کد خبر 535914
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷

نکته مهمی که نامزدهای پرطمطراق این دوره از انتخابات باید به آن توجه داشته باشند این است که عرصه خدمت به مردم تنها از جاده بهارستان عبور نمی‌کند و کارهای بسیاری بر زمین مانده که همت جهادی این نخبگان سیاسی را می‌طلبد.

به گزارش مشرق، روزشمار تقویم به موعود حماسه‌ای دیگر نزدیک می‌شود و رفته رفته مردم خود را برای حضوری دیگر در صحنه آماده می‌کنند. حضوری که قطعاً همچون دوره‌های گذشته با توجه شرایط کشور و منطقه و البته اوضاع بین‌المللی حساسیت‌هایی را به همراه دارد.

این حضور از آنجایی اهمیت دارد که پس از 22 بهمن امسال که قطعاً و به اعتراف رسانه‌های خارجی پرشور تر از سال‌های قبل برگزار شد، نخستین انتخاب مردم پس از توافق هسته‌ای برجام است. موضوعی که برخی را در داخل و خارج دچار توهماتی کرده که شاید نقطه عطفی برای تغییر رویکرد ملت و نظام ایران باشد که البته حس تازگی شعار «مرگ بر آمریکا» در راهپیمایی چند روز پیش بسیاری از این پنبه‌ها را رشته کرد.

جدای از این مسائل و تشریح اهمیت انتخابات 7 اسفند که البته با سطح شعور سیاسی و تفکر ایدئولوژیک مردم شاید نیازی به پرداختن بدان نباشد، بررسی وضعیت حوزه‌های انتخابیه کشور و حضور نامزدهای بسیار در عرصه انتخابات دوگانه و به ‌ویژه تلاش‌ها برای نشستن بر صندلی سبز بهارستان ضروری به نظر می‌رسد.

* رقابتی سخت و پرتعداد برای 19 کرسی مجلس

استان اصفهان نیز که 19 کرسی مجلس شورای اسلامی را توسط مردم این دیار انتخاب می‌کنند، در سونامی ثبت‌نام‌ها و احساس تکلیف‌ها گوی سبقت را از همه استان‌ها ربود و پس از پایتخت با یک‌هزار و 14 ثبت‌نام برای مجلس شورای اسلامی در جایگاه دوم آمار ثبت‌نام‌ها قرار گرفت.

اگر چه پس از طی فرایند هیئت‌های نظارت و اجرایی تعدادی از این تعداد از ادامه روند خارج شدند اما بازهم شرایط فعلی و تعدد نفرات کار را برای مردم استان سخت کرده است.

در حوزه انتخابیه استان اصفهان پس از طی مراحل قانونی و همچنین انصراف تعدادی از نامزدها تا این لحظه 171 نفر برای 19 کرسی مجلس در صحنه رقابت حضور دارند و این یعنی رقابت 9 نفر برای هر صندلی اصفهان در بهارستان، که خود نشان از سخت بودن و البته وسیع بودن دایره انتخاب مردم دارد.

توجه به شرایط عمومی کشور و استان و انتظاراتی که از مجلس دهم در دل دوستان و دشمنان انقلاب و کشور شکل گرفته، لزوم دقت نظر در انتخاب و البته از طرف مهم‌تر لزوم توجه نامزدها به مصالح عمومی و منافع ملی را دو چندان کرده است.

آنچه که در مجلس نهم در برخی از حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان رخ داد، هجوم احساس تکلیف‌ها و تعدد بیش از حد نفرات حاضر در صحنه از تفکرات مشابه بود که در اغلب حوزه‌ها باعث شکسته شدن آرا و بعضاً موفقیت نامزدهایی بود که شاید از پایه رأی قومی، محلی و یا منطقه‌ای برخوردار بودند.

* عرصه انتخاب برای مردم آزاد است


اتفاقی که شایسته بینش دقیق مردم اصفهان نبود و نامزدهای اصلح بسیاری در پی این شکست آرا و البته احساس تکلیف‌های چهارساله پایشان به مجلس نهم باز نشد. البته در این اتفاق نباید نقش عمده را بر عهده مردم گذاشت چرا که انتخابات عرصه بیان نقطه نظرات و برگزیدن افراد بر اساس معیارهای مدنظر است و از انتخاب افرادی که از فیلترهای نظارتی گذر کرده‌اند نباید به مردم خورده گرفت.

نقش اصلی در این پشت خط ماندن نامزدها اصلح و نمایندگانی که با پشتوانه آرای پائین وارد پارلمان کشوری می‌شوند را باید بر عهده خواص و نخبگانی دانست که شاید فصلی و در موسوم انتخابات بار احساس تکلیف را بر دوش حس کرده و قدم در عرصه رقابت می‌گذارند.

* حکایت مردم اصفهان و احساس تکلیف‌هایی چهارساله

احساس تکلیف‌ها و حتی دعوت‌های به اصطلاح مردمی که نه تنها به سرانجام نمی‌رسد بلکه مانعی برای به سرانجام رسیدن انتخاب‌های صحیح مردم و برگزیدن فرد اصلح شده و زمینه‌ساز شکل‌گیری انتخاب‌هایی به دور از شایستگی پایتخت فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی می‌شود.

اتفاق تلخی که در برخی از حوزه‌های انتخابیه در دوره گذشته رخ داد و این بار در استان اصفهان شاهد این موضوع هستیم که حضور هم‌زمان چهره‌های همفکر از گروه‌های سیاسی متفاوت در حال رقم زدن فضایی برای دور شدن چهره‌های اصلح از دایره انتخاب مردم است.

* حوزه‌های مغفول مانده اما کم زرق و برق

نکته مهمی که برخی از نامزدهای پرطمطراق این دوره از انتخابات باید به آن توجه داشته باشند این است که عرصه خدمت به مردم اصفهان تنها از جاده بهارستان عبور نمی‌کند و کارهای بسیاری در این استان پهناور بر زمین مانده که همت جهادی این نخبگان سیاسی را می‌طلبد.

نخبگانی که با حضور بیشتر و مستمر و فراتر از ایام انتخابات در میان مردم و به دور از رفتارهای عوامانه و به صورت تخصصی باید معضلات مردم در همه حوزه‌ها را احصا کرده و نسبت به حل این مشکلات اقدام کنند. موضوعی که قطعاً ارزش آن کمتر از حضور در عرصه انتخابات مجلس نیست و قطعاً در جهت پیشبرد اهداف نظام و انقلاب خواهد بود.

* مردم منتظر نظاره شعور سیاسی نخبگان

بارهای بر زمین مانده‌ای که اگرچه پرداختن به آن به جذابیت صندلی سبز رنگ مجلس و قرار داشتن در تیتر یک رسانه‌ها نیست اما قطعاً با دعای خیر مردم همراه شده و عاملی برای رشد و توسعه  استان خواهد بود و هم محلی برای ادای دین و تکلیف واقعی برای نخبگان است.

وقت آن رسیده که نخبگان سیاسی شهر که در بزنگاه‌ها مردم را برای به رخ کشیدن شعور سیاسی‌شان به صحنه فرامی‌خوانند، بار دیگر احساس تکلیف‌های چهارساله را فراموش کرده و با اتخاذ صحیح‌ترین تدبیر در شرایط فعلی شعور سیاسی خود را به نمایش گذاشته و مردم را برای انتخابی دقیق و صحیح یاری کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس