کد خبر 535415
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰

به‌رغم تشدید تنش میان ایران و آل سعود اما به نظر می‌رسد ادبیات دیپلماتیک وزیر امور خارجه ایران هنوز در دوران ما قبل واقعیات فعلی به سر می‌برد.

 به گزارش مشرق، به‌رغم تشدید تنش میان ایران و آل سعود اما به نظر می‌رسد ادبیات دیپلماتیک وزیر امور خارجه ایران هنوز در دوران ما قبل واقعیات فعلی به سر می‌برد.

درست در روزهایی که فتنه‌انگیزی‌های مجدد آل سعود و اردوغان مذاکرات سوریه را به بن‌بست کشانده است و این 2 رژیم از آغاز جنگ رسمی علیه جریان مقاومت می‌گویند؛ جواد ظریف، رفتاری متفاوت از واقعیات صحنه میدانی نبرد از خود نشان داده است. در شرایطی که پیشروی‌های جریان مقاومت در سوریه، آل سعود را وادار به بررسی گزینه ورود مستقیم نظامی کرده است، جواد ظریف در اظهارنظری شگفت‌انگیز گفت هیچ مانعی بر سر راه او و برادران سعودی‌اش وجود ندارد.

ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ گفت: «هیچ مانعی وجود ندارد که ما و برادران سعودی‌مان را از کار برای رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر در منطقه باز دارد».

وزیر امور خارجه ایران افزود: «ما و برادران سعودی‌مان با تهدید و چالش‌های مشترک در منطقه مواجه هستیم. این تهدیدی است که برادران‌مان در ترکیه نیز با آن مواجه هستند.» او سپس با گلایه گفت عربستان به دنبال حذف ایران از معادلات منطقه است.

البته ظریف در ادامه اظهار داشت: باید به دنبال بازتعریف روابط باشیم. نباید زندانی گذشته بود، چرا که هر کس روایت خود را از گذشته دارد. ما روایت خودمان را داریم و اطمینان داریم برادران سعودی ما هم روایت خود را دارند. ظریف البته در میان برادران سعودی‌اش، برای عادل الجبیر، حساب ویژه‌ای باز کرد.

او در ادامه اظهاراتش پس از آنکه از رویکرد گذشته عربستان برای حذف ایران از مذاکرات سوریه انتقاد کرد؛ به این وزیر خارجه تازه به دوران رسیده اشاره کرد و گفت: «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید.»

وزیر امور خارجه دولت روحانی در ادامه به رفتار دولت ایران با عربستان اشاره کرد و گفت: 500 زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم.

این اظهارات حیرت‌آور جواد ظریف درباره مناسبات فعلی ایران با آل‌سعود است! قرار نیست وزیر امور خارجه ایران همانند وزیر خارجه سعودی بی‌ادبانه و بی‌پروا موضع بگیرد اما نکته اساسی اینجاست: اظهارات جواد ظریف اساسا سنخیت و تطابقی با مناسبات بین 2 کشور و نیز واقعیات موجود در صحنه نبرد میدانی دارد؟ در حالی که عربستان سعودی از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی، اقدامات گستاخانه فراوانی را علنا علیه منافع ملی ایران انجام داده اما هنوز هم ادبیات وزیر امور خارجه ایران همانند 3 سال قبل است! بویژه حقیقتا آن بخش از اظهارنظر جواد ظریف درباره کشته شدن 500 ایرانی در فاجعه منا و افتخار او به انفعال در مقابل سعودی، به هیچ عنوان منطبق بر رفتار عزتمندانه و غیرتمندانه در حوزه ملی نیست! از سوی دیگر در صحنه نبرد در سوریه نیز شرایط به گونه‌ای نیست که جواد ظریف بخواهد اینگونه درباره آن سخن بگوید.

دوست او، یعنی برادر جبیر، روز جمعه و همچنین دیروز رسما از قطعی شدن ورود مستقیم نظامیان سعودی به سوریه خبر داد! وزرای خارجه آل‌سعود و ترکیه اعلام کردند انتقال نظامیان به سوریه از پایگاه اینجرلیک صورت خواهد گرفت. این اظهارنظر چه واقعیت داشته باشد و چه در اندازه بلوف باشد؛ نشان‌دهنده انطباق ادبیات دیپلماتیک با مواضع رسمی این کشورها است البته گفت‌وگوی عادل الجبیر با سی‌ان‌ان نیز بخش دیگری از این تطابق مواضع دیپلماتیک با مواضع رسمی آل‌سعود را نشان داد.

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌ان‌ان»  ایران را متهم کرد با اعزام شبه‌نظامیان از افغانستان، عراق و پاکستان به سوریه برای حمایت از بشار اسد، به تنش‌های قومی و مذهبی در منطقه دامن می‌زند. عادل الجبیر در بخش دیگری  از این مصاحبه درباره جنگ داخلی سوریه گفت: ریاض در سوریه از هر راه‌حل سیاسی که بشار اسد بخشی از آن نباشد، حمایت خواهد کرد. بشار اسد از قدرت کنار خواهد رفت. او از طریق فرآیندی سیاسی یا با زور برکنار خواهد شد. این ادبیات عادل الجبیر است.

او سوریه که نه، ایران را تهدید می‌کند حتی با زور هم که شده، معرکه سوریه را به سود خود تمام خواهد کرد! او ایران را متهم به تشدید فرقه‌گرایی در منطقه کرده است! او می‌گوید ایران شبه‌نظامیان را از پاکستان و افغانستان به سوریه می‌برد! البته قطعا در پاسخ به این ادبیات توهین‌آمیز و ستیزه‌جویانه، موضع عزتمندانه و غیرتمندانه باید اتخاذ شود.

باید به جای ادبیات بی‌فایده و منفعل، حمایت‌های مالی آل‌سعود، قطر و امارات از داعش را شفاف‌سازی کرد! باید از تریبون‌های بین‌المللی برای افشای این حمایت‌ها استفاده کرد! باید از فرصت نفرت عمومی مردم دنیا از داعش استفاده کرد و اسناد انتقال بیکاران تونس، مراکش و مصر از طریق خاک ترکیه به سوریه که با حمایت مالی عربستان صورت می‌گیرد را منتشر کرد! این یک مدل رایج دیپلماتیک در دنیا برای مقابله با طرف مقابل است.

این دقیقا همان بلایی است که روس‌ها بر سر اردوغان آوردند و حیثیت او را در جریان خرید نفت مفت از داعش خدشه‌دار کردند! از سوی دیگر، جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشوری با مختصات ایران است! او وزیر امور خارجه قدرتمندترین کشور خاورمیانه است! این ادبیات منفعلانه و ضعیف او در قبال سعودی‌ها خلاف عزت ملی است! انفعال دولت در مقابل سعودی‌ها در جریان فاجعه منا یک فاجعه دیپلماتیک بود! اکنون این قبیل اظهارنظر‌های جواد ظریف که برای به دست آوردن دل سعودی‌ها صورت می‌گیرد، نمک بر زخم مردم ایران می‌پاشد!

در حوزه نبرد میدانی نیز اظهارات عادل الجبیر همانند رجزهای دیپلماتیک است که برای تقویت روحیه تروریست‌های داعش و النصره مطرح می‌شود! در حالی که تروریست‌ها در نبرد تن به تن مغلوب شیرمردان جریان مقاومت هستند؛ عادل الجبیر با ادبیات رجزگونه خود و با جنگ‌روانی حضور نظامی در سوریه در حال تزریق روحیه به آنهاست!   آیا جواد ظریف همین نقش اندک برای مردان مقاومت را می‌تواند ایفا کند؟

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 97
  • جلیل ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    درک فهم شما از سیاست قدر یه نخود هست لبخند ذیپلماتیک وقتی ایران داره در سوریه بسرعت جلو میره فقط یک تاکتیک هست البته شماها مشکلتون فهم جناحی خودتون هست متاسفم که خودتون رو به نفهمیدن می زنید البته جدید نیست سال ها هست...
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    متاسفم
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیپلماسی عرصه ی فحش و بدوبیراه نیست. 8 سال هر چی خواستین گفتین .روسیه و آمریکا باهم در جنگ سرد هستن ولی هیچ موقع بدوبیراه نمیگن!!!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    از کل دیپلماسی فقط لبخندش رو یاد گرفته. نمیخوام بگم مرغ همسایه غازه اما لاورف رو نگاه کنید هم میخنده و هم در مواقع بحرانی چنان خشن میشه که همه یکه میخورند.
  • ناشناس ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    لطفا اين آشغال هاي وهابي را برادران خطاب نكنيد.
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    به زائران ایرانی تعرض میشه : لبخند بزنید فاجعه منا 500 خانواده ایرانی رو داغدار میکنه و دریغ از یه عذرخواهی ...: لبخند بزنید رسما ایران رو تهدید نظامی میکنن: لبخند بزنید علنا توی اوپک و بازارهای نفتی برای ضربه زدن به ایران فعالیت می کنند: لبخند بزنید به طور علنی و رسمی از گروه های معاند نظام و جدایی طلب حمایت می کنند و توی رسانه های دولتشون بی هیچ ترسی حرفشو می زنن: لبخند بزنید برادرم عادل الجبیر ؟!!!!!! دیگه خدایی برای این به سر بزنید !!!!!
  • مبینا ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خداییش من بیام دهنم خانوادت رو سرویس کنم به من لبخند میزنی بیام اموالتون رو به سرقت ببرم حاضر بشینی با من مذاکره کنی حتی اگه وسط همین مذاکرات بازم بزنم دهت رو سرویس کنم
  • قربانی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیپلماسی با کوچه و بازار تفاوت دار مشرق عزیز
  • محمد ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    طرف شمشیر از رو بسته داره لشکر میکشه به سوریه اونوقت یه عده حرف از لبخند دیپلماتیک میزنن آقا ما نگفتیم که بره جبیر فهش بارون کنه که اما برادر هم نباید خطاب کنه جمع کنید با این دیپلماسیتون هر خراب کاری میکنید میاد کلمات گنده گنده میگید جبیر عوضی میاد میگه ما حامی تروریسم هستیم و کلی اتهام دیگه ما میخندیم مشرق سانسور نکن.
  • من انقلابیم ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    لَا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ ... (آیه 22 مجادله) قومى را نيابى كه به خدا و روز بازپسين ايمان داشته باشند [و] كسانى را كه با خدا و رسولش مخالفت كرده‏اند هر چند پدرانشان يا پسرانشان يا برادرانشان يا عشيره آنان باشند دوست بدارند ...
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    بله ديگه،‌ديپلماسي يعني هر بالايي سرت آوردن فقط بخند !!!!
  • ايراني ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    آشغال دلواپسهاي جنگ طلب هستن
  • مجتبی ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیپلماسی لبخند و التماس ، جلد 2 صفحه ی 118....
  • ناشناس آذری ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    سالها بود که در وزارت امور خارجه ی ایران چنین فهم بالایی از ادبیات دیپلماتیک دیده نشده بود. یادتان باشد انگلیسی ها زمانی که در بصره ی عراق سر شیعیان را می بریدند، وزیر امور خارجه ی آنها ژست انسان دوستانه می گرفت و می گفت که برای کمک به مردم مظلوم عراق و استقرار دموکراسی و حقوق بشر به عراق آمده اند. امروزه در حالی که مستشاران نظامی ایران فی الواقع برای کمک به مردم مظلوم سوریه به آن کشور اعزام می شوند، ادبیات و شعور دیپلماتیک آقای ظریف و یاران ایشان فوق العاده عالی و درست است. از ایشان تشکر می کنیم. مشرق سانسورچی کمی سیاست یاد بگیر.
  • روحانی تنها نیست ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    مشرق نشون دادی چیزی از سیاست نمیدونی..هههه..از قدیم گفتن نترس از ان که هایوهوی دارذ..بترس از ان که سر به توی دارد..ظریف سر به تو داره..واسه همین سعودی ها ازش میترسن...واقعا هوش ظریف قابل تحصین و افتخار امیزه و ما تا اخرش همراهشیم.به لطف خدا دولت مردم همیشه پیروزه
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دشمنان رابعنوان دوست انتخاب نكنيد كه همانندآنان خواهيدبود درضمن خداوندفرموده ازدشمنان نترسيد شماخداراداريدآنها شيطان را.ظريف كجاي كاري؟برادر عادل الجبيري ؟ ازكي تاحالا؟
  • Aren ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ناشناس 36 اونا بلایی سرما نیوردن..فعلا که ما بدبختشون کردیم..این سیاست دولته که بدون جنگ منافعش کامل حفظ بشه و این ثمره برادران بزرگ سپاه و مدافع حرمه...دم دولت و سپاه گرم..نوکر سید علی هم هستیم
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیپلماسی عرصه بد و بیراه نیست درسته ولی عرصه وادادن هم نیست ما از وزیر خارجه کشوری مثل ایران توقع بد و بیراه به دشمنان را نداریم ولی لبخند زدن هم حدی دارد و نرمش هم حدی داره الان دیگه نرمش کافیه باید بریم سراغ ورزش!!!!!!! نه به این شوریه شور نه مثل الان به این بی نمکی
  • محمد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اقای محترم دیپلماسی یعنی همه چی باید به جا باشه. وقتی یه نفرمدام تو و خانوادتو تهدید میکنه و اسایشو از خانوادت گرفته بازم بهش لبخند میزنی؟؟؟.اگه بهش لبخند بزنی یعنی ترسیدی و یا مشکل دیگه ای داری و یا شایدم...... وقتی به ملت ایران تجاوز میشه عمدا فاجعه منا رو پیش میارند و خیلی اهانت های دیگه که هر روزه به ایرانی میکنند این اقا باید برادر خطابشون کنه حداقل میتون نگه برادر ./// مشرق من کلی هشدار دادم ولی هیچوقت منتشر نکردی.
  • محمد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    در جواب ایرانی اشغال اون موش هایی هستن که از دفاع کردن میترسن و برا سرپوش گذاشتن رو ترشون کسایی دیگه رو جنگ طلب خطاب میدن این جماعت برا حفظ زندگی شون که از زندگی سگ های ولگرد حقیرتره تن به هر ذلتی میدن و حاضرن پسمانده آشغالهای وهابی بخورن و نوکرشون باشن انشاءالله به عزیزان سعودیت محشور بشی مشرق خواهشا سانسور نکن.
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    تحلیل های ضعیف و تندروی های نابجا ! مثل اینکه اهمیت حضور ایران در حج رو نمیفهمید؟
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    عرصه ذلت پذیری هم نیست
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیپلماسی التماس و قهقهه
  • امیر ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    فرض کنید دوتا همکلاسی باهمدیگه لجبازی و دعوا میکنند.بعد میبرنشون پیش مدیر مدرسه(کنفرانس مونیخ مثلا).مدیر یه نیگاهی به دوتاشون میندازه.یکی جلوی مدیر شروع میکنه به فحش دادن و دیوونه بازی درآوردن(الجبیر)،اونیکی با اینکه از همکلاسیش متنفره ولی جلوی مدیر حواسش هست سوتی نمیده،میگه این دوست من هست دوست خوبم هست (درحالیکه اون یکی داره دیوونه بازی درمیاره).خب قضاوت مدیر بسمت دانش آموز عاقل تر خواهدبود(ظریف).
  • shadman ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    جناب ظریف با هول و ولا چنان میپره که به بام نرسیده میفته پایین مثلا میخواد تندروی نکنه
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    لحن شما مانند وهابيون بسيار بد و بي ادبانه است در ضمن چه كساني با اين همه بدي سعودي ها باز هم حاضرند برن عربستان پول هاي بي زبون اين مملكت رو براشون خرج كنند ما يا شما ؟
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    راست میگی؟! عرصه لبخند به ظالم است! و ...
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    کسی وا نداده. الان که میبینی خیلی بیشتر از 8 سال پیش بهمون احترام میذارن و جایگاه خیلی خیلی خیلی بهتری داریم. وقتی 4 نفر باسواد مملکتو بچرخونن برای همه خوبه نه مثل 8 سال پیش وزیر خارجه ت بره یه کشوری بعد بگن تو وزیر خارجه نیستی!!!!
  • بهنوش ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خانم مبینا . شما دلواپس ها عادت دارین اینطوری صحبت کنید؟؟؟!!! این چه طرز نظر داد و حرف زدنه؟
  • حسین ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    فرقش اینه که اونا هر حرفی که لایق اجدادشونه بزنن ما داداش مالشون کنیم
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    شمام احتمالا نفر اول سیاست ماله کشی هستی! آفرین به تو! آخر صداقتی!
  • میم ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    سلام مشرق چیه؟؟؟؟!!!!!!!!!!! فقط سلام دادم بیا اینم سانسور کن نه جان من سانسور کن، خجالت نکش
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    انسان رابايد از دوستانش شناخت!!!!!!!!
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیپلماسی اگه این باشه که هر توهینی به ایران بشه در جوابش بخندیم بهترین گزینه برای دستگاه دیپلماسی آقای کفاشیان هستند نه ظریف. آقای ظریف بهتر است جایشان را به کفاشیان بدهند.
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    افراطی ها عصبانی نشین اینااصول دیپلماسی است
  • امیر ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    منم اول میگفتم چرا میخنده ناراحت بودم واقعیت اینه باید زرنگ باشی خنجر دسستت باشه اینارو از پشت خنجر بزنی به نظرم دکتر داره میخنده سپاه تیکه تیکه میکنه تا نتونن شانتاژ بزی در بیارن ایران داره تو منطقه اشوب به پا میکنه گمونم کار برادرا هماهنگ شدست هیچی بیحکمت نیست اخوی
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اینکه وندی شرمن می گفت دروغ توی ژن ایرانی هاست. این توهین نیست. بد و بیراه نیست. آنها حق دارند این چیزها رو به ما بگویند ولی ما حق دفاع نداریم. تو اون 8 سال اینقدر عربستان وقیحانه صحبت می کرد. بابا بورکینوفاسو جیبوتی با ما قطع رابطه کردند. دیپلماسی
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    جناب ظریف کار از این حرفها گذشته و باید با قاطعیت برخورد کنید با این حکومت نجس وهابی که تصمیم به انتحار گرفته
  • اردبیلی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    برادر ناشناس 1337 دوست خطاب کردن قاتل مردم یمن و سوریه و عراق و فلسطین در این شرایط بحرانی یک نوع.... هیهات من الذله
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اصول دیبلماسی !!!!!!!!!!!!! اصول دیبلماسی یعنی اگر 500زائرایرانی را کشتند شما فقط لبخند بزن و وقاتل را برادر خطاب کن جان مردم ایران هم یعتی کشک
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیبلماسی با انفعال هم فرق داره
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    الان که میبینی خیلی بیشتر از 8 سال پیش بهمون احترام میذارن و جایگاه خیلی خیلی خیلی بهتری داریم!!!!!!!!!
  • محمد ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ناشناس 14 ببینم لحن من بی ادبانه هست یا لحن ایرانی؟! فعلا که کسایی دیگه سعودی هارو برادر خطاب میکنن در ضمن نمیدونستم شما نیت خونی هم بلدی من گفتم رفتم حج؟! حتما شما و امثال شما که میرید آنتالیا پول در راه خیر خرج میکنید؟! واقعا که چه رویی دارید!!!!
  • شهرام ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    انقدر به اقای ظریف توهین نکنید اقای ظریف عادل الجبیر را خر کرده.
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    میگم اگر ایشان را به برنامه خندوانه دعوت بفرمایید بهتر نیست؟
  • گیل مرد ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    همون شما میفهمی بسه ... شما کسایی هستین که وقتی روحانی گفت اب خوردن به تحریم ربط داره داشتین استدلال میاوردین که اره ربط داره
  • رضا ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    در جواب14:35 ولی عوضش کشور های اروپایی دوباره با ما وارد رابطه سیاسی اقتصادی شدن کدوم مهم تر است جیبوتی یا اروپا
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    احسنت درست اقا جلیل مشکل ما به فهم جناحیمون برمیگرده به فهم استکبار ستیزی به اینکه اونی که داره توی سوریه جون میده و خون میده از بچه های جناحه ما هستند وگرنه اگر از جناحه مذاکره و مسامحه بودن تفنگ دست نمیگرفتن برن بداد مظلوم سوری برسن
  • علي ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ان كساني اهنين مشتند كه دشمنان را به دوستي كشتند تا به امروز وزارت امور خارجه چنين رئيس دلاور وفهيم وكار بلد نداشته است درود بر ظريف
  • کاربر ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    امان از آنهایی که نمی فهمند و فیاد از آنهایی که خودشان را به نفهمی میزنند ........ظریف وزیر امورخارجه با کفایت در ایران
  • مهدی اسدی ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    سلام علیکم :‌ دیگر خیلی آش شور شده !!! این روش دیپلماسی را هیچ آدم که یک ذره عقل داشته باشد نمی پذیرد .
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    این رفتار دکتر ظریف کاملا اشتباه و خطرناکه و خودزنیه. لبخند هم جایی داره. به قول معروف "هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد" دیپلماسی فقط با خود ملتهای امت اسلامی و یا ملتهای جهان ممکنه مفید باشه نه با رژیمهای طاغوتی و ستمگری که بر اونها حکومت میکنند یعنی این روش دیپلماسی دولت تدبیر حتی ظلم به ملتهاییه که زیردست اون رژیمها و دولتهای طاغوتی هستند. یه خواهش از همه هموطنان خوبم دارم لطفا اینقدر سطحی نگرانه تحلیل نکنید. به یاد بیارید سخن امام خمینی که «ما اگر روزی از صدام بگذریم از آل سعود هرگز نخواهیم گذشت.» و «آمریکا شیطان بزرگ است» ببینید شرع مقدس به چی امر فرموده. از مولا علی(سلام الله) حدیث داریم که «رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) پیوسته به ما امر میفرمود تا با چهره درهم کشیده و عبوس با فاسقین (اهل گناه و ستم) رودررو شویم.» لعنت بر آمریکا و آل سعود و صهیونیستها و تکفیریها و انگلیس و سلمان رشدی لعنت بر همه دشمنان امام زمان(عجل الله)
  • مهدی ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    سیاست ما عین دیانت مااست...
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    جناب ظریف لطفا از ال سعود تعریف نکنید. تمام اقدامات شما در رابطه با عربستان ضعیف و توهین به ایران است. ما دولت آل سعود را به رسمیت نمی شناسیم.
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روایت برادران سعودی از اوضاع منطقه اینه ایران باید از عراق ویمن وسوریه ولبنان جمع کنه بره پشت مرزاش تا بعد بزنیم تو سرش...
  • رضا ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ظریف داره خوردمون میکنه.داره مارو نابود میکنه.بخدا انقدر ناراحت شدم وقتی شنیدم به سعودی قاتل گفته برادر.اگه اینن حرفارو به نتقدای داخلی هم میزو مشکلی نبود...
  • مخلوق خدا ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    مهم نتیجه دیپلماتیکه ظریف امتحانشو پس داده شک نکنید هدف براش مهمه
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روایت برادران سعودی از اوضاع منطقه اینه ایران باید از عراق ویمن وسوریه ولبنان جمع کنه بره پشت مرزاش تا بعد بزنیم تو سرش روایت ظریف اینه برادرم عادل الجبیر!!!!
  • amin130 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    در هر صورت باید اخلاق سیاسی داشته باشیم. برید سخنان مولی علی (علیه السلام) رو در این رابطه بخونید که اگه من اخلاق سیاسی نداشتم مکارترین سیاس عرب بودم.
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    و در مقابل بر سر هر که البته در داخل به دولت انتقاد کند فریاد بکشید آیا قران را اینگونه تلاوت میکنند الذین اشدا مع المومنیین رحما بین الکفار و المنافقین!
  • مخلص همه با هر طرز تفکری ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    طبق فرمایشات دوستان لابد امام علی ع هم فهم دیپلماتیک نداشتند که فورا پس از خلافت فرمان عزل معاویه رو صادر کردند. اینی که شما میگی عزیز دل من بهش میگن....حالا اسمشو عوض کردن گذاشتن دیپلماسی
  • محمد مهدی ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    با سلام ، این چندمین بار است که مشرق مطالب ارسالی را منتشر نمیکند ، یعنی چرا؟ واما..... ۱۰ نظامی آمریکایی به حق دستگیر میشن ، آمریکا ناو هواپیمابر حرکت میده و زمین و زمان را با تهدید به هم میدوزد.... متجاوز اسراییلی اسیر حماس میشه ، اسراییل بخلطر فقط یک اسیرش جنگ ۲۲ روزه با هزاران تلفات راه میاندازه..... ترکیه یک جت جنگنده روسیه رو میزنه ، روسیه چه میکنه.... سفارت سعودی به دلایل مشکوک در تهران آتیش میگیره ، سعودی نه تنها ارتباط دیپلماتیکشو کاملا قطع میکنه بلکه چند کشور دیگرو هم همراه خودش میکنه و این در حالی است که از دماغ یک نفر سعودی یک قطره خون هم نمیاد .... وده ها مثال مشابه در عالم ارتباطات بین المللی.... اینها هیچکدام دیپلمات نیستند و باید پای درس ظریف جان ما بیشینن تا یادشون بده که : ۱- وقتی جناب کری تلفنی ظریف جان رو تهدید زدن کشتی کمکهای ملت شریف ایران به مردم مظلوم یمن میکنه ، ۲- وقتی عربستان به ناموس و شرف ایرانی در فرودگاه تجاوز کرد ، ۳- ۴۵۰ حاجی مظلوم ایران در بدترین شرایط در طول مدت ۹ ساعت و بعضا بیشتر در حال جان کندن بودند و بعد شهید میشن ، ۴- دیپلمات مست سعودی در حال رانندگی هموطن تهرونی ظریفجان رو میکشه و نهضت دیپلماسی ظریف جون ادامه داره تا دنیا بیدار بشه ، البته وقتی ما خودمونو کامل تسلیم کردیم!!!! مشرق جون جون هر کس دوست داری بدون سانسور منتشر کن ، مشغول ذمه نشی
  • مخلص همه با هر طرز فکری ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    بد و بیراه نمیگن ولی عمرا جلوی هم کوتاه بیاین حرفشونو بی کم کاست و بی هیچ ضعفی میزنن
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    با ایرانی 13:36 هستم
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    شما پولا رو میبری انتالیا دیگه یه جور میگی انگار هزینه جهزیه مستمند میکنی!! بسه ادای روشنفکرا رو دراوردن تاریخ ایران امثال شما رو به نفرت یاد میکنه درس بگیرید ار تاریخ
  • عباس ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    راست میگی... عزت چنان به پاسپورت ها اومده که پاسپورتها هنگ کردن
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    روایت برادران سعودی از اوضاع منطقه اینه ایران باید از عراق ویمن وسوریه ولبنان جمع کنه بره پشت مرزاش تا بعد بزنیم تو سرش روایت ظریف اینه برادرم عادل الجبیر!!!!
  • رضا ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اقای ظریف لطفا این تروریست ها و وهابی های حوشی ادم خوار را دوست و برادر خطاب نکنید.
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ظريف داره به جبيرى مى فهمونه كه داره اشتباه ميكنه و البته اين نوعى زبان ديپلماتيكه نرم هست نميشه گفت از استيصال ناشى ميشه اما خوب جنون عربستان رو هم بايد به حساب اورد كه حسابى فريب خورده و داره همه رو به جنگ، كشتار و سخت تر كردن اوضاع ميكشونه و بايد بدونه راه خطرناكى داره پيش پاى همه ميگذاره و شايد ظريف به روش خودش داره عمل ميكنه ما كه سياستمدار نيستيم شايد چيزايى رو نميدونيم كه اونا ميدونند.
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    کاربرد ادبیات سخیف کار دکتر ظریف نیست. ایشان مایع فخر ایران و ایرانی است.
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ادبیات تو اتفاقا نشان دهنده اوج کج فهمی و مغز نخودی توست....
  • ناشناس ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیپلماسی یعنی این که کشورت تو اوج مذاکرات باشه ولی بری کل سیتم دفاعی کشورت رو زیر سئوال ببری!!!!!!!!!
  • ناشناس ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    با همین دیپلماسی پاسپورتمان رو بی ارزش کرد
  • ناشناس ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ایرانی 13:36 با منطق شماها امام حسین هم نعوذبالله جنگ طلبه
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    از دیپلماسی رمانتیک دوستان دارم گوله گوله اشک میریزم
  • ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    دیپلماسی وسیاست سرجاخودش ماهیچ برادری با عربستان وترکیه نداریم اون دوکشوردشمنان درجه یک ‏ ایران وایرنی هستند این دفعه هرمقامی ازاین ‏ دوکشوربخوادواردایران بشه هم مردم هم مسئولین اجازه ورودبهشون ندن
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    این رئیس محترم امور خارجه ما فکر کرده این الجبیر یه جنتلمن مهمه و احتمالا خبر نداره که پدران این الجبیر در کنار حیوانات و مرغ و خروس زندگی کردنده اند .
  • وحید ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    هرکس زیارت عاشورا خوانده باشد میداند که عربستان یزید و شمر زمان است. لا اله الا الله ما را چه شده است!!!
  • وحید ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    هیچ قومی را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمی‌یابی که با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند؛ ....) (المجادله 22
  • شهاب ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    تو دولت قبل اگه هر چی نداشتیم و وضع اقتصادیمون خراب بود حداقل تو دنیا عزت و ابهت داشتیم ولی الان نه تنها اقتصادمون درست نشد عزت و احترام و ابهتمون هم از دست رفت :((
  • آفرین به کارشاسان ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    مشرق اینایی که نظر دادن رو شناسایی کن . خیلی کارشناسی نظر دادن . ان شاء الله از بین عزیزان وزرای خارجه بعدی انتخاب بشن . این همه درک ، این همه ادب ، این همه ... واقعا که مملکت گل و بلبل همینجوریه
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    در دوره احمدی نژاد همسایه ها یا دوست ما بودن یا رقیب ما و هرگز حتی یه واکنش تند به ما نداشتن ولی الان کم مونده به ما حمله نظامی کنن! حالا با این همه گندزنی دستگاه دیپلماسی باز هم یه عده ای ظریف رو استاد سیاست خارجی میدونن !!!
  • اهوازی ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    به این میگن دیپلماسی دو سر...
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    چرندیات محض!!! با فرض درست بودن مثالت، اونوقت مدیر کیه!؟نکنه کدخدا همون مدیره!؟ نخیر امیرخان..ما رضایت خدا برامون مهم تره نه رضایت مدیر و غرب و آمریکا.. ایکاش ماله کشای دولت این رو بفهمن
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    افراطی کسیه که از این کار ظریف عصبانی نشه! افراطی اونیه که برای رابطه با غرب بال و پر بزنه! افراطی اونیه که کدخدا رو ببینه ولی خدا رو نه! چطوری افراطی!؟ خوب شد واسه ماله کشی دولت هم که شده اصول دیپلماسی مشخص شد، یه کتاب میشه چاپ کرد با عنوان"من دیپلماتم من هرگز انقلابی نیستم"
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    خخخخخخ ماله کش
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    یعنی امیرالمومنین و بقیه اهل بیت آهنین مشت نبودن دیگه!؟ اگه اونا نبودن، امام که اصلا آهنین مشت نبوده.. ضرب المثل یا جملات قصار گاهی اراجیفی بیش نیستند!!!
  • امیر تبریز اوغلی ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    متاسفم که در بین همه این تحقیر و اهانت هااااااااااااااااااااااا فقط دارید لبخند میزنید.و حقارت تا به این حد... غیرت سیب زمینی بهتر از شماس
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    اولی رو که قبول دارم، دومی رو که خیلی خیلی قبول دارم!! فریاد ز دست کاربر
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    درود بر ظریف 1000تا لایک
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    واسه خودت باش
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    جناب رضا اون رابطه که میگی رابطه صادرات اونا و اشتغال برای اونها و بازار مصرف از ما و تعطیلی صنعت مال ما و بدبختی مال ماس این رابطه باشه مال خود ظریف و شما ما نخواستیم
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    با جناب محمد موافقم امام حسین و امام حسن رو که اهل تسلیم نامیدن تا چند وقت دیگه آرش کمانگیر و رستم هم اهل مذاکره میشن اصلا جنگ نکرده بودن برا حفظ مرز و عزت کشور که براش جون بدن
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    این اصول رو از کجاتون در آوردین؟!
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    چرا بابا از این آدمهای با فهم و شعور و دلاور دوره خاتمی هم بود هی اینا میگفتن دوستیم ما و خیلی دوستون داریم و اصلا گفتگوی تمدن ها و ما خیلی با کلاسیم اصلا با فاحشه ها هم تو ایتالیا دست میدیم. اونام گفتن گمشو بابا محور شرارت و تاریخ دادن برا حمله نظامی. الان از فهم و شعور این حضراته که دیگه عربستان دالقوزی هم واسه ما شاخ و شونه میکشه. آفرین بر اینهمه دلاوری و سواد و فهم و اعتدال و عزت و تدبیر و کلید و بقیه اش...
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    کدوم هدف؟! حالا اصلا بگذریم از اینکه تو هیچ مذهبی هدف وسیله رو توجیه نمیکنه
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    جلیل پیشروی ایران در سوریه هیچ ربطی به وزارت خارجه نداره که اگر داشت ...
  • هما ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم یکی از مثبت ها کم بشمارید.
  • ناشناس ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    به دو نوجوان ایرانی در جده تجاوز کردند و 500 نفر از هموطنان ما در منا کشته شدند و به وزیر ارشاد ویزا ندادند و ظریف جلوی امیر کویت زانو زد و حالا وهابیون قاتل مردم یمن را با لفظ برادر خطاب میکند !
  • ناشناس ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    آیا ظریف نمیداند که برادران سعودیش دست شون به خون مردم یمن آلوده است و برادران ترک دست شون به خون مردم عراق و سوریه آلوده است .
  • ناشناس ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    اگر هشدار قاطع رهبر معظم انقلاب به عربستان نبود جنازه های شهدای منا را هم تحویل ایران نمی دادند و ظریف هم هیچ کاری نتوانست انجام بدهد .
  • ناشناس ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    ناشناس 14:10 فعلا"که توی این دولت عربستان و سودان و سومالی و جیبوتی هم با ما قطع رابطه کردند و در 8 سال پیش عزت و اقتدار داشتیم .
  • ناشناس ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    1000 +++++++
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    موقع سخنرانی تمام سعودیها سالنو ترک کردن بسه دیگه تجاوز که کردن ایرانی جماعت که کشتن تو منا دیپلماتشون تو تهران یکیو کشت کلی پول خرج میکنن ایرانی جماعت خار کنن حالا کاری با فحاشی و توهینشون به ایرانیان ندارم آهای جماعت اینا با ایرانی مشکل دارن ،، نه با دین و مذهب و فرقه سیاسی زمان فکر کردید دشمنیشون واسه الانه برید ی سری ب تاریخ بزنید حتما
  • مژده ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    مشرق برات متاسفم که دری وری های بعضی ها و حتی فحش هایی که بهت میدن رو منتشر میکین مثلا انتقاد پذیری اونوقت حرف حق را منتشر نمی کنی
  • مژده ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    مشرق جان ببخشید عصبانی شدم از دست بعضی ها که هرچی دلشون بخواد میگن و منتشر میکنی وگرنه من 95درصد اخبارت رو قبول دارم
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    مشرق خودت كارت درسته اما اكثر مخاطبات بي فرهنگ و فحاشند.
  • حمید رضا ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    باید جلو ترکها وعربستان محکم بود ,کارزار سوریه برای ما بسیار سرنوشت ساز هست.
  • حمید رضا ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    0 0
    باید جلو ترکها وعربستان محکم بود ,کارزار سوریه برای ما بسیار سرنوشت ساز هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس