کد خبر 535313
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷

کارشناس علوم تاریخی قرقیزستان در مورد تصمیم دولت عربستان جهت انجام عملیات نظامی در سوریه گفت: آل‌سعود به دنبال تکرار سناریوی حملات یمن در سوریه می‌باشد.

 به گزارش مشرق، «سرگئی سرگیئویچ» پرفسور و استاد علوم تاریخی دانشگاه ملی قرقیزستان، در بیشکک با اشاره به تصمیمات اخیر دولت عربستان سعودی درباره انتقال نیروهای مسلح به سوریه گفت: طی چند هفته اخیر طرفداران و حامیان واقعی داعش به صورت واضح مشخص شدند که «آنکارا» و «ریاض» در این عرصه پیش‌قدم هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان در حال حاضر سعی می‌کند تا تمام اعضای اتحادیه عرب و هم‌پیمانان‌ خود در سواحل خلیج فارس را برای مشارکت در عملیات نظامی در سوریه متقائد کند، ضمن اینکه دولت سعودی این سناریو را در جنگ یمن با همکاری چند کشور عربی و با پشتیبانی از اپوزیسیون سلفی مسلح این کشور اجرا کرد.

سرگیئویچ اظهار داشت: در عملیات نظامی در یمن، آل سعود از نیروهای هوایی و مزدوران دولت مستعفی این کشور استفاده کرد و همین رویه را در سوریه و با استفاده از سازمان‌های افراطی مانند جبهه‌النصره و چند سازمان دیگر که مستقیما توسط آل سعود تأمین می‌شوند، دنبال می‌کند.

کار‌شناس قرقیز گفت: ترکیه و عربستان خواستار از بین بردن «بشار اسد» و همراهانش هستند که تاکنون توانسته‌اند از سوریه دفاع کرده و نفوذ سابق خود را در منطقه حفظ کنند.

وی ادامه داد: بنابراین آن‌ها از تمام ابرازهای مذهبی مختص عربستان و قومی مختص ترکیه استفاده خواهند کرد ضمن آنکه آنکارا در تلاش است تا کردهای منطقه را با برنامه‌های خاص سرکوب کند.

این کار‌شناس تصریح کرد: از برنامه‌های دیگر عربستان و ترکیه فشار بر روسیه از طریق مجامع بین المللی و از طریق هم پیمانان غربی خود هستند زیرا در چند ماه اخیر مسکو با حملات هوایی بر علیه گروههای افراطی تمام برنامه‌های حامیان آن‌ها را نقش بر آب کرده است.

سرگیئویچ عنوان کرد: البته عربستان و ترکیه در نظر دارند تا با وارد کردن نیروهای بیشتر دامنه این درگیر‌ها را افزایش دهد و ‌‌نهایت از هم پیمانان خود کمک بگیرند که در این صورت درگیری در منطقه خاورمیانه وارد مرحله دیگری خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه، احتمال تشدید وضعیت به شکل بسیار شدید بعید است و همه این ادعا‌ها برای زورآزمایی بیان می‌شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس