کد خبر 534475
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

در حالی دولت با صدای بلند می‌گوید که تاخیری در ارائه لایحه بودجه 95 نداشته قانون از تأخیر 42 روزه دولت در ارائه برنامه‌ها خبر می‌دهد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور روز سه‌شنبه (20 بهمن) طی مراسم بهره‌برداری از ۱۳۸ پروژه استانی با اشاره به ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام کرد امسال با صدای بلند می‌گوییم در ارائه لایحه بودجه 95 و برنامه ششم به مجلس تاخیری نداشتیم و مجلس نیز زمان کافی برای بررسی آنها را در اختیار دارد.

رئیس دولت تدبیر این ادعا را در حالی مطرح می‌کند که لایحه بودجه سال 95 را با 42 روز تاخیر در 27 دی‌ماه به همراه برنامه پنج ساله ششم توسعه به مجلس تقدیم کرد و حال آنکه مهلت ارائه لایحه بودجه در قانون حداکثر 15 آذر ماه قید شده است! و براساس زمانبندی مشخص شده در ماده 186 آئین‌نامه داخلی مجلس، این تاخیر دولت به نحوی مشکلاتی را در زمان بررسی لوایح در مجلس بوجود می‌آورد.

روحانی همچنین طی در سخنانش تأکید می‌کند که مجلس زمان مناسبی را برای بررسی بودجه در اختیار دارد. چرا که از زمان ارائه لایحه به مجلس 64 روز تا عید نوروز زمان وجود دارد! وی اضافه می‌کند: بنده و نوبخت قبل از دولتی بودن، مجلسی هستیم و می‌دانیم چقدر زمان نیاز است تا لایحه بودجه در قسمت‌های مختلف مجلس و کمیسیون‌های تخصصی و در نهایت کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد و امیدواریم نمایندگان مجلس که در حال حاضر سرشان شلوغ است و برای انتخابات فعالیت می‌کنند، پس از برگزاری این انتخابات بزرگ، فرصت کافی داشته باشند تا لایحه بودجه را تصویب کرده تا کارها طبق روال همیشگی انجام شود.

* پاسخ قانونی مجلس به مجلسیان سابق!

این کنایه رئیس جمهور به مجلس نشینان در رابطه با مدت زمان 3 هفته‌ای تعطیلات مجلس تا انتخابات دور دهم مجلس بود. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس وکلای ملت می‌توانند بعد از هر سه هفته کاری صحن علنی به مدت یک هفته برای انجام وظایف نمایندگی به حوزه‎‌های انتخابیه خود بروند. البته طی دو ماه گذشته مجلس با کمی تغییر در این برنامه‌ریزی و برگزاری 4 هفته کاری مداوم به طوری برنامه‌ریزی کرد که دو هفته تعطیلات قانونی خود را به یک هفته تعطیلی که به منظور انجام فعالیت‌های تبلیغاتی برای حضور در انتخابات دور دهم مجلس تعبیه شده، متصل کنند لذا اکنون مجلس شورای اسلامی تا تاریخ دهم اسفند ماه تعطیل خواهد بود.

هرچند با رجوع به اظهارات "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی نیز می‌توان دریافت که پاسخ سخنان حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان پیش از این در مجلس داده شده بود. لاریجانی در صحن علنی مجلس اذعان کرده بود که طبق آیین‌نامه داخلی زمان مشخص شده برای مطالعه لوایح برنامه و بودجه قابل حذف شدن نیست و اکنون که لایحه بودجه دیر به خانه ملت ارائه شده ما نمی‌توانیم آئین‌نامه داخلی را به این دلیل رعایت نکنیم. وی همچنین تاکید کرده بود که امسال ما دچار ضیق وقت شده‌ایم، لذا نیاز به ارائه بودجه دو دوازدهمی از سوی دولت داریم اما مجلس تلاش خود را برای رسیدن سریع‌تر لایحه بودجه به سرانجام انجام می‌دهد.

*پوششی برای عدم تمایل دولت

حال با توجه به این سخنان و به ادعای برخی صاحبنظران شاید این سخنان رئیس جمهور را بتوان این‌طور تلقی کرد که دولت به هیچ وجه تمایلی برای ارائه لایحه بودجه دو دوازدهمی به مجلس ندارد و این در صورتی است که طبق ماده 88 آیین نامه داخلی خانه ملت چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده به مجلس تسلیم نشود، دولت باید لایحه چند دوازدهم بودجه را نیز تسلیم کند.

پیش از این نوبخت سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود تاکید کرده بود که دولت برنامه‌ای در سایه برای دو ماه ابتدایی سال 95 در نظر دارد لذا نیازی به ارائه لایحه بودجه چند دوازدهمی به مجلس نیست.

اکنون باید دید پایان پیام‌های بودجه‌ای رد و بدل شده میان مجلس‌نشینان و دولتمردان چه خواهد شد، آیا مجلس می‌تواند لایحه بودجه سال 95 را تا پایان سال بررسی و تصویب کند؟ و یا در غیر اینصورت دولت مجاب به ارائه بودجه دو دوازدهمی خواهد شد؟
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس