«در کنار عربستان سعودی و قطر، ترکیه از گروه‌‌های جهادی در سوریه که انشعابی از القاعده هستند، حمایت می‌کند... این دولت‌ها گروه‌های تندرو سلفی را که هر کار خود را به شریعت اسلام نسبت می‌دهند، پشتیبانی و تسلیح می‌کنند».

گروه بین‌الملل مشرق- «ترکیه به نظامیان داعش، سلاح و مهمات می‌رساند». این را مراد کارایلان از بنیانگذاران گروه پ.ک.ک گفته است و گفته که برای این ادعای خود مدرک مستند دارد.

سخنان جدید فرمانده کرد در مورد روابط ترکیه با داعش
مراد کارایلان، فرمانده کرد و از پایه‌گذاران پ.ک.ک

او که به نقل از پایگاه Express در یک رسانه روس سخن می‌گفت، از همکاری چند کشور دیگر در منطقه با داعش سخن گفت: «در کنار عربستان سعودی و قطر، ترکیه از گروه‌‌های جهادی در سوریه که انشعابی از القاعده هستند، حمایت می‌کند... این دولت‌ها گروه‌های تندرو سلفی را که هر کار خود را به شریعت اسلام نسبت می‌دهند، پشتیبانی و تسلیح می‌کنند».

کارایلان هدف دولت ترکیه از ورود به منازعه سوریه را تبدیل‌شدن به ژاندارم منطقه دانست و تأکید کرد اگر چه اهداف سکولار در سبک زندگی و ساختار سکولار در نظام سیاسی، یکی از مبانی شکل‌گیری روابط خصمانه یا دوستانه  میان کردهای سوری، دولت ترکیه و داعش است، اما از آن مهمتر برای دولت ترکیه،‌ احتمال استقلال کردهای سوری در بهبوهه منازعات سیاسی و نظامی در این کشور است، امری که در صورت وقوع،‌ 20 میلیون کرد ساکن در ترکیه را به استقلال از دولت ترکیه تحریک می‌‌‌کند. لازم به ذکر است کردهای منطقه در چهار کشور ایران،‌ عراق، سوریه و ترکیه به صورت اقلیت قومی زندگی می‌‌کنند. 

سخنان جدید فرمانده کرد در مورد روابط ترکیه با داعش
خانواده یکی از قربانیان حادثه دیروز ترکیه

این اظهارات پیرامون منازعه اکراد با دولت ترکیه در شرایطی صورت گرفته که دیروز انفجاری در آنکارا توسط یک خودروی بمبگذاری‌شده در نزدیکی اتوبوس‌های حامل سربازان موجب مرگ 28 تن و زخمی‌شدن  بیش از 60 نفر شد. نخست‌وزیر ترکیه بلافاصله انگشت اتهامات را به سوی میلیشیای جوانان کرد در سوریه موسوم به YPG نشانه رفت. احمد داووداغلو در این رابطه گفت بمبگذاران با نظامیان کرد در سوریه، پ.ک.ک  نیز در ارتباط بوده‌اند. تا کنون 14 نفر در رابطه با این رخداد در ترکیه دستگیر شده‌اند اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار در آنکارا را برعهده نگرفته‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه قبل از اینکه تحقیق کاملی در رابطه با انفجار دیروز صورت گرفته باشد،‌ خبر از افزایش حملات توپخانه‌ای علیه مواضع جوانان کرد سوری داد. همین دیشب حملات ترکیه علیه مواضع اکراد در شمال عراق تکرار شد.

داووداغلو که تنها ساعاتی پس از انفجار در یک نطق تلویزیونی با مردم ترکیه سخن می‌گفت، تأکید کرد انفجار چهارشنبه نشان از «تروریستی‌بودنِ» YPG است بنابر این ترکیه انتظار دارد متحدانش در مبارزه با این گروه به یاری آنکارا بیایند. واشنگتن میلشیای جوانان کرد سوری را گروه تروریستی نمی‌داند و احتمالاً اظهارات داووداغلو خطاب به دولت ایالات متحده بوده است. این در حالی است که حتی طبق ادعای داووداغلو و مدارکی که ظرف چند ساعت جمع‌آوری کرده‌اند،‌ تنها یک تن از بمبگذاران عضو YPG بوده و از مرز سوریه به ترکیه وارد شده است.

سخنان جدید فرمانده کرد در مورد روابط ترکیه با داعش
داووداغلو ساعاتی پس از انفجار دیروز، انگشت اتهام را به سوی جوانان کرد سوری نشانه رفت

با توجه به مقابله شدید دولت ترکیه با اکراد منطقه، احتمال کمک‌های نظامی و مالی این دولت به داعش قوت می‌گیرد، زیرا قدرت‌گرفتن داعش به معنای تضعیف اکراد در سوریه و عراق است.

منابع:




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    خوب تروریست ها رو پوشش خبری میدید
  • اهوازی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    کردها در ایران اقلیت نیستند و صاحب خانه اند
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    کردها در ترکیه اگر دست روی دست می ذاشتن ترکیه همون بلایی رو که سر ارامنه آورد سرشون می آورد...
  • مجتبي ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    ايران سرزمين پارسيان كردها لرها بلوچ ها بختياري ها و... هست! تاريخ تركيه نشان ميده اين كشور نجس نسل كش چه قدر در طول تاريخ مثل حيوانات وحشي عمل كرده!
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    بین مشرق و تروریست های کرد چه میگذرد؟ اگه دوسشون داری چندتاشو استخدام کنید
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    میگن ارتش ترکیه مخالف ورود به سوریه بوده و انفجار اخیر توسط خردوغان جهت تحریک ارتش تررکیه سازماندهی شده است و الا وقتی که ترکیه تمام تلاش خود را می کند تا کردهای سوریه رو تروریست نشون بده چرا این گروه دست به چنین اقدامی بزند!
  • Sina ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    متاسفم ازتون به خاطر حمايت از تروريست ها و گروه هاي تروريست پ كا كا و شاخه ايراني ان پژاك حد اقل به خاطر شهيد هايي كه سر حملات پژاك داديم انصاف داشته باشيد و فرمانده اون رو فرمانده كرد هاي عزيز معرفي نكنيد .
  • هوشنگ حاجی زاده ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ترکیه در پی بهانه ای است با عربستان به سوریه حمله کند و کشو های ناتو هم از او پشتیبانی کند و پای آنها را هم به سوریه باز کند ولی آنقدر در نقشه خود غرق شده که ناشیانه عمل کرد کشورهای غربی هم با یک محکوم کردن خشک و بدون نام بردن از گروهی ترکیه را جدی نگرفتند ترکیه اینرا نمی داند که اون تنها یک فدایی بدون پشتیبان است
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    تروریست های پژاک ربطی به پ ک ک ندارن
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ZENDE BAD KORDAI PARSIAN
  • امیر ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    فرمانده!!! مگه سرکرده صهیونیستی پ ک ک و پژاک فرمانده محسوب میشن؟!!! مشرق از تو بعیده!!! این پ ک ک همون شهیدای صابرین که پسر خالمه من هم از شهیداشه رو در مناطق شمال غربی و استان آذربایجان غربی به شهادت رسوندنا همین مونده حامی کمونیست های سربر خائن بشی و خون شهیدای ما رو پایمال کنی؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس