«گفت‌وگوی ویژه خبری به باشگاه خبرنگاران جوان واگذار شد به‌همین دلیل از آن برنامه جدا شدم» این بخشی از صحبت های مرتضی حیدری در گفت وگویی خودمانی است.

به گزارش مشرق، شايد گفت‌وگو با مرد گفت‌وگوهاي رسانه‌اي، اندكي سخت باشد. كسي كه زير و بم مصاحبه را مي‌شناسد و گفت‌‌وگوك ردن را بلد است. به‌قول معروف، اين‌بار كوزه‌گر در كوزه افتاد و ما به‌سراغ مرتضي حيدري، مجري و گوينده و چهره نام‌آشناي گفت‌وگوهاي ويژه خبري ديروز و پايش امروز رفتيم تا در زيرآلاچيق با او از رسانه و حاشيه‌هايش سخن بگوييم. او در چهارمين روز از سال 1348 به‌دنيا آمده و در محله سه راه آذري تهران در يك خانواده هفت‌نفره، قد كشيده است.

 چه‌طور وارد عرصه اجرا شديد؟

هميشه از بچگي كار اجرا و گويندگي را دوست داشتم و در مدرسه هميشه شعر و سرود مي‌خواندم. در دانشگاه نيز در مراسم مختلف،‌ مجري‌گري مي‌كردم و بعد از سال‌ها تلاش و دادن آزمون موفق شدم وارد سازمان صداوسيما شوم.

  در راديو هم كار كرده‌ايد؟

از اول جذب معاونت سياسي شدم و آن موقع اداره‌كل اخبار بود كه هم صدا بود و هم سيما. بنابراين اداره پخش اخبار كلاً يك اداره بود. هم كار گويندگي راديو انجام داده‌ام و هم تلويزيون، اما هميشه در كنار آن، نويسندگي كرده‌ام و در تحريريه هم حضور داشته‌ام.

  شما فيزيوتراپ هم هستيد؟

بله. اول فيزيوتراپي خوانده‌ام، بعد از آن دوره‌هاي خبرنويسي و خبرنگاري را گذرانده‌ام.

  هم‌اكنون كار فيزيوتراپي هم انجام مي‌دهيد؟

بله. مطب دارم.

 فيزيوتراپي را بيش‌تر دوست داريد يا كار در صداوسيما؟

كار فيزيوتراپي يك كار درماني است، اما زندگي من با كار راديو و تلويزيون عجين شده است و طبيعي است كه با اين كار بيش‌تر مأنوس هستم.

 شهرت برايتان دردسرآفرين بوده است؟

دردسر نه، اما محدوديت‌هاي جدي دارد كه قابل درك و قابل پذيرش است.

  شما محافظه‌كار هستيد؟

سعي كردم نباشم و سعي كردم حرفه‌اي‌گري را بر محافظه‌كاري ترجيح دهم.

  تعريف شما از حرفه‌اي‌گري چيست؟

يعني دانش و تجربه كافي براي انجام كاري را داشته باشيد و به اصول آن ملتزم باشيد.

  يك مجري تا چه حدي بايد جسارت داشته باشد؟

جسارت، به‌معني بي پروايي يا لحاظ نكردن قواعد و مقررات نيست. جسارت بايد به‌معناي كار حرفه‌اي كردن با رعايت اصول و خط قرمزهاست. اين در وضعيتي است كه شما مصالح سازمان و رسانه و خواست مخاطبان را به موقعيت و مصالح خودتان ترجيح بدهيد و از عافيت‌طلبي به‌دور باشيد.

 مردم از مجريان توقع دارند كه شفاف‌سازي كنند و شايد در برخي مواقع افشاگري كنند. شما در كار حرفه‌اي‌تان تا چه حد به اين اصل پايبند بوده‌ايد؟

خيلي با افشاگري موافق نيستم. بيش‌تر با شفاف‌سازي و اطلاع‌رساني موافقم؛ چون افشاگري بار معنايي منفي دارد و وقتي مي‌خواهيد دست به افشاگري بزنيد، در واقع از پشت پرده‌هايي مي‌گوييد كه باعث تخريب يك عده مي‌شود. در صورتي كه كار رسانه اين نيست و شما بايد شفاف‌سازي و اطلاع‌رساني كنيد و اين مخاطب است كه بايد در شعور و فهم خودش به تصميم برسد.

  گرايش‌هاي شخصي خودتان را در گفت‌وگوهايي كه انجام مي‌دهيد دخيل مي‌كنيد؟

تا آنجا كه توانسته‌ام سعي كرده‌ام اين اتفاق نيفتد، چون از اصول حرفه‌اي‌گري به‌دور است. مجري كم‌تجربه و كم‌دانش سعي مي‌كند كه منويات خودش را در مصاحبه‌ها دخالت بدهد و به‌نوعي، مجري وقتي‌كه مصاحبه‌اي را اجرا مي‌كند، مخاطب در پايان نبايد متوجه شود كه موضع مجري چه بوده‌است.

  علت كم‌‌رنگ شدن حضورتان در گفت‌وگوي ويژه خبري چيست؟

تقريباً چهار سال پيش براي ادامه تحصيل به خارج از كشور رفته بودم و هنگامي‌كه برگشتم، تغيير مديريت اتفاق افتاده بود و گفت‌وگوي ويژه خبري به باشگاه خبرنگاران جوان واگذار شده بود و به‌همين دليل از آن برنامه جدا شدم.

  چرا در مصاحبه با رئيس‌جمهور، در مقايسه با دولت قبل شما را كم‌تر مي‌بينيم؟

انتخاب مجري براي مصاحبه با رئيس‌جمهور و سران قوا، با هماهنگي ميان سازمان و دفتر رئيس‌جمهور يا دفتر سران قوا اتفاق مي‌افتد. نه آن موقع در انتخابم براي مصاحبه با رئيس‌جمهور دخالتي داشتم، نه امروز دخالتي دارم. سازمان و دفتر رئيس‌جمهور در گذشته به آن تصميم رسيده بودند و الآن به اين نتيجه رسيده‌اند. البته من سال گذشته با آقاي رئيس‌جمهور مصاحبه كردم.

 خاطره‌اي از مناظرات رياست‌جمهوري سال 92 در ذهن داريد؟

سال 92 در مناظره اول، به‌دليل ناراحتي برخي نامزدها، برنامه به‌سمت قطع شدن و به هم ريختگي پيش مي‌رفت كه خوشبختانه ماجرا جمع شد.

  شوخ‌طبع هستيد؟

در حوزه شخصي بله، اما در حوزه كاري جدي هستم.

  توصيه شما به مجرياني كه تازه وارد اين عرصه شده‌اند چيست؟

كار را خيلي جدي بگيرند. كار اجرا هميشه يك كار نو است. هميشه به مخاطب احترام بگذارند. البته معني احترام اين نيست كه هميشه بگويند با عرض سلام و ادب و احترام، بلكه احترام را مخاطب در رفتار بايد ببيند. هميشه با اطلاعات در مصاحبه‌ها حاضر شوند و هميشه فكر كنند كه اين اجرا، اولين و آخرين اجرايشان است.

  بيش‌تر در فضاي مجازي خبر مي‌خوانيد يا روزنامه؟

معمولاً در فضاي مجازي، اما روزنامه‌هايي را نيز كه به آن‌ها علاقه‌مندم دنبال مي‌كنم.

  هفته‌نامه صداوسيما را خوانده‌ايد؟

بله، معمولاً هر هفته نگاه مي‌كنم.

  نظرتان درباره آن چيست؟

خيلي جاي كار دارد، چون بايد قواره‌اش بيش‌تر از يك هفته‌نامه داخلي باشد. هفته‌نامه صداوسيما در يك سازمان حرفه‌اي توليد مي‌شود و چند ده هزار مخاطب دارد. بنابراين بايد سطح اطلاع‌رساني آن بالاتر برود.

  عجيب‌ترين سؤالي كه تاكنون درباره شغلتان از شما پرسيده‌اند؟

اينكه تا الآن تهديد به مرگ شده‌ايد.

  خب تهديد شده‌ايد؟

نه‌خير اصلاً. تهديد به هيچ‌چيز نشده‌ام.

  دوست داريد با چه كسي مصاحبه كنيد كه تاكنون موفق به گفت‌وگو با وي نشده‌ايد؟


آرزو دارم كه با مقام معظم رهبري درباره سند چشم‌انداز مصاحبه كنم. تلاش هم كرده‌ام، اما هنوز موفق نشده‌ام كه اميدوارم اين اتفاق بيفتد.

  به‌جز برنامه‌هايي كه مرتبط با حرفه شماست، كدام‌يك از برنامه‌هاي تلويزيون را دنبال مي‌كنيد؟

خيلي كم تلويزيون نگاه مي‌كنم، چون خيلي گرفتارم. ولي اغلب برنامه‌هاي خبري را دنبال مي‌كنم. گاهي هم سريال دلخواهم را تماشا مي‌كنم.

  مشغله كاري، شما را از زندگي شخصيتان دور نكرده است؟

بله، اين ايراد وجود دارد.

  دغدغه شما چيست؟

بزرگ‌ترين دغدغه من مطالعه است. همين حالا 56 جلد كتاب دارم كه وقت نكرده‌ام آن‌ها را بخوانم.

  در اجراهاي امروزي جاي خالي چه چيزي احساس مي‌شود؟

من اجراهاي آقاي ميرفخرايي را خيلي دوست داشتم و دارم.

 اهل سفر هستيد؟

بيش‌تر كاري و تحصيلي. سفر تفريحي خيلي كم مي‌روم.

   از صداوسيما مطالبه‌اي داريد؟

سازمان بايد به‌سمت حرفه‌اي‌گري و پرورش نيروهاي حرفه‌اي گام بردارد. مهم‌ترين سرمايه سازمان، كاركنان آن است، نه ساختمان‌ها و تجهيزاتش و از بين كاركنانش آ‌‌‌ن‌هايي ارزشمند هستند كه حرفه‌اي هستند و اصول حرفه‌اي كار را بلدند و مسئوليت‌پذيرند و سازمان بايد به اين افراد بيش از گذشته توجه كند.

 چه آرزويي داريد؟

آرزوي شخصي من اين است كه فرصت پيدا كنم دنيا را بيش‌تر بگردم.

  و آرزوي شما براي تلويزيون چيست؟

اميدوارم كه انتخاب اول مردم ايران باشد.

  كلام آخر

اميدورام اين هفته‌هاي باقي‌مانده تا پايان سال، براي مردم ايران هفته‌هاي خوبي باشد.

منبع: هفته نامه صداوسیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس