روزنامه روسی «گازتا» با بیان اینکه تل‌آویو به بهانه مقابله با ایران پسابرجام به دنبال دریافت کمک‌های بیشتر از واشنگتن است، نوشت اسرائیل سوریه را سایه ایران می‌داند.

 به گزارش مشرق، «ایگور کروچکوف» تحلیل‌گر برجسته روس در مسائل بین‌الملل در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «گازتا» تحلیل کرد واشنگتن به تل‌آویو توصیه می‌کند به بسته کمکی آمریکا به اسرائیل قانع باشد.

به‌تازگی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با صراحت اعلام کرد اگر واشنگتن در تداوم امنیت تل‌آویو به حمایت‌های مالی خود ادامه ندهد، اسرائیل منتظر می‌ماند تا دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به اتمام برسد و با رئیس‌جمهوری آتی آمریکا به توافق خواهد رسید. این در حالی است که سخاوتمندی کاخ سفید در حال حاضر به باراک اوباما بستگی ندارد، بلکه به درگیری‌های سوریه وابسته است.

وی افزود: «اسرائیل در ماه ژانویه از آمریکا درخواست افزایش بسته کمکی کرده است. بر اساس تفاهم‌نامه دوجانبه میان اسرائیل و آمریکا، واشنگتن در 9سال اخیر برای تأمین امنیت متحد اصلی خود در خاورمیانه بسته‌های کمکی ارسال می‌کند. البته تاریخ اعتبار این تفاهم‌نامه در سال 2017 به پایان می‌رسد. در حال حاضر تل‌آویو 3.1 میلیارد دلار در سال از کاخ سفید تحویل می‌گیرد. نتانیاهو خواهان افزایش این مبلغ به 5 میلیارد دلار در سال است. روز دوشنبه 8 فوریه سال جاری (2016)، روزنامه هاآرتص که قدیمی‌ترین و یکی از پرتیراژترین روزنامه‌های چپ اسرائیل است اظهارات یک منبع ناشناس از کاخ سفید را منتشر کرده است که اسرائیل را به خوب فکر کردن درباره رفتار خود فرامی‌خواند. به گفته این منبع کاخ سفید، وضعیت اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا در دو سال پیش رو بهتر نخواهد شد و اسرائیل باید به همین کمک‌ها راضی باشد و قبل از حرف زدن بایستی خوب فکر کند. از زمان شروع ریاست جمهوری باراک اوباما تاکنون، واشنگتن 20.5 میلیارد دلار به اسرائیل کمک نظامی کرده است و 3 میلیارد دلار نیز  صرف نوسازی سیستم دفاع موشکی کرده است.»

به گفته وی، تاریخ تفاهم‌نامه دو کشور به‌زودی به پایان می‌رسد و نتانیاهو به‌شدت نگران امنیت اسرائیل است. به همین دلیل از آمریکا درخواست کمک 5 میلیارد دلاری کرده است. به نظر می‌رسد بحران سوریه و مهم‌تر از همه پرونده هسته‌ای ایران برای اسرائیل بسیار نگران‌کننده است و مقامات اسرائیلی از این بابت از دست اوباما دلخور هستند.

 «بنی بریکسین» مشاور سابق نتانیاهو، می گوید تل‌آویو پرونده هسته‌ای ایران را که اوباما تلاش زیادی برای به سرانجام رسیدن آن کرده است برای خود یک تهدید امنیتی تلقی می‌کند. به گفته وی لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران و دسترسی به پول‌های بلوکه‌شده به دنبال پرونده هسته‌ای در حال حاضر مهم‌ترین تهدید علیه امنیت اسرائیل هست، چراکه ایران می‌تواند این پول‌ها را به "گروه های تحت حمایت خود" در منطقه تزریق کند و یا هم به تقویت سیستم دفاع موشکی خود بپردازد. به همین دلیل اسرائیل مقصر اصلی این تهدیدات را اوباما می‌داند، چراکه وی در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران نقش زیادی داشته است.

مشاور اسبق نتانیاهو می‌گوید شانس انعقاد تفهم نامه بسته کمکی جدید به اسرائیل پس از اتمام دوره ریاست جمهوری اوباما بسیار بالا است. البته این بدین معنا نیست که تل‌آویو مذاکرات را برای دریافت کمک  5 میلیارد دلاری متوقف خواهد کرد اما مذاکرات را در سطح وزرا ادامه خواهد داد و بسیار مهم است که رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا چه کسی خواهد بود و میزان دشمنی او با ایران تا چه اندازه است.

روزنامه روسی می‌نویسد: «انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر به پایان می‌رسد و به‌احتمال‌زیاد هیلاری کلینتون جانشین اوباما از حزب دموکرات خواهد بود که اخیرا از سیاست‌های اوباما در خاورمیانه انتقاد می‌کند. دولاند ترامپ و تد کروز نیز از حزب جمهوری‌خواه شانس بالای برای ریاست جمهوری دارند. به گفته مشاور اسبق نتانیاهو، اگر رئیس‌جمهور بعدی آمریکا سیاست خود را در قابل ایران تغییر دهد و تحریم را به‌جای اول خود برگرداند، درخواست‌های مالی نتانیاهو نیز کاهش پیدا می‌کند.»

الکسی مالاشنکو کارشناس مرکز کارنگی مسکو می‌گوید: «تغییر دولت در کاخ سفید بعید است سیاست آمریکا را در خاورمیانه به‌صورت ریشه‌ای تغییر دهد. واشنگتن، مثل سابق تل‌آویو را در اولویت سیاست منطقه‌ای خود قرار می‌دهد، اما یک متغیر دیگر نیز وجود دارد و آن‌هم درگیری‌های سوریه است که در کانون توجه رسانه‌های جهان قرارگرفته است. زیرا واشنگتن همکاری بسیار فشرده‌ای با رژیم‌های عربی در سوریه دارد. این رژیم‌ها از جمله عربستان سعودی است که خصومت آن نسبت به اسرائیل کمتر از ایران نیست. بنابراین نتانیاهو مجبور است آمریکا را تحت‌ فشار قرار دهد و اگر چنین نکند قبل از هر چیز جایگاه خودش به خطر می‌افتد و از سوی دیگر اگر آمریکا نیز حمایت خود را از اسرائیل افزایش دهد، این به‌نوبه خود تهدیدی علیه عملیات آمریکا در قالب ائتلاف ضد داعش در سوریه محسوب می‌شود.»

مشاور اسبق نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید: «امروزه اسرائیل در چندین وضعیت متناقض قرارگرفته است. روسیه در تلاش است از رژیم بشار اسد محافظت کند. البته رژیم اسد برای اسرائیل تهدید نیست بلکه به‌عنوان سایه ایران است و این برای اسرائیل خطرناک است، چراکه سوریه با رهبری اسد همیشه همکاری خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. از سوی دیگر اسرائیل با روسیه روابط خوبی دارد که این به مذاق آمریکا خوش نمی‌آید.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس