کد خبر 534570
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

نشست مونیخ اتفاق مهمی است که در سایه پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه و پذیرش این پیروزی‌ها توسط آمریکا برگزار شده است و اگر با کارشکنی‌ جدی عربستان و ترکیه روبه رو نشود، می‌توان به حل بحران سوریه البته نه در آینده نزیک امیدوار بود.

به گزارش مشرق، نشست بین‌المللی «کمک به حل بحران سوریه» پنجشنبه شب 22 بهمن ماه در مونیخ و با حضور 15 وزیر خارجه و نمایندگان نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و در ادامه نشست‌های وین برگزار شد.

 

این نشست در حالی برگزار شد که طی چند ماه گذشته عملیات ارتش سوریه، نیروهای داوطلب مردمی و نیز مقاومت اسلامی در شمال حلب، لاذقیه،‌ غوطه و درعا کلید خورده و رزمندگان با کمک و پشتیبانی نیروی هوایی روسیه پیشرفت‌های سریع و چشمگیری را رقم زده‌اند، به طوریکه در شمال حلب علاوه بر آزادسازی 15 شهر، شهرک و روستا که مهمترین آنها شهرهای نوبل و الزهرا بود که 4 سال تحت محاصره قرار داشتند، راه ارتباطی تروریست‌های النصره و احرار الشام با ترکیه قطع شده و همین موضوع نگرانی شدید مقامات ترکیه و عربستان را به همره داشته است.

عربستان نیز در همین راستا و به واسطه نگرانی شدید از تغییر شرایط به سود حکومت سوریه موضوع اعزام نیروی زمینی به سوریه به منظور آنچه مقابله با داعش می‌نامد را مطرح کرده است.

با این تفاسیر نشست مونیخ در حالی برگزار شد که حکومت سوریه و جبهه همپیمان آن دست بالا را در مذاکرات داشتند و بر همین اساس بود که نشست قبلی در ژنو با ترک گروه‌های معارضه بی‌سرانجام ماند.

بامداد جمعه اما، گروه‌ها و کشورهای مختلف مجبور به پذیرش واقعیت‌های میدانی شدند و به جز عربستان که هنوز بر طبل سیاست‌های خود مبنی بر رفتن بشار اسد و حمایت از گروه‌های تروریستی می‌زند، دیگر کشورها با تسامح پذیرش آتش‌بس ظرف یک هفته آینده در مناطق تحت کنترل معارضه و دولت سوریه را اعلام و خاطرنشان کردند که این آتش‌بس مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی از جمله داعش و النصره را شامل نمی‌شود.  

البته هنوز بر سر اینکه احرار الشام و جیش الاسلام جزو گروه‌های تروریستی هستند اختلافات باقی است. ترکیه و عربستان این گروه‌ها را تروریستی ندانسته، ولی روسیه و ایران آنها را تروریستی می‌نامند و آمریکا نیز نسبت به حضور آنها پای میز مذاکرات مخالفتی نداشته اما تاکید دارد که نشست سوری - سوری بدون پیش شرط برگزار شود.

 

 

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در همین رابطه با اشاره به جلسه پنجشنبه شب با بیان اینکه به طور مشخص درباره دو موضوع بحث شد، گفت: جمع بندی جلسات به این سمت رفت که اولاً در زمینه برقراری آتش بس در همه مکان‌های مورد نظر در سوریه به جز بخش‌هایی که در دست گروه‌های تروریستی است اتفاق نظر داشته باشند و همین طور تلاش کنند در اسرع وقت از یک یا دو روز تا حداکثر یک هفته این آتش بس عملیاتی شود.

وی با اشاره به تداوم اختلافات بر سر ورود برخی گروه‌های تروریستی به میز مذاکرات یادآور شد که قرار است ظرف تاریخ تعیین شده از سوی آقای «دی‌مسیتورا» گفت‌وگوهای سوری‌ها در ژنو از سر گرفته شود که پروسه سیاسی را بتوان دنبال کرد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به بحث لاوروف و جبیر در نشست نیز گفت: وقتی اعتراضی را وزیر خارجه عربستان داشت و روسیه را مخاطب قرار داد که 90 درصد مناطقی را که عملیات می‌کنید معارضه معتدل است، لاوروف پاسخ داد، دقیقاً مناطقی را مورد حمله و عملیات قرار می‌دهیم که تروریست‌ها در آن قرار دارند و به طور مشخص جبهه النصره و داعش است.

 

 

پس از این نشست نیز وزرای خارجه روسیه و آمریکا به همراه دی‌میستورا کنفرانسی خبری برگزار کرده و نتایج نشست و نیز مواضع خود را اعلام کردند.

لاوروف با بیان اینکه توافقنامه توقف درگیری‌ها در سوریه شامل داعش و جبهه النصره نیست، بر لزوم از سرگیری مذاکرات بین هیأت نظام سوریه و مخالفان بدون هیچ پیش شرطی و با هدف اجرای قطعنامه شورای امنیت تاکید کرد.

وی ادامه داد که روسیه و آمریکا بر مقدمات اجرای آتش بس در سوریه نظارت خواهند داشت و روسیه همچنان به حملات هوایی خود علیه داعش و النصره ادامه خواهد داد.

 

 

وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست گفت: نشست مونیخ تنها به دادن تعهدات مکتوبی منجر شد. ما نیاز داریم که طی روزهای آینده شاهد اقدامات عملی بر روی خاک سوریه باشیم. بدون انتقال سیاسی تحقق صلح در سوریه محال خواهد بود.

وی گفت: ما با تسریع در فراهم آوردن کمک‌های بشر دوستانه و گسترش دامنه رساندن این کمک‌ها به تمامی مناطق توافق کرده و یک کار گروه با ریاست سازمان ملل تشکیل شده که از روز پنج شنبه فعالیت خود را درباره توزیع کمک‌های بشردوستانه آغاز کرده و هر هفته گزارشاتی را در این باره ارائه خواهد کرد.

 

 

کری تأکید کرد: ما توافق کردیم که یک جدول زمانی 6 ماهه برای دستیابی به توافق سیاسی در خصوص سوریه تهیه کنیم.

دی‌میستورا نیز با ذکر این نکته که ما تیمی را تشکیل خواهیم داد که به طور منظم برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطق محاصره شده تلاش خواهد کرد، اظهار داشت: ما ابتدا از 6 منطقه شروع خواهیم کرد. منطقه اول دیرالزور خواهد بود چراکه از طریق هوایی می‌توان برای این شهر کمک فرستاد اما روز دوشنبه یا سه‌شنبه یا روز دیگری برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مناطقی که رسیدن به آنجا سخت است تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: مسئله دیگر مربوط به توقف عملیات نظامی ظرف یک هفته است. مطمئناً زمان کمی داریم، اما روسیه و آمریکا متعهد شده‌اند که این هدف را محقق کنند.

می‌توان گفت آنچه در بامداد جمعه رقم خورد اتفاق مهمی بود که در سایه پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه و به نوعی پذیرش این پیروزی‌ها از سوی آمریکا رخ داد و اگر با کارشکنی‌ جدی عربستان و ترکیه روبرو نشود می‌توان به حل بحران سوریه پس از 5 سال- البته نه در آینده خیلی نزدیک- امیدوار بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس