کد خبر 535021
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷

دانشمند علم فضانوردی دنیا با اشاره به پیشرفت های ایران اسلامی در عرصه علم هوا و فضا، گفت: مطمئن هستم، ایران با همین رویه و با جدیت و کوشش کنونی، می تواند به جایی برسد که سفینه فضایی طراحی کند.

به گزارش مشرق، الکساندر لازوتکین روز شنبه در جمع اعضای انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان در روستای ورکیان دامغان گفت: تا حدودی از برنامه های فضایی ایران خبر دارم و می دانم در این حوزه نیز ایران فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: می دانم ایران در حال طراحی و ساخت موشک های مدنظر خود است و توانسته ماهواره های خود را طراحی کند و بسازد و پرتاب کند.

وی بابیان اینکه متوجه سخت بودن آغاز فعالیت درعرصه علم هوا وفضا هستم، اظهار داشت: صاحب نظران می دانند، برای تولید تجهیزات مربوط به این علم، هم باید از نظر فنی و هم فکری به سطح قابل توجهی دست یافت.

لازوتکین یادآور شد : اینکه هر کشوری به شیوه خودش به این عرصه ورود کند را چندان نمی پسندم، زیرا در هر حال ما همه انسان های یک کره هستیم و وقتی انسان هایی می توانند این تجهیزات را تولید کنند، نیاز به ورود دیگر کشورها نیست.

وی تاکید کرد: معتقدم باید کشورهایی که در علوم فضایی از دیگر کشورهای عقب تر هستند، از دستاوردهای کشورهای پیشرفته تر بهره ببرند، یعنی کشوری تجهیزات تولید کند و کشور دیگری از آن بهره ببرد.

این فضانورد روسی گفت: کشورهای فاقد علم فضانوردی نیز می توانند با مشارکت در طرح های علمی کشورهای پیشرفته تر، حتی فضانورد خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای برنامه ای از سوی شوروی به نام «اینتر کاس ماس» در قرن گذشته با همین سیاست کاری، افزود: در این برنامه شوروی از کشورهایی که برنامه فضایی نداشتنند دعوت کرد، دانشمندی را برای پرواز به فضا آماده کنند که با این برنامه دانشمندان فضایی از دیگر کشورها نیز به این عرصه وارد شدند.

وی یادآور شد : با این روش کشورهای فاقد دانش فضایی یا کشورهایی که پیشرفته نیستند نیز می توانند دستاوردهای فضایی داشته باشند تا اینکه خود بخواهند اقدامی کنند.

الکساندر لازوتکین که سال 1997 میلادی به فضا سفر کرده است اکنون طراح سامانه و تجیزات فضانوردی یکی از موسسات در روسیه است.

وی در سفری سه روز به دامغان در استان سمنان از تپه های مریخی دامغان بازدید کرده است و نشست هایی با دانشگاهیان، دانش آموزان و علاقه مندان علم هوا و فضا در برنامه دارد.

سفر لازوتکین به همت استاد سیروس برزو پیشرو علم فضانوردی ایران، سومین سفر دانشمندان روسی به دامغان است و پیش از این دکتر گارباتکو و ساری جان شاری پف نیز از تپه های مریخی دامغان بازدید کرده اند.

این نشست در خانه و پایگاه علوم و ستاره شناسی ورکیان دامغان در استان سمنان برگزار شد.
تپه های مریخی دامغان در وسعت حدود پنج هزار هکتار در مسیر جاده دامغان به جندق واقع شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • دکتر ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    این روس اگر به حرف های خودش اعتقاد داشت باید می گفت پس چرا شما در ه چیزی رفتین دنبال ساخت داخل!! مگر بقیه مردم دنیا آدم نیستن!!؟ این روسها دیگه گستاخی رو به حدش رسوندن مگه بقیه کشورها پول یامفت دارن بریزن داخل شکم شما که به ان برابر قیمت واقعی براشون انسان یا سفینه پرتاب کنید اصلا خود شما غلط کردید که در هر چیزی به اسم ابرقدرت و داشتن حق وتو خودکفا شدین از چند هزار بمب اتمی تا موشک های 15 هزار کیلومتری ناو هواپیمابر زیر دریایی اتمی و... این روسها فکر کردن ایران مصر یا لیبی هست که می تونن بخرنش بعد سر یه موضوع دیگه با امریکایها معاملش کنن....هر چند چند باری این کار رو کردن
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 0
    پرتاب ماهواره سینا توسط روسیه و اعلام گم شدن ماهواره با فشار امریکایها مشخصه چقدر روسها دلسوز کشورهای بدون فناوری هستن!!! روسها سر برنامه فضایی کره جنوبی این کشور رو 1 میلیارد دلار سرکیسه کردن آنهم فقط برای دادن سه فروند موتور سوخت مایع که 50 میلیون دلار هم قیمت نداشت و پول برای صنعت فضایی خودشون که بعد از فروپاشی شوری عملا ورشکست شده بود جور کردن...حتی عرب ها و ترک ها هم روزی می رسه که در صنعت فضای خود کفا میشن به کوری چشم شما...
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 3
    شما فکر کردین هرچی تند و زیاد بنویسید مردم از روسیه بدشون میاد!؟ شتر در خواب بیند پنبه دانه ......روسیه متحد اخرالزمانی ایران هستش
  • سعید ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    1 0
    دو روز دیگه سرمونو تو سوریه کلاه گذاشت میفهمی متحد اخرالزمانیمون چه کلاشیه
  • حسین ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    0 1
    متحدت خدا باشه که تو طبس و از اوایل انقلاب نجاتمون داده نه روسیه و چین نامرد که به هیچ قراری وفا نمیکنه.
  • حسین ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
    1 0
    اتفاقا روس ها دوستیشون رو توی همین طبس نشون دادن
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 2
    هر کشوری به فکر منافع خودشه ایران باید با روسیه تعامل داشته باشه و به فکر منافع مشترکی که با روسیه داره باشه و حواسش باشه که کلاه سرش نره در هر صورت روسیه همسایه شمالی کشور عزیزمون ایرانه و مثل امریکا از اون سر دنیا نیومده که زور بگه هر کی باید کلاهه خودشو بچسبه اگه ما وا میدیم تقصیر کسی نیست از ماست که بر ماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس