کد خبر 535857
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

رسانه ونزوئلایی «کورئو دل اورینوکو» گزارش داد: پس از کش و قوس‌های فراوان پارلمان هائیتی با برگزاری انتخاباتی «خورسلرمه پیریورت» را به عنوان رئیس جمهور دولت موقت این کشور انتخاب کرد.

 به گزارش مشرق به نقل از «کورئو دل اورینوکو»، پارلمان هائیتی روز گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری انتخاباتی در مجلس نمایندگان و مجلس سنای این کشور، «خورسلرمه پیریورت» رئیس مجلس سنای هائیتی را به عنوان رئیس جمهور دولت موقت این کشور آمریکای لاتینی انتخاب کرد.

رئیس جمهور جدید و منتخب هائیتی اطمینان داد که وی طی ریاست جمهوری 120 روزه خود به اجماعی سیاسی در کشور دست یافته و موافقنامه‌ای را که روز یکشنبه گذشته به امضا رسید، عملی خواهد کرد.

«پریورت» باید وزرای خود و نخست وزیر خود را انتخاب کند البته نخست وزیر وی می‌تواند همان «پائول ایوانس» نخست وزیر «میشل مارتلی» رئیس جمهور سابق هائیتی باشد که به مدت 5 روز همزمان با فرآیند انتخاب رئیس جمهور موقت کشور ریاست دولت انتقالی را برعهده داشت.

«ایوانس» اعلام کرد که برای ادامه کار خود در کسوت نخست وزیری هائیتی آماده است تا بدین وسیله برای دستیابی به اجماع سیاسی در کشور کمک کند.

به نظر می‌رسد که ریاست مجلس سنای هائیتی پس از «پریورت» به «رونالد لارچه» معاون رئیس مجلس سنا سپرده شود؛ «لارچه» معتقد است که مذاکره کلید حل مشکلات داخلی و وضعیت سیاسی کشور است.

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری دولت موقت هائیتی از ساعت 3 بامداد آغاز شد و «پریورت» از بین 5 کاندیدای تصدی این جایگاه موفق به اخذ 64 رای از 92 رای نمایندگان مجلس و 13 رای از بین 22 رای سناتورها شد.

طبق گزارش‌های دریافتی در دور اول برگزاری این انتخابات، به دلیل دستیابی به دو نتیجه متضاد در مجلس سنا و مجلس نمایندگان رئیس جمهور دولت موقت انتخاب نشد.

«ادگارد لبلانس فیلس» سناتور سابق اپوزیسیون در انتخابات مجلس انتخاب شد در حالی که پیروز انتخابات مجلس سنا، «پریورت» بود.

«میشل مارتلی» رئیس جمهور هائیتی پس از بروز درگیری‌ها و اختلافاتی که برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در هائیتی را به حالت تعلیق درآورد، در 7 فوریه 2016 ( 18 بهمن 94 ) رسما قدرت را تحویل داد، پس از وی خلا قدرت در هائیتی به وضوح احساس شد.

پس از پایان دوران ریاست جمهوری «مارتلی»، «اوانس پائول» نخست وزیر وی به طور موقت برای تصدی منصب ریاست جمهوری هائیتی انتخاب شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس