کد خبر 534548
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷

در شرایطی که ایران در مناقشه با عربستان نیاز به حمایت‌های بین المللی دارد و اینفانتینو هم به دنبال همراهی کشورهای مختلف در انتخابات فیفا است، انتخاب اینفانتینو می‌تواند برای دو طرف برد - برد باشد.

به گزارش مشرق، چند روز قبل بود که جیانی اینفانتینو، دبیرکل یوفا و نامزد ریاست فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) برای دیدار با مسئولان فوتبال ایران وارد تهران شد و از کمپ‌ تمرینی تیم ملی هم بازدید به عمل آورد. قطعا اهمیت حضور اینفانتینو بر هیچ کس پوشیده نیست و کارشناسان بخت بالایی را برای او که پس از محرومیت پلاتینی در انتخابات فیفا شرکت کرده، متصور هستند.

حضور این نامزد فیفا در شرایطی صورت گرفت که در ماه‌های اخیر کشور‌های عربی از جمله عربستان و امارات پروژه ایران هراسی و نبود امنیت در ایران را آغاز کرده‌اند و در جلسات اخیر AFC هم از عرب بودن رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده کردند و تا حدود زیادی موفق بودند. پس از جلسه اینفانتینو با مسوولان فدراسیون فوتبال ایران هم رسانه‌های عربی از تغییر موضع ایران نسب به گذشته خبر دادند و اعلام کردند که ایران دیگر از شیخ سلمان حمایت نخواهد کرد.

حال که اینفانتینو ایران را به عنوان نخستین کشور آسیایی برای اخذ رای انتخاب کرده می‌توان این موضوع را از چند جهت بررسی کرد.

* اهمیت ایران و تاثیرگذاری‌اش بر فوتبال آسیا
اینفانتینو در نشست خبری بعد از دیدار با اعضای فدراسیون فوتبال، ایران را کشور بزرگی دانست و عنوان کرد: « فو‌تبا‌ل ایران نه تنها در آسیا برترین جایگاه را دارد،‌ بلکه این کشور در کنار فو‌تبا‌ل، در فوتسال، فو‌تبا‌ل ساحلی و فو‌تبا‌ل بانوان هم جزو برترین‌های آسیا است و از همه اینها مهم‌تر‌ این که مردم ایران عاشق فو‌تبا‌ل هستند و با فو‌تبا‌ل نفس می‌کشند.»

در صحبت‌های اینفانتینو می‌توان به جایگاه ایران در سال‌های اخیر در رده‌بندی جهانی اشاره کرد؛ جایگاهی که برخلاف خودی‌ها، خارجی‌ها آن را باور دارند و اهمیت زیادی برای آن قائل هستند. از طرفی بازی‌های خوب ایران در جام جهانی 2014 تا حدود زیادی بار دیگر ایران را به عنوان یک تیم قدرتمند مطرح کرد. انتقال بازیکنان جوان و نسل جدید فوتبال ایران به تیم‌های اروپایی هم مزید بر علت شده و اروپایی‌ها می‌دانند که ایران از لحاظ استعداد فوتبالی بسیار مستعد است و فقط نبود امکانات و زیرساخت مناسب مشکل اصلی فوتبال ایران است.

حضور کی‌روش در فوتبال ایران هم نقش بالایی در حضور اینفانتینو در ایران داشته است؛ به طوری که او حاضر نشد (با وجود عدم دعوت فدراسیون فوتبال از سرمربی تیم ملی) بدون دیدار با کی‌روش ایران را ترک کند چرا که اهمیت و بزرگی کی‌روش بر کسی در دنیای فوتبال پوشیده نیست.

* جلب نظر ایران، اخذ رای کشورهای آسیای مرکزی
مسئولان فیفا می‌دانند که شیخ سلمان انتخاب اول کشورهای آسیای شرقی نیست و به نظر نمی‌رسد ژاپن، کره جنوبی، کره شمالی، چین و استرالیا قصد رای دادن به شیخ سلمان را داشته باشند و آن‌ها هم مانند خیلی از کشورهای اروپایی به اینفانتینو رای خواهند داد. در منطقه خاور میانه هم اکثر کشورهایی آسیایی به شیخ سلمان رای خواهند داد. پس حساس‌ترین نقطه آسیای مرکزی است که تا چند روز پیش تکلیفش مشخص نبود.

همراهی ایران با هر کدام از نامزدهای انتخابات فیفا، یعنی همراهی چند کشور آسیای مرکزی دیگر از جمله افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و حتی ازبکستان که تاثیر زیادی در تعیین رییس آینده فیفا خواهد داشت. اینفانتینو که می‌تواند از این آرا به نفع خودش استفاده کند، زودتر از سایر رقبا دست به کار شد و به نظر می‌رسد در ماموریت خود موفق بوده است.

کفاشیان پس از جلسه با این نامزد فیفا طی صحبت‌های خود گفت: «تا پیش از این افراد مختلفی برای ریاست فیفا اعلام نامزدی کرده بودند و ما همیشه شیخ سلمان را ترجیح می‌دادیم، اما امروز با صحبت‌هایی که جیانی انجام دادیم نظر ما تغییر کرده و باید بیشتر مطالعه کنیم.»

* حضور اینفانتینو فرصتی بزرگ برای اثبات وجود امنیت در ایران
در شرایطی که ایرانی‌ها در مناقشه با عربستان از حمایت شیخ سلمان ناامید شده بودند و به نظر می‌رسید آن‌ها پیروز این مناقشه باشند، حضور اینفانتینو در ایران می‌تواند اثبات خوبی بر وجود امنیت در ایران باشد چرا که اگر امنیت در ایران وجود نداشت، اینفانتینو هیچ گاه به ایران نمی‌آمد و حاضر نمی‌شد با کشوری که نمی‌تواند امنیت بازی‌های بین المللی را تامین کند، هم پیمان شود.

علی کفاشیان در گفت‌و‌گوی خود به حمایت اینفانتینو از ایران در مناقشه با عربستان اشاره کرد گفت که او هم معتقد است سیاست نباید وارد فوتبال شود.

در ادامه دبیرکل یوفا نیز تاکید کرد: « باید از فو‌تبا‌ل حمایت کنیم و بتوانیم این اطمینان را بدهیم که می‌توانیم از همه کسانی که به فو‌تبا‌ل روی خواهند آورد حمایت کنیم. ایران یک کشور پیش‌رو در حوزه فو‌تبا‌ل است و باید این روند را به دلیل تاریخی که دارد، موفقیت‌هایی که در رده ملی به دست آورده و نیز فو‌تبا‌لیست‌های بزرگی که معرفی کرده همچنان ادامه داد."

* توافق برد - برد کفاشیان و اینفانتینو
در شرایط فعلی که رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا در تصمیم گیری‌های خود، توجهی به فوتبال ندارد، می‌توان نقش سیاست و روابط قومی و نژادی را در نظر شیخ سلمان دید. از طرفی نایب رییسی کفاشیان هم در AFC تنها و تنها به خاطر فوتبال ایران است و از حمایت‌های هیچ کشور یا رییس AFC بهره نمی‌برد. با این اوصاف به نظر نمی‌رسد شیخ سلمان گزینه مناسبی برای فوتبال ایران باشد و می توان از جیانی اینفانتینو به عنوان یک گزینه ایده‌آل یاد کرد که می تواند در آینده از فوتبال ایران حمایت کند.

با توجه به برنامه‌ها و دیدراهای اینفانتینو با مسئولان فوتبال کشورهای جهان، احتمالا او شانس نخست ریاست فیفا است و همراهی با او به سود فوتبال ایران هم خواهد بود. این نامزد فیفا درباره انتخاب شدن به عنوان رییس فیفا تاکید کرد: «اطمینان دارم که در انتخابات فیفا برنده خواهم شد، چرا که حمایت‌های زیادی از کشورهای مختلف دارم. احترام زیادی برای سایر کاندیداها قائل هستم، ولی مطمئن هستم که در این انتخابات برنده خواهم شد. »
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس