فرهاد پرورش، مدير عامل شركت هواپيمايي ايران اير، در گفتوگو با ايسنا با بيان اينكه تحريم صنعت هوايي در ايران موضوع جديدي نيست، اظهار كرد: از ابتداي پيروزي انقلاب، صنعت هوايي در كشور ما تحت تحريم بوده است.
وي افزود: با توجه به تلاشهايي كه انجام شده، تعداد هواپيماها، پروازها، جابه جايي مسافر و شركتهاي هواپيمايي به رغم تحريم از رشد قابل توجهي برخوردار شده است.
او با تاكيد بر اينكه فعاليت صنعت هواپيمايي نسبت به اوايل انقلاب در كشور بيشتر شده است، به افزايش تعداد پروازهاي داخلي و خارجي اشاره و اظهار كرد: توان تعميرات هواپيماها نيز افزايش يافته است و به عبارت ديگر از تحريمهاي موجود براي پيشرفت استفاده شده است.
مديرعامل هما با اشاره به اينكه با اعمال تحريمها مشكلات و سختيهايي براي ما وجود داشته است، گفت: به لطف خدا و با وجود متخصصان و بويژه متخصصان داخلي بر مشكل فائق آمدهايم.
وي در ادامه درباره خصوصيسازي هما اظهار كرد: تحريمها بر صنعت هوايي داخل كشور تأثير ميگذارد، اما ممكن است تحريمها از نظر قوانين و مقررات، ما را آزاد كند و خصوصيسازي در مقابله با تحريم سريعتر انجام شود.
پرورش افزود: شركتهاي دولتي مقرراتي دارند كه در شركتهاي خصوصي حاكم نيست و از اين نظر تحريم براي ما حسن دارد.
عليرضا بحيرايي- كارشناس صنعت هوايي، نيز با بيان اين كه حدود 32 سال است كه ايران اير به آمريكا پرواز ندارد، تصريح كرد: اگر تحريم توسط سازمان ملل اعمال ميشد، مسئله متفاوت بود، اما اعمال تحريم توسط آمريكا تاثير چنداني نخواهد داشت.
وي در ادامه به خصوصيسازي هما اشاره و تصريح كرد: ايران اير حملكننده پرچم ايران در تمام نقاط جهان است و بنابراين براي مقابله با تحريمها بايد هر چه سريعتر خصوصي شود.
اين كارشناس صنعت هوايي با بيان اينكه خصوصي سازي هما بايد از طريق بورس انجام شود، اظهار كرد: تكليف شركت هما هر چه سريعتر بايد مشخص شود.
وي در ادامه گفت: امور مربوط اورهال (تعمير و نگهداري) هواپيما در داخل كشور انجام ميشود و تنها در مورد مشكلات مربوط به موتور، تعميرات توسط شركتهاي خارجي انجام ميشود و اين به دليل نداشتن توان تعميراتي نيست، بلكه مجوز آن وجود ندارد.
بر اساس اين گزارش، آمريكا در ادامه سياستهاي خصمانه و شكستخورده خود، روز پنجشنبه يك اپراتور بزرگ بنادر ايراني و نيز خط هواپيمايي ايران اير را تحريم كرد تا فشار عليه ايران را با هدف متقاعد كردن تهران به كنار گذاشتن فعاليتهاي هستهيياش تشديد كند.
تحريمهاي جديد آمريكا دو بخش كليدي از ساختار حمل و نقل ايران را هدف قرار دادند كه وزارت خزانهداري آمريكا مدعي است از آنها براي كمك به آنچه تلاشهاي ايران براي ساخت سلاح كشتار جمعي خوانده ميشود، استفاده ميشود.
طبق گزارش خبرگزاري رويترز، تحريمهاي جديد شركتها و اشخاص آمريكايي را از هرگونه تعاملي با شركت تايدواتر ميدل ايست كه اپراتور هفت بندر ايراني است و شركت هواپيمايي ايران اير كه با حدود 40 هواپيما به 35 مقصد بينالمللي و 25 مقصد داخلي خدمات رساني ميكند، منع ميكند.
تحريمهاي اعمال شده روي ايران اير ميتواند دشواريهاي موجود در فعاليتهاي اين شركت هواپيمايي را كه سال گذشته آغاز شد، تشديد كند. سال گذشته فرودگاههاي بسياري از كشورهاي غربي از ارايه سوخت به هواپيماهاي ايران اير خودداري كردند، زيرا تحريمهاي آمريكا صادرات فرآوردههاي سوخت پالايش شده به ايران را ممنوع ميكند.
يك مقام عالي رتبه وزارت خزانهداري آمريكا اذغان داشت كه اين اقدام ميتواند گزينههاي پرواز را براي مردم ايران كاهش دهند.
وي در جمع خبرنگاران در اظهاراتي دوپهلو و متناقض گفت كه تحريمهاي جديد ميتواند روي مردم ايران تاثير بگذارد، اما مردم ايران هدف اين تحريمها قرار ندارند.
اين اقدامات و اظهاراتي مقامات آمريكايي در حالي است كه به اعتقاد اكثر كارشناسان اقتصادي سياست تحريم كه سالهاست توسط دولت آمريكا دنبال ميشود سياستي شكست خورده است.
در اين راستا رامين مهمانپرست، سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان نيز چندي پيش اعلام كرد: اين مباحث تكراري و بيخاصيت است.اينها مسير غلطي است كه بارها آزموده شده و هيچگونه تاثيري در اراده و عزم ملت ما ندارد. اگر اين فشارها با اين نيت دنبال ميشود كه ملت ما از حقوق خود دست بردارد مطمئن باشند كه ملت ما با عزم جديتر مسير استقلال خود را دنبال خواهد كرد و به هيچ وجه تحت فشارهاي سياسي رفتار دوگانه دست از استقلال و اقتدار كشورمان برنخواهيم داشت.