 - سوروچ (33 کشته و 104 زخمی)
یک عامل انتحاری در شهرک سوروچ ترکیه یک گروه از دانشجویان را هدف قرار داد. این انفجار هم توسط یکی از عوامل داعش رخ داد که شش ماه قبل از آن به استخدام این گروه در آمده بود.

پنج ژوئن 2015 - دیاربکر (چهار کشته و 400 زخمی)
انفجار دو بمب در تظاهرات حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر رخ داد. مسؤولیت این انفجار را هیچ گروهی بر عهده نگرفت.

منابع:


http://www.reuters.com/article/us-turkey-blast-idUSKCN0VQ25S
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/turkey/12161828/Ankara-explosion-Blasts-heard-in-central-Kizilay-in-Turkish-capital.html
http://www.theguardian.com/world/2016/feb/18/explosion-hits-another-turkish-military-convoy-one-day-after-ankara-attack
http://www.theguardian.com/world/2016/feb/18/ankara-bombing-blaming-kurds-suits-erdogans-political-ends
http://www.ctpost.com/news/world/article/Reports-Syrian-man-behind-deadly-Ankara-car-bomb-6838575.php#photo-9421389
http://www.euronews.com/2016/02/18/ankara-blast-witness-describes-narrow-escape/
http://www.dailystar.com.lb/News/Middle-East/2016/Feb-18/337926-head-of-syrian-kurdish-pyd-denies-ankara-attack-responsibility.ashx

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    به نظر میاد تمام این انفجارها کار جناب اردوغانه که هر بار بهانه ی لازم را برای پیشبرد اهداف شومش بدست بیاورد. انسان جاه طلب و نادانی که از قربانی کردن ملت خودش هم ابایی ندارد.
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    این اردوغان دجال فعل ملحدشکل مار خورده افعی شده حدیثی خاطرم هست با این مضمون که هرکس ظالمی را یاری کند تا بر عده ای مظلوم مسلط شود و در حق ان ها اجحاف کند خداوند همان ظالم را بر او مسلط می کند امیدوارم که داعشی که فرزندنامشروع زنای اسرائیل و عربستان و ترکیه است اردوغان را به مستراح تاریخ بفرستد
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    سرتونو به درد نیارم فقط میدونم این خردوغان بدبخت بدجوری تو گل گیر کرده از طرفی هم از چش کدخدا افتاده هم تو سوریه همه چی به ضررش داره پیش میره این کمترین سزای حمایت و تسلیح و تجهیز تروریستاست خیلی بدبختی تکفیری
  • ازاد ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    تبریک به کوردهای عزیز آنها در واقع با قدرت حق را برسر باطل می کوبند آفرین به استقامت و مقاومت جانانه شان در مقابل کفتارهای داعشی و ترکیه ایی و...جناب خردوغان هم تمام نقشه هاش نقش بر آب شده باید هم عصبانی باشه مرتیکه جنگ افروز دو روو
  • داود ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    همان طور که امریکا 11 سپتامبر را را ه انداخت تر کیه هم همین کار را کرد آ مریکا برای حمله به عراق و ترکیه برای حمله به سوریه
  • غلامرضا ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    البته ترکیه هیچ غلطی نمیتواند بکند! کردهای پ ک ک به تنهایی اردوغان را سر جایش مینشانند.
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    این انفجارها باعث میشه تا ترکیه ناامن بشه و مردمش هم از لحاظ ناامنی و هم از لحاظ نابودی صنعت توریسم شاکی بشن بالاخره حماقت خردوغان اعتراض مردمش رو در پی خواهد داشت بماند که شیعیان علوی که در ترکیه هستند اگر حرفی بزنند سرشان رو همین خردوغان میبرد اما با توده مردم نمی تواند برخورد اینچنینی داشته باشد جالبه داعش مسوولیت این انفجار رو بر عهده گرفته ولی از عقده ای که نسبت به کردها دارن میگن کار کردها و پ ک ک هست
  • عباس ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    حالا درو کن آنچه را که کاشته ای اردوغان بدبخت .
  • وحید ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    کلا از اول تاریخ ترور و خشونت با کرد و کردستان آمیخته شده.
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    نمایش به سبک یازده سپتامبر آمریکایی در ابعاد اردوغان!!
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    گروه شاهین های pkk این حمله رو به عهده گرفته حالا شما چرا کاسه ی داغتر از اش شدید.نیروهای پژاک کم در استان اذربایجان غربی و کردستان نیروهای سپاهی و مرزبانی رو به شهادت رسوندند.
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    اردوغان رو درسته قبول نداریم ولی پژاک و پ ک ک از اون بدتر هستند شما دیگه از موقعیت سو استفاده نکنید.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    اردوغان یک صهیونیست عثمانی است که نقش گرگ در لباس میش را بازی می کند واز اول بنام اسلام روی کار امد وحالا او ودیگر کشورهای عربی همسو با اسرائیل نقش هیتلر در جهان اسلام را بازی می کنند وباعث کشتار مسلمانان در کشور های اسلامی شده اند خدا لعنتشان کند
  • مرتضی ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    مرگ بر ترکیه
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    متاسفم برای مشرق سی نفر آدم بی گناه توسط تروریست های شاخه پ ک ک کشته شدند هر کشوری حق دارد در این مورد از مردم و سرزمینش مقابل هر تهدید تروریستی دفاع کند یه لحظه فکر کن اگه برای کشور خودمان اتفاق می افتاد بی خیال میشدیم.من در این مورد حق را به ترکیه می دهم شاخه های پ ک ک دارند در سوریه سرزمین گشایی می کنند و مردم بی گناه را میکشد و حملات تروریستی داخل دیگر کشورها انجام میدهند
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    گروهکی وابسته به پ ک ک با نام تاک مسئولیت این حمله ها و کشتارها رو پذیرفته درسته همگان از اردوغان خوشمون نمیاد ولی این گروهکها بعنوان خطری جدی برای اینده خاورمیانه و ثبات سیاسی و اقتصادی اونا هستند متاسفانه عده ای تندروی قوم گرا از موقعیت پیش اومده بخاطر منفوریت اردوغان اقدام به مشروع جلوه دادن این گروهکهای تروریست میکنن
  • بابک ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    تو پانتورک همیشه حق را به ترکیه داعش می دهی.در افکار پانتورکیت غرق شو.
  • بابک ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    خردوغان داعشی ترکیه ای
  • رضا ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    تاریخدان وحید .برو یه کم کتاب بخون خخخخخخ
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    منم برای تو متاسفم با این نظر دادنت.اینا نظامی بودن جنگه هاااا
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    دفاع از مردم سرزمینش !!!حالت خوبه شهرهای کردنشین را بمباران کردن مردم بی دفاع کورد در خونه هاشون امنیت ندارن مناطق کردنشین ترکیه غزه ای دیگر است در مقابل ترکیه اسراییلی نژاد پرست
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    چون در مقابل ستم وخردوغان ها و داعشی ها سر خم نمی کنند
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    از بین بردن کردها و ایرانیان جزو اولویت های لژ فراماسون.در زمان حضرت علی میخواستن با کمک جنیان این کار رو به انجام برسون ولی در جنگ حصبیه از سپاه اسلام شکست خوردن و حضزت بسیارشون رو به اسارت گرفت.مابقیشون که تنوسته بودن فرار کنن به انگلیس رفتن و تالار فراماسون رو اونجا تاسیس کردن
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    Down with khardoghan
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    مردک تو اول برو تاریخ بخون بعد اینجا نظر بده.
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    شاهین آزاد کردستان که البته ربطی هم به پ ک ک نداره. بعید نیست اصلا از طرف خود دولت ترکیه هم حمایت بشن.
  • حامد ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    تو برای خودت و امثال خودت متاسف باش. اولا که اونهایی که کشته شدن همچین بیگناه هم نبودن، چون از نظامیهایی بودن که در مناطق کردنشبن ترکیه چند ماهه در حال جنایت کردن هستن، مناطق مرزی عراق و سوریه رو بمباران و توپ باران میکنن، به مواضع ارتش سوریه حمله کردن و از همه مهمتر داعش رو حمایت میکنن.
  • ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    شماها هنوز خوابیدید تئوریسینهای اسراییل در شمال سوریه دارند به کوردها درس گسترش مناطق تحت نفوذشون رو میدن.کردهای سوریه و عراق همه ی شهرهایی رو که از داعش پاکسازی میکنند عربها و ترکمنها را اخراج میکنند .همین درگیریهای چند ماه پیش طوزخورماتو که پیشمرگه ها قصد داشتند بزور ترکمانهای شیعه رو از شهر اخراج کنند نمونشه.یکسان سازی نژادی سیاست اسراییله که داره دوباره توسط کردها در خاورمیانه پیاده میشه واگه همه از خواب بیدار نشوند تشکیل اسراییل دوم نتیجه اش خواهد بود.خواهشا چاپ کنید
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    وحید بعداز پاک کردن پیاز و سیب زمینی چندتا کتاب تاریخ بخون خخخخخ
  • ایرانی ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ناشناس جان متفکر.تو پانتورکی که سنگ تورکهایی همچون خردوغان را به سینه می زنی؟کردها نژادشان آریائی و ایرانی نژاد هستند اسرائیل دوم دیگر چه موجودیست؟شما پانتورکها آدم بشو نیستید.
  • سیری ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    به تو چه
  • تبریزلی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ازکسانی که خود را همچون مغولان گرگ زاده وگرگ پرورده میدانند هیچ جنایتی بعید نیست..منظورم افتخارات پانترکیستی و وحشی گری است ...یاشاسین ایرانیم والسلام یاشاسین اذربایجانم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس